ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ביטול הפגרה – יוזמה גרועה לאופוזיציה ולכולנו

סיעות האופוזיציה החתימו ח"כים על יוזמה לביטול פגרת הכנסת, שתחל בעוד כשבועיים, נוכח המלחמה והצורך ב"מתן מענה לבעיות האזרחים" • באופוזיציה מפנטזים על תרחיש שיביא להפלת ממשלת נתניהו אם תבוטל הפגרה, אך מדובר בתרחיש בדיוני • עזות המצח מגיעה לשיא במיוחד כשמדובר באופוזיציה שגם בימי שגרה עובדת בעצלתיים וראשיה ממעטים לפקוד את המשכן • טור דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הצעה מקוממת במיוחד של בכירי האופוזיציה. לפיד וליברמן (צילום: דוברות הכנסת)
הצעה מקוממת במיוחד של בכירי האופוזיציה. לפיד וליברמן (צילום: דוברות הכנסת)

"ישראל נמצאת במלחמה ואין זה נכון שכנסת ישראל תבחר לצאת לפגרה תוך השבתת פעילותה ולא תבצע את עבודתה עבור האזרחים", נכתב במסמך עליו מחתימות סיעות האופוזיציה את חברי הכנסת. "במיוחד בימים קשים אלו, עלינו נבחרי הציבור לסייע כמה שניתן בכל תחומי העיסוק של הכנסת, כולל פיקוח ובקרה באמצעות הוועדות השונות על עבודות הממשלה ומתן מענה לבעיות שעולות על ידי האזרחים הנושאים אלינו את עיניהם". קראתי ולא ידעתי אם לבכות או לצחוק. 

על פניו נראה שראשי האופוזיציה, או במקרה זה ה-OFFפוזיציה, החליטו בפורים הזה להתחפש לאופוזיציה ראויה. אולי זה המקום להסיר את המסכה מעל פניהם, כיוון שלאור ההיסטוריה והנתונים החד-משמעיים, אם תבוטל הפגרה הקצרה בת החודש וחצי, קיים סיכוי רב שמי שיצאו לבסוף במחולות וריקודים יהיו חברי הקואליציה ולא יוזמי המהלך. 

למזלם של חברי האופוזיציה, בראשות הממשלה עומד אדם רדוף המפחד מהסיכוי הקטן שמא מאחורי המהלך באמת עומדת יכולת לפזר את הכנסת ולהדיחו מתפקידו, אולי בצל סוגיית חוק הגיוס המאתגרת באמת את המשך קיום ממשלתו בימים אלה. אולם הכישרון והיצירתיות של נתניהו במציאת פתרונות לאתגרים מסוג זה, עולה לאין שיעור על יכולת ראשי האופוזיציה להניע מהלך רציני מולו. 

הנתונים "היבשים"

לטבח 7 באוקטובר ולמלחמת "חרבות ברזל" הקואליציה נכנסה עם 64 מנדטים כשבאופוזיציה כיהנו 56 חברי כנסת בסיעות מסוכסכות, מפולגות וחסרות הנהגה אחת. תחת הסלוגן "ביחד ננצח" המלווה בקמפיין מבריק ומניפולטיבי, הצליח נתניהו להרחיב את ממשלתו, כך שכרגע הקואליציה מונה 72 מנדטים, והאופוזיציה הצטמקה ל-48 חברים בלבד. 

נתניהו וקרעי, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ביטול הפגרה לא יפגע בממשלה, אולי להיפך. נתניהו וקרעי, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נכונה העובדה שסוגיית גיוס החרדים מהווה מוקש רציני עבור ממשלת נתניהו. אולם הסקרים מצביעים על כך שאם יתקיימו מחר בחירות הרי שרבים מחברי הקואליציה ימצאו עצמם מחוץ לכנסת הבאה, וכוחן הסגולי חסר התקדים של הסיעות החרדיות בממשלה הנוכחית – יתפוגג ברובו. מדובר בנתונים שעשויים להפוך את עמדת "פוסקי הדור" לגמישה אפילו יותר מהמתעמלת הרומניה האגדית נדיה קומנצ'י. ככה זה כשעקרונותיהם עלולים לגרום להם ולמשפחותיהם לאבד כסף ומשרות. הסיכוי שתימצא בדקה התשעים הדרך "להזיז את אלוהים קצת הצידה", כדי לקנות עוד כמה חודשים במה שעבורם הוא לא פחות מגן עדן, הוא הסיכוי שכדאי לכולנו לשים עליו כסף.  לעת עתה נראה שקואליציית נתניהו יציבה, והמייחלים להפילה לא יזכו לישועה מהאופוזיציה בכנסת הנוכחית, וצר לי אם אני משבית את שמחת פורים עבור מי מהקוראים.ות. 

באשר ליכולת למצוא "עריקים" בחודש וחצי של הפגרה, הרי שהקואליציה הנוכחית מורכבת ממקשה אנושית ייחודית, חסרת תקדים, שהולידה את האסון בו אנו מצויים כעת, ושחבריה, שחלקם הגדול משיחיים-קיצוניים, וחלקם האחר "פחדנותם-אומנותם", יכולים היו לשבת מנגד במשך עשרה חודשים כאשר בערה ישראל בתבערת ההפיכה המשטרית, שאותה תכננו וקידמו ראשי הקואליציה. על החומר האנושי הזה לא הייתי ממליץ לאף אחד לרקום חלומות, או להניח הנחה שמי מהם יבצע אקט התאבדותי פוליטי. 

רוצים לבטל פגרה – כדי שאחרים יעבדו

מעבר לנחיתות המספרית הברורה, העובדה שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) עומדים מאחורי היוזמה לביטול הפגרה של הכנסת בעוד שבועיים, היא לא פחות מעזות מצח ועדות לפופוליזם המהווה גזירת גורל בפוליטיקה העכשווית בישראל. 

ח"כ ליברמן הוא אחד מחברי הכנסת העצלים במשכן הכנסת ה-25. הוא שני רק לח"כ אריה דרעי (ש"ס), שלראות אותו במשכן הכנסת זה כמו למצוא חד קרן. העיסוק המתמיד שלי בניתוח נתוני מדדי הפרלמטר של שקוף, הוביל אותי לשפשף את העיניים כשקראתי שליברמן מעוניין לבטל את הפגרה, שהרי בפועל הפגרה שלו היא פחות או יותר מתמדת. 

לדוגמה, מבין 92 ההצבעות שהתקיימו בשבוע שעבר בכנסת, ליברמן לא השתתף ולו באחת. הוא הגיע לעבודה רק ביום שני, נכנס למשכן בשעה 11:05 ועזב אותו ב-18:17 דקות. נוכחותו במשכן כל השבוע הסתכמה באותן 7 שעות ו-11 דקות. אצל ליברמן כל השבוע זה סופ"ש, ורוב ימי פעילות הכנסת הן פגרה.

המתלהב השני מרעיון ביטול הפגרה, לפיד, הוא השלישי בעצלנותו במשכן הכנסת ה-25. כיו"ר האופוזיציה, לפיד זוכה למשכורת מוגדלת של שר, אבל הציבור הישראלי יכול לשכוח מתמורה למשכורת שאנחנו משלמים לו. 

כמו ליברמן, בשבוע בו שניהם פעלו לבטל את הפגרה, לפיד נכח במשכן הכנסת רק ביום שני. הוא נכנס למשכן בשעה 12:37 ועזב אותו בשעה 21:57, לאחר שהרים את ידו במליאת הכנסת בהצבעה אחת בלבד מבין ה-92. ייתכן שהרמת היד הבודדת עייפה את הלוחם "החרוץ", שאחרי יום עבודה יחיד של 9:19 שעות – מבחינתו נגמר שבוע העבודה בכנסת.  

הלוואי שיכולתי לדווח שהיה זה שבוע חריג הנוגד את דפוסי העבודה של שני האופוזיציונרים העצלים האלה, אולם הנתונים מתחילת הקדנציה של הכנסת ה-25 מוכיחים אחרת. אלה הם דפוסי העבודה של השניים, והם לא היחידים באופוזיציה שאינם מאמינים בעבודה קשה, ומאז המלחמה לא נרשם שינוי משמעותי בהתנהלות רובם.  

דפוסי עבודה בעיתיים דווקא במצב חירום. מחאה למען שחרור החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בהשוואה לכנסת ה-24, חלק מנתוני האופוזיציה הנוכחית עולים על נתוני אופוזיציית נתניהו לקואליציית "ממשלת השינוי". אולם ביחס להתגייסות המצופה מחברי האופוזיציה בשעות החירום – אם בעשרת חודשי ניסיון ההפיכה המשטרית, ואם בחמישה וחצי חודשי הלחימה – הרי שחברי הכנסת מטעמה היו רחוקים מאוד מעמידה במשימה. ממוצעי נתוני עשייתם במשכן מפגרים בהרבה מאחורי הנתונים הממוצעים של חברי הקואליציה. 

ביטול הפגרה – רעיון רע מאוד לאופוזיציה

במידה ותבוטל הפגרה קיים סיכוי גבוה מאוד שמי שייצאו נשכרים מכך אלה הם חברי הקואליציה. הללו יקבלו עוד חודש וחצי כדי לקדם בהם, בכישרון וביעילות, חקיקה הרסנית ליסודות המשטר הדמוקרטי, במסווה של "חקיקה נדרשת במצב חירום". הסיכוי שחיידק העצלנות יעבור כבמטה קסם לליברמן, לפיד ועוד חברי אופוזיציה רבים מדי, הוא סיכוי שלא הייתי ממליץ לנו להמר עליו. 

הניסיון בשנה האחרונה מלמד שהסכנה לממשלת נתניהו אינה גלומה בחריצות או בגאונות של ראשי האופוזיציה בכנסת, אלא ברחוב – במחאה ובתסכול ההולך וגובר של שכבות רבות באוכלוסייה הישראלית, כולל בקרב מצביעי הימין. אותם אלה שהיום לפני שנה הכניעו את רה"מ וגרמו לו לבצע סיבוב פרסה מהחלטתו לפטר את שר הביטחון יואב גלנט. לאחר מכן, רק את התנגדותם הוא באמת ספר כשהחליט להקפיא לפרק זמן מסוים את קידום ההפיכה המשטרית שתכנן. רק הם יניעו תהליך של הפלת הממשלה הנוכחית והקדמת הבחירות. 

אולם לעת עתה המחאה אינה מצליחה לגייס את האנרגיות שהייתה מנת חלקה במחאה נגד ההפיכה המשטרית. אם לא יבצע נתניהו שגיאה קיצונית בשבועות הבאים, בספק אם חידוש האנרגיות הללו הוא עניין של ימים או שבועות. לכן מוטב לכולנו כי הפגרה תתקיים כמתוכנן ולא תבוטל. כל יום שהכנסת הנוכחית אינה מתכנסת הוא יום שהאופוזיציה הנוכחית צריכה לברך עליו מבחינתה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

5 תגובות

  1. איך לעזאזל הצלחת להכניס גם מתקפה על נתניהו והימין? זה לא הספין שלהם. הקואליציה והממשלה עובדות במרץ, בזמן שהאופוזיציה רק מפריעה במקרה א׳, ולא עובדת בכלל למען כלום במקרה ב׳ (לא יודע מה יותר גרוע). אבל לבלבל במוח על פגיעה בדמוקרטיה, גם לפני המלחמה וגם תוך כדי – זו פשוט איוולת והנדסת תודעה. היחידים שפגעו ופוגעים בדמוקרטיה במדינת ישראל הם גורמי שמאל רדיקליים, הן (ובעיקר) הציבור והן בכנסת (לפיד, גנץ, מיכאלי וחבורת המעודדות שלהם). מזכיר את התמיכה שלהם בחתרנות של בג״ץ תחת הממשלה, את הקריאות של ראשי ״המחאה״ לדכא פוליטית ציבורים במדינה ולחנך אותם מחדש; את האיום של גנץ במלחמת אחים; את האיום של מיכאלי להעמיד למשפט את הממשלה בגלל שיזמה את הרפורמה במערכת המשפט; ואת מתן הלגיטימציה של לפיד לאלימות והסתה באצטלה של חופש ביטוי (למשל, כאשר תקפו את חבר הכנסת שמחה רוטמן והשחיתו את רכבו). עניין פגרת הכנסת הוא ספין של השמאל שרק רוצה להכניס את המדינה לכאוס בזמן מלחמה. וכן, ראש הממשלה הוא אכן נרדף (לא רדוף), והחשש שלו מהפלת הממשלה הוא לא רק עניין פוליטי, אלא עניין של טובת המדינה. אם נצא לבחירות, לא רק שהאחדות תתפורר (והשמאל הרדיקלי כבר עובד שעות נוספות כדי לדאוג שזה יקרה, אך נכשל כישלון חרוץ – תודה לאל שהעם חכם), אלא שהמלחמה תיעצר וביטחונה וקיומה של ישראל יוטלו בספק, ואת החטופים לא נראה בקרוב בבית. ובכל בגלל ספין עלוב ומרושע של גורמי שמאל מטורפים, שרק האינטרס הפוליטי שלהם מעניין אותם. שקוף שאתם חלק מהספין.

  2. "עזות המצח מגיעה לשיא במיוחד"
    "אולי זה המקום להסיר את המסכה מעל פניהם"
    ועוד כאלה – לא אהבתי את ההערות האלה. תשקול שנית אם תרצה להשתמש בסגנון זה בעתיד שלכאורה שם אותך בצד אחד של המפה הפוליטית, רצוי שתראה תפעל ותכתוב כמשקיף אובייקטיבי, ותתמקד בלהראות דברים תקינים.
    לגופו של עניין, דעתי היא שטוב שתבוטל הפגרה וחברי הכנסת לא יצאו לחופשה בעת הזו – עת מלחמה, וגם מצויין ש"ירדת" על חברי הכנסת העצלנים שאינם פוקדים את המליאה ואת הכנסת.
    —>
    לאור השורות הראשונות במכתבי אני מבקש שתעביר הערותי לעורך העיתון ושאקבל מהעורך/ת משוב לתגובתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!