ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הממשלה אישרה למשרדי ממשלה לשנורר תרומות – בכנסת לא ידעו על זה

נוהל חדש, שעבר מתחת לרדאר במשאל טלפוני, מאפשר למשרדי ממשלה לקבל תרומות באופן ישיר מבעלי אינטרס. אלא שבדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה התברר כי חברי הכנסת כלל לא היו מודעים לנוהל הבעייתי • יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן: "אני לא מכיר את זה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן (במרכז), ויו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ח"כ עודד פורר (משמאל), בדיון שהתקיים אתמול (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)

דיון שהתקיים אתמול (שני, 27.11) בוועדת הכלכלה בשיתוף עם ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, חשף פער מדאיג בין הממשלה לכנסת, בכל הקשור לנוהל תרומות חדש. הנוהל (החלטת ממשלה מס' 969), שהתקבל בחודש שעבר במשאל טלפוני וללא כל דיון מקדים, מאפשר למשרדי ממשלה לקבל תרומות באופן ישיר מאנשים פרטיים, קרנות פילנתרופיות וגורמים עסקיים, וקיים בו פוטנציאל לניגוד עניינים.

אלא שבדיון שהתקיים אתמול בכנסת בנושא תרומות לעסקים פרטיים ולנפגעי המלחמה מטעם יהדות התפוצות, התברר כי חברי הכנסת כלל לא היו מודעים לנוהל החדש. 

"ב-18 באוקטובר אישרה הממשלה החלטה במשאל טלפוני, ללא פרסום כלשהו, לפיה משרדי ממשלה יוכלו לגייס כסף ישירות מתאגידים ומבעלי הון וממי שהם רוצים", אמרה בדיון מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש. "זה עבר ללא פרסום כלשהו, עם מגבלות מאוד קטנות על הסכומים. התרומות יוכלו להגיע גם בעילום שם ואנחנו, הציבור, לא נדע על כך".

בתגובה הודה יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), כי הוא לא מכיר את הנוהל. לדבריו הצטרף גם  יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שהשיב לדויטש: "אני מציע שתכתבי לנו את זה, אני לא מכיר את זה". 

לאור הממצאים, ציין ביטן כי אמנם לא מדובר בנושא עליו ביקשו לדון, אך הדבר ייבדק. בנוסף, פורר ביקש לקבל מנציג החשב הכללי את פירוט התרומות שהתקבלו בעקבות ההחלטה. נכון לעכשיו, הנוהל תקף עד ה-31 בדצמבר, אולם הממשלה רשאית להאריך את תוקפו. 

בתגובה לפניית "שקוף", אמרו בלובי 99 כי "אתמול ניתנה ההוכחה הטובה ביותר שנוהל התרומות של הממשלה שהתקבל במשאל טלפוני וללא דיון עבר במחשכים ומתחת לרדאר. אנו עדיין מחכים למענה מהממשלה". הפיתרון שמציעים בלובי: לייצר קופה תחת החשב הכללי במשרד האוצר, שאליה ייכנסו כל כספי התרומות והחשב הכללי או נציגו יבצעו את הפעולות ויבחנו את נחיצותן ואת ניגודי העניינים האפשריים.

פתח לשחיתות

לפי החלטת ממשלה מס' 969, משרדי ממשלה ויחידות סמך יוכלו לגייס תרומות ייעודיות, על רקע המלחמה. התרומות יוכלו להתקבל גם מגורמים עסקיים שעמם המשרדים מקיימים ממשקים, ואף מפקחים עליהם. בעת קבלת התרומה, המשרד המגייס הוא שאחראי לברר את זהות התורם, ולשקול שיקולים הנוגעים לשמירה על טוהר המידות. 

"מתן התרומה לא יהווה שיקול כלשהו בהפעלת שיקול דעתם של עובדי המשרד בעניינו של התורם או גורמים קשורים אליו", נכתב בנוהל. אך לעמדתה של מנכ"לית לובי 99, החשש לניגוד עניינים ברור, וסביר כי מנכ"ל משרד ממשלתי שמקבל סכום משמעותי מגורם עסקי עליו הוא מפקח, יתקשה לקבל בהמשך החלטה הנוגעת לאותו גורם עסקי, שתהיה נקייה משיקולים זרים. 

דויטש פירטה בדיון את הבעייתיות שבנוהל החדש, שעשוי לדבריה להגיע לכדי סכנה ממשית לשחיתות ממוסדת. "מחר בבוקר יכול עידן עופר לתרום ישירות למשרד האוצר, בזמן שבמשרד דנים בהארכת הזיכיון של כי"ל", הדגימה. "הראל ויזל, הבעלים של פוקס, יכול לתרום ישירות למשרד הכלכלה ולבקש להיות בעילום שם שאנחנו הציבור לא נדע שהוא תרם בזמן שבמשרד דנים אם לבטל את הפטור ממע"מ על רכישות מחו"ל בסכום של מתחת ל-75 דולר".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!