ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דרישה לחקירה: מו"ל עלון השבת "שביעי" משמש גם מנכ"ל רשות ממשלתית

התנועה לאיכות השלטון דורשת מנציבות שירות המדינה לחקור את רובי לוזון, לאור כפל תפקידיו: "נדמה כי עיסוקו הנוסף של מנכ"ל רשות ממשלתית בפועל בתור המוציא לאור של שבועון מסחרי אשר מפרסם גם מאמרי דעה פרי עטו, ובהם ביקורת חריפה נגד הממשלה הנוכחית והקודמת וגופים אחרים בשלטון, עולה לכדי מספר עבירות משמעת"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

סמליל עלון השבת "שביעי"

התנועה לאיכות השלטון דורשת מנציבות שירות המדינה לחקור את רובי לוזון, המוציא לאור ובעל טור בעלון השבת "שביעי", שמכהן במקביל כחשב וכממלא מקום מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל. בתנועה טוענים שכפל התפקידים, יחד עם תוכן הטורים של לוזון, מפירים את הכללים החלים על עובדי שירות המדינה.

"שביעי" עורר סערת רשת בשבוע שעבר בעקבות איור של הקריקטוריסט אור רייכרט שבו נראית נשיאת בית-המשפט העליון בדימוס אסתר חיות נועצת דגל ועליו מאזני הצדק בגבו של חייל ישראלי מת. המסר: פסיקתה בעניין "עילת הסבירות" היא תקיעת סכין בגב האומה בזמן מלחמה.

מעל הקריקטורה של רייכרט – בכפולת העמודים הפותחת של "שביעי" – מתפרסם באופן קבוע טורו של לוזון. בגיליון שראה אור ביום שישי האחרון ניצל לוזון את הבימה כדי להעביר מסר דומה לזה של רייכרט: "בדיוק בזמן שבו אזרחי ישראל, ובמיוחד החיילים, מחפשים את המאחד והמקרב, חיפשה חיות את המרחיק והמפצל. האם לא חשבה על הסכנה של השלכות החלטתה על האחדות שבין חיילי צה"ל? היא כנראה חשבה, אבל זה פשוט לא מעניין אותה.

"בעת הזו, שבה האויב הנאצי מעזה חוגג על הפילוג בתוכנו, חיות רואה דבר אחד בלבד – להמשיך את המהפכה האנטי-דמוקרטית שאותה החל הקיסר [אהרן] ברק". לטענת לוזון, השופטת חיות "מחקה" את קולותיהם של "רבים מאותם החיילים הלוחמים כרגע, שמגינים על מדינת ישראל". משפט הסיום של הטור כלל ברכת "ברוך שפטרנו" מהשופטת חיות לרגל פרישתה משיפוט.

הנהלת בתי-המשפט שלחה למערכת "שביעי" מכתב תקיף ושנוי במחלוקת ובו דרישה לגנוז את הקריקטורה של רייכרט, לצד איום בהגשת תלונה למשטרה בגין "הסתה לאלימות" ו"חשד לזילות בית-משפט". ב"שביעי" דחו את הטענות, אך הסכימו למחוק את האיור מהרשת. ואולם, הפניית הזרקור לקריקטורה האירה סוגיה אחרת: כפילות הכובעים של לוזון, מו"ל פרטי ואיש השירות הציבורי.

בתנועה לאיכות השלטון טוענים שלוזון עבר על שורה של כללים שחלים עליו מתוקף התפקיד הבכיר שהוא ממלא ברשות לפיתוח הגליל. הרשות היא גוף ממשלתי שפועל תחת משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, שבראשו עומד כיום השר יצחק וסרלאוף ממפלגת עוצמה יהודית. כמו שאר עובדי הרשות, גם הוא מחויב לציית לכללי נציבות שירות המדינה.

"נדמה כי עיסוקו הנוסף של מנכ"ל רשות ממשלתית בפועל – עובד מדינה בדרגה בכירה ביותר – בתור המוציא לאור של שבועון מסחרי אשר מפרסם גם מאמרי דעה פרי עטו, ובהם ביקורת חריפה נגד הממשלה הנוכחית והקודמת וגופים אחרים בשלטון, עולה לכדי מספר עבירות משמעת", כתבו נציגי התנועה לאיכות השלטון, עורכי-הדין תומר נאור והידי נגב, במכתב שנשלח אתמול (7.1) לנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ.

"שביעי" הוא אחד הפופולריים ב"עלוני השבת", שבועונים המיועדים לקהל הדתי-לאומי. העורך הנוכחי של "שביעי" הוא אהרל'ה ויסברג, ורשימת הכותבים הקבועים כוללת את העיתונאי עקיבא נוביק, איש יחסי-הציבור אמנון שומרון ובעלות הטור ענבל רץ-גילמור ושרון רוטר. כעיתון מסחרי, "שביעי" המתבסס על הכנסות ממודעות, בין היתר מודעות ממשלתיות. לפי נתוני לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), הכנסות "שביעי" מפרסום ממשלתי בשנים האחרונות מסתכמות בכ-80 אלף שקל בממוצע בשנה.

הטענות נגד לוזון, המוציא לאור, מתחלקות לשני רבדים: תוכן ההתבטאויות, ועובדת היותו מו"ל של עיתון מסחרי.

לדברי עורכי-הדין נאור ונגב, הוראות תקנון שירות המדינה (התקשי"ר) אוסרות על מתן היתר לעבודה פרטית אם "יש בה כדי לפגוע בתדמית שירות המדינה ובמעמדו כעובד המדינה". לטענתם, גם אם לוזון קיבל היתר להפעיל עיתון במקביל לעבודתו בשירות המדינה, יש לשלול היתר זה לנוכח תוכן הפרסומים שעליהם הוא חתום. לוזון נשאל על-ידי "העין השביעית" האם קיבל היתר כזה, אך לא השיב.

במכתב של התנועה לאיכות השלטון מצוטט טור מדצמבר 2023 שבו לוזון מתח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, על השר בני גנץ ועל יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. לוזון האשים אותם שאין להם תוכנית ליום שאחרי המלחמה, וקרא לממשלה "להחליט על שליטה ישראלית בכל רצועת עזה".

"לעובד שקיבל היתר לעסוק בעבודה פרטית אסור לתת חוות דעת שעשויה לשמש ראיה נגד המדינה או אחד ממוסדותיה בהליך שהמדינה או אחד ממוסדותיה צד לו – והנה מר לוזון מפציר במאמריו לסיפוח עזה", כתבו נאור ונגב. עורכי-הדין ציינו שהרקע לכך הוא ההליך שנפתח נגד ישראל בבית-הדין הבינלאומי בהאג בטענה לביצוע פשעי מלחמה, טענה המתבססת בין היתר על התבטאויות של עובדי מדינה.

לפי התנועה לאיכות השלטון, הוראות נציבות שירות המדינה אוסרות על עובדי ציבור לעסוק ב"פעילות פוליטית מכל סוג שהוא", וגם מגבילות את יכולתם למתוח ביקורת "מעליבה או פוגעת" על הממשלה המכהנת וקודמותיה – לרבות באמצעות כתיבה עיתונאית. "עולה חשש חמור שמא מר לוזון פעל בניגוד להוראות התקשי"ר כאשר פִרסם ביקורת מדינית ופוליטית, ובהתאם – חשש לקיום עבירות משמעתיות של קיום ביקורת פוליטית כזו, שאסורה על עובדי הציבור", כתבו נאור ונגב.

"העובדה שמר לוזון, בנוסף להיותו חשב ומנהל בפועל של רשות ממשלתית, עוסק לצד זאת כמו"ל של עיתון העוסק בביקורת מדינית ופוליטית על הממשלה, ובו גם מאמרים מכפישים פרי עטו שלו – מצריכה בחינה מטעמכם, האם הדבר עולה לכדי מספר עבירות משמעת", הוסיפו.

"אין המדובר רק בשאלה אתית משמעתית. התכלית שעומדת בבסיס האיסור על עבודות פוליטיות של בכירים בשירות הציבורי, ובוודאי על מנהלים של רשות ממשלתית, מטרתה לשמור על טוהר המידות בשירות הציבורי ועל שליחי הציבור עצמם. הערבוב בין עובדי הציבור לפעולות פוליטיות-מדיניות הוא בעייתי, ויש להבהיר זאת ללא כחל וסרק.

"מעבר לחומרת הדברים שלעיל, יצוין כי אין מדובר בענייננו במשלח יד פרטי רגיל – אלא בעובדה שמר לוזון מחזיק בתפקיד בכיר ובעל השפעה בכלי תקשורת. תפקיד שעשוי לשמש ככלי בידו של המו"ל כדי לנגח יריבים בשירות הציבורי בכובעו השני, ובכך עלול לעשות שימוש פסול בכפל תפקידו".

המכתב נחתם בבקשה המופנית לנציב הרשקוביץ: "אנו קוראים לך לפעול ללא דיחוי לבירור ובדיקה ביחס לטענות בדבר העבירות המשמעתיות, ובמידת הצורך לנקוט בצעדים המשמעתיים הנדרשים על-פי הוראות תקנון שירות המדינה".

רובי לוזון בחר לא למסור תגובה לדברים.

המכתב-של-התנועה-לאיכות-השלטון

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!