ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במקום לחזור על ההיסטוריה – למה לא ללמוד ממנה?

המיליארדים שנשפכו על מינויים או פשוט נעלמו ממינהלת ההתנתקות היו יכולים אולי לסייע למפונים ב-2005 להשתקם באמת • הפעם חייבים לוודא שמינהלת "תקומה" תעשה את העבודה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תושבים מתפנים מקריית שמונה, אוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
תושבים מתפנים מקריית שמונה, אוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית שבה יש למדינה אפשרות ללמוד מההיסטוריה, ולחולל שינוי שאשכרה יעזור למי שצריך עזרה. במקום זאת, היא עלולה לחזור עליה. איך? שמעו סיפור:

במסגרת תוכנית ההתנתקות, פינתה ממשלת ישראל כ-9,000 אזרחים מ-26 יישובים בחבל עזה וצפון השומרון. הממשלה החליטה לסייע בזמנו למפונים ולפצות אותם. איך? הוקמה מינהלת סיוע למתיישבי עזה וצפון השומרון. ממשלות ישראל לא התקמצנו: מאז 2005, הזרימו למינהלת מעל 13 מיליארד שקלים.

אלא שבדיקת "שקוף" בעבר גילתה שלא מעט מהכסף הלך למינהלת עצמה, לשכר יועצים, או נעלם. ואם זה לא מספיק, חרף סכומי העתק, הטיפול במפונים לאורך השנים היה מתחת לכל ביקורת: מבקר המדינה וגופים נוספים מתחו על המנהלת ביקורת קשה שוב ושוב. רבים מהמפונים לא זכו במגורים חלופיים גם עשור מאוחר יותר.

הריסות בעיר אשקלון, בעקבות פגיעת רקטה בבניין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

מה היה קורה אילו היינו מחלקים את הכסף שהוקצה לטיפול במפונים – 13 מיליארד שקלים לפחות – ישירות אליהם? במקום צלקת שמסרבת להיסגר, כל משפחה – יש 1,940 כאלה – הייתה מקבלת בממוצע סכום נאה של 6.5 מיליון שקלים. זה סכום שמאפשר שיקום אמיתי ולא הגיע לכיסים הנכונים. כשסתיו שפיר הייתה חברת כנסת ויו"ר ועדת השקיפות היא ערכה על כך דיונים וגילתה כי סכומי עתק נעלמו.

20 שנה אחרי – מנהלת ההתנתקות מסרבת להיסגר 

ומה עושה הממשלה ב-2023 לטובת שיקום יישובי ואנשי עוטף עזה? מקימה שוב מינהלת. שוב נתנו שם מפוצץ – פעם שעברה מנהלת "תנופה". הפעם "מנהלת תקומה". נתנו לה סכום ראשוני של מיליארד שקלים, וקבעו כי תפעל למשך חמש שנים.

אבל גם מנהלת ההתנתקות קיבלה תחומים מוגדרים והייתה אמורה להיסגר לאחר מכן. אלא שהמיליונים המשיכו לזרום ליועצים, מיזמים לא רלוונטיים ושטויות. למעשה, כל פעם שניסו לסגור אותה – זה נתקע. מי יוותר על ג'ובים ומזומנים? בדקתי – אפילו ב-2024 אנחנו מממנים את מנהלת ההתנתקות בכ-66 מיליון שקלים. כמעט 20 שנה אחרי.

מפונים מקיבוץ בארי בבית מלון בים המלח, אוקטובר 2023 (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
מפונים מקיבוץ בארי בבית מלון בים המלח, אוקטובר 2023 (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

אולי הכל יהיה בסדר הפעם. אולי הפעם המינהלת תעבוד למען התושבים וכמו שצריך. המנהל – משה אדרי – הוא איש ראוי. בצוותים שקמו במינהלת יש כרגע אנשים רציניים, עם מומחיות ממשלתית. אין מקורבים. אנשים שעובדים מולה אומרים שהכוונות טובות ומציינים כי הם נפגשים עם ארגוני החברה האזרחית. 

להימנע מדוח מבקר ב-2034

אלא שכבר היום יש שלל משרדים מיותרים וחופפים שצריך לסגור – זה הזמן להקים עוד גוף? במיוחד כשכבר יש ריבים בין המינהלת לגופים אחרים על סמכויות. ברור שצריך שיהיו "אבא ואמא", אז למה לא למנות גורם שיתכלל את האירוע – כמו הפרויקטור בימי הקורונה. לכל הפחות, במקום להקים יחידה שתלך ותתנפח ולפני הכל תדאג להישרדות שלה – ראוי לקבוע מראש שרוב הכסף יועבר ישירות לאנשים ולרשויות שזקוקות לכך.

ואולי, רק אולי, אם נשים זרקור על המינהלת כבר מעכשיו, ונדרוש שקיפות מהרגע הראשון, הפעם נימנע מהפארסה? כי הפעם כל שקל שיוצא חייב להיות פומבי. אולי, רק אולי, עם מספיק לחץ ציבורי נוכל הפעם לוודא שהכסף יזרום ישר למי שזקוק לו – במקום לקרוא לאן הוא נעלם בדוח מבקר ב-2034? לא מאוחר מדי. הפעם אפשר לעשות זאת נכון. אני קורא לאדרי ולשאר אנשי המנהלת – עגנו מנגנוני שקיפות מהשקל הראשון. לכו תדעו מי יבואו אחריכם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. כתבה חשובה מאוד. ובכל זאת, כש"שקוף" מציעה למנות גורם מתכלל, כמו .."הפרויקטור בימי הקורונה"…. כאילו פרויקטור הקורונה הוא דוגמא לשאוף אליה, ולא תזכורת לימי החושך שנפלו על המדינה מ- 2020 ועד היום…. איך לומר.. אני נזכרת למה הוצאתי את עצמי בזמנו מרשימת התורמים.
    ועם זאת, אחזור- כתבה חשובה ושאפו על הפניית הזרקור

  2. להזדעזע מהמונח מינהלת בלי להזכיר את מינהלת הקיבוצים ועוולותיה. מביך ומעיד שהכותב מדבר מפוזיציה ושקוף זה רק מותג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!