ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סילמן הצליחה לפוצץ את הספין של קצא"א – אבל זו רק ההתחלה

המשרד להגנת הסביבה הצליח במאבק מול חברת הנפט - אבל עם כוכבית חשובה • קצא"א השאירה פתח לבקשות נקודתיות להגדלות מכסת הנפט - ותמשיך להעלות נימוקים ביטחוניים • כל עוד משרד האנרגיה והשר אלי כהן שותק - הנגב עדיין בסכנה. פרשנות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה עידית סילמן (צילום: פלאש 90)

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, כינסה אתמול (רביעי) ישיבה מיוחדת כדי לבשר לראשי רשויות בנגב ולארגוני הסביבה על הישג בקרב הבלימה שלמענו התאחדו בחודשים האחרונים: חברת הנפט קצא"א לא הצליחה בניסיונותיה לדרוס לחלוטין את ההגבלות הסביבתיות שהוטלו עליה. לאור עמדות אנשי הבריאות והסביבה בנוגע לסכנה מפני אסון נפט לאומי, ההגבלה על כמות הנפט המותרת לשינוע בצינור אשקלון-אילת נותרת בעינה. יש גם כוכבית חשובה: קצא"א תוכל לנסות מעת לעת לבקש לפרוץ את ההגבלה, למשרד יהיו 60 יום להגיב.

כדי להבין מה צפוי למשרד בכל פעם שקצא"א תעלה דרישה נקודתית כזו, ומה עליו לדרוש כעת כדי להצליח להגן על הציבור, חשוב לבחון את מה שעמד במרכז המאבק הזה: הנימוקים שהציגו בקצא"א לאורך הדרך היו הפחדות מעולמות החוץ והביטחון. לדברי החברה, הגדלת המכסה דרושה כדי לדאוג למאגרי האנרגיה בחירום של ישראל. אך מטרתה של קצא"א היא מסחרית – הצינור משמש מדינות וחברות בינלאומיות מאירופה ואסיה, שקיצור הדרך בין נמל אשקלון לאילת יעיל וחסכוני עבורן. מה הקשר למאגרי החירום?

במפגש הזום שהתקיים אתמול, תיאר זאת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה החדש בחצי חיוך: "זו הייתה ישיבה סוערת מאוד", אמר. "מתברר שהם לא בדיוק רואים את נושא החירום כמונו". יזדי הוסיף ביחס לאותה ישיבה כי "היו נסיונות לדחוף לנו מספרים. כולם הבינו שזה לא נכון ולא חוקי. אנחנו במקום טוב. לא שאננים, יש לנו הרבה משימות".

נושא מאגרי הביטחון בחירום של ישראל נמצא באחריות משרד האנרגיה. גורמים המעורים בנושא הבהירו שעצם העלאת נושא כזה בידי קצא"א מעלה תמיהה: "אם יש פה עניין ביטחוני, מדוע שר האנרגיה ושר הביטחון שותקים? קצא"א זו חברה שיש לה מדינה, ולא להפך". 

אסון הנפט בערבה ב-2014 (צילום: רשות הטבע והגנים)

משרד האנרגיה ממלא פיו מים. נציגי המשרד היו יכולים להפריך בקלות את הספין, אך הם לא צירפו את עמדתם להצעת המחליטים. גם בקשות "שקוף" לעמדה מוצקה מהמשרד נענו בניסוחים סתומים. "משרד האנרגיה לא עוסק במאגרי החירום", אמרו, אך בהמשך הבהירו כי בקשת קצא"א היא עניין מסחרי: "שינוע הנפט הגולמי באילת נתון להחלטותיה העסקיות של חברת קצא"א. לעמדתנו – הכמויות הנפרקות צריכות להיות כאלו המאפשרות את המשך קיומו הכלכלי הסביר של הנמל וכן כאלו אשר ניתן לגביהן מענה סביבתי ברמה בין לאומית מקובלת. מטרת משרד האנרגיה והתשתיות הינה לאפשר רציפות תפקודית של משק הדלק הן בשגרה והן בחירום, תוך הקפדה על שמירה סביבתית נאותה".

מלחמת התשה בדרך

בהיעדר אמירה ברורה של משרד האנרגיה או משרד הביטחון, מי שעשו זאת היו המשרד להגנת הסביבה והארגונים הירוקים, שהמומחיות שלהם אינה בנושאי ביטחון. כך למשל, החברה להגנת הטבע ביקשה להפריך בנייר עמדה את הטענות הביטחוניות. כפי שהסבירו, מכלי קצא"א מתמלאים ומתרוקנים על פי שיקולים מסחריים, של לקוחותיה הגלובליים של החברה – ואם משום כך מאגרי החירום של ישראל מתרוקנים, אז דווקא התנהלותה המסחרית היא זו המסכנת את ביטחון ישראל. "לראייה, עם תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' מכלי קצא"א היו מרוקנים, אחרי המשלוח ללקוחות", נכתב בנייר העמדה. "שוק הלקוחות לא נמצא בהלימה עם צרכי מדינת ישראל".

עוד דרשו בחברה להגנת הטבע: "לאור המספרים שקצא"א מציגה כ'מלאי חירום נדרש' במדינת ישראל, נבקש כי תיעשה עבודה מסודרת ע"י תש"א ומנהל הדלקים, שתציג את התסריטים השונים למלאי החירום הנדרש והדרכים לאפשר מלאי חירום זה בהתאם למגבלות הסביבתיות של מדיניות 'אפס תוספת סיכון למפרץ אילת'".

עד שלא תהיה בהירות בנושא הזה, נקודת התורפה של שיקולי ביטחון מול סביבה תחזור ותעלה שוב ושוב בכל בקשה נקודתית של קצא"א להפרת המגבלות עליה. במילים אחרות: אם משרד האנרגיה בראשות אלי כהן ימשיך להפקיר את השרה סילמן, את אנשי המקצוע במשרדה ואת תושבי אילת, אשקלון והנגב למלחמות התשה קטנות בכל פעם, הסכנה לפריצת המגבלות עומדת בעינה. 

השר שותק. אלי כהן (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

מספיק להיזכר מה נדרש כדי להצליח הפעם – הנושא הפך למרכז העיסוק של שורת ארגוני סביבה, אך גם נדחף למרכז הלו"ז של ראש עיריית אילת אלי לנקרי, המתמודד עם אתגרים ביטחוניים. כמוהו שורת ראשי רשויות נוספים בנגב, שהביעו התנגדות נחרצת. לכל הנ"ל יהיה קשה להמשיך לרוץ עם קמפיין להצלת מפרץ אילת חמש פעמים בשנה, כשכל פעם הבקשות של קצא"א יהיו קטנות יותר וכך לכאורה מאיימות פחות.

אסור להשלים עם מצב שבו קצא"א מכריעה בענייני מדיניות הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. אם ראש עיריית אילת לנקרי, ראש עיריית אשקלון מהליכוד תומר גלאם וכל ארגוני החברה האזרחית מעוניינים לקבע את ההישג – עליהם להמטיר בקשות על משרד האנרגיה אלי כהן ומנכ"לו יוסי דיין, כדי שיחזירו למדינה את השליטה במאגרי החירום ובשיקולים לריקונם או לשמירתם.

הזדמנות לעשות זאת היא בדיון שנקבע בוועדת הפנים והסביבה בנושא זה לתחילת ספטמבר. ארגוני הסביבה שהצליחו לפעול יחד ולעבוד באופן הדוק עם סילמן – כמו צלול, החברה להגנת הטבע, קשת, אקו, שומרי הבית, מגמה ירוקה ועוד – יכולים לפעול כעת מול חברי הכנסת והוועדה על מנת להכריח את משרד האנרגיה לבוא עם תשובות לדיון. הם יכולים להפוך את ההצלחה האחרונה לדלק להמשך – במקום לכתם נורא של נפט.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת נעמי נידם

Picture of נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,841 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!