ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מורחים אותנו: ועדת החוץ והביטחון לא מדווחת על ישיבות שקיימו ועדות המשנה

חודשיים עברו מאז פניית "שקוף" לוועדת החוץ והביטחון בבקשה שתספק מידע בסיסי בנוגע לישיבות שקיימו ארבע ועדות משנה שלה • ועדות המשנה עוסקות בנושאים הקשורים באופן ישיר למחדל שהביא לטבח, ובכנסות קודמות המידע אודות פעילותן היה נגיש יותר לציבור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יולי אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשותו של יולי אדלשטיין (הליכוד), נמצאת גבוה בין הגופים האמונים על ביטחון ישראל, שיצטרכו לספק תשובות לאזרחי המדינה על המחדלים שהובילו לאירועי 7 באוקטובר. בתחילת השבוע מלאו חודשיים מאז פניית "שקוף" לוועדה בבקשה שתספק מידע פשוט הנוגע לישיבות שקיימו ארבע ועדות משנה שלה. השאלות שעמדו על הפרק: כמה ישיבות קיימו ועדות המשנה, מתי, ומה היו נושאי הדיונים.

למרות הזמן הרב שעבר, נשלחה אלינו השבוע בקשת הארכה נוספת מטעם אגף חופש המידע בכנסת. "בהמשך לפנייתך שבנדון ולתשובתנו שבסמך, נבקש להודיעך כי נוכח מורכבותו של המידע המבוקש, מוארכת התקופה עד למתן החלטה בבקשתך ב-30 ימים נוספים", נאמר בתשובה. 

דחיית המענה בחודש נוסף מותרת בחוק. בתום תקופה זו, אם תרצה ועדת החוץ והביטחון, יהיה ביכולתה אף לדחות את מועד התשובה ב-30 ימים נוספים. ואולם, אין להתעלם מכך שמדובר בבקשת מידע פשוטה יחסית, בעיתוי רגיש בו הנגשת המידע האמור חשובה מבחינה ציבורית.

מידע חלקי

עיקר פעילות ועדת החוץ והביטחון מתנהלת בוועדות המשנה שלה – תשע בסך הכל – מתוכן התמקדה פניית "שקוף" בארבע ועדות שעוסקות בנושאים הקשורים באופן ישיר למחדל שהביא לטבח: ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ולבניין הכוח, ועדת המשנה למוכנות העורף, ועדת המשנה לכוננות ולביטחון שוטף וועדת המשנה לענייני מודיעין ושירותים חשאיים.

בניגוד לדיוני הוועדה הראשית, שקיומם גלוי לרוב לציבור הרחב, מרבית דיוני ועדות המשנה אינם מדווחים לציבור אפילו ברמת עצם קיומו של הדיון ונושאו. עם זאת, כנסות קודמות נהגו לדווח מיוזמתן על דיונים שקיימו חלק מוועדות המשנה, על כותרות הדיונים ומועדיהם.

דיוני ועדת החוץ והביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דיוני ועדת החוץ והביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בכנסת ה-23 וה-24 חלק מדיוני ועדות המשנה פורסמו בדף הוועדה באתר הכנסת. כך היה לדוגמה עם ועדת המשנה לענייני העורף בראשות ח"כ לשעבר נירה שפק. הוועדה התכנסה לפחות שבע פעמים, והקדישה שלוש ישיבות לסוגיית "תוכנית פינוי יישובים בעזה" – שלמרבה הצער הפכה למציאות ב-7 באוקטובר השנה. 

בדף ועדת החוץ והביטחון בכנסת הנוכחית, לעומת זאת, מצוינות 17 ישיבות בלבד שקיימו ועדות המשנה השונות: חמש ישיבות של ועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל, שש ישיבות של ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה, ושש ישיבות של ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון. 

עד לקבלת תשובה רשמית על עבודתן של ועדות המשנה בתקופה שלפני 7 באוקטובר, ניתן לנסות לגבש תמונת מצב בדרכים אחרות. כך למשל, בחודש שעבר נחשף ב"שקוף" כי יו"ר ועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף, ח"כ שלום דנינו (ליכוד), לא כינס את הוועדה בראשותו אפילו פעם אחת מאז שמונה לתפקידו בינואר השנה. קודם לכן, ב-9 באוקטובר, כתבנו על כך שוועדת חוץ וביטחון תחת היו"ר יולי אדלשטיין הפקירה את מוכנות צה"ל וחזית הדרום לטובת עיסוק מוגבר בצרכי הביטחון של ההתנחלויות ביהודה ושומרון. 

לצד זאת, יש לציין לטובה את עבודתו של ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי), שעד למינויו כשר שימש כיו"ר ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח. איזנקוט היה החבר הראשון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת שהסכים למסור דין וחשבון על פעילותו. בלשכת איזנקוט דווח כי נערכו כעשרה דיונים בוועדת המשנה שבראשותו, שהניבו הצעת חוק שתחייב את עדכון תפיסת הביטחון של ישראל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!