ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לא לשכוח את הפתק השני: כל הרשימות בפרדס חנה כרכור

הבחירות לראשות המועצה מכריעות - אך לא פחות חשוב מכך הרכב המועצה. אילו רשימות מתמודדות, מה מופיע במצעים שלהן ומה ייצוג הנשים?
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

פתק צהוב לראשות ופתק לבן לרשימה (צילום ארכיון: אהרון קרוהן, פלאש 90)

בבחירות הקרובות מועמדים לראשות המועצה בפרדס חנה חמישה מתמודדים: יואב קעטבי, יוני חכימי, אביעד סיני, אלדד בר כוכבא, והגר פרי יגור. כדי לזכות בתפקיד הנחשק, מועמד צריך לקבל מעל 40% מהקולות, אחרת יתקיים סיבוב שני, כפי שהתרחש בבחירות הקודמות. המועד לסיבוב השני קבוע בחוק והוא בתום שבועיים ממועד הבחירות ויתמודדו בו רק שני המועמדים שלהם מירב הקולות. 

ראש או ראשת המועצה הבאים שיכריע ברגעים משמעותיים, ביטחוניים ופוליטיים, את גורלה של המועצה, אופיה ודמותה, בסיומה של קדנציה רווית אתגרים לשלטון המקומי. אך הרכבה של המועצה לא פחות חשוב: לצד ההצבעה בפתק צהוב על על ראש או ראשת המועצה, כל אחד ואחת רשאים להצביע בפתק נוסף, הפתק הלבן, לרשימה, בדומה למפלגה המרכיבה את הכנסת. 

בפרדס חנה כרכור מתמודדות 11 רשימות על 15 כסאות סך הכל. כמעט כל מי שיבחר או תבחר למועצה, יעשו זאת בהתנדבות מלאה ובזמנם הפנוי, למעט שני תקנים בשכר שמיועדים לסגני ראש המועצה. 

אלה הן חמש הרשימות של המועמדים לראשות המועצה, כפי שהרשימות דיווחו למשרד הפנים (מסודרות לפי מספר המנדטים שקיבלו בבחירות הקודמות): 

"בשבילנו" בראשות הגר פרי יגור

בימים אלה פרי יגור מסיימת את הקדנציה השנייה שלה במועצה, לאחר שזכתה בבחירות בשנת 2018 והיתה לראשת המועצה הראשונה בתפקיד זה והאישה היחידה שמתמודדת עליו בסיבוב הנוכחי. שניים מרשימתה של פרי יגור כהנו גם בקדנציה הקודמת, אורי פרץ ונתנאל קסטן, שהחליף את אבי אמיתי במהלך הכהונה. השאר חדשים ברשימה.  

"בשבילנו" זכתה בארבעה מנדטים בבחירות הקודמות. במצע הנוכחי שלה, "בשבילנו" ממשיכה בחזון "מושבת הגנים" לפיתוח שטחים פתוחים וגינות ציבוריות, ועוסקת גם בתחבורה, חינוך, תשתיות ותחבורה פיתוח עסקי, נוער, ספורט ועוד.

אחרי פרי יגור, מועמדים ברשימה אורי פרץ, נתנאל קסטן, נעמה זיגדון, בנימין בלדוט וקרן עמרוסי.

ראשת המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, הגר פרי יגור

"האיחוד" בראשות יוני חכימי ואייל כגן

מריצים את חכימי לראשות המועצה. האיחוד הוא חיבור בין שתי רשימות, "מושבה אחת" של חכימי, שזכתה במנדט אחד בבחירות הקודמות ו"טוב במושבה" של כגן, שזכתה לשני מנדטים. ברשימה 11 מועמדים, כאשר במקום הרביעי מוצבת האישה הראשונה. כל שלושת המועמדים הראשונים ברשימה, כיהנו גם בקדנציה האחרונה. 

באתר האיחוד מפנים למצעים נפרדים לשתי הרשימות, טרם האיחוד. במצע "מושבה אחת" של חכימי מוצגת תכנית מפורטת בתחום התחבורה, תפקוד המועצה, שקיפות, חינוך, תחבורה ציבורית, פיתוח כלכלי וספורט. במצע "טוב במושבה" התייחסו לתכנון, תרבות, סביבה וקיימות.

אחרי חכימי וכגן, מועמדים ברשימה טל דנטס, עירית רתם ולילך לחמי ונורית השמשוני-יפה.

מימין לשמאל: אייל כגן ויוני חכימי (צילום: אלדד רפאלי)

"הרשימה העצמאית" בראשות אלדד בר כוכבא

זו הפעם השנייה שבר כוכבא ינסה להתמודד על ראשות המועצה. כשראש המועצה המיתולגי חיים געש עזב את תפקידו בשל מצבו הרפואי, בר כוכבא החליף אותו עד לבחירות. הרשימה זכתה בבחירות הקודמות בשני מנדטים.

ברשימה מוצבת אישה במקום השני, ולמעט בר כוכבא, כל שמות המועמדים לא כיהנו בקדנציה החולפת. מצע הרשימה מתייחס לקהילת יוצאי אתיופיה, נושאים סביבתיים, חינוך, תחבורה ועסקים מקומיים.

אחרי בר כוכבא, ברשימה מתמודדים מעיין אלדר כהן, אנייאו קסאו, עוזי קוגמן, טלי טלוי ובעז חבקין.

אלדד בר כוכבא בפאנל חינוך לקראת הבחירות (צילום: מתוך יוטיוב)

"בוחרים בעתיד" בראשות אביעד סיני

זו ההתמודדות הראשונה של סיני לתפקיד, לאחר שבקדנציה הקודמת היה מספר שתיים ברשימתה של ראשת המועצה. בקדנציה הקודמת זכה סיני במנדט אחד. בחמישיה הראשונה שלוש נשים מתוך חמישה מתמודדים.

במקום השני ברשימתו חברת הכנסת לשעבר, יעל כהן פארן ובמקום השלישי, אלון מרחב, שמוביל את יש עתיד בפרדס חנה ורשימתו התאחדה עם סיני. אחריהם אילת שורץ וקרן מינה אשכנזי. במצע הרשימה יש חלק שעוסק בנשים, כמו גם בתחבורה, קיימות וחינוך.

אביעד סיני, מועמד לראשות פרדס חנה, עם מספר שתיים ברשימה – ח"כ לשעבר יעל כהן פארן (צילום: שלומי יוסף)

"הליכוד" בראשות יואב קעטבי

בקדנציה החולפת קעטבי כיהן כממלא מקום ראש המועצה, ואף היה חלק מהקואליציה. ברשימתו חמישה מתמודדים, כולם חדשים, ולפי מפתח מגדרי: עינב חסיד, בירהן מקונן, אתי אבידן ימית ויצחק לוי. מצע הרשימה באתר מצומצם, ניתן להתרשם מסרטון הדמיה שמפיץ קעטבי ובו חזונו.

לצד הרשימות שמריצות מועמדים, יש רשימות ללא מועמדים, וניתן לבחור בהן ללא קשר לזהות המועמד למועצה.

"הרשימה החברתית" בראשות אפרים מעודה

זו הקדנציה השלישית שמעודה מסיים במועצה. במשך שתי קדנציות שימש כחבר מועצה, ובקדנציה האחרונה, אליה נכנס עם מנדט אחד, כיהן בתפקיד סגן ראשת המועצה במסגרת הסכמים קואליציונים. הרשימה שלו מתמודדת לקדנציה נוספת, ולמעשה כל חבריה לא כיהנו בקדנציה האחרונה. בין חמשת המועמדים הראשונים שלו הוא שיבץ אישה אחת במקום השלישי. 

במצע מפרטת הרשימה יעדים כמו הגברת התאורה ביישוב, סבסוד צהרונים ושמירת הסטטוס קוו בין חילונים לדתיים.

בחמישייה הראשונה: אפרים מעודה יוסף זריהן, אביבה מעודה, אריה קופמן ומולוגטה גובניה וזמירה בכר.

"סיעת אזרחים וותיקים פרדס חנה כרכור"

בשיאה של הקדנציה הקודמת, פרשה חברת המועצה חיה בן צבי מהתפקדיה בקואליציה מסיבות אישיות ואת מקומה תפס נחום גנצרסקי. הסיעה זכתה למנדט אחד בלבד, ונותרו בקואליציה לאורך כל הדרך. ובבחירות הנוכחיות בן צבי ממוקמת כעת במקום האחרון לאות כבוד, ואת הרשימה יוביל גנצרסקי. 

בחמישייה הפותחת: נחום גנצרסקי, אריה לוקר, צפורה ברנע, עזרא ציוני וטיאופילה גל.

"הציונות הדתית החברתית" בראשות נחמיה מנצור וידידיה בנשימול

רשימתו של מנצור שהתמודדה בקדנציה הקודמת תחת הבית היהודי, מתמודדת כעת תחת פלגת הציונות הדתית. בבחירות הקודמות השיגה מנדט אחד.

מתמודדים: נחמיה מנצור, ידידיה בנשימול, מור קציר, גבריאל רוס אהרונסון, צמח מורי וביררה גטה.

"הרשימה המאוחדת" בראשות הרב יעקב צדקה

הרשימה התמודדה בבחירות וזכתה בשני מנדטים. נכנסה לקואליציה לאחר פיטורי איל כגן. המתמודדים הם גברים בלבד: יעקב צדקה, דוד קמוס, נפתלי פוקס, נדב גוב ושמעון נעים.

רשימות שלא כיהנו בקדנציה האחרונה, אין להן מועמד לראשות המועצה והן לא בקשר עם סיעה ארצית: יקיר מאור הקול שלך במועצה ו"אלישע חנוכייב, יש על מי לסמוך".

רקע פוליטי: התגלגלות הקואליציה האחרונה

ראשת המועצה המכהנת, הגר פרי יגור, זכתה בפעם הראשונה בתפקיד ראשת המועצה ב-2018 לאחר שהדיחה בסיבוב שני את אלדד בר כוכבא. רשימתה היתה לגדולה ביותר והיא זכתה בארבעה מנדטים, מתוך עשרה מושבים איתם ניהלה את הקואליציה. 

בתחילת הדרך, היא מינתה לתפקיד סגן את אפריים מעודה ("הרשימה החברתית") ואייל כגן ("טוב במושבה"). אלא שלאחר כשנה, פרי יגור הדיחה את כגן מתפקידו ורשימתו עברה לאייש את ספסלי האופוזיציה/ תחתיו פרי יגור הכניסה לקואליציה את שס ומינתה לתפקיד הסגן את ראש הרשימה, יעקב צדקה. 

באופוזיציה מאז כיהנו חמישה חברים: יוני חכימי ("מושבה אחת"), כגן ומספר שתיים שלו טל דנטס ("טוב במושבה"), ובר כוכבא ומספר שתיים שלו מור עמר כהן ("הרשימה העצמאית ברשות אלדד בר כוכבא"). 

לכמחצית מהרשימות בפרדס חנה יש סיעת כנסת שקשורה אליהן. כך למשל, הרשימה של נחמיה מנצור היא סיעת בת של הציונות הדתית, יואב קעטבי ורשימתו מתמודדים מטעם הליכוד והרשימה של יעקב צדקה מטעם שס. 

אך יש זיקות למפלגות שהן מורכבות יותר, רשימות שסיעות הכנסת משולבות בהסכמי ההתמודדות, אך הרשימות לא רצות מטעמן. כך למשל, האיחוד בראשות יוני חכימי ואייל כגן חתמו על הסכם משותף עם "תקווה חדשה" בראשות גדעון סער, והרשימה המאוחדת של אביעד סיני, "בוחרים בעתיד בראשות אביעד סיני", חתמה על הסכם עם "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

5 תגובות

  1. כתבה מעניינת ודיי מפורטת.
    אין מצע רשום לקעטבי.
    תבדקי הגהה יש יותר מדיי "ו" בסופי משפטים ואות אחת מיותרת בתחילת משפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה בפרדס חנה כרכור! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!