ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לגיטימי או לא ראוי? ח"כ אלי דלל העלה סטורי עם שבחים לטיקטוק

ביקור של חבר הכנסת במשרדי החברה הסינית לווה בפוסט וסרטון מחמיאים. זאת, כשברקע גוברת הביקורת על הפלטפורמה שמתקשה להתמודד עם העלייה הגואה בתכנים אנטישמיים. בייעוץ המשפטי של הכנסת מודים שדלל לא פנה אליהם, מסרבים להתייחס למקרה הספציפי, אך מדגישים: "חל איסור על חבר כנסת לקדם גורמים עסקיים ומסחריים". מלשכתו של דלל נמסר כי הוא "יבקר ויסייע בכל מקום אשר ימצא לנכון להגן על ילדי ישראל"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

צילום מסך מתוך הפוסט של אלי דלל

פוסט שהעלה בשבוע שעבר ח"כ אלי דלל (הליכוד) גילה טפח מפועלו של יו"ר הוועדה לזכויות הילד בתקופת המלחמה. "ערכתי היום ביקור מיוחד וחווייתי במשרדי TikTok בישראל", כתב חבר הכנסת וצירף תמונה מחוייכת שלו על רקע לוגו החברה הסינית. בהמשך, שיתף דלל גם סרטון שבו הוא משבח את פועלה של החברה: "אני שמח ונרגש פה היום לראות את כל מה שטיקטוק עושה פה בישראל ובעולם", אמר בחיוך. 

הרקע לביקור ה"מיוחד והחווייתי"? כנס נוצץ שערכה החברה בשבוע שעבר, שבו הושק "מדריך בטיחות" עבור הורים ומחנכים של בני נוער. זאת, כשבמקביל, גוברת הביקורת על חוסר יכולתה של הפלטפורמה להתמודד עם העלייה המדאיגה בהפצה של תכנים אנטישמיים.

לדברי דלל, הביקור במשרדי טיקטוק נערך בהמשך לדיונים שקיים בוועדה לזכויות הילד. פנייה לייעוץ המשפטי של הכנסת גילתה כי הביקור לא נעשה תוך היוועצות עמם. בייעוץ המשפטי לא התייחסו למקרה הספציפי אולם הבהירו כי ככלל, חברי כנסת מנועים באופן עקרוני מלפרסם גופים מסחריים. "ככלל, חל איסור על חבר כנסת לקדם גורמים עסקיים ומסחריים, לתת להם חסות ולשתף פעולה עימם, גם אם שיתוף הפעולה נועד למטרה ציבורית", מסר הייעוץ המשפטי למערכת "שקוף". "יש לבחון את הלימתם של הפרסומים של חבר הכנסת לכלל האמור".

אף שלא ברור אם דלל עמד בכללי הכנסת, הביקור בכנס שנערך מטעם רשת חברתית בעלת פוטנציאל נזק לילדים, מעלה סימני שאלה. ודאי, כשמתלווה לביקור סרטון המדיף ריח יחצני.

חברת האם של טיקטוק היא בייטדאנס הסינית, המיוצגת בכנסת על ידי חברת הלובינג "נהלה ייעוץ ואסטרטגיה" שהקימו פורשות חברת "פוליסי", עידית שבתאי סידיס, עדן קנובסקי ודפנה פביאן, שמייצגות בין היתר גם את בנק הפועלים ותנובה. לוביסטים של טיקטוק במדינות שונות בעולם מקדמים חקיקה שנועדה להיטיב עם האינטרסים של החברה בסוגיות הנוגעות להגנת הפרטיות, הסתה, פגיעה בתחרות ועוד. אלא שבישראל, החברה אינה חייבת להצהיר על כוונותיה בפעולה מול הכנסת, שכן חוק הלוביסטים הישראלי לא כולל חובת שקיפות על האינטרס שהחברה מקדמת.

בפוסט שפרסם דלל, הוא ציין כי טיקטוק היא זירת השפעה מרכזית על צעירים ובני נוער, וכי קיימות בה סכנות וירטואליות בחשיפה לתכנים של אלימות ובריונות ברשת. משכך, טען דלל, "הביקור סיפק לנו הזדמנות לחוות בהתפתחויות הטכנולוגיות הצפויות בעתיד הקרוב והרחוק ולדון על הצעדים הנדרשים מכולנו, אנשי ציבור, מחנכים, הורים וחברות טכנולוגיה, כדי לקדם מוגנות ובטיחות ברשת עבור ילדים ונוער". 

הוועדה המיוחדת לזכויות הילד הוקמה על מנת לפרוש הגנה על ילדים ולקדם את מעמדם של הילדים ובני הנוער, במטרה לממש את זכויותיהם ברוח האמנה הבינלאומית לזכויות הילד. "אמשיך לעשות הכל על מנת להגן על ילדי ישראל", חתם דלל את הפוסט.

תכנים מדאיגים

בצל המלחמה, טיקטוק סופגת אש על השימוש הגובר שנעשה בפלטפורמה להפצת תכנים אנטי-ישראליים ואנטישמיים. כך קרה למשל, עם עלייתו של טרנד "המכתב לאמריקה" – מכתב שכתב אוסאמה בן לאדן המצדיק את ההתקפות על מגדלי התאומים, תוך שהוא מפנה אצבע מאשימה כלפי ישראל. סרטוני תגובה למכתב, שהצדיקו את בן לאדן, נצפו מיליוני פעמים. 

בדצמבר, במסגרת כתבה של הוול סטריט ג'ורנל  בנושא הפצת תכנים הנוגעים למלחמת ישראל-חמאס, ערך העיתון ניסוי עם תוצאות מדאיגות. לצורך הניסוי, פתח העיתון שורה של חשבונות פיקטיביים בטיקטוק, כביכול של ילדים בני 13, שאותם הפעיל בעזרת בוטים. כעבור שעות ספורות החלו להופיע בפיד שלהם סרטונים הקשורים למלחמה. רוב הסרטונים שהופיעו בפיד של ה"ילדים" היו פרו-פלסטיניים. כלומר, גם בלי חיפוש אקטיבי הסרטונים מעוררי המחלוקת מגיעים ליוזרים. 

רק לפני כשבועיים נפגש נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג עם בכירים בטיקטוק כדי לדון בעלייה המדאיגה בתכנים מסוג זה על גבי הפלטפורמה.

אך גם ללא קשר לאירועי 7 באוקטובר, אפליקציית טיקטוק אינה מומלצת לילדים. בפברואר 2023 פרסמה ההסתדרות הרפואית הנחיות להגבלת השימוש במסכים בקרב ילדים. לפי המסמך, צמצום זמן מסכים נועד למנוע נזקים בריאותיים קשים לילדים. בין היתר, המליצה ההסתדרות לאסור לחלוטין את השימוש באפליקציית טיקטוק עד גיל 11. 

מטעם לשכתו של יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ אלי דלל, נמסר: "מאז נכנס לתפקידו עוסק ח"כ דלל בנושא מוגנות ילדים ברשת. כחלק מהעיסוק הוא מסייר במשרדי הרשתות החברתיות בהם הילדים ובני הנוער משתמשים ביום-יום שלהם. 

"הסיור בכנס הטיקטוק מצטרף לסיור עבר ב-Meta ישראל. יו"ר הוועדה דלל מסייר, שומע ורואה כיצד כל רשת מנסה לצמצם את נושא הבריונות והמוגנות ברשתות החברתיות וכיצד הוא יכול לסייע, וכך היה גם בכנס. 

"הביקורת על TikTok העולמית מוצדקת בעיקר בתקופה הזו אך יחד עם זאת ח"כ דלל, כיו"ר ועדה, לא יכול להתעלם מהעובדה שמרבית ילדי ישראל ובני הנוער משתמשים בעיקר בטיקטוק ומחובתו להבין מה הרשת עושה על מנת למנוע חשיפה לתכנים פורנוגרפיים, בריונות, תכני הסתה, חרמות ועוד. ח"כ דלל יבקר ויסייע בכל מקום אשר ימצא לנכון להגן על ילדי ישראל".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!