ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"אין מקום לביקורת": נציג החברה שסילמן מפקחת עליה יראיין אותה בכנס הסביבה

מפקחים ומזהמים יתערבבו גם השנה בכנס 2050 • במשרד להגנת הסביבה יערכו אירוע בהשתתפות קובעי מדיניות בלבד, ובשונה מבעבר, נציגי המשרד לא ישתתפו בפאנלים נוספים לצד מפוקחים • אלא שבין מסדרונות המלון, יסתובבו לצד בכירי המשרד גם נציגי החברה לשירותי סביבה ורידיס, שנגד חלק מבכיריה מתנהל הליך פלילי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן תשתתף בכנס פרטי שבין נותני החסות שלו חברות שנמצאות במסלול אכיפה של המשרד שבראשו היא עומדת. נכון לשעה זו, בפתח האירוע סילמן תשב לשיח "אחד על אחד" עם חבר דירקטוריון של החברה לשירותי איכות הסביבה, רפי גמיש. על פניו, הריאיון עשוי היה לספק רגעים משמעותיים, אלא שסילמן היא השרה הממונה על החברה לשירותי איכות הסביבה, חברה ממשלתית שאף שילמה 55 אלף שקלים להפקת הכנס שהיא שותפה לו וממייסדיו כבר שנים ארוכות. האם יישאלו שם שאלות קשות? האם יש מקום לביקורת? עורכת הכנס, מיקי הרן, הבהירה בתשובה לשאלת "שקוף" כבר במהלך הכנס של השנה שעברה: "אין מקום לביקורת אלא לדו שיח, זה כמו טלוויזיה, מה את מעדיפה, שזה יתקיים בחדרי חדרים?" 

מדובר בכנס סביבה 2050 שיערך השבוע (שלישי) במלון הילטון בתל אביב וזו השנה ה-22 לקיומו. בניגוד לשנים קודמות, ובצל הלחימה המתמשכת, האירוע לא ישודר בשידור חי, אין לו מערך יחסי ציבור ומספר נותני החסויות שבו ירד משמעותית. 

נוסף על השיחה נטולת הביקורת של סילמן ונציג החברה שעליה היא מפקחת באופן ישיר, מנכ"ל משרדה גיא סמט ישתתף בפאנל בניהולה של דירקטורית בכיל (כיום ICL), ד"ר מיקי הרן, עורכת התוכן של הכנס. במשרד להגנת הסביבה שילמו 50 אלף שקלים כדי לקיים את האירוע במסגרת הכנס, שבו שותפות ואף מעניקות חסות חברות שמחזיקות ברקורד של עבירות סביבה כמו בתי הזיקוק וקבוצת אדמה. 

במשרד להגנת הסביבה הבהירו בתגובה כי במסגרת הכנס "מקובל מזה שנים רבות שהשרים משתתפים ונושאים דברים או מקיימים שיחות אחד על אחד". עוד הוסיפו ביחס להרן כי היא "מנהלת התוכן של כנס סביבה 2050 ומנכ"לית המשרד להגנת הסביבה בעבר, ואכן היא תנחה מתוקף תפקידיה אלה את הפאנל של המשרד בכנס". במכללה למנהל, שבה מכהן גמיש כמנכ"ל, אמרו כי הוא לא ישתתף בכנס מכיוון שהוא שוהה בחו"ל, אך בחברה לשירותי איכות הסביבה אומרים כי המפגש יתקיים כמתוכנן. עוד אומרים שם כי אם לא יצליח להגיע, מי שיראיין את השרה הוא אחד מעורכי התוכן של הכנס.

פעילות "מגמה ירוקה" מפגינות מחוץ לכנס (צילום: יעל געתון)

מפיק הכנס הוא היזם בני מורן, והאירוע השנתי שלו מאגד תחת גג אחד תעשיות מזהמות, רגולטורים, יזמים בתחום וארגוני סביבה. בדרך כלל המודל הכלכלי של אירועים מסוג זה מתבסס על תשלום של המשתתפים בעבור מקום בפאנל או מושב שלם, ובתמורה המותג שלהם זוכה לנראות ציבורית רחבה. 

כך למשל, ארגון הסביבה אדם טבע ודין שילמו 10,000 שקלים כדי להשתתף באירוע, הלוגו של העמותה זוכה למקום בולט, ושלושה מעובדיו ישתתפו בפאנלים. תמונתם מופיעה לצד משתתפים נוספים, כמו למשל ד"ר רותם שמש מקבוצת בזן, אמיר פוסטר מנכ"ל איגוד הגז ובכירים מהמשרד להגנת הסביבה. בין התמונות הרבות מופיע גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, אלא שגם השנה הוא לא יגיע באופן אישי ויסתפק בברכה מוקלטת. 

מתמנגלים עם החברה שנחקרת על ידי המשרד

בין משתתפי הכנס השנה נמצאת באופן מעניין גם החברה לניהול פסולת, ורידיס. בשנה החולפת המשרד להגנת הסביבה והמשטרה מנהלים הליך פלילי נגד חלק מבכירי החברה, שאף הובאו לחקירה. אמנם הצדדים לא ישבו ביחד באותו הפאנל, אך תמונתם כבר משולבת יחד באותו מקבץ תמונות באתר הכנס: עו"ד ערן ספיר, מנכ"ל חטיבת שירותי איכות הסביבה, קבוצת ורידיס, לצד מנכ"ל המשרד סמט ובכירים נוספים. 

לפני כשלושה חודשים, במשרד להגנת הסביבה והמשטרה הודיעו במשותף כי פשטו על משרדי ורידיס בהרצליה ואתרים נוספים של החברה ועיכבו לחקירה שישה מעורבים בחשד לעבירות רישוי עסקים, מרמה והלבנת הון. במשרד להגנת הסביבה דיווחו כי בהמשך יחקרו מנהלים נוספים מהחברה. זו אינה החקירה היחידה נגדם ובפברואר של אותה השנה המשטרה הירוקה ומשטרת ישראל פתחו בחקירה נוספת בחשד לעבירות סביבתיות, מרמה והלבנת הון. על פי החשד, ורידיס הטמינה פסולת אורגנית בניגוד לחוק, במקום לטפל בה ולהפיץ אותה לחקלאים. 

במשרד להגנת הסביבה אמרו בתגובה כי הפאנל בהשתתפות נציגי המשרד הוא אירוע סגור ובניגוד לשנים קודמות, נציגי המשרד לא ישתתפו בפאנלים נוספים לצד מפוקחים. "בכוונת המשרד להגנת הסביבה לקיים בכנס מושב ייעודי תחת הכותרת 'מקבלי החלטות: תשתיות וחוסן לאומי בצל משבר האקלים', אמרו. במושב ישתתפו בין היתר לצד סמט גם סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי אלעד עמיחי ומנכ"ל חברת נגה, החברה לניהול משק החשמל, שאול גודשטיין.  

אלא שבתום האירועים, למשתתפי הפאנלים יש חלל משותף לכיבוד ולשיח. בשנה שעברה הכנס סיפק מפגשים לא פורמליים רבים שאפשרו לבכירי התעשיות גישה ישירה לקובעי המדיניות. כך למשל, בימיה הראשונים בתפקיד, סילמן לקחה חלק מרכזי בפתיחת האירוע ועוררה עניין רב. לאחריו היא הסתובבה בין השולחנות, היזמים ונציגי החברות, ולחצה יד למנכ"ל קצא"א איציק לוי, שאף הסביר לה שהם שכנים. היא גם הצטלמה עם בכירי תעשיות ובהן נציגת כיל (כיום ICL), בשעה מורכבת שבה המדינה בוחנת את ההתקשרות עם מפעלי ים המלח ותום הזיכיון. יש לציין כי סילמן נפגשה עם בכירי התעשיות לפני שנפגשה באופן רשמי עם ארגוני הסביבה, שאף הפגינו מחוץ לאולם הכנס. רק לאחר פניית "שקוף", סילמן נאותה לצאת ולשוחח עם המפגינים.  

מפיק הכנס בני מורן מפגיש לשרה עידית סילמן את מנכ"ל קצא"א איציק לוי, בכנס הקודם (צילום: ליאת מנדל כנס סביבה 2050)

זאת ועוד, בשנה שעברה התעוררה סערה גדולה כשעמיחי, המשמש סמנכ"ל בכיר, השתתף בפאנל "בעיות ישנות, פתרונות ושחקנים חדשים" לצד עמית מרמור, סמנכ"ל במפעל "נשר", בזמן שהמשרד להגנת הסביבה מנהל נגדם הליכי אכיפה. האירוע גרר תגובות זועמות, וכבר מראשיתו, הפאנל לא הצליח להתנהל באופן שוטף. בתחילה, המנחה שכח להזמין את סמנכ"ל נשר לבמה. אחר כך קטע את הפאנל הקומיקאי ופעיל הסביבה עידן מור, המוכר בשם הבמה שלו, גדי וילצ'רסקי. הוא סיפר לקהל שמדובר במפעל הפרטי המזהם בארץ ודרש ממשרד הבריאות לחשוף את נתוני התחלואה המלאים בעיר, אותם חשפנו השבוע. וילצ'רסקי הוצא מהמלון ולקראת סיום, רשות הדיבור ניתנה למרמור. מרמור החל לדבר, אלא שאז נעמד מולו תושב רמלה, חזי משה, פעיל במאבק נגד המפעל שהגיע במיוחד כדי לוודא שגם הקול שלו יישמע. המנחה ניסה לעצור אותו, אך ללא הצלחה ואף הוא הוצא מהאולם. 

הקומיקאי עידן מור קוטע את הפאנל בהשתתפות סמנכ"ל נשר (צילום: יעל געתון)

נכון למועד כתיבת שורות אלה, מפעל "נשר" לא לוקח חלק באירוע השנה, ובמשרד להגנת הסביבה החליטו שלא להשתתף בפאנלים לצד התעשיות, אולם סוגיית הנראות עדיין צורמת והאפשרות של מפגש בלתי פורמלי בתום המושב עדיין קיימת. המשמעות של פגישה כזו גדולה מכל שיח בפאנל, ללא פיקוח, ללא פרוטוקול. 

זאת ועוד, עורכת התוכן של הכנס היא ד"ר הרן, ששימשה בעברה מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, והיום מכהנת בין היתר כדירקטורית בתאגיד כיל (כיום ICL) שבשליטת עידן עופר. לצד תפקידיה הרבים, מכהנת הרן גם בתפקיד יו"ר המרכז להתייעלות משאבים, חברה בע"מ שזכתה במכרז ממשלתי ומקבלת מימון של מנהל תעשיות במשרד הכלכלה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר. במסגרת הכנס, המרכז להתייעלות משאבים יקיים מעין אירוע צד, שבפתיחתו ינאמו בכירים כמו המנכ"לית עדי דישון, ראש אגף מדיניות סביבתית במשרד להגנת הסביבה, ד"ר אוהד קרני, ומנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה, עוז כ"ץ, כשבסופו של האירוע יתקיים פאנל בהשתתפות התעשיות, ביניהן מנהלת הסיכונים הגלובלית בכיל (כיום ICL) ודירקטורית קיימות הסביבה של "טבע". 

מדוע השרה סילמן בחרה גם השנה לנאום במימון בזן? האם הנאום שלה ישודר לקהל הרחב, או שמי שמעוניין לשמוע אותה יאלץ לשלם את דרכו פנימה? איך זה שעורכת התוכן של האירוע הזה היא דירקטורית בתאגיד הענק שהמשרד והשרה שבראשו אמורים לפקח עליו, ולא לנהל עימו שיח רעים? ראש המטה של סילמן, אידית דרויאן, המרכזת את פניות העיתונאים בהיעדר דובר רשמי, לא השיבה לשאלות "שקוף". 

בינתיים, מי שיחפוץ לפגוש את השרה במסדרונות המלון ולנסות לקשקש איתה מעל הבופה ונציגי בזן, מוזמן לרכוש כרטיס לכנס ולהיפרד מ-330 שקלים. 

התגובות המלאות

מבית הנשיא נמסר בתגובה: "נשיא המדינה שם לו למטרה להעלות לסדר היום את נושא משבר האקלים ואף הקים את פורום האקלים במטרה לקדם את העשייה בנושא. הוא מציף את הנושא מעל כל במה אפשרית באופן תדיר ואף מקדם שיתופי פעולה. ברוח זו, העביר הנשיא דברי ברכה מצולמים לכנס המדובר ובה את משנתו בנושא הטיפול במשבר והעשייה של פורום האקלים אותו יזם".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בכוונת המשרד להגנת הסביבה לקיים בכנס מושב ייעודי תחת הכותרת: "מקבלי החלטות: תשתיות וחוסן לאומי בצל משבר האקלים"  שבו ייקחו חלק מנכ"ל המשרד, גיא סמט, וכן סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי, אלעד עמיחי, לצד מנכ"לי משרדי ממשלה אחרים, בכירים ממשרד האוצר ועוד. עלות רכישת המושב הייעודי היא כ-50 אלף שקל. עוד בכנס, כבכל שנה, צפויה לשאת דברים השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן.

"כנס סביבה 2050 הוא הכנס המרכזי בישראל שעוסק במגמות, במדיניות ובחידושים בנושאי הגנת הסביבה, מדיניות ציבורית, חקיקה סביבתית מקומית ובינלאומית, אחריות סביבתית תאגידית, וכלכלה ירוקה. הוא מהווה את הבמה המרכזית לדיון במדיניות ובהובלת תהליכים בנושאים הללו, ומאפשר שיח פורה לקידום התהליכים בקרב מקבלי ההחלטות והרגולטורים במגזר הציבורי, מובילי הסקטור העסקי-פיננסי, נציגי רשויות מקומיות וארגוני הסביבה והחברה האזרחית. השתתפות המשרד בכנס מבטאת את השותפות שלו בשיח הציבורי.

"החברה לשירותי איכות סביבה היא רשות ממשלתית הכפופה לחוק החברות הממשלתיות ואינה כפופה למשרד להגנת הסביבה. בכנס סביבה 2050 מקובל מזה שנים רבות שהשרים משתתפים ונושאים דברים או מקיימים שיחות אחד על אחד. מיקי הרן היא מנהלת התוכן של כנס סביבה 2050 ומנכ"לית המשרד להגנת הסביבה בעבר, ואכן היא תנחה מתוקף תפקידיה אלה את הפאנל של המשרד בכנס".

מאדם טבע ודין נמסר בתגובה: "אדם טבע ודין לוקח חלק בכנס סביבה 2050 שנים ארוכות. כארגון המהווה את שומר הסף המשפטי של הסביבה, תובע הארגון את המפעלים המזהמים ומביא להישגים רבים לסביבה, כמו ההישג לעצירת הרחבת בתי הזיקוק בחיפה, ההישג לחיוב מפעלי ים המלח בקבלת רישיון הפקת מים בים המלח ועוד. לצד ההרתעה שמייצר הארגון כנגד התעשייה המזהמת, אנו לא שוכחים את אחריותינו להפוך כל סלע בכדי לנסות ולגשר על מחלוקות, גם מול התעשייה. אלמלא השיח האחראי עם התעשייה, מתוך מיפוי מקצועי של ההסכמות כמו גם המחלוקות, לא היו באים לעולם חוק אוויר נקי, חוק ה״מפל״ס״, חוקי המיחזור ועוד חוקים סביבתיים רבים, שנוסחו לראשונה ע״י אדם טבע ודין ואושרו בסופו של דבר לאחר שמיעת כל בעלי העניין, לרבות התעשייה המזהמת. נמשיך לגלות אפס סובלנות משפטית לזיהומי התעשייה ונמשיך גם להפוך על סלע בכדי לשכנע את התעשייה בכדאיות שבמעבר לכלכלה דלת פחמן ובהטמעת אחריות סביבתית".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!