ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

טקס משפחות החטופים: "צריך לכבות את המחדלים כדי למצוא תקווה"

כאלף אנשים צפויים להגיע לטקס "כיבוי המשואות" שיתקיים באמפי שוני ויועבר בשידור חי. נעם דן, יוזמת הטקס שבני משפחתה נחטפו בשבעה באוקטובר: "אי אפשר לחגוג את הגבורה בלי להתעכב על ההפקרויות". לצד המשפחות השכולות וקרובי החטופים, יעלו גם מפונה הצפון, פסיכיאטרית בשירות הציבורי, עובד סוציאלי ומקימת מוקד סיוע
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

צילום: אבשלום ססוני

נציגי משפחות החטופים יקיימו בערב יום העצמאות (שני) טקס מחאה בסימן "כיבוי המשואות והדלקת תקווה". הטקס יתקיים באמפי שוני בבנימינה במקביל לטקס הרשמי בהר הרצל, וישתתפו בו, לצד משפחות חטופים ונרצחים, חברי כנסת, אומנים ואנשי תקשורת, סך הכול צפויים להגיע כאלף אנשים. משפחות חטופים קראו לכלי התקשורת להימנע השנה משידור טקס המשואות שהוקלט מראש ותכניו נקבעו על ידי שרת התחבורה מירי רגב. בטקס של המשפחות ישתתפו אזרחיות ואזרחים שנפגעו בטבח השביעי באוקטובר ובמלחמה, ויכבו את משואות "ההפקרה, ההזנחה, הזלזול והנטישה". 

"הטקס שייערך בערב יום העצמאות הוא לא טקס אלטרנטיבי – זה הטקס הממלכתי", אומרת בשיחה עם "שקוף" נעם דן, בת דודתה של הדס קלדרון, אימם של ארז וסהר שנחטפו מביתם בקיבוץ ניר עוז בשביעי באוקטובר יחד עם אביהם עופר. האב עדיין חטוף בידי ארגון הטרור, ואילו ילדיו שוחררו בנובמבר. דן יזמה את הטקס שייערך באמפי שוני בנוכחות כאלף משתתפים, ובו תיקח חלק קרובת משפחה נוספת שלה, גלית דן – אמה של נויה ובתה של כרמלה דן שנרצחו בניר עוז. 

הטקס יועבר בשידור חי: קישור לשידור הטקס 

בין משתתפי הטקס (הרשימה המלאה בתחתית הכתבה) ניתן למצוא לצד משפחות החטופים והורים שכולים גם תושבת עקורה מהצפון, פסיכיאטרית בשירות הציבורי, עובד סוציאלי, מקימות המטה להכרה בפגיעה בנשים במלחמה ומקימי חמ"ל אזרחי.

כיבוי המשואות: "להכיר במה שכשלנו בו"

במהלך הטקס יעלו נציגי משפחות החטופים עם "משואות ההפקרה, ההזנחה, הזלזול והנטישה" ויכבו אותן על הבמה, כתקווה לסיום מחדלי הממשלה. דן סיפרה כי הרגישה צורך בקיום טקס שונה, שלא מתחמק משאלת האשמה והאחריות הציבורית תוך התמקדות בגבורה וביוזמה אזרחית. 

נעם דן בדיון בכנסת. "השביעי באוקטובר הוא הווה מתמשך" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הטקס הזה הוא התיקון והריפוי, הרעיון מאחוריו הוא לעבור דרך תהליך לידה של הכאב הבלתי נסבל של האירוע שאנחנו נמצאים בתוכו כרגע", אומרת דן. "זה לא אירוע עבר, זה לא אירוע של בדיעבד, זה אירוע שאנחנו נמצאים בתוכו, ועבור חלק גדול מהציבור במדינת ישראל, השביעי באוקטובר הוא הווה מתמשך, על פני 219 ימים. 

"אי אפשר לחגוג את הגבורה ואת הכוח האנושי והקהילתי הבלתי רגיל שהתגלה בתוך הסיוט המתמשך הזה, בלי להתעכב על הפקרויות"

נעם דן, יוזמת טקס משפחות החטופים

לדברי דן, ההחלטה לכבות משואות לא התקבלה בקלות והיא לוותה ברגשות מעורבים. "זה לא כיבוי של המדינה, ולא 'האחרון שיסגור את האור'", היא מבקשת להבהיר. "מדובר בכיבוי שנועד להכיר במה שכשלנו בו, ולכבות את המחדלים כדי לברוא מציאות חלופית. אי אפשר לחגוג את הגבורה ואת הכוח האנושי והקהילתי הבלתי רגיל שהתגלה בתוך הסיוט המתמשך הזה, בלי להתעכב בראש ובראשונה על ההפקרויות השונות והמגוונות שאנחנו חווינו וחווים בתוך המציאות הזו".

לצד כיבוי המשואות תודלק גם משואה אחת: עינב צנגאוקר, אימו של מתן צנגאוקר החטוף בעזה את משואת התקווה. "המטרה היא למצוא תקווה, ברגע שאני רואה את המשימות שלי כעם, כקהילה, אז יש לי כוח גם לסמן איזו מדינה אני מקימה עכשיו. ולכן התקווה נמצאת בדיוק שם בין העוולות".

67 אלף חתימות: להימנע משידור הטקס הרשמי

בשבוע שעבר נאספו כ-60 אלף חתימות לעצומה של תושבים מעוטף עזה וחלק ממשפחות החטופים, שקראו למנכ"לי ערוצים 11, 12 ו-13, שלא לשדר את טקסי העצמאות השנה. נכון לעכשיו, מספר החתימות הגיע ל-67 אלף. לדברי דן, כלי התקשורת לא יוותרו על שידור הטקס הקבוע, אך חלקם ישדרו במקביל את הטקס שיקיימו משפחות החטופים. 

עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה. תדליק משואה בטקס (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

לדברי דן, נמכרו כ-800 כרטיסים לאירוע ורשימת המוזמנים נסגרה, אך הטקס ישודר במוקדים שונים בהם ירושלים, תל אביב, כרכור, קיסריה ובשוהם. "המטרה היא לאפשר לאנשים להתקהל סביב הטקס הזה ביחד", אמרה. כמו כן, הטקס ישודר ברשתות באופן פתוח לקהל הרחב.

שרת התחבורה מירי רגב מונתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו להיות האחראית על הטקס של המדינה גם השנה. רגב עלתה בשבוע שעבר לכותרת לאחר עימות מתוקשר שפרץ לאחר שביקשה לבטל את נאומו המסורתי של יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה. לבסוף הוחלט כי אוחנה יישא דברים במעמד הדלקת המשואה בלבד. דן ביקרה את רגב ואמרה כי "הניסיון שלה לקחת לעצמה את הטקס המגולמני הזה, הוא ניסיון לא לעבור דרך האסון, אלא לקפוץ מעליו. 'תראו איזה עם נפלא יש לנו', אבל לעם נפלא מגיעה גם הנהגה נפלאה שראויה לו. וההנגה הזאת כושלת פעם אחר פעם. על זה צריך להתעכב".

מכבי ומדליקות המשואות בטקס המשפחות:

עינב צנגאוקר – אימו של מתן צנגאוקר החטוף בעזה

איל ושרון אשל – הוריה של רוני אשל שנרצחה בחמ"ל התצפיתניות

מרב סבירסקי – בתם של אורית ורפי שנרצחו בבארי, אחותו של איתי שנרצח בשבי החמאס

כרמית פלטי קציר – אחותו של אלעד קציר שנרצח בשבי חמאס

גלית דן – אימה של נויה דן ובתה של כרמלה דן אשר נרצחו בניר עוז

רביד מנשה – ממקימות המטה להכרה בפגיעה בנשים במלחמה

דפנה שפט – פסיכיאטרית בשירות הציבורי

ליאור ועמוס אלון – תושבי בארי וניצולי הטבח

טמיר רייכר – מקים חמ"ל החילוץ וההצלה ויוזם דיסקיות החטופים, ליאת קובריגרו ונעה זמברג קרסיק – ממקימות החמ"ל האזרחי

דורון שבתאי – עובד סוציאלי, תושב שדרות, שיר שבתאי – עורכת דין, תושבת שדרות

תא"ל (במיל') דוד אגמון – נלחם בקרבות בעוטף

יסמין פורת – ניצולה ממסיבת הנובה ומאירוע ירי הטנק בבארי

מיכל להב – עקורה מביתה בצפון מזה שבעה חודשים

יעל אלון – בת ואם שכולה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יאיר טאובר

Picture of יאיר טאובר
תל אביבי זה מכבר, אבא של עמליה נשוי לטל וירוק בנשמה. עבדתי במשך שנים במגוון תפקידים בתקשורת המיינסטרים (ידיעות אחרונות, וואלה), שם הכרתי לעומק את התקשורת הממוסדת, על מעלותיה ומגבלותיה. מאמין בכוח של עיתונות ביקורתית, הגונה וישרה להביא לשינוי ומכיר באחריות הגדולה שיש לנו כעיתונאים לכל מילה ומילה.

5 תגובות

      1. אשמח לא לצפות בטקס הרגיל וכן לצפות בטקס בשוני.שלא אראה את כל הנואמים המיותרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!