ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אף אחד לא מרוצה: הבחירות ברשויות המפונות נדחו לסוף 2024

אחרי היוועצות עם הכנסת שר הפנים קבע לדחות את הבחירות במועצות וברשויות המקומיות שתושביהן נאלצו לעזוב את בתיהם • אחד מהשיקולים - לאפשר לרשויות לקיים פעילות לאורך שנת תקציב מלאה • בדיון בוועדת הפנים עלה כי איש אינו מרוצה וביקורת נמתחה על כינוס הדיון המאוחר: "מה הבעיה לעשות את זה לפני חודש?"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר הפנים משה ארבל ויו"ר ועדת הפנים יעקב אשר, השבוע בדיון בוועדה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ועדת הפנים של הכנסת תמכה השבוע בהחלטתו של שר הפנים, משה ארבל, לדחות את הבחירות ברשויות שתושביהן פונו בעקבות המלחמה – לנובמבר 2024, זאת פחות משלושה שבועות לפני הבחירות לרשויות המקומיות. בדיון בוועדה בראשות יעקב אשר (יהדות התורה) התגלה כי למעשה הפתרון הזה הוא לא הפתרון האידיאלי בעיני אף אחד. בנוסף, נמתחה ביקורת על כך שהדיון מתקיים במועד כה קרוב לבחירות, ברגע האחרון.

שני הצדדים של המתרס, ראשי הרשויות המכהנים והמועמדים החדשים, הפגינו מורת רוח מהפתרון המוצע, בדיון ביום שלישי השבוע. ראשי הרשויות המכהנים סברו שמדובר בתאריך קרוב מדי, והמועמדים טענו שמדובר בתאריך רחוק מדי. מצד חברי הכנסת נשמעה ביקורת על כך שניתן היה לנסות לתפור חליפה לכל רשות, אם הייתה נעשית התכנסות מוקדמת יותר בנושא. 

"אתה יודע מה הבעיה הכי גדולה בדיון? שזה קורה עכשיו", אמר ח"כ נאור שירי (יש עתיד). "מה הבעיה לעשות את זה לפני חודש, לשבת לשולחן עגול ולייצר ולתפור חליפה לכל יישוב. מה הבעיה לעשות את זה?" שאל. היו"ר אשר ענה לו: "נתחיל את הקרנבל, אני ממנה אותך כממלא מקום ליו"ר לתפירת חליפה לכל עיר".

במכתב ששלח ארבל בתחילת השבוע ליו"ר אשר הוא הציע לקבוע את הבחירות ברשויות שתושביהן פונו בעקבות החלטת ממשלה ל-19 בנובמבר 2024. "כיום, פחות משלושה שבועות לפני הבחירות ישנם עשרות רבות של יישובים במועצות אזוריות בצפון ובדרום שתושביהם פונו בהתאם להחלטות ממשלה", כתב. "במצב הדברים הנוכחי, לא ניתן לקיים הליך בחירות תקין ביישוב שתושביו עדיין מפונים גם בעת כה סמוכה לבחירות". 

מהצד השני, הבהיר השר שגם דחייה גדולה מדי לא מומלצת: "ככל שהמועד שייקבע יהיה רחוק יותר, כך הסיכון לדחיות חוזרות ונשנות קטן יותר. מנגד נדרש מועד שלא יהיה רחוק מדי, כדי לא לפגוע מעבר לנדרש בערך ובחשיבות של עריכת הבחירות, ובאפשרות של התושבים לבחור ולהיבחר". בתום דיון ארוך בוועדה ביום שלישי תמכה הוועדה בהחלטתו, בהתאם לחוק המחייב היוועצות עם הוועדה בנוגע לדחיית בחירות במועצות אזוריות. השר צפוי לחתום על צו לפיו הדחייה תחול גם על הרשויות המקומיות בהן פונו התושבים. לפי החוק, קבלת החלטה של השר לגביהן לא מצריכה התייעצות עם הוועדה.

"דמוקרטיה עולה כסף"

לאורך הדיון הסביר השר ארבל מדוע בהתאם לשיקולים שהעלה במכתבו החליט לדחות את הבחירות בעשרה חודשים ממועד הבחירות הכלליות בארץ: "בהינתן שנדרשים לפחות 150 ימים כדי לפתוח מחדש את ספר הבוחרים ולייצר את כל מנגנוני התפעול של מערכת הבחירות, ולאחר מכן יוצאים לחופשת הקיץ ואחר כך לחגי תשרי, המועד הזה של 19.11.24 הוא קרוב ככל האפשר 'לאחר שחלפה הסיבה לאי קיום הבחירות'. היתרון הנוסף הוא שהוא מאפשר למועצות הנדחות לקיים שנת תקציב מלאה, לפעול לטובת התושבים ולאפשר התנהלות תקינה לאורך 2024". 

באשר לסוגיית הפיצויים למועמדים בבחירות ברשויות בהן הבחירות בוטלו, אמר כי הנחה את הייעוץ המשפטי של המשרד לפרסם בתוך 10 ימים תזכיר חוק שיפרט את גובה הפיצויים ומועד קבלתם. "דמוקרטיה עולה כסף", אמר השר. 

האם היה ניתן בטווח הזמנים לבצע הליך כירורגי שכזה, התאמה של פתרון לכל יישוב? האירועים הביטחוניים הובילו לשינויים שמשרד הפנים כבר נאלץ לבצע, כגון הקדמת ההצבעה בצה"ל בשמונה ימים כדי לאפשר ללוחמים שנמצאים ברצועת עזה להצביע, הקמת קלפיות לבעלי תפקידים בבתי החולים ובמוסדות ציבוריים, ועוד. השאלה מהדיון תישאר פתוחה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!