ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סילמן ניסתה להפוך אותי לכיבוש נוסף במסע היח"צ שלא יודע שובע

במשך חודשים ארוכים השרה להגנת הסביבה החרימה את מערכת "שקוף", עד שפגשה אותי בכנס ופנתה אלי. אחרי מופע לוליינות של הכחשות וחיוכים, ולעיני קהל סקרנים שהתקבץ, השרה ניסתה לטאטא את הטענות בחיבוק כפוי. הניסיון ללהק עיתונאית שמבקרת אותה לעוד תמונת יח''צ, תאם להפליא את האוויר החם שפיזרה בין העסקנים, הפוליטיקאים והבכירים מהשלטון המקומי. טור אישי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (צילום: שיר תורם, פלאש 90)

השבוע נקלעתי לכנס שבו השתתפה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן. במקום לתת במה לדברים שהיא אומרת, לנאומים ההצהרתיים, החלטתי לבחון את מה שהיא עושה: חיבוקים עם ראשי רשויות, התמנגלות, מתק שפתיים והון פוליטי. היא נכנסה לרגע לפאנל, באמצע נאום, דיברה במשך דקות ספורות ובמיומנות רבה יצאה חזרה לקהל הרחב. המשכתי ללוות אותה בין כל השיחות, עד שבשלב מסוים היא פנתה אלי. 

סילמן מכירה היטב את השם שלי, את כלי התקשורת שאני עובדת בו ואת חשבון הטוויטר שלי. למעשה, כבר שלושה חודשים שהיא ולשכתה מחרימים בפועל את פניותיי ופניות מערכת "שקוף". הודעה אחרי הודעה, לנייד האישי או לצוות, מתקבלות בדממת אלחוט. גם פניית מערכת רשמית נעשתה, אך כלום לא עזר.

ככתבת סביבה, לשכת השרה היא חלק מתחום הסיקור שלי. כשהיא מחליטה באופן אקטיבי להתעלם מפניות, היא קודם כל פוגעת בזכות הציבור לקבל תמונה מלאה על פעילות המשרד, פוגעת בעבודה של העיתונאי שמנסה לספק מענה הולם, ולמעשה, פוגעת בתחום כולו. 

כעת היא נעצרה לשוחח. הורדתי את המצלמה. "נעים מאוד", היא הושיטה לי יד. הושטתי בחזרה, אבל הבהרתי לה שזה דווקא לא נעים. שבמשך חודשים ארוכים היא פוגעת בעבודה העיתונאית שלי, מחרימה אותי ומתעלמת מפניות. 

סילמן היתה המומה. היא טענה שהיא לא מחרימה אף אחד, לא הבינה על מה אני מדברת ובעיקר ניסתה לצייר כאילו זו אי הבנה גדולה. בכל שדה אחר היו מכנים את הרגע הזה "גזלייט", ויתכן שבכל שדה אחר הייתי כבר מזמן הולכת. אלא שהחלטתי לא לוותר אחרי שלושה חודשים של התעלמות שמתועדים היטב בווטסאפ האישי של השרה. סילמן המשיכה להכחיש וניסתה להפיל את זה גם על עובדת לשעבר. "היא לא מבינה בתקשורת", אמרה. 

חשבתי שגם עובדים לשעבר ראויים ליותר. 

מסביב התחילו להתאסף אנשים, בכל זאת השרה עומדת דקות ארוכות ונכנסת לוויכוח די חריג בתוך המון רב של מוזמנים שהגיעו לכנס. סילמן זיהתה את הרגע. היא קלטה את הקהל מסביב, את המאזינים ואת הטון שלי ובמיומנות רבה ביקשה לפתוח דף חדש, הזמינה אותי ללשכה שלה ואף אמרה שמאז שממלא מקום הדובר החדש נכנס לתפקיד, הם עונים. יש לציין כי מדובר בימים ספורים בלבד, ואכן הוא שיתף פעולה סביב אירוע נקודתי. 

עידית סילמן השרה להגנת הסביבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עידית סילמן השרה להגנת הסביבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הסכמתי לפתוח דף חדש. בסופו של דבר אני צריכה תגובות ולא התנצלות. סילמן הושיטה יד, הושטתי בחזרה תוך שאני מבינה שהפכתי לחלק ממופע יחסי הציבור שלה. הנה היא מתפייסת, הנה היא מחייכת, הנה היא ברוח טובה גם כשלא מסכימים. אולי יעל געתון האדם הפרטי היה הולך הרבה קודם, אבל לכתבת אין ברירה. 

אלא שלסילמן זה לא הספיק. 

היא ביקשה חיבוק.

היא אדם נחמד סילמן, מאוד מאוד חשוב לה מה אומרים עליה, מה חושבים עליה ואיך היא נתפסת. עד כדי כך שהיא תעשה מאמץ רב לשנות את זה. פחות חשוב לה למשל מי עומד מולה.  

הבהרתי שאני לא מעוניינת בחיבוק. נראה לי לגיטימי לבקש שלא יגעו בגוף שלי, גם כשמדובר בשר בממשלה, גם כשזו אישה וגם כשמסביב אנשים צופים.  

היא שמה עלי יד על הכתף ושאלה, "בכל זאת?"

נאלצתי להגיד שוב לא ולזוז בחוסר נוחות. 

זה לא רק שהיא נגעה בי בלי שהסכמתי ולא הספיק לה פעם אחת "לא", זה לא רק שהיא ניסתה לקעקע את האמינות שלי תוך שהיא מתנערת מכל מה שאמרתי, אלא בעיקר צרם לי שהיא ניסתה להפוך אותי לחלק מהשואו שבשמו היא הגיעה לשם, חלק מהאוויר החם שהיא פיזרה בין כל העסקנים, הפוליטיקאים והבכירים מהשלטון המקומי. 

לרגע אחד היא סימנה אותי כיעד נוסף לכיבוש בתוך מסע יחסי הציבור שלה שאינו נגמר לעולם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

9 תגובות

  1. במקום סיפורי ה"כתבה" היה עדיף והרבה יותר "עיתונאי" לפרט את הפניות שלא נענו בחודש נתון ואת החלטותיה והצבעותיה וכן הלאה עובדות…..

  2. הכתבה הזאת דיי לא ניחנת במקצועיות עיתונאות.
    נראה שעיתון שקוף כמו שאר גופי התקשורת במדינה, מתחיל להיות עיתון דעות

    אני מצפה ליותר מזה מהעיתון, אם אם שרים מסויימים לא כל כך מתחבבים עליכם

  3. לא חדש..שרים שבמקום לעבוד למעננו.מסתובבים כטווסים
    ועושים לביתם ולבוחריהם.
    הרי כולם יודעים,שראש הממשלה לא ינזוף/יפטר.
    הוא הרי תלוי בהם…
    בושה!
    מקווה שיגיע היום נפתר מאותם טפילים והאסימון יפול לאותם אלה שבחרו בהם…

  4. שרה גרועה

    למזלה היא בממשלה שיש בה שרים הרבה יותר גרועים

    והיא גם נמצאת במשרד די זניח (סביבה? אנחנו בישראל… צריך בטחון, משטרה, כל השיט הזה)

  5. לשדר "נופת צופים" ונחמדות (מזויפת) חלק מהשיטה של א.נשי המגדר ממנו באה להטעות את הציבור או האדם שהם מעוניינים בו כדי "לקנות" אותו.
    כנראה זה מה שהרגשת ולכן סירבת/נשמרת מליפול/להיכנס למלכודת.

    1. חשוב לה מה אומרים עליה ואיך היא תיתפס, או כפי שביטאה זאת בעבר באמירה האלמותית – "הייתה טובה עד הסוף, נכון?"

      חוץ מזה מגעיל איך היא מלכלכת בציבור על מי שרק לפני רגע עבדו איתה – בטקסט הקצר שתואר מדבריה היא טופחת האשמות ישירות על עובדת שעזבה ובעקיפין גן על הדובר שלה, שמאז שמונה לו מ.מ. הם כן עונים. הלוואי שיתהפכו עליה אלו שהיא זורקת ודורסת

    2. שרה אפס מייצגת נאמנה את ממשלת האפסים הדואגים רק לאלה שכנועים להם. משתמשים בתקציבים להעניש את כל האזרחים שיש להם ביקורת על תפקוד משרדי הממשלה הבזויה.גבריאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!