ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חינוך ועוד חינוך: ההבטחות של חכימי וכגן 

לפני הבחירות שבהן זכו יוני חכימי ואייל כגן בפרדס חנה כרכור הם הבטיחו לציבור שורת הבטחות, שרבות מהן נוגעות לתחום החינוך בעיר • השניים גם התייחסו לשאלה הגדולה ביותר: מאיפה יגיע הכסף לכל החלומות הגדולים? • אלה ההצהרות שלהם ערב הכניסה לתפקיד
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

מימין לשמאל: אייל כגן ויוני חכימי (צילום: אלדד רפאלי)

עידן חדש בפרדס חנה כרכור – יוני חכימי זכה במרוץ לראשות המועצה ולפי חוק, יחל בכהונתו בעוד 21 ימים, יחד עם סגנו, אייל כגן. השניים יובילו את המועצה בחמש השנים הקרובות. ערב הבחירות, הם תיארו בריאיון ל"שקוף" את הצעדים שיעשו כשיזכו בתפקיד.

ראשית ציינו השניים כי החינוך במועצה הוא בראש סדר העדיפויות. "אנחנו נעמול לצמצום הפערים בנושא החינוך בשכונות המערביות", אמר חכימי. "על ידי השקעה, קידום המקצועות מתמטיקה ואנגלית למשל. אני לא אחלק כסף, אני רוצה לתת חינוך ועוד חינוך ועוד חינוך בפורמלי ובבלתי פורמלי".

לדבריו, כיום שליש מילדי היישוב בגיל חטיבה ותיכון לומדים מחוץ לו. "זה מראה שמערכת החינוך בפרדס חנה כרכור במשבר", הסביר. "צריך לפתוח בית ספר תיכון נוסף, גם כדי לפתור את בעיית ההיצע וגם כדי שיהיה בית ספר אחר שיכול להציע משהו אחר לאוכלוסייה. צריך בית ספר טכנולוגי מדעי, ובית ספר לאמנויות. הכוונה היא להקים עוד בית ספר תיכון אחד ולשפר ולהוסיף מגמות לקיימות, כך שלכל בית ספר יהיה ייחוד משלו". 

"בית הספר החקלאי צריך לחזור לידי המועצה, להיות מנוהל על ידי המועצה כמו שעשו בחוף הכרמל", הוסיף כגן. "כרגע הוא מנוהל על ידי אורט והם לוקחים תקורה גבוהה – 10% מתקציב בית הספר, שמגיע מהמועצה וממשרד החינוך. זה מצטבר למיליונים בשנה, שיכולים להיות מושקעים בתלמידים. יש לזה השפעה ברמת ההשקעה הפדגוגית בתלמידים, זה מצמצם את האפשרויות להעשרה ולפיתוח". 

כגן מספר עוד כי הייתה כוונה לפתוח באורט חקלאי מגמת עיתונות ודמוקרטיה. "אבל זה נפל כי נרשמו 18 תלמידים ובאורט פותחים מגמה רק למינימום 20 מתעניינים", הסביר. הפתרון לשיטתו, הוא ניהול עצמי: "אם המועצה תנהל את זה ותקבע את תוכנית הלימודים, יפתחו מגמה גם עם עשרה תלמידים. אוכל לעשות שיתוף פעולה ולאסוף תלמידים מבתי ספר אחרים כדי לפתוח מגמה כזו ומגמות נהדרות אחרות. ברגע שיש ניהול עצמי שולטים בתוכן, בניהול הכספי – הכסף נשאר בבית וחוזר אל הילדים".  

גם בהסכם הקואליציוני עם סיעתו של אביעד סיני, נושא החינוך מככב. חכימי יחזיק בתיק החינוך ובין הסעיפים הרבים חתמו הצדדים על הקצאת משאבים לתוכניות חינוך בנושאי דמוקרטיה ושוויון מגדרי, לצד תקצוב שווה של הגופים המייצגים קבוצות אוכלוסיה בנושאי דת ותרבות. 

בית ספר בפרדס חנה (צילום: יעל געתון)

בקדנציה החולפת עלתה לא אחת ביקורת כלפי תפקוד עובדי המועצה, תחלופת עובדים גבוהה ותקנים לא מאויישים. "אנחנו נעשה מהפכה במבנה הארגוני של המועצה, נוסיף תקנים ונחזק את העובדים הקיימים", אמר חכימי. "בסופו של דבר המהות של מועצה: לתת שירות לכל האזור הזה".  

יש לציין כי בבדיקת "שקוף" עם דובר המועצה ערב הבחירות, נמסר כי בתחום התפעול מתוקצבים 18 תקנים, מתוכם 15 מאוישים: "שניים במנהלה, חמישה בתחום דרכים ומדרכות, חמישה מתוך שבעה בתחום אחזקת מבנים, שלושה מתוך ארבעה בתחום החשמל. לגבי יתר התקנים, מיד לאחר הבחירות המועצה תמשיך בניסיונות לאתר ולגייס עובדים מתאימים".

כגן פירט כי לראייתם, במחלקת הנדסה למשל צריך למנות ארבעה פרויקטורים במקום האחד הקיים: "אחד ממונה על תחבורה, שני על עסקים, שלישי על בינוי ורביעי על פיתוח עסקי – אז דברים ייראו אחרת". 

עניין של כסף

בריאיון השניים הוסיפו כי מלבד חינוך "שהוא במקום הראשון", בכוונתם לטפל גם בתחומי התחבורה והתשתיות. "בנושא התחבורה צריך להוציא אל הפועל את תוכנית התחבורה הקיימת, ואנחנו גם נפעיל שאטלים לרכבת, ונדאג לתחבורה ירוקה וחשמלית", סיפרו. בהסכם הקואליציוני פירטו את חלוקת האחריות ותקנים נוספים שבכוונתם להוסיף. כך למשל, בהסכם החליטו הצדדים על הקמה של לשכה משפטית בעוד כשנה, ובהמשך, הקמת קרן גיוס תרומות ליישוב ובחינה של הקמת חברה כלכלית. עוד החליטו כי תוקם ועדת קשרי שכונות, מנהלת קידום אזורי תעסוקה ומרכז ליהדות אתיופיה. המועצה תגייס רכזים בשכר לנושא תחבורה, בעלי חיים ורווחתם ורכז ספורט תחרותי, בכפוף כמובן לאישור תקנים. 

החזונות והחלומות הגדולים יתקלו בעוד שלושה שבועות, כשיכנסו באופן רשמי לתפקיד, באחת השאלות החשובות ביותר: מאיפה הכסף? 

חכימי מצביע על פיתוח אזורי תעסוקה ככיוון להכנסות נוספות. "היחס באחוזי גבייה היום בין ארנונה מגורים לארנונה עסקית הוא 30% עסקית 70% מגורים, וזה מאוד נמוך", הוא אומר. "צריך לפתח אזורי תעשייה, כמו אילנות ליד הרכבת ותדהר. זה לא נעשה עד עכשיו כי צריך פרויקטור שיעשה את זה ולא לקחו". עוד הוסיף כי יש צורך להתייחס ולענות לקולות קוראים, נושא שלשיטתם נמצא בתת טיפול: "אנחנו נמנה עובד מועצה, מנהל או מחלקה, שתפקידו יהיה להיענות לקולות קוראים". 

יש לכם הערות או משהו לספר לנו? פנו: contact@shakuf.co.il

לכל העדכונים, בקבוצת הוואטסאפ שלנו – לחצו כאן

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת שירי בלומברג

שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה בפרדס חנה כרכור! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!