ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כיבו את השידור: המשרד להגנת הסביבה צנזר ויכוח של אנשי מחאה עם סילמן בכנס סביבה

בזמן הנאום, פעילי מחאה הטיחו בשרה להגנת הסביבה האשמות על כישלון הממשלה ודרשו ממנה להתפטר. שידור הכנס המשותף למשרד ולמכון הישראלי לדמוקרטיה הופסק במשך מספר דקות והוחלף בשקופית "מיד נמשיך בשידור" • דוברות המשרד: "השידור הופסק מכיוון שהמשרד מקפיד על הפרדה בין שיח מקצועי לפוליטי" • המכון התנער מההחלטה: "נעשתה ללא ידיעתנו"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן בכנס (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

המשרד להגנת הסביבה צינזר חלק משידור נאומה של השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, בזמן שהתעוררה מחאה נגדה. האירוע הועבר אתמול (רביעי) בשידור חי ברשתות החברתיות של המשרד והמכון הישראלי לדמוקרטיה, כחלק מכנס פיננסים של המשרד בשיתוף המכון. במהלך המחאה, המשרד החליף את התמונות בשקופית "מיד נמשיך בשידור", והשתיק את הסאונד למשך כמעט עשר דקות.

הכנס "סביבה ופיננסים" בהפקת המשרד להגנת הסביבה והמכון הישראלי לדמוקרטיה, עסק בפרסום הטקסונומיה הישראלית ובהשתתפות בכירים מהמשרד להגנת הסביבה ודמויות נוספות מעולמות הפיננסים, כמו פרופ' קרנית פלוג, לשעבר נגידת בנק ישראל ועמית גל הממונה על שוק ההון.

בתחילת הכנס סילמן הוזמנה לשאת דברי פתיחה. "שלום ובוקר טוב לכולם", הצליחה לומר. באותו רגע קטע אותה נמרוד גוברין מקבוצת המחאה "מוחאים כפיים": "איזה יופי שהגעת, הבאת איתך את הניצחון המוחלט או את הכישלון המוחלט?", קרא לעברה בזמן שהיא ממשיכה לנאום.

"אנחנו מקווים שמדינת ישראל תנצח", השיבה לו. הוא המשיך: "הבאתי לך מתנה, הצהרת נאמנות חוזרת למדינת ישראל ולעם ישראל, כי את ונאמנות זה לא בדיוק הולך ביחד". סילמן ביקשה לדחות את העימות. "אם אתה רוצה לדבר, נוכל לדבר אחר כך", אמרה מול הקהל. 

גוברין המשיך: "מכתב שבו את מצהירה על התפטרותך המיידית מממשלת ישראל", אמר לה תוך שהוא מחזיק בידו מסמך. סילמן השיבה מעל בימת הכנס: "מה אתה אומר?! זה לא יקרה". גוברין המשיך בדבריו וביקש ממנה להתפטר מכל תפקיד ציבורי ולהודיע על בחירות חדשות. "לא יקרה", חזרה סילמן שלוש פעמים למיקרופון. "נכשלת ב-7 באוקטובר", הסביר לה, והקהל מחא כפיים. "לא מבחינתי", פסקה. "הכל בסדר אתה יכול להמשיך ולהפגין, זו זכותך". 

השידור שנקטע (צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של המכון הישראלי לדמוקרטיה)

גוברין המשיך וסילמן הזמינה אותו לעלות לבמה ולדבר איתה. גוברין עלה לקול עידוד הקהל וקול שצעק לעברו – "רק שלא יאשימו אותך בתקיפה". בשלב הזה, לבמה הצטרף מאבטח. "אתה יכול לעמוד לידי", אמרה סילמן לגוברין. "אני רוצה להקריא לך את ההצהרה", אמר והמשיך בנאומו. המאבטח חסם אותו בגופו, בשעה שסילמן מטיחה בו שהוא לא רוצה להקשיב. 

בנקודה זו המשרד להגנת הסביבה קטע את הצילום. במקום להמשיך ולשדר את האירועים, שרובם כללו ביקורת על סילמן, הופיעה שקופית ועליה כיתוב "מיד נמשיך בשידור" ובמקביל הסאונד הושתק – כאשר רק לאחר עשר דקות חזר השידור לפעול. יש לציין כי את השידור ניהל המשרד להגנת הסביבה, שיזם את הכנס בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה.  

במשרד להגנת הסביבה הודו כי אין ברשותם תיעוד רשמי של החלק המצונזר, שחלקו פורסם ברשתות, ואישרו שאכן הפסיקו באופן יזום את השידור. "עם פתיחת דברי השרה להגנת הסביבה, כמה מהמשתתפים קטעו את דבריה ולא ניתן היה להמשיך בלו"ז הכנס במשך דקות ארוכות", מסרו ל"שקוף". "מכיוון שחילופי הדברים חרגו מנושאי הגנת הסביבה ועברו למישור פוליטי, התקבלה ההחלטה על ידי גורמי המקצוע של המשרד שנכחו בכנס להפסיק את השידור והכנס, שכן המשרד מקפיד על הפרדה בין שיח מקצועי לשיח פוליטי ככל הניתן ואינו נותן במה לתכנים פוליטיים שאינם קשורים למשרד. ההפרעה לא הייתה רלוונטית לתוכן המקצועי שהועבר. מיד לאחר יציאת המפגינים, המשרד המשיך לתת במה מקצועית והמשיך בשידור, ונאומה של השרה הועבר במלואו כמו גם כל יתר תכני הכנס".

ברקע הדברים, לפני חמישה חודשים חשפנו כי סילמן עשתה שימוש פוליטי במשאבי המשרד להגנת הסביבה, לאחר שדוברות המשרד הפיצה מיילים לעיתונאים העוסקים בתכנים מקצועיים, תוך שרבוב שמה לכותרת המייל, לפעמים אפילו ללא הקשר תחבירי. הדבר אינו מקרי: בקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה", מגלה כי סילמן עוברת בעצמה כמעט על כל ההודעות לתקשורת ששולחת לשכת הדוברות של המשרד. בעקבות הפרסום, משרד המשפטים הורה למשרד להגנת הסביבה לחדול משימוש בנוסח המסוים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!