ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לראשונה מזה שנים: ב"נשר" שכרו שירותי לובי

המפעל המזהם, שעומד בפני הליך אכיפה מול המשרד להגנת הסביבה, שכר את שירותי חברת "הקבינט" של ח"כ לשעבר יואל חסון וצח בורוביץ' • במפעל דיווחו בחודשים האחרונים על עשרות תקלות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל "נשר" ברמלה (צילום מסך מתוך מצלמות המפעל)

שבועות ספורים לאחר פרוץ המלחמה, מפעל המלט "נשר" שכר, לראשונה מזה שנים, שירותי לובי. מדובר בחברת "הקבינט", שבבעלות חבר הכנסת לשעבר יואל חסון וצח בורוביץ'. בין לקוחות החברה נמצאים גם המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה (לשעבר מכון הנפט), איגוד חברות הנפט, חברת OPC וחברות נוספות בתחום האנרגיה והתשתיות, כך לפי אתר החברה.

במשך שנים, עד שנת 2013, ייצגה את האינטרסים של "נשר" בכנסת חברת הלובי "פוליסי" של בוריס קרסני. מאז נמנעו במפעלים משכירת שירותי לובינג מסחרי בכנסת, עד שובם לאחרונה למרשם הלקוחות. בישראל לוביסטים לא מחויבים לדווח על האינטרס שאותו הם מקדמים עבור הלקוח, ולכן ניתן כעת רק לנחש את סיבת שכירת חברת "הקבינט" בתקופה זו.  

באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מנהלי לטובת הפחתת הזיהום שנפלט מהמפעל ברמלה. המפעל, בניהולו של היו"ר הנוכחי והמנכ"ל הפורש אלדד בן משה, נחשד בשנים האחרונות בשורת הפרות של חוק אוויר נקי, כמו גם אי דיווח על תקלות למשרד להגנת הסביבה. בשנה שעברה נקנס המפעל בשישה מיליון שקלים – אך מאז המשיך בשורה של הפרות ובהן דיווח חלקי על תקלות שעשויות לפלוט זיהום, שעלולות להזיק לבריאות תושבי רמלה והסביבה.

(צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

בריאיון ל"שקוף" אמר בעבר מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה גדעון מזור כי "אם במפעל יעמדו בדרישות הצו, זה לא בהכרח פוטר אותם מעונשים הקבועים בחוק, הצו הוא כלי אחד מתוך שורה של כלים, הוא צופה פני עתיד יותר מאשר מסתכל אחורה". במילים אחרות, ייתכן שהמפעל יעמוד בקרוב מול הליכי אכיפה נוספים ועונשים, מה שעשוי אולי להסביר את ההצטיידות בחברת לובי.

לצד זאת, מאז חודש אוגוסט השנה, חלה עלייה בכמות הדיווחים של המפעל על תקלות ואירועים שיש בהם פוטנציאל להשפיע על הסביבה. כך למשל, רק בשבוע האחרון התרחשו יותר מעשר תקלות, חלקן ברצף, בתוך יום אחד. ביוני לפני כשנה וחצי חודש היתר הפליטה של המפעל. כחלק מחובות המפעל, הוא נדרש לדווח על כל תקלה שיש בה פוטנציאל לזהם. בחודש אוקטובר לבדו, התרחשו 18 אירועים עליהם דיווחו במפעל ובחודש ספטמבר יותר מ-20 אירועים. 

במפעל לא ענו לשאלת "שקוף" מדוע שינו את עמדתם והחליטו להיעזר בשירותי לובי וכן האם חל שינוי במצבת כוח האדם והתפוקה מאז פרוץ המלחמה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!