ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"המלחמה טרפה את הקלפים": המועמדים לראשות רחובות מחשבים מסלול מחדש

חברי הרשימה משרתים במילואים, הכסף לקמפיין כמעט נגמר והשאלה "על מה הבחירות האלה" נפתחה מחדש • ס' ראש העיר מרקוביץ': "הציבור לא פנוי למערכת בחירות. מי יבוא עכשיו לחוג בית?" • מתן דיל: "הביטחון האישי הפך להיות הדבר החשוב ביותר"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

נפילת טיל סמוךלבית מגורים ברחובות, ב-13 באוקטובר (צילום: יוסי אלוני פלאש 90)

אנשי מילואים זעקו נגד קיום הבחירות לרשויות המקומיות בעודם משרתים, צה"ל דרש דחייה באופן רשמי – ובשבוע שעבר החליטה הכנסת על מועד חדש, ה-27 בפברואר. בעוד כשבעה שבועות הקלפיות צפויות להיפתח, אך נראה כי אף אחד מהמועמדים ברחובות אינו חש בנוח לפתוח בקמפיין נוכח הימשכות המלחמה. איש מהם לא מתכנן פרישה, אך חלק מהמועמדים פועלים בהרכב חסר נוכח גיוס המילואים, אחרים מתמודדים עם בור תקציבי וחוגי בית עדיין לא נראים באופק.

השיתוק והבלבול הפוליטי נוגעים גם לשאלות המהות של הבחירות – מה מעניין את תושבי רחובות ועל מה הם מצביעים. "אין ספק שהמלחמה טרפה את כל הקלפים, כל מה שהיה רלוונטי ערב המלחמה אני לא בטוח כמה הוא רלוונטי היום וזה הולך להשפיע גם על דפוס ההצבעה של הבוחרים ועל התנהלות הקמפיינים", אומר יניב מרקוביץ', סגן ראש העיר וראש רשימת "רחובות אחת". "השקענו מאות אלפים על קמפיין שהלך על קו מסוים והיום בתוך אווירת מלחמה, כשעדיין יש חטופים בשבי וחיילים שנלחמים, אני לא מצליח לראות איך אנחנו יכולים להחיות את הקמפיין הקיים". 

"השקענו מאות אלפים בקמפיין שהלך על קו מסוים". שלטי חוצות ישנים ברחובות, השבוע (צילום: עפר לבנת)

אתה חושב שצריך היה לדחות עוד את הבחירות?

"אני לא חושב שהציבור כרגע עדיין פנוי למערכת בחירות. אני טרוד מאוד בשאלת המסרים, בשאלת הנראות – כן שלטי חוצות, לא שלטי חוצות, חוגי בית, כנסים, מי יבוא עכשיו? כעורך דין אני מבין את החשיבות של הליך דמוקרטי ושל בחירות ואנחנו נקיים את הבחירות בצורה הפורמלית כזכות דמוקרטית, אבל אני לא בטוח שהזכות הזו תגשים את תפיסות העולם של הציבור – אנחנו באים לעשות דמוקרטיה, לא בטוח שזה מה שנקבל".

מתן דיל, יו"ר האופוזיציה וראש רשימת "רחובותי", מסביר כי מה שמעניין היום את הציבור שונה ממה שעניין אותו לפני המלחמה. "התרבות, הספורט וניקיון העיר אלה דברים חשובים אבל הדבר הבסיסי והחשוב ביותר זה הביטחון האישי. לצערי יש פערים משמעותיים בין הצורך של התושבים למגן את עצמם בצורה הטובה ביותר ובין ההתנהלות העירונית". 

שלט בחירות של מתן דיל ברחובות, השבוע (צילום: עפר לבנת)

ראש העיר רחמים מלול מסר כי "בהנחה והלחימה תימשך בעצימות כזו ונקריב את טובי בנינו מדי יום, הרי שמערכת הבחירות תהיינה בעדיפות אחרונה עבורי. בשלב זה איני עוסק כלל בקמפיין, כל האנרגיה והקשב שלי מופנים לטובת שמירה על ביטחון תושבי העיר וניהול מיטבי של העירייה בעת הזו". 

מינימום משאבים

גם זהר בלום, ראש רשימת "החינוך בראש" ומועמד לראשות העיר, היה מהתומכים במהלך הדחייה ולקח חלק בחודש שעבר, בהתאגדות מועמדים ומועמדות לראשות וחברות מועצה ברשויות ברחבי הארץ שקראו לדחות את הבחירות. 

"יש הרבה רשימות שיש להן מועמדים מגויסים וצריך לכבד אותם, אבל המדינה טוענת שבמהלך ינואר ישחררו את כולם. זה יהיה לא קל, אני מעריך שאחוז ההצבעה יהיה יותר נמוך כי יש אדישות לנושא המוניציפלי ובגלל החורף, הכול יחד", אומר בלום. "בשישה בחודש עוד כולם דיברו על כן רפורמה, לא רפורמה, הפגנות… אנחנו כבר לא שם, היום זה משהו אחר לגמרי, מדברים על אחדות ולכידות".

"בשישה בחודש עוד כולם דיברו על כן רפורמה, לא רפורמה, הפגנות.. אנחנו כבר לא שם, היום זה משהו אחר לגמרי, מדברים על אחדות ולכידות"

זהר בלום, ראש רשימת "החינוך בראש"

ראש העיר מלול טוען כי גם לדחייה משמעותית יותר היה עלול להיות מחיר. "בעצם דחיית ההליך הדמוקרטי, כמו גם בפגיעה בכלכלה ובשגרת החיים, אנו מעניקים פרס ומוטיבציה לאוייבנו. כפי שניסח זאת השופט אליקים רובינשטיין בפסיקתו בעתירה לבג"צ – שביקשה לדחות את הבחירות בזמן מלחמת 'עופרת יצוקה' ובהמלצתו לדחותה כתב: 'פן תשמחנה בנות פלשתים'". 

אצל חלק מהמועמדים יש עדיין כאמור מועמדים למועצה ואנשי מטה המגויסים למילואים, מה שהופך את המצב ליותר מורכב. יועצו של רחמים מלול והדובר של יניב מרקוביץ' מגויסים מתחילת המלחמה וכך גם אצל מתן דיל – מועמד מרשימתו ומנהל המטה שלו מגויסים. אצל בלום היו מגויסים אך הם שוחררו.

מבחינה כלכלית, דחיית הבחירות וחוסר הוודאות פגעו משמעותית במתמודדים, בעיקר מקרב הרשימות החדשות ואלו שאינן נתמכות על ידי מפלגות ארציות. מרקוביץ' אומר כי "כרגע עוד לא התחלתי באופן אישי להתניע את הקמפיין ויכול מאוד להיות שלא אוכל לעשות את זה". בלום מציין כי "בסופו של דבר רוב המשאבים יצאו עד ל-7 באוקטובר, זה כבר היה כמעט הסוף. אנחנו יושבים ועושים את החושבים איך לעשות את זה בצורה הכי נכונה במינימום משאבים".

דיל מוסיף כי ימשיך לממן את הריצה לראשות העיר מכספו. "בשונה מיתר המועמדים שמקבלים תקציב מהמפלגות הארציות, אני מממן את עצמי, כל ההוצאות שהוצאתי עד היום ואוציא בעתיד הן מכספי האישי. הבור התקציבי רק גדל אבל יש לי אחריות לעתיד העיר הזו, לתושבים שחיים כאן ומתוך המקום הזה אני אתמודד בתוך כל הקושי והכאוס".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

5 תגובות

  1. בעקבות המלחמה האתגרים של העירייה הולכים וגדלים. חייבים התנהלות שקופה, חלוקת תקציבים שקופה ועשייה לטובת כלל האוכלוסייה.

  2. לא רק בנושא הביטחון האישי התושבים מתעניינים גם במלחמה בשחיתות. השחיתות פושה ופוגעת בכל תחום בחיים, כולל בביטחון האישי.

  3. מי שמעסיק את דהאן כמנכ"ל ראוי שיעשו אצלו חקירת עומק .
    האיש היה ראש מועצת מזכרת בתיה הסמוכה ועשה מעשים שריחם נודף למרחוק.
    לא רק לטעמי האיש אינו ראוי לתפקיד ציבורי.

    1. מה אתה מבלבל במוח . בחרנו אחד חדש במקומו גילינו שהיינו מעדיפים שישאר . זה אומר הכול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!