ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

באיחור ניכר: שב"כ דיווח על מספר הנרצחים מאז 7 באוקטובר

דוח סיכום שנתי הציג לראשונה נתונים רשמיים על קורבנות הטבח והמלחמה. לפי השב"כ, מאז 7 באוקטובר ועד סוף 2023, מספר הנרצחים עמד על 1,438 – 860 מהם אזרחים • עד כה, הנתונים המספריים התבססו על הערכות, שעמדו על כ-1,360 נרצחים. בהיעדר פירוט נוסף, קשה להסביר את הפער
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קברי חיילים בהר הרצל, ב-14 באוקטובר (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

אחרי חודשים ארוכים בהם נמנע ארגון השב"כ מלפרסם נתונים אודות נרצחי 7 באוקטובר והמלחמה בעזה, אתמול (15.1) פרסם לראשונה את המספרים המדויקים בדוח סיכום נתוני המאבק בטרור בישראל בשנת 2023. מדובר בנתונים הרשמיים הראשונים אודות קורבנות הטבח, אחרי שמספרים קודמים התבססו על הערכות, לצד פרויקטים אזרחיים עצמאיים.

לפי נתוני דוח השב"כ, מספר הנרצחים הכולל בפעולות טרור בשנת 2023 בישראל עומד על 1,481, ומספר הפצועים עומד על 11,773 – מספרים הכוללים אזרחים ושאינם אזרחים, חיילים וכוחות הביטחון. מדובר בנתון חסר תקדים ובמספר קורבנות הטרור הגבוה ביותר לשנה, מאז קום המדינה.

מספרים אלה כוללים גם נפגעי פעולות טרור אחרות, לאורך השנה. בדוח עצמו שב"כ מבחין בין הרוגי 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל", לבין הרוגים באירועי טרור קודמים. אלא שבאופן תמוה בהשוואה שעורך הדוח בין הרוגים ופצועים מפיגועי טרור לפי שנה, הוא אינו כולל את נתוני הטבח והמלחמה.

שקופית מהדוח שפרסם שב"כ (צילום מסך)

כאשר מבודדים את נתוני הקורבנות בפעולות טרור מאז 7 באוקטובר, מספר הנרצחים עומד על 1,438, כאשר 860 מהם אזרחים ו-578 מכוחות הביטחון השונים (צה"ל, שב"כ ומשטרה). נתון הפצועים עומד על 11,549 פצועים, כאשר 9,100 מהם אזרחים ו-2,449 מכוחות הביטחון. 

לא ברור מדוע הטבלה ההשוואתית שפרסם שב"כ אינה כוללת את המספר האחוד של הנרצחים ב-2023, ומתייחסת רק ל-43 הנרצחים באירועי טרור אחרים.

שקופית מהדוח שפרסם שב"כ (צילום מסך)

השוואה למספרים שהכרנו

הפרסום של השב"כ מגיע אחרי שלושה חודשים בהם נמנע הארגון מלהציג נתונים כלשהם לגבי נפגעי הטבח. כפי שפרסמנו ב"שקוף", בזמן זה המשיך השב"כ לפרסם את הדוחות החודשיים שלו – שלושה בסך הכל. אלא שדוחות אלה כללו באופן תמוה נתונים רק מאיו"ש וירושלים. כך קרה מצב אבסורדי בו דוח השב"כ מאוקטובר קבע כי בחודש העקוב מדם שידעה ישראל היה רק הרוג בודד באירועי טרור.

מי שביקש לתת מענה לפערי המידע שנוצרו היה, גם במקרה זה, האזרחים עצמם, ביוזמות עצמאיות שונות. הנתונים שריכזו הפרויקטים העצמאיים נשענו, בין היתר, על פרסומים רשמיים חלקיים של גופי ממשל לצד מאגרי מידע של עיתונים.

אלא שהשוואה בין מספרי הקורבנות עליהם דיווחו היוזמות העצמאיות לבין הנתונים שמפרסם כעת השב"כ חושפת פער בנתונים; ומספר ההרוגים בו נקב שב"כ גבוה בהשוואה.

כך למשל, נתונים שריכז ד"ר יובל הרפז (חוקר מוח בימים כתיקונם), הצביעו על על 1,360 נרצחים מאז הטבח עד 31 בדצמבר. יוזמה של אתר החדשות Ynet (הכוללת אפשרות להוריד את רשימת שמות הקורבנות בטבלת אקסל), נקבה ב-1,396 נרצחים עד 15 בינואר. 

דוח השב"כ, שמגיע ל-1,438 הרוגים, לא כולל פירוט מעבר למספר עצמו ולא מציג את שמות הנרצחים. בהיעדר פירוט, קשה לדעת מהיכן מגיע הפער במספרים.

פירוט חסר

דוח השב"כ חסר פירוט חשוב נוסף: מספר הקורבנות בטבח עצמו ובימים העוקבים אחריו, במבודד ממספר הנופלים מאז הכניסה הקרקעית לרצועת עזה. 

לפי הנתונים שאסף הרפז, מספר החיילים שנפלו במלחמה מאז הכניסה לעזה ועד 31 בדצמבר, עומד על 177 קורבנות. כשמחסירים נתון זה מהמספר שהציג כעת שב"כ – 1,438 הרוגים מאז באוקטובר – מגיעים ל-1,266 קורבנות בטבח העוטף לבדו.

ההודעה שהוציאה לשכת העיתונות הממשלתית לעיתונות הזרה ב-3.1 (צילום מסך)

מספר זה מתיישב עם פרסום שהוציאה לשכת העיתונות הממשלתית ב-3 בינואר לכתבים זרים בלבד, ובו צוין כי מספר הקורבנות שזוהו בטבח 7 באוקטובר עומד על מעל ל-1,200 נרצחים. נתון זה הוצג בתוספת הערה כי מדובר במספר משתנה ומתעדכן. עם זאת, הייתה זו הפעם הראשונה מאז הטבח, בה פרסום מטעם גוף ממשלתי בישראל כלל מספר המבוסס על זיהוי ודאי של קורבנות.

פנינו לשב"כ אך לא נמסרה מטעמו תגובה עד להעלאת הידיעה לאוויר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!