ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בתמיכה דו-מפלגתית נדירה: טיקטוק בדרך לחסימה בארה"ב

המחוקקים בארה"ב מודאגים מהשליטה הסינית ברשת החברתית הפופולרית ומעוניינים להתנות את המשך פעילותה בשינוי הבעלות • בטיקטוק ניסו לגייס את המשתמשים האמריקאים למאמצי לובי לסיכול החקיקה, אך גרמו לתוצאה ההפוכה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

טיקטוק תיחסם בארה"ב? אילוסטרציה (צילום: CC קאנבה)

בשעה שבישראל יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת מתרפס בפני נציגי חברת  טיקטוק (TikTok) ומפרסם את הרשת החברתית, בית המחוקקים האמריקאי מתקדם במהירות לחסימת השימוש באפליקציה הסינית הפופולרית.

בקונגרס בוושינגטון מקדמים חוק בתמיכה דו-מפלגתית לפיו במידה וחברת בייטדנס (ByteDance) הסינית לא תמכור את אחזקותיה בטיקטוק תוך 180 יום, תיאסר הפצתה בארה"ב, שם יש לה כ-170 מיליון משתמשים.

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", בהצבעה שנערכה ב-8 במרץ בוועדת האנרגיה והמסחר, אחת החזקות בקונגרס, נרשמה תמיכה בחוק ברוב נדיר של 50-0.

ההצבעה התקיימה אחרי תדרוך חסוי של גורמים רשמיים לגבי הסיכון הביטחוני הטמון בשימוש באפליקציה, שעל פי החוק הסיני מחויבת להעביר למפלגה הקומוניסטית בסין חומרים ומידע על המשתמשים. החקיקה מקודמת בדיוק שנה אחרי שמנכ"ל החברה, שו זי צ'ו, לא הצליח להפיג את חששות המחוקקים מהסכנות של ריגול סיני, ואפילו הגביר אותן.

ביידן יתמוך בחקיקה?

הבית הלבן תומך בחקיקה, שנכתבה בסיוע המועצה לביטחון לאומי. מנהיג סיעת הרוב הרפובליקאית בבית הנבחרים, סטיב סקליס, אמר ל"פייננשל טיימס" כי הוא עתיד להניח את הצעת החוק להצבעה השבוע. יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, מייק ג'ונסון, חוזה כי החוק עתיד לעבוד בקלות לאור התמיכה הדו-מפלגתית. ב-BBC מדווחים כי הנשיא ביידן כבר הודיע שיחתום על החוק במידה ויעבור את הליך החקיקה ולא יטיל עליו וטו.

תומכי החקיקה מקווים שהמומנטום בוועדה ובקונגרס יספיק על מנת למוסס את החשש בסנאט מפני פגיעה של החוק בחופש הביטוי, כפי שטוענת טיקטוק.

לובי שפעל כמו בומרנג

הנהלת טיקטוק בארה"ב אישרה ל-BBC כי למשתמשי הרשת בארה"ב נשלחה בקשה "להתקשר לנציגיהם עכשיו" כדי להפציר בהם להתנגד לחוק. פוליטיקאים אמריקאים ששוחחו עם ה-BBC טענו כי הניסיון לגייס את הציבור האמריקאי ללובי נגד החקיקה גרם לאפקט הפוך, והמחיש להם כי החששות מהרשת החברתית  מוצדקים.

"מיקומם הגיאוגרפי של טלפונים אמריקאים אותר, וחשבונות משתמשים ננעלו עד שהם התקשרו לחברי הקונגרס", מסר ניל דאן, חבר הקונגרס מטעם פלורידה, "בייטדנס חימשה את האפליקציה נגד אמריקה, וזו בדיוק הסיבה מדוע הקונגרס חייב לתמוך בחקיקה". בטיקטוק טענו כי מדובר בשקר וכי "לכל המשתמשים היו שתי שיטות לביטול ההתראות".

חבר הקונגרס הדמוקרטי ריצ'י טורס אישר שלמשרדו הגיעו אינספור פניות, אך ציין כי הם גרמו לו להעמיק את תמיכתו בחוק: "אני מאוד מוטרד מהדיווחים על צעירים שהתקשרו לקונגרס, מאיימים להתאבד או לפגוע בעצמם בדרכים אחרות. אחיזת הברזל שיש לטיקטוק במוחם של צעירים היא סכנה עמוקה לבריאות הציבור".

"שמעתי הרבה יותר מדי פעמים שמדובר באפליקציה פופולרית מדי או גדולה מדי מכדי להתמודד איתה", אמרה ל"פייננשל טיימס" מיקי שריל, חברת קונגרס דמוקרטית וטייסת לשעבר בצבא ארה"ב, "נמאס לי לשמוע את הטיעון הזה כשאנחנו יודעים שהדבר הנכון לעשות הוא להתמודד עם הבעיה הזו".

מלבד החשש מריגול סיני, השימוש בטיקטוק כרוך בסכנות נוספות, מוחשיות יותר. זאת בדומה לשימוש ברשתות חברתיות אחרות, ואולי אף יותר מהן. כך למשל מחקרים ותחקירים התריעו מפני הגברת אובדנות ומחלות נפש בקרב ילדים המשתמשים באפליקציה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!