ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
הידעתם שבישראל פועלת ועדה להטלת חיוב אישי לפוליטיקאים ופקידים מקומיים שהוציאו כספי ציבור שלא כדין? כן, זה סוג של נס. בידי הוועדה סמכות לקנוס בכירים ברשויות המקומיות על שימוש לא תקין בכספי ציבור, כלומר לקבוע שראשי ערים ופקידים ישלמו מהכיס שלהם על כספים שהוציאו שלא כדין – מכיסנו. בעבר בדקנו את פעילות הוועדה לעומק וגילינו שהקנסות עלובים, שחלק מראשי ערים מצפצפים על ההחלטות. שהוועדה מוותרת בעצמה לעתים על הגבייה.
רעיון הקנסות מכיסם האישי של בכירי המגזר הציבורי מקומי מבורך (והלוואי שיחול גם על שרי הממשלה). אך הביצוע כושל. ההרתעה – אפסית.
ולא תאמינו מה קורה עכשיו: ראשי הקואליציה חברי הכנסת דוד ביטן ודודי אמסלם מבקשים לרכך אפילו את המנגנון הזה. לפי החוק שהשניים מקדמים בימים אלו – יהיה קשה יותר לקנוס אנשי ציבור שחטאו. יצטרכו לוודא שהעבירה נעשתה ביודעין "ומתוך כוונה לגרום נזק". בנוסף, ניתן יהיה להטיל קנס רק אם לא עברו שנתיים מתום כהונת נבחר הציבור או עובד העיריה, או 7 שנים מביצוע המעשה – המוקדם מביניהם.
למה הדד-ליינים בעייתיים במיוחד? כי אחד מממצאי הבדיקה הוא גרירת הרגליים הבלתי נסבלת של הוועדה לחיוב אישי. מתנדב המיזם המומחה לרשויות מקומיות יוגב שרביט צלל לעומק הדוחות של משרד הפנים בניסיון להבין מי אלו הבכירים ברשויות המקומיות שהודות לחוק של ביטן ואמסלם עשויים לקבל פטור מקנס אישי.
"קצת נפלה לי הלסת מהסוגיות שהגיעו לוועדה לחיוב אישי", מספר שרביט. "הבזבוזים שהובילו לפתיחת חקירות שעלולות כעת להיגנז נעים בין מיליוני שקלים לעשרות מיליוני שקלים". שרביט מצא כי נכון לעדכון האחרון של דוחות משרד הפנים (מרץ 2017), דוד ביטן ודוד אמסלם מקדמים חקיקה שתסגור ללא ענישה לפחות 24 חקירות פעילות נגד ראשי רשויות (וגזברים) שאפשרו ואף נתנו יד להתנהלות כספית לא תקינה. התנהלות שעלתה לתושבי הרשויות מיליוני שקלים. לא מעט מהם – ליכודניקים.
בנוסף, היות והחוק שהם מציעים מציב "פג תוקף" של שנתיים לקיום וסיום חקירה על נבחרים ועובדים שסיימו את תפקידם, עקב לוחות הזמנים הארוכים של הועדה יש סיכוי גבוה שיתחמקו מעונש דווקא אלה שהובילו לחריגות תקציב בשנת בחירות. כלומר מועמד מכהן ירשה לעצמו לנהוג בחוסר תקינות מתוך מחשבה שאם לא יבחר, הוא יוכל להתחמק מהאחריות.
חשוב להדגיש, הבדיקות שלנו נעשו אל מול תמצית דוחות הביקורת של הדוחות הכספיים של הרשויות. מי שמבצע את הביקורת הם משרדי רו"ח שממנה משרד הפנים ומדובר על ביקורות כספים שמבוצעות פעם בשנה על הדוח הכספי של הרשות. על סמך הממצאים האלה (בין היתר) מחליטים על פתיחת חקירה של הועדה לחיוב אישי.
עוד נדגיש שזהות הנבחרים והפקידים שעלו לועדה לחיוב אישי לא פורסמה במקור שפירטת באיזה רשויות מתקיימת החקירה, רק שם הרשות. אנו הערכנו מיהו ראש הרשות הרלבנטי על סמך לוחות הזמנים ו/או חומרת ההערות בדוחות משרד הפנים.
*
אמל"ק: הקואליציה פועלת להקל על בכירים ברשויות המקומיות להיות מושחתים. אם חוק זה יעבור, גם כאלו שכבר חטאו וגם מושחתים עתידיים – יזכו להנחות סלב על אף שהוציאו כספי משלמי המסים בניגוד לכללים.
שם הרשות המבוקרת | תחילת הבדיקה של הוועדה | כמה חודשים כבר מתקיימת בדיקת הוועדה | שנת פתיחה | עילה משוערת לפתיחת החקירה | גורמים שעלולים להיות מועמדים לחיוב אישי | שיוך פוליטי |
זמר | יונ-10 | 90 | 2010 | בחודש ינואר 2008, משרד הפנים מינה למועצה ועדה למילוי תפקיד ראש המועצה וחברי מועצה. ייתכן וחוסר התפקוד של המועצה הוא זה שהוביל להקמת הועדה (אחוזי גביית ארנונה נמוכים) | ראש הרשות והגזבר | לא ידוע |
עכו | אוג-10 | 88 | 2010 | שנת הכספים 2009 קיבלה דוח ביקורת עם הערות בנוגע לתנהלות כספית לא מבוקרת, שימוש בכספים שלא לפי ייעודם וחריגות מתקציבים | ראש הרשות והגזבר | ליכוד |
אשקלון | נוב-10 | 85 | 2010 | הערות דוח ביקורת 2009: 1. העיריה התקשרה עם עמותת קרן אשקלון לביצוע עבודות בשנים 2006 עד 2008 ללא מכרז. העיריה שילמה לעמותה 16 מיליון ש"ח וזאת ללא הסכם התקשרות תקף 2. העיריה ביצעה שישים וארבעה תקציבים בלתי רגילים בחריגה בהוצאות בסך 1,006 אלפי ש"ח מהמסגרת התקציבית המאושרת |
ראש הרשות והגזבר | ליכוד |
מרחבים | ינו-11 | 83 | 2011 | הערות דוח ביקורת 2010: חמישה עשר מהוועדים שבתחום המועצה לא הגישו למועצה עד לסיום הביקורת דוחות כספיים מבוקרים לשנת 2010 ייתכן והתנהלות הכספים הבלתי מבוקרת של הועדים המקומיים היא העילה לועדה |
ראשי הועדים המקומיים | לא ידוע |
לוד | ינו-11 | 83 | 2011 | העירייה פעלה תחת ועדה קרואה בראשות אילן הררי שהוחלף בשנת 2011 ע"י מאיר ניצן כחודש לאחר תחילת הפעילות של הועדה לחיוב אישי. ההערות בדוחות הביקורת לשנים 2010-2009 מעידות שהתפקוד של הועדה הקרואה בראשות אילן הררי היה גרוע (ניהול כספי לקוי) | יו"ר הועדה הקרואה, חשב מלווה | משרד הפנים |
בית שמש | ינו-11 | 82 | 2011 | מתוך דוחות הביקורת לשנים 2009-2010: בקרה כספית עם פערים בהכנסות, חובות ארנונה ומים של העובדים, ניהול כספי פיתוח לא תקין והוצאות שלא תואמות את התיקצוב |
ראש הרשות והגזבר | ש"ס |
נשר | מאי-11 | 78 | 2011 | מתוך דוחות הביקורת לשנים 2009-2010: העברת כספים מהתקציב הרגיל לתקציב הבלתי רגיל מעבר לתיקצוב המקורי, הוצאות בתקציב הבלתי רגיל מעבר לתקציב ומעל להיקף ההתקשרות, ביצוע תקציבי פיתוח ללא אישור משרד הפנים וללא חוות דעת של היועץ המשפטי |
ראש הרשות והגזבר | ליכוד |
אשכול | 01-יונ | 78 | 2011 | הערות דוח ביקורת 2010: עשרים ושישה מהוועדים שבתחום המועצה לא הגישו למועצה עד לסיום הביקורת דוחות כספיים מבוקרים לשנת 2010 ייתכן והתנהלות הכספים הבלתי מבוקרת של הועדים המקומיים היא העילה לועדה חריגות בהוצאות בתקציבים הבלתי רגילים מהמסגרת המאושרת |
ראשי הועדים המקומיים ראש הרשות, גזבר |
יש עתיד |
סחנין | 01-מרץ | 69 | 2012 | מתוך דוח ביקורת 2011: 1. באחד התקציבים הבלתי רגילים העיריה התקשרה עם מהנדס לביצוע עבודות תכנון במכרז מסויים, בעוד עבודות האדריכלות ומסמכי המכרז לרבות האומדן הוכנו על ידי מהנדס אחר שהוא בנו של סגן וממלא מקום ראש העירייה 2. העיריה שילמה לגזבר ולמהנדס העיריה המועסקים בתנאי שכר בכירים החזרי הוצאות רכב בסכום גבוה מהסכום המירבי שנקבע על ידי משרד הפנים והוצאות נסיעה אותן הם אינם זכאים על פי הסכם ההעסקה 3. העיריה גילתה מעילה בסך 837 אלפי ש"ח שנמשכה במשך חמש שנים. המעילה נבעה מנהלי עבודה ומחלוקת תפקידים לקויה אשר גרמו בעיקרן למתן הוראות לביצוע כפול של העברות בנקאיות. תלונה בנושא הוגשה למשטרת ישראל על ידי החשב המלווה של העיריה |
ראש הרשות והגזבר | לא ידוע |
משהד | מרץ-12 | 68 | 2012 | מתוך דוח ביקורת 2011: (אמ'לק – מרוב שההתנהלות הכספית הייתה לקויה, מבצעי הביקורת לא הצליחו לבצע את תפקידם) רואי חשבון המבקרים נמנעו מלחוות דעה על הדוחות הכספיים של המועצה בשל ליקויים מהותיים שנמצאו ברישומי החשבונות של המועצה. העדר התאמות של חשבונות מהותיים, אי המצאת תיעוד ו/או הסכמים ו/או הסבר מפורט עבור מחיקת ו/או הקטנת זכאים כנגד גרעון נצבר בסך של 1,539 אלפי ש"ח, וכן תיקי הוצל"פ אשר לא קיבלו ביטוי בספרי המועצה וחשבונות מהותיים אחרים. עם זאת, רואי החשבון הפנו תשומת לב לגרעון בתקציב הרגיל בסך 79,821 אלפי ש"ח ובתקציבים בלתי רגילים שביצועם הסתיים בסך 6,857 אלפי ש"ח בו מצויה המועצה. הגרעון המצטבר הכולל ליום 31 בדצמבר 2011 הסתכם ב- 86,678 אלפי ש"ח. (כ- 302% מסך תקציב המועצה לשנת 2011). כמו כן צוין בדוח רואי החשבון כי לא נכללו בדוחות נתונים על היקף החובות המסופקים פרט לאלו המתייחסים לחייבי הארנונה |
ראש הרשות והגזבר | לא ידוע |
שלומי | אפר-12 | 68 | 2012 | על פי דוח ביקורת 2011 הרשות המקומית ניהלה את התקציב הבלתי רגיל (פיתוח) ללא בקרה וללא רישומים | ראש הרשות, מהנדס הרשות והגזבר | ליכוד |
קרית מלאכי | יונ-13 | 54 | 2013 | על פי דוח ביקורת 2012 מסתמן שהרשות המקומית התקשרה עם חלק מהקבלנים ללא האישורים הנדרשים, שילמה לחלקם יותר מהיקף ההתקשרות ואף שינתה התקשרויות כך שקבלנים קיבלו יותר ממה שהיו אמורים לקבל | ראש הרשות והגזבר | קדימה |
מג'אר | אפר-14 | 44 | 2014 | על פי דוח ביקורת 2013 (אמ'לק – לרשות מונתה ועדה קרואה) התנהלות כספית לא תקינה – גביה נמוכה, חובות לעובדים וחברי מועצה, הוצאה מעל התקרה (התקציב גם לא אושר ע"י משרד הפנים), חריגות בתקציבי פיתוח, העברת כספי פיתוח תקציב השוטף |
ראש הרשות והגזבר | לא ידוע |
אור יהודה | אפר-14 | 44 | 2014 | על פי דוח 2013: 1. חובות ארנונה של עובדי עירייה שלא נגבו 2. אי גביית חובות ארנונה של מעל 35 מיליון שקלים 3. מתן זכויות למקרקעין ללא תמורה, ללא חיוב ארנונה ושלא בהתאם לנוהל הקצאת קרקעות |
ראש הרשות, הגזבר ומנהל מחלקת גביה (אולי) | ליכוד וש"ס |
ג'ולג'וליה | אפר-14 | 44 | 2014 | על פי דוח ביקורת 2013 (אמ'לק – לרשות מונתה ועדה קרואה עקב הגביה הנמוכה) התנהלות כספית לא תקינה – התקשרויות לא תקינות מול קבלנים, גביה נמוכה |
ראש הרשות והגזבר | לא ידוע |
להבים | אפר-14 | 43 | 2014 | מתוך דוח ביקורת 2013: המועצה התקשרה בהסכם עם מסיע להפעלת חלק מקווי ההסעות למרות שהצעתו נפסלה במכרז. ההתקשרות לא אושרה בוועדת המכרזים או במליאת המועצה. היועץ המשפטי לא אישר את החוזה כמו גם את החוזה עם מסיע נוסף שזכה במכרז |
ראש הרשות והגזבר | לא ידוע |
תל מונד | מאי-14 | 43 | 2014 | על פי דוח ביקורת 2013 (אמ'לק – לרשות חשב מלווה) התנהלות כספית לא תקינה – התקשרויות לא תקינות מול קבלנים, חריגות מתקציבי פיתוח, איוש לתפקידים בכירים ללא מכרז ומתן שכר חריג ללא אישור משרד הפנים |
ראש הרשות והגזבר | עצמאי |
מרום הגליל | 01/05/2014 | 43 | 2014 | הערות דוח ביקורת 2013: אף אחד מהוועדים שבתחום המועצה לא הגישו למועצה עד לסיום הביקורת דוחות כספיים מבוקרים לשנת 2013 כמו כן, לחלק מעובדי הרשות ונבחרי הציבור יש חובות ארנונה לרשות, חריגות מתקציבי פיתוח, העסקת קבלן ללא חוזה |
ראשי הועדים המקומיים ראש הרשות, גזבר |
לא ידוע |
רעננה | יונ-14 | 41 | 2014 | על פי נתוני הדוחות הכספיים העירייה סיימה את שנת 2013 עם גרעון של 36 מיליון שקלים בתקציב הרגיל (שנת בחירות) | ראש הרשות והגזבר | העבודה |
עמק הירדן | ספט-14 | 39 | 2014 | הערות דוח ביקורת 2013: 19 מהוועדים שבתחום המועצה לא הגישו למועצה עד לסיום הביקורת דוחות כספיים מבוקרים לשנת 2013 כמו כן, קיימות חריגות מתקציבי פיתוח והעסקת קבלנים ללא חוזה או מכרז |
ראשי הועדים המקומיים ראש הרשות, גזבר |
עצמאי |
רמת השרון | ינו-15 | 34 | 2015 | גרעון של 88 מיליון שקלים בתקציב הבלתי רגיל בשנת 2013 (שנת בחירות) | ראש הרשות והגזבר | העבודה |
אל בטוף | ינו-15 | 34 | 2015 | על פי דוח ביקורת 2014 (לרשות מונה חשב מלווה ב-2014) התנהלות כספית לא תקינה – גביה נמוכה, חובות ארנונה לעובדי עירייה, הוצאה חריגה בתקציבי פיתוח, העברת כספי פיתוח תקציב השוטף, מתן הנחות בארנונה שלא כחוק |
ראש הרשות, הגזבר ומנהל מחלקת גביה (אולי) | לא ידוע |
מבואות חרמון | אפר-16 | 19 | 2016 | על פי דוח ביקורת 2015: התקשרויות לא תקינות מול קבלנים, בחירת ספק יחיד ללא הנמקה, חריגות בתקציבי פיתוח. חובות ארנונה של חברי מועצה, מאמצי גביה לא מספקים מול חייבים, מתן הנחה שלא כחוק |
ראש הרשות, הגזבר ומנהל מחלקת גביה (אולי) | לא ידוע |
מטה אשר | אפר-16 | 19 | 2016 | הערות דוח ביקורת 2013: 18 מהוועדים שבתחום המועצה לא הגישו למועצה עד לסיום הביקורת דוחות כספיים מבוקרים לשנת 2015, 31 ועדים מקומים לא הגישו את תקציב 2016 לאישור במועד הנדרש כמו כן, לחלק מעובדי הרשות ונבחרי הציבור יש חובות ארנונה לרשות, מהנדס הועדה המרחבית קיבל תוספת שכר ללא אישור משרד הפנים |
ראשי הועדים המקומיים ראש הרשות, גזבר |
לא ידוע |
ליכוד |
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק