ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גוטליב טענה שהליכוד הכפיף עצמו לרצונו של דרעי: "סירסו אתכם"

בהצבעה על חמשת נציגי הכנסת באסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים, טענו חברי כנסת כי נרקם דיל פוליטי והרשימה מכורה מראש. ח"כ בן ארי (יש עתיד): "נדהמתי לגלות את הקומבינה של ישראל ביתנו וש"ס". אלקין: "חברי הליכוד, אתם מוותרים על הכוח הפוליטי שלכם, אל תספרו אחר כך כמה חשוב לכם רב ציוני"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ח"כ טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ועדת הכנסת הצביעה אתמול (רביעי) על חמשת נציגי הכנסת לאסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים לישראל, בהם רק חברה אחת מהאופוזיציה – ח"כ יוליה מלינובסקי ממפלגת ישראל ביתנו. חברי כנסת טענו בדיון כי נרקם דיל בין יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן ליו"ר ש"ס אריה דרעי מהקואליציה, וקשרו אותו לפגיעה באופוזיציה – הורדת נציגיה משניים לאחד.

ח"כ מירב בן ארי טענה שאחד הבכירים בש"ס גילה לה בטרם הדיון שדרעי הבטיח לליברמן שחברת מפלגתו תיבחר. כדי להוכיח את הדיל שנרקם קראה ח"כ בן ארי את רשימת המועמדים שיבחרו לדעתה, כבר בתחילת הדיון, כשבסופו אכן נבחרו.

דבריה שיקפו שהבחירה הפתיעה את אנשי יש עתיד, הסיעה הגדולה באופוזיציה, שיושב הראש שלה יאיר לפיד משמש גם יו"ר האופוזיציה, אך לא צלח במשימה. "נדהמתי לגלות, אין לי מילה פשוט לתאר, את הדיל והקומבינה של ישראל ביתנו וש"ס. יש פה סיפור אהבה בהמשכים בין דרעי לאיווט (ליברמן, ש"ג), שכנראה לעולם לא ייגמר", טענה בן ארי. "המועמדת של יש עתיד היא זו שהייתה צריכה להיבחר".

ח"כ מירב בן ארי בכנסת (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

עו"ד שגית אפיק, היועמ"שית של הכנסת, נשאלה בפתח הישיבה לגבי החובה לבחור נציג מהאופוזיציה. תשובתה הייתה שלמרות שהדבר אינו כתוב בחוק, ברור שכשיש חמישה נציגי כנסת, ובנוסף להם עוד שני נציגי ממשלה שמייצגים קואליציה, ראוי ששני נציגים מהחמישה של הכנסת יבואו מהאופוזיציה, אולם מבחינת המינימום הראוי הנדרש, לדעתה קיימת חובה לבחור בלפחות נציג אחד מהאופוזיציה. 

טלי גוטליב לחבריה בליכוד: "מכתיבים לכם במי לבחור"

נציגות הכנסת באסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים, היא פתח לגיוון הנציגים החרדיים מטעם הרבנים, בבחירת בעלי התפקידים החשובים. באסיפה יושבים סך הכול 150 חברים, המורכבים מ-80 רבנים, 70 נציגי ציבור, מתוכם חמישה חברי כנסת ושני שרים (במקרה זה אורית סטרוק מהציונות הדתית ומיכאל מלכיאלי מש"ס).

חברי ועדת הכנסת בחרו בסוף הדיון בשלושה גברים ושתי נשים: ח"כ אליהו ברוכי (יהדות התורה), ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית), ח"כ חוה אתי עטיה (הליכוד), ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) ומלינובסקי (ישראל ביתנו). 

ח"כ טלי גוטליב הייתה אחת משבעה חברי כנסת שהציבו עצמם כמועמדים לנציגי הכנסת, אך במקומה נבחרה עטיה מהליכוד. בדיון הקולני הצביעה גם היא על הדיל שנרקם מאחורי הקלעים והשתלחה בעמיתיה למפלגה. "מה שאתם רואים בוועדה הזו הוא הסיבה לכך שאין אמון בח"כים", הסבירה גוטליב, "סירסו אתכם, חברי הוועדה, ומכתיבים לכם מה לעשות ובמי לבחור. אני לא אקח חלק בשיטות האלה, לא של דילים ולא של משחקים כאלה, כי זה לא משרת את מטרות הציבור". 

גוטליב פנתה לחברי הליכוד בוועדה, נקבה בשמותיהם, ואמרה שהיא יודעת שיו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ, המכהן גם כיו"ר סיעת הליכוד ומרכז הקואליציה, הורה להם להצביע למועמדת עטיה ולא עבורה. לצידה ישב ח"כ בועז ביסמוט שניסה כל העת לשמור על איפוק והבעה מרוחקת ככל האפשר מדברי חברתו לסיעה המכוונים גם אליו. "אתם לא קופים, ואתם לא בבונים", אמרה גוטליב לחבריה מהליכוד. "לא יכול להיות מצב שאתם לא תפעילו את שיקול הדעת שלכם". 

יו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ בדיון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גוטליב טענה שהסיבה שלא בחרו בה היא שאינה עושה דברו של דרעי – ואף ציירה את הליכוד כעושי דברו של יו"ר ש"ס. "ש"ס לא פעם בקואליציה הזו קידמה חוקים והפכה את הליכוד לת"פ (תחת פיקוד) שלה", אמרה. "מפריע לש"ס שאני אהיה בוועדה הזו. אי אפשר להכתיב לי 'תבחרי את הרב הזה ולא את הרב הזה'. הרי דעותיי באשר לקידום רב ראשי חובש כיפה סרוגה ידועה". 

ח"כ זאב אלקין הצטרף להאשמות נגד הליכוד, וטען למול חבריו לשעבר למפלגה כי ויתרו על כוחם כסיעה הגדולה בכנסת לסיעות החרדיות. "אחר כך, חברי הליכוד, אל תספרו לנו כמה חשוב לכם שיהיה רב ציוני, כי אתם מוותרים על הכוח הפוליטי שהציבור נתן לכם, ולא רוצים להיות מיוצגים שם". 

הבלון הפמיניסטי: התרגיל של אלקין

ח"כ אלקין ניסה לפורר את הדיל גם דרך הנושא הפמיניסטי. "זה גוף גברי בצורה קיצונית. בין הכי קיצוניים שיש במדינת ישראל, מהגופים שנבחרים ואחר כך בוחרים, שלכאורה צריכים לייצג את כל העם, אבל חצי מהעם מודר מלכתחילה", טען אלקין. הוא כיוון את דבריו במיוחד לח"כ פנינה תמנו שטה, יו"ר הוועדה למעמד האישה, וקרא לה להצביע לארבעת הנשים המועמדות, כולל לגוטליב ולמטי צרפתי-הרכבי, שלא נכללו בדיל שנרקח בין ליברמן, דרעי וסיעות הקואליציה. 

ניכר שח"כ תמנו שטה קלטה את התרגיל של אלקין, וניסתה למסמס אותו כשטענה שהסוגייה דורשת תיקון חקיקה מקיף. "יש פה חוק שקיים שנים, שאני אומרת לך שמזמן היינו צריכים לתקן אותו", הגיבה לדברי אלקין, "להבדיל מהוועדה לבחירת שופטים, ששם יש חובת ייצוג שווה של נשים, בחוק הזה אין". 

עמד בהבטחתו. וזאב אלקין (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

בסופו של דבר אלקין עמד בהבטחתו והצביע לארבע נשים מועמדות וגבר אחד, ובאופן אירוני יו"ר הוועדה למעמד האישה עמדה בדיל שנרקח עבורה מאחורי הקלעים והצביעה עבור שלושה גברים ושתי נשים בלבד. 

עדות להתנהלות שמייצרת חוסר אמון

סוגיית חוסר האמון של הציבור כלפי חברי הכנסת עלתה מספר פעמים בישיבה על ידי מספר דוברים שונים, שטענו שוב ושוב שבסופו של דבר חברי הכנסת הם האשמים העיקריים בזילות במעמד הכנסת ובחוסר האמון שהציבור רוחש להם. טענו אבל לא יכלו לתקן דרכם, למרות שחלקם הבטיחו לעשות זאת בישיבה. 

גם הדיון הזה כלל העלבות, כינויי גנאי הדדיים, שימוש בשפת רחוב, הצגות למצלמות, ושלל תופעות מוכרות המובילות בהכרח לפגיעה בכבוד הכנסת וחבריה. הדיון וההצבעה בוועדת הכנסת אתמול העידו בעיקר על מצבה הירוד של הפוליטיקה הישראלית באופן כללי, על האופן בו מתקבלות החלטות בישראל בשנת 2024, שמוביל בהכרח לבחירת נציגים פחות ראויים משניתן היה לבחור אם השיקול המרכזי היה טובת ציבור הבוחרים של המפלגות השונות. אם היה זה כשל נקודתי – דיינו. אולם מדובר בכשל רוחבי מוחלט, המאפיין את המערכת הפוליטית מקצה עד קצה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,894 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!