ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
"שעה בשבוע, שגם היא בקושי קורית. בבחירות לרשויות המקומיות זה בכלל לא קרה" – כך תיאר יונתן יהוסף בתחקיר "המקור" את כמות הזמן שהקדישה שרת התחבורה מירי רגב לעניינים המקצועיים של משרדה. התיאור הזה מקבל משנה תוקף כשמסתכלים על פעילותה הכמעט לא קיימת של רגב במשכן הכנסת.
מבדיקת "שקוף" עולה כי רגב היא אחת השרות עם הפעילות הנמוכה ביותר בכנסת בכלל, ובתחום משרדה בפרט. למעשה, מלבד לנאום במליאה, לא מצאנו כל עשייה משמעותית של רגב בכנסת בתחום משרדה מאז נכנסה לתפקיד – לא בוועדות הכנסת ולא במענה לשאילתות.
פן מרכזי בפעילות שר בתחום משרדו בכנסת נוגע להגעה לוועדות במסגרת דיווח שנתי על פעילות המשרד. תפקיד הוועדות בכנסת הוא פיקוח על עבודת הממשלה, ובמסגרת פעילותן ועדות מזמנות שרים להסביר את מדיניותם בנושאים שונים. גם בכנסת הנוכחית הגיעו לוועדות שרים כגון שר אוצר בצלאל סמוטריץ', השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ועוד.
בתקופת כהונתה הקצרה של שרת התחבורה הקודמת, מרב מיכאלי, היא הגיעה לשלוש ישיבות ועדות. האחרונה התקיימה בוועדת הכלכלה ב-22 בדצמבר 2021, בנושא דיווח שרת התחבורה על פעילות משרדה. לפניה התקיימה ישיבה ב-26 באוקטובר 2021 בנושא דיווח השרה לפי תקנות התעבורה, וישיבה נוספת התקיימה בוועדה לקידום מעמד האישה בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים.
רגב, לעומתה, לא הגיעה ולו לישיבת ועדה אחת בכנסת מאז כניסתה לתפקיד. לפני חודשיים קיים ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ישיבה דחופה לאור הרבעון הגרוע ביותר מבחינת הרוגים בתאונות דרכים מזה עשרות שנים. טופורובסקי הזמין לישיבה את רגב ואת מנכ"ל משרדה, אך איש מהם לא טרח להגיע. רגב אמרה בתגובתה כי הדיון נקבע בהתראה קצרה. במקומם נשלח גורם זוטר מהמשרד שלא היה יכול להשיב על שאלות יו"ר הוועדה לאור הדרג הנמוך אליו הוא משתייך.
בלשכת טופורובסקי מציינים כי לא הייתה זו הפעם הראשונה שהשרה התבקשה להגיע לישיבות הוועדה אך התחמקה ושלחה גורמים אחרים במקומה. כפי שחזינו בשבועות האחרונים בתחקירים של דרוקר, לאירועים של "יהלומים" (פוקדים מרכזיים התומכים בה במפלגת הליכוד) לרגב יש את כל הפניות והזמן להגיע, אולם לזימוני ועדות כנסת בנושאי טיפולה המקצועי בבעיות שבתחום משרדה היא לא טרחה להגיע ולו פעם אחת בכל תקופת כהונתה.
לשם השוואה לשרים אחרים שאינם חברי כנסת, השר מאיר פרוש נכח מאז מינויו לשר לירושלים ומסורת ישראל בחמש ישיבות ועדות בכנסת, שר החינוך יואב קיש נכח בשלוש ישיבות ועדות, ונוספים.
אספקט חשוב נוסף בעבודה השרה מול הכנסת היא מענה לשאילתות, אחד הכלים הפרלמנטריים היחידים כמעט שעומדים בפני חברי האופוזיציה. מאז תחילת הכנסת ה-25 הוגשו 66 שאילתות רגילות ודחופות למשרד התחבורה, ועד כה נענו 41 מהן. מבדיקת המענים עליהן עולה כי על כולן השיב סגן השרה, אורי מקלב (יהדות התורה), בעוד רגב לא השיבה אפילו על שאילתה מקצועית אחת.
יש לציין כי אין בכך משום עבירה על תקנון הכנסת, שבו כתוב במפורש כי "השר הנשאל או סגנו ישיב על השאילתה". אולם הותרת המענה על כל השאילתות לסגנה מעידה על חוסר רצון לעיסוק באספקטים המקצועיים בתחום עיסוקה. לצורך השוואה, שר אחד שכן ענה בעצמו על חלק לא מבוטל מהשאילתות שהופנה למשרדו, חרף העובדה שיש לו סגנית, הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
משרד התחבורה של רגב כיכב גם במקום השלישי ברשימת המשרדים שהוגדרו על ידי מזכיר הכנסת כמאחרים כרוניים במענה לשאילתות. במכתב ששיגר מזכיר הכנסת דן מרזוק למזכיר הממשלה יוסי פוקס הוא דורש ממנו להורות למשרדים לאפשר פיקוח על עבודתם ולענות לשאילתות. הוא מציג את נתוני העיכוב במתן תשובות לשאילתות והתעלמות מחובת השרים לצרף התייחסויות למסקנות הוועדות השונות. רגב בתגובתה ל"שקוף" אמרה כי הסמיכה את סגנה מקלב למענה לשאילתות והוסיפה כי בשל "בעיות אישיות" התעכבה תשובתו לכמה מהשאילתות.
בשיחה שקיים עם "שקוף" בשבוע שעבר הציג שר הרווחה יעקב מרגי (ש"ס) גישה אחרת לחלוטין. "כשמגיעה אלי שאילתה או סיכום דיון, או פנייה מחבר כנסת, מיד כל המטה וכל המחלקות המקצועיות מבינות שאני רוצה תשובות מעמיקות, יסודיות, כי אני נתתי מעמד של כבוד למוסד הזה של קשר הממשל עם הכנסת", אמר.
מרגי הדגיש את חשיבות המענה על שאילות עבור השר עצמו ועבור שיפור עבודת המשרד כולו: "אני יכול לומר לך שזה WIN-WIN SITUATION, לטובת המשרד ולטובת האזרחים. ההישגים שמגיעים מההצעות לסדר, מהשאילתות – אתה נוגע באזרחים, אתה משפר את עבודת המשרדים, אתה מייעל את עבודת המשרדים. אתה 'מנער את האבק' מחלק מעבודת המשרדים".
מבין 39 השרים וסגני השרים בממשלה הנוכחית, 22 הם חברי ממשלה שבמקביל מכהנים בכנסת כחברי כנסת, ו-17 הם חברי ממשלה בלבד, בכללם השרה רגב. מבחינת הנוכחות של רגב במשכן הכנסת עולה מהבדיקה כי היא נמצאת במקום ה-36 מתוך 39 חברי הממשלה. מתחתיה ניתן למצוא רק את השרים מיקי זוהר, אלי כהן וחיים כץ.
מאז תחילת כהונת הכנסת ה-25 נכחה רגב במשכן הכנסת רק 378 שעות, כש-86 שעות מהן (23%) התרחשו בכלל בחודש וחצי שבין הבחירות ועד מינויה לשרה ב-29 בדצמבר 2022. כלומר בתקופת כהונתה כשרה הגיעה רגב לכנסת רק 44 פעמים, בזמן מצטבר של 292 שעות בלבד.
לשם השוואה עם שרים אחרים שאינם חברי כנסת, כמו רגב, השר מאיר פורוש (יהדות התורה) נכח בכנסת 1,063 שעות, השר יעקב מרגי (ש"ס) נכח 775 שעות והשר עמיחי שיקלי (הליכוד) נכח 750 שעות. שרים שהם במקביל חברי כנסת נכחו הרבה יותר מזה, כגון שר הבריאות אוריאל בוסו שנכח בכנסת 1,429 שעות.
בסיכומו של דבר הטענות של יונתן יהוסף העולות בתחקיר של רביב דרוקר, לפיהן שרת התחבורה מקדישה לנושאים המקצועיים של משרדה 5% מזמנה, לעומת 95% לנושאים הפוליטיים, זוכות לחיזוק גם מכיוון סקירת פעילותה עד כה בכנסת.
חלק א:
חלק ב:
הנתונים נאספו בסיוע אתר "זמן כנסת".
תגובתה המלאה של רגב: "השרה רגב אינה חברת כנסת, והסמיכה את סגן השרה, אורי מקלב, כאחראי על הקשר בין משרד התחבורה לכנסת, בתוך כך מתן מענה לשאילתות, הצעות לסדר, השתתפות בוועדות הכנסת ועוד. המשרד פועל בשקיפות מלאה ותוך מתן מענה לשאילתות המגיעות ללשכה.
"השרה רגב הפנתה את תשומת לב סגן השר על עיכוב במתן תשובה למספר שאילתות, דבר שאינו מאפיין את סגן השרה, אשר עדכן כי בעקבות בעיות אישיות התעכבה תגובתו במספר שאילתות, והבטיח לסיים הכל בימים הקרובים.
"לגבי הגעה לוועדות, סגן השרה, מנכ"ל המשרד ונציגים בכירים מגיעים לכלל הוועדות אליהם משרד התחבורה מוזמן. השרה רגב רואה חשיבות גדולה בפעילות הכנסת ושיתוף פעולה עם הנציגים בוועדות.
"לגבי הזמנות פרטניות של השרה רגב לוועדות:
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק