ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ערוץ 14 זכה להטבה של מיליוני שקלים: מי מחברי האופוזיציה נעדר מההצבעה?

רק 32 מתוך 56 חברי אופוזיציה טרחו להגיע ולהצביע על חוק שיחסוך לערוץ 14 מיליונים על חשבוננו • ערוץ 14, שסירב לשלם על ההפצה בעידן פלוס, ישוב לשדר ואת העלות ישלם תאגיד השידור

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר התקשורת שלמה קרעי במליאה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

שלוש מסיעות האופוזיציה נעדרו מהדיון המיוחד שכונס במליאת הכנסת למרות הפגרה, ונועד אך ורק לאישור חוק שייטיב עם ערוץ 14, התומך בממשלה. החוק, תיקון מס' 7 לחוק הפצת שידורים, עבר ברוב של 41 מול 32.

סיעת יש-עתיד התגייסה אתמול בניסיון להדוף את הצעת החוק, אך לא זכתה לשיתוף פעולה של כל מפלגות האופוזיציה. הימין-הממלכתי, ישראל-ביתנו והמחנה-הממלכתי נעדרו מהמליאה למרות הניסיונות של מרכזת האופוזיציה ח"כ מירב בן-ארי (יש-עתיד) לאתגר את ההצבעה.

"חוק השוחד הקטן" מעניק הטבות בסך מיליוני שקלים לערוץ 14, זאת אחרי שבחודש שעבר עבר "חוק השוחד הגדול" (תיקון מס' 49 לחוק הרשות השנייה), שהעניק לערוץ 14 הטבות שיכולות להגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה ולמעשה פוטר אותו מהרגולציה המושתת על הערוצים המתחרים.

ערוץ 14 משדר דרך קבע תעמולה ממשלתית, משרת את רה"מ בנימין נתניהו ונאמן לדף המסרים שלו. יחסי הגומלין בין הערוץ לבין ממשלות נתניהו נמשכים כבר כשבע שנים, במהלכן זוכה הערוץ ל"הגנת ינוקא" כ"ערוץ זעיר", זאת למרות שהוא שייך למשפחת מיליארדרים ומתחרה על המקום השני בטבלת הרייטינג.

החקיקה המפלה לטובת הערוץ אינה חמורה רק משום שמדובר על פניו ביחסי תן-וקח פסולים, אלא גם משום שלצד תעמולה ממשלתית ערוץ 14 משדר חדשות כזב והסתה לאלימות ולפשעי מלחמה.

הימין-הממלכתי וישראל-ביתנו דאגו להתקזז עם הקואליציה ולהיעדר מהמליאה גם בקריאה הטרומית בחודש שעבר, כדי לא להצביע נגדו. ח"כ זאב אלקין מהימין-הממלכתי דאג גם לנכוח אז במליאה ואף הצביע בעד. בשבוע האחרון מסרבים בסיעת הימין-הממלכתי להשיב לשאלתנו לגבי עמדתה העקרונית של הסיעה לגבי החוק, למרות שבעבר טענו כי לקראת ההצבעה יתקיים דיון סיעתי ותיקבע עמדה.

בן-ארי אמרה היום בראיון ל"מעריב" כי הסיבה לקושי באיחוד הסיעות מאחורי יש-עתיד, המפלגה הגדולה באופוזיציה, היא כי "כל אחד רוצה להיות ראש ממשלה – ליברמן, גנץ, סער – אין את זה במחנה השני", אולם הסיבות לכישלון היום הן כנראה בעייתיות יותר.

החוק מעניק הטבות גם לערוץ 9 בשפה הרוסית, מה שיכול להסביר את ההיעדרות של ישראל-ביתנו מהמליאה. בימין-הממלכתי שוקלים הצטרפות לקואליציית נתניהו, למרות הצהרות ברורות קודמות, מה שיכול להסביר את הרצון להימנע מהצבעה נגד ערוץ הבית של הקואליציה.

במחנה-הממלכתי יצא לטיול

אולם לא רק הימין-הממלכתי וישראל-ביתנו, גם סיעת המחנה-הממלכתי נעדרה מהמליאה. הסיעה התנגדה לחוק ואף הגישה הסתייגויות לסעיפיו, אולם אתמול בבוקר נשלחה מטעמה הודעה לפיה כדי להביע מחאה נגד כינוס מליאה מיוחדת לאישור "חוק שנוי במחלוקת כל כך בשעה שמדינת ישראל מצויה בעיצומה של מלחמה", יערכו חברי הסיעה סיור בדרום ויטעו כרם בעוטף עזה.

לקואליציית נתניהו רוב מובנה בכנסת, אולם התגייסות של האופוזיציה, לו היתה קורית, היתה יכולה להוביל לעיכוב ההצבעה היום.

מיכאל שמש, הכתב הפוליטי של תאגיד השידור, דיווח כי השר איתמר בן-גביר וחברי הכנסת יצחק קרויזר וצבי פוגל מעוצמה-יהודית נעדרו מההצבעה על החוק כ"נקמה" על עיכוב בהצבעה על חוקים אחרים היקרים לליבם. כך שאם האופוזיציה היתה מגיעה בהרכב מלא, יתכן שהקואליציה היתה נאלצת לדחות את ההצבעה מחשש שהרוב שלה אינו מובטח.

בפועל, רק יש-עתיד, העבודה, חד"ש-תע"ל ורע"מ נכחו במליאה והצביעו נגד החוק.

חברי הכנסת ישנים בלילה

ההצבעה על החוק אמורה היתה להתרחש אתמול, אולם נדחתה להיום. אתמול בערב, כשהוסר החוק מסדר היום, גורמים באופוזיציה טענו בפני "העין השביעית" כי מדובר בהישג שלהם לאור ההתגייסות של חברי האופוזיציה, שאכן בחלק ניכר משעות הדיון במליאה נכחו במשכן הכנסת במספר רב מזה של חברי הקואליציה, באופן נדיר יחסית.

לעומת זאת, מדוברות הקואליציה נטען כי הדברים אינם נכונים ולקואליציה היה רוב אתמול, אולם לבקשת חברי כנסת שלא רצו להישאר לדיון לילי הסכימו לדחות את ההצבעה.

דחיית ההצבעה אילצה כינוס דיון מיוחד היום, למטרה הבלבדית של אישור חוק ערוץ 14, זאת למרות עת החירום ואיום הטילים ולמרות שנהוג כי כינוס המליאה בפגרה מתרחש רק בהסכמה.

"יש עשרות אזעקות בצפון ויש כוננות בדרום וחיילים נהרגים ונפצעים. על מה כנסת ישראל מתכנסת בפגרה בזמן הזה? היא מתכנסת כדי לסייע כלכלית לשני מיליארדרים, מיכאל ויצחק מירילשווילי, מיכאל מירילשווילי שישב בכלא על חטיפה ורצח ובנו יצחק מירילשווילי שהם המממנים של ערוץ 14", תקף בחריפות ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש-עתיד.

יצוין כי יצחק מירילשווילי, המחזיק במניות ערוץ 14, מנסה להרחיק את עצמו מאביו ולהדגיש כי הם מנהלים את עסקיהם בנפרד. על האב, מיכאל מירילשוילי, הוטלו סנקציות באוקראינה. ב"זמן ישראל" פורסם כי במסמכים שפירסמה ממשלת אוקראינה בשנה שעברה נכתב: "זוהי קריאה לממשלות העולם להטיל סנקציות נגד אדם זה בשל תמיכתו במלחמה ברוסיה נגד אוקראינה". מירילשוילי מכחיש וטוען כי מדובר ב"רדיפה".

"רק כדרכם של אנשים מאוד עשירים", המשיך לפיד, "לא בא להם לשלם על זה בעצמם, אז הם רוצים שאזרחי ישראל ישלמו על זה". בכך כיוון לפיד למסרים המטעים שיצאו מכיוונם של ח"כ אריאל קלנר, שהגיש את ההצעה, ושר התקשורת שלמה קרעי, שקידם אותה בפועל, לפיהם החוק יעשיר את התכנים במערך עידן פלוס הממשלתי ויחסוך כסף.

בפועל, ערוץ 14 היה יכול תמיד לשדר את תכניו במערך, והוא אף עשה זאת – אך סירב לשלם וצבר חובות של מיליונים. עם פרוץ המלחמה הכריז קרעי כי הערוץ יוכל להפיץ מעתה את שידוריו בחינם בעידן פלוס, אולם עשה זאת ללא סמכות והערוץ, שחזר לעידן פלוס, צבר חוב נוסף של כמיליון שקל.

בנוסף, הערוצים המסחריים המפיצים את שידוריהם בעידן פלוס, מחוייבים להעניק בחינם את השידור החי שלהם לפלטפורמות שידור מקוונות (כמו סלקום טיוי ופרטנר טיוי). על הרקע הזה, בערוץ 14 פרשו שוב מההפצה בעידן פלוס.

החוק שעבר היום מעניק שלוש הטבות לערוץ 14: יוכל מעתה לשדר בחינם בעידן פלוס, על חשבון תקציב תאגיד השידור (הטבה זו ניתנה גם לערוצים האחרים); החוב שצבר בסך כמיליון שקל יימחק והחובה למסור בחינם את השידור החי לא תוטל עליו.

"ערוץ ההסתה והרעל"

כמו לפיד, גם דוברים רבים אחרים שעלו לדוכן הנואמים במליאה ביטאו ביקורת חריפה כלפי עיתוי ההצבעה על החוק.

"הוצאתם אותנו לפגרה למרות ההצעה שלנו להמשיך את דיוני המליאה ודיוני הוועדה עד היציאה של עובדי הכנסת לחופשה המרוכזת", אמר ח"כ גלעד קריב (העבודה), "אבל לפתוח הבוקר הזה את דיון המליאה על מנת להעביר חוק אחד, חוק שהוא חלק ממסכת חוקים ומהלכים ממשלתיים לביצורו של ערוץ ההסתה והרעל, ערוץ 14, זה אתם יודעים לעשות".

יצחק (מימין) ומיכאל מירילשוילי, ברקע: רה"מ בנימין נתניהו בכנס של ערוץ 14 (צילומים: משה מילנר, לע"מ; רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0; פלאש90)

ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) שאל את חברי הקואליציה: "לאחר שהכנסתם את כל אזרחי מדינת ישראל לחרדה קיומית, איך זה מרגיש לכנס מליאה מיוחדת בעת מלחמה רק כדי לאשר עוד חקיקה שמעניקה הטבות לערוץ התעמולה של מיליארדר המקורב למשטר, המעניק לכם סיקור אוהד בלתי חוקי?".

בסופו של הדיון אמר מרכז הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) כי הוא כועס על דברי חברי הכנסת מהאופוזיציה בנושא דחיית הדיון להבוקר, משום שהדחייה נעשתה לדבריו לבקשת חברי כנסת מהאופוזיציה שלא רצו להישאר לפיליבסטר בלילה. אולם כאשר ח"כ מירב בן-ארי שאלה אותו מדוע בכלל עולה החוק להצבעה במהלך מלחמה, בכוננות, ובמיוחד שלא בהסכמת האופוזיציה כמקובל בפגרה, כץ לא השיב.

מנסים לכסות את ערוותם

בתחילת הדיון עלה לדוכן ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, והציג את החוק שוועדתו הכינה לקריאה שנייה ושלישית. ביטן טען שמדובר בחוק שונה מהחוק הראשוני שהגיש ח"כ קלנר, וכי החוק הנוכחי ייטיב גם עם ערוצים נוספים. לטענתו, גם אם טענות האופוזיציה נכונות לגבי החקיקה המפלה לטובת ערוץ 14, והוא לא טוען שהן נכונות, הרי שמדובר בהוראת שעה לארבעה חודשים בלבד, על כן איננו מבין על מה המהומה.

ביטן קיבל לידיו הצעת חוק בוטה, פרסונלית ובעייתית מבחינה חוקית, ובתהליך הדיונים בוועדה הצליח להסוות את מטרתה המקורית, שכמעט לא השתנתה, באמצעות הכנסת גורמים נוספים לקבוצות מקבלי ההטבות לצד ערוץ 14. אולם ביטן יודע היטב כי רבות הן הוראות השעה בכנסת שהתחילו כעניין זמני, ובסופו של דבר הפכו לחוק קבוע. כבר בדיון ציין ביטן כי אם הרשות השנייה תוכיח שהיא "רצינית לגבי טיפול בנושא סגירת המרבבים", הוא ישקול להאריך במספר חודשים את הוראת השעה.

השר קרעי הוסיף הטעיה בנוגע לרכיב אחר בהצעה. "משרד המשפטים בבורות מדהימה אומר שהחוק יכביד על תקציב התאגיד", אמר קרעי, זאת למרות שלדבריו החוק יוביל בסופו של דבר לחיסכון בתקציב התאגיד אם מערך עידן פלוס ייסגר ויוחלף באפליקציה.

כפי שצוין שוב ושוב בדיוני ועדת הכלכלה, אין קשר בין הדברים. גם אם סגירת המערך תצא לפועל, מה שכלל אינו בטוח, הרי שעד אז אין שום סיבה ששידורי הערוצים המסחריים ימומנו מתקציב תאגיד השידור שהוא תקציב ציבורי.

בנוסף, משרד המשפטים טען בכלל טענה אחרת, עקרונית, לפיה חיוב התאגיד במימון הגופים המסחריים סותר את תכלית חוק התאגיד. החוק, שחוקקה ממשלת ליכוד, ביצר את תקציב התאגיד כך שלא יוכלו להתערב בו פוליטית, כלקח מההסתאבות של רשות השידור.

משרד המשפטים הזהיר שמדובר במדרון חלקלק, במיוחד כששר התקשורת עצמו הצהיר בפירוש כי הוא מעוניין לסגור את התאגיד, או למצער לפגוע בתקציבו.

עבדם הנרצע

לפיד, שהוא אחד המטרות העיקריות למתקפות הפוליטיות בערוץ 14, התייחס בנאומו גם לשדרני הערוץ. "ינון מגל וברדוגו שלחו הנה את עבדיהם הנרצעים, כדי שיממנו להם את המשכורות המופקעות שלהם בזמן שהם מפרקים את מדינת ישראל מבפנים, משחיתים אותה, זורעים שנאה לכל עבר, מפרקים כל סוג של אתוס משותף, פועלים נגד הציונות, נגד המדינה, נגד אהבת ישראל, נגד כל דבר קדוש שיש בחיינו".

לפיד התייחס גם לשר קרעי, שנכח במליאה וצולם מחייך לשמע הדברים, "הרי אנחנו לא חושדים בקרעי שהוא יודע על מה החוק הזה מדבר, או שהוא החליט עליו על דעת עצמו, נכון? ברור לגמרי ששלחו אותו, ובסדר, הוא עושה את עבודתו, שלחו אותו, זחל על גחונו, עשה מה שהוא עושה תמיד. אבל בסוף עבדם הנרצע הוא בנימין נתניהו. כי הם קנו לו ערוץ תעמולה שמשמש אותו כחלק מרכזי במכונת הרעל".

בסופו של דיון, לאחר שהתקיימו ההצבעות על הסרת עשרות ההסתייגויות של סיעות האופוזיציה שנכחו בדיון, עברה הצעת החוק קריאה שנייה ושלישית ונכנסה לספר החוקים של מדינת ישראל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. אידיוט שכמוך, למה אתה לא מדבר על השוחד בסך 53 מיליארד שקל שלפיד הסכים לתת יחד עם בנט למנסור עבאס כדי לתפוס כיסא ממשלה …. למה אתה לא מדבר על כך שלפיד נתן במתנה על דעת עצמו ובלי אישור הכנסת שדות נפט לחיזבללא וכך הלבין את כספי הסמים וסחר בנשים שהינם עיקר הכנסה של חעזבללא….למה אתה לא מדבר על שיפוץ הבית הפרטי של לפיד בשווי 50 מיליון שח ובלי אישור הכנסת שזוהי גנבה בפרסיה ומעל בימת הכנסת….מה לעשות אידיוטים או שקרנים כמוך תמיד קימיים….פשוט צריך לתלות אתכם….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!