ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האם לאנשי ערוץ 14 נמאס שנתניהו מחרים גם אותם מאז המלחמה?

17 ראיונות העניק ראש הממשלה מאז טבח ה-7 באוקטובר, כולם באנגלית וכולם לכלי תקשורת מחוץ לישראל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

רה"מ בנימין נתניהו בראיון לרשת "ניוזמקס", 23.11.23 (צילום מסך)
רה"מ בנימין נתניהו בראיון לרשת "ניוזמקס", 23.11.23 (צילום מסך)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מרבה לשבץ אנלוגיות בראיונות שהוא מעניק לרשתות החדשות האמריקאיות מאז הטבח ב-7 באוקטובר. "האם פרנקלין רוזוולט התבקש לקבל אחריות מיד לאחר פרל הארבור? או ג'ורג' בוש אחרי 11 בספטמבר?", השיב לדנה באש בראיון ב-CNN ב-12 בנובמבר 2023, כאשר זו נשאל האם בכוונתו לקחת אחריות על המחדל החמור ולהתפטר.

מתקפת הטרור של אל-קאעידה על ארה"ב ב-11 בספטמבר 2001 היא מושא השוואה עליו חוזר נתניהו שוב ושוב. "מה אתם הייתם עושים אם היו לכם עשרים ותשע 9.11?", שאל את המראיינת גרטה ואן סוסטרן בראיון ב"ניוזמקס" האולטרה-ימנית ב-23 בנובמבר 2023.

גם בסוף השבוע האחרון חזר נתניהו לאותה השוואה, בראיונות ל"פוקס ניוז" ול-CNN. "זה כמו שאחרי ה-9.11, כשאתה במהלך המאמצים לנצח במלחמה נגד אל-קאעידה, וישראלים יגידו 'אתה יודע, מה שאנחנו צריכים עכשיו זה או בחירות חדשות בארה"ב, שהשיטה שלכם לא מאפשרת, או שהנשיא בוש יתפטר ושבמקומו יגיע מנהיג אלטרנטיבי'", ענה נתניהו לאותה דנה באש מ-CNN, כשזו ביקשה את תגובתו לדברי מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר, שטען כי חייבים לקיים בחירות חדשות בישראל.

אולם השבוע האנלוגיות של רה"מ נתניהו התהפכו על ראשו, ודווקא בעיתון הימין "ישראל היום". "אם נלך לפי האנלוגיה שבה רה"מ בחר בריאיון לפוקס ניוז עולה השאלה, האם אחרי 11 בספטמבר נשיא אמריקני היה מעניק ראיונות למנחי טלוויזיה רק בישראל?", שאל בעל הטור, פאנליסט בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 הביביסטי, בעיתון שפעם כונה "ביביתון".

מאז הטבח קיים נתניהו 17 ראיונות באורך כולל של למעלה משלוש וחצי שעות, כולם באנגלית וכולם לערוצי חדשות בחו"ל. שבע מהראיונות הוענקו לרשת "פוקס" הטראמפיסטית שכתביה סוגדים לנתניהו ויותר מסבירים את עמדותיו מאשר שואלים אותו שאלות מאתגרות.

כותרות הטור ב"ישראל היום" התוקף את חרם הראיונות של נתניהו על התקשורת הישראלית (צילום מסך)

"האם לא הגיע הזמן שראש הממשלה יקיים קשר עם הבוחרים (ועם אלו שלא בחרו) בדמות ראיון לתקשורת הישראלית לשאלות מנחה, כמו שהוא עושה גם פעמיים ביום אצל הגויים?", הקשה בעל הטור, נועם פתחי, ב"ישראל היום". "קשה לקבל את המציאות שבה נתניהו קיים עד היום אך ורק מסיבות עיתונאים עם הפורמט הלא ידידותי לצופה 'שאלה אחת מוגבלת לכל עיתונאי'", הוסיף וסיכם: נתניהו "חייב לשבת מול מראיין רציני, ענייני ומקובל".

הטבח הנורא ב-7 באוקטובר 2023, והמלחמה שישראל נגררה אליה בעל כורחה, יכנסו להיסטוריה הישראלית כמאורעות טראומטיים עבור אזרחי המדינה, שהתרחשו לאור המחדל הביטחוני החמור בתולדותיה. בתקופה כזו מצופה מכל מנהיג מדינה שיעניק הסברים להתרחשויות הקשות בשפת עמו ובכלי התקשורת בהם רוב אזרחיו צופים.

אולם המאורעות ההיסטוריים תפסו את רה"מ נתניהו במהלך מדיניות חרם ראיונות שהוא מקיים שנים נגד ערוצי החדשות המרכזיים בישראל, מלבד ערוץ 14. את ערוצי החדשות 12-13 הוא מחרים למעלה משנתיים וחצי, ואת חדשות כאן 11 הוא מחרים כבר ארבע וחצי שנים. בתקופה המקבילה לחרם על ערוצים 12-13 התראיין נתניהו 14 פעמים בערוץ 14, אותו הוא וממשלתו מטפחים ומקדמים בחקיקה מיטיבה.

הפעם האחרונה שהעניק נתניהו ריאיון לערוץ 14 היתה ב-1 במאי 2023, לפני עשרה חודשים וחצי, כשהתראיין למקורב והיועץ יעקב ברדוגו. מאז המלחמה צירף את ערוץ 14 לשאר כלי התקשורת הישראלים המוחרמים, אם בשל הפחד מביקורת על האפלייה הבוטה והסתירה לסלוגן שהוא עצמו קיבע בתודעה הישראלית, "ביחד ננצח"; אם מפני שמצבו שברירי כל-כך שאפילו ראיון מפנק בעברית מפחיד אותו.

פתחי אמנם מוסיף בטורו הערה לפיה נתניהו צריך להתראיין גם אצל עיתונאים ביקורתיים ולא רק אצל "מראיינים שיתגייסו בנחישות לספק תמיכה בראש הממשלה", אבל מקפיד לחתום בעקיצה לתקשורת "העוינת". לאור הטור הביקורתי של פאנליסט "הפטריוטים" ב"ישראל היום", עולה השאלה האם לא מדובר באיתות מצד כלי התקשורת הנאמנים לנתניהו, כי קצה נפשם בחרם שמופנה גם נגדם מאז המלחמה, וברמז עבה כי יש מי שמצפה ממנו לשוב ולהתארח בהם.

בסופו של דבר יתקיים ראיון של נתניהו בכלי תקשורת ישראלי, ואחרי הביקורת בעיתונות הביתית שלו ייתכן שהדבר יתרחש בקרוב. אולם אם לשפוט על פי התנהלותו בעבר, ראש הממשלה ישמור את הופעותיו בעברית רק למקורביו בערוץ  הבית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. כתבה לא ישרה בכלל. אם ביבי אמר שהוא מחרים את ערוץ 14 – צריך לכתוב, אם לא – צריך לומר שזאת דעה אישית שהוא מחרים. הכתבה הזאת נראית כמו ניפוח אחד גדול, הביקורת על אי נתינת ראיונות בעברית צודקת, חוץ מזה הכול ניפוח. כל ה"השערות" והפרשנויות ברור שהם מוגזמות ומגמתיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!