ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הצעת חוק צריכת תכני טרור: "אין כמותו באף מדינה דמוקרטית"

הצעת חוק שלפיה צריכה ממושכת של תכני טרור של חמאס ודאע"ש תיחשב עבירה פלילית, מגיעה לדיון בוועדת חוקה. בעוד מנסחי ההצעה טוענים כי היא תמנע תהליך של "שטיפת מוח עצמית", מתנגדיה אומרים כי החוק נועד להכשיר את כלי המעקב שיש בידי שב"כ ושהוא עלול לפגוע באוכלוסיות נורמטיביות. "אין חולק על הצורך להיאבק ולסכל טרור, אך האמצעי שמוצע מרחיק לכת"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ההרס בקיבוץ בארי בעוטף עזה אחרי הטבח (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)
ההרס בקיבוץ בארי אחרי הטבח (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)

הבוקר (שני) עולה לדיון בוועדת חוקה הצעת חוק שלפיה צריכה ממושכת של תכני טרור של חמאס ודאע"ש תיחשב עבירה פלילית שעונשה שנת מאסר. ההצעה עברה בקריאה ראשונה בכנסת והיא בדרכה לקריאות שנייה ושלישית. זהו תיקון חריג מאוד בעולם המשפט, בין היתר משום שהוא עוסק בפעולות שמבצע אדם בפרטיות בביתו.

ההצעה, שיזם משרד המשפטים ומקודמת כהוראת שעה שתהיה תקפה לשנתיים, מתייחסת לצריכת תכנים שכוללים דברי שבח, אהדה או עידוד למעשי טרור, או תיעוד של מעשה טרור, שאליו יתלוו קריאות לביצוע מעשים נוספים. צפייה בפרסומים שנעשתה בתום לב או במטרה כשרה לא תיחשב צריכה אסורה.

לדברי ח"כ חיים ביטון (ש"ס), "מטרת העבירה היא מתן כלי נוסף במאבק בפיגועי יחידים, המתאפיינים בכך שהמבצעים אינם משתייכים בהכרח לארגוני טרור, והמוטיבציה שלהם נובעת מצריכה אינטנסיבית של פרסומי טרור של ארגוני טרור מסוימים, שעלולה לייצר תהליך של אינדוקטרינציה, מעין שטיפת מוח עצמית, שעלולה ליצור סיכון לביצוע מעשה טרור על ידי אותו אדם".

לפי חוק המאבק בטרור מ-2016, העונשים על פרסום דברי אהדה למעשה טרור, תמיכה או הזדהות עמו והחזקה לשם הפצה של פרסום כזה נעים בין שנתיים לחמש שנות מאסר. בשבועיים הראשונים של המלחמה עצרה המשטרה יותר מ-110 אנשים בחשד להסתה לטרור, כך לפי ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית). 

אילוסטרציה

"קיימות דרכים מאוזנות יותר ופוגעניות פחות להתמודד עם צורך ביטחוני זה", טענו בסנגוריה הציבורית בנייר עמדה ששלחו לקראת הדיון בוועדה. "כך למשל, יש להשקיע את מאמצי האכיפה בעצירה ומניעה של שרשרת ההפצה של פרסומים של ארגוני טרור, וכך לצמצם את החשיפה של הציבור הרחב לתכנים בעייתיים אלו מלכתחילה. יש למצות את האכיפה והדין עם המסיתים והמפיצים עצמם. נוסף על כך, קיימים היום מנגנונים טכנולוגיים מתקדמים המאפשרים להסיר מהרשת פרסומים מסיתים של ארגוני טרור ולאתר את מקורם". 

בסנגוריה הזהירו שהחוק עלול לפגוע בעקרונות יסוד של המשפט הפלילי הישראלי ובאוכלוסיות נורמטיביות ובאזרחים שאין בינם לבין פעילות טרוריסטית דבר. 

"קיצוני ואנטי-דמוקרטי"

החוק גם אינו מבהיר כיצד תיאכף צריכת התכנים המסיתים ויש מי שטוען כי הוא נועד להכשיר את כלי המעקב שיש בידי שב"כ וגורמי האכיפה לטובת ריגול אחרי אזרחים. ״יש לצאת מנקודת הנחה כי יישומו של החוק יהיה כרוך בהכרח במעקב דיגיטלי נרחב אחרי התנהלותם של ישראלים במרחב הדיגיטלי, לפני שהורשעו או הוגש נגדם כתב אישום בעבירות טרור", מסרו מאיגוד האינטרנט הישראלי. "אם המעקב יתבצע על ידי איתור פרסומים מסיתים ובחינת הצופים בהם, הרי שיש סכנה שיוביל לפגיעה בזכות לפרטיות ובגישה למידע של אזרחים חפים מפשע אחרים, שנתקלו בפרסומים באקראי או בתום לב". 

האגודה לזכויות האזרח הזהירה כי מדובר בחוק "כל כך קיצוני ואנטי-דמוקרטי, שלמיטב בדיקתנו אין דומה לו באף מדינה דמוקרטית".

"אין חולק על הצורך להיאבק בטרור, ולסכל טרור, אך האמצעי שמוצע מרחיק לכת, קיצוני ומבטא תפיסה אנטי דמוקרטית שלפיה ניתן לשלול חירותו של אדם גם בלי שהוא ביצע פעולה אקטיבית כלשהי, שאסורה בחוק", כתב עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידות לזכויות אזרחיות וחברתיות במכתב שנשלח למשרד המשפטים. "מדובר באיסור מכשיל, עמום, שעשוי לסבך אדם בהאשמות, ואף בקונטקסט של טרור, על לא עוול בכפו".

"ענישה בגין צריכת פרסומים אסורים שפרסמו אחרים, ולא בגין מעשים, מקרבת אותנו לשיטת משטר שבה משטרת מחשבות, ואשר בה אנשים יכולים להינעל מאחורי סורג ובריח רק בשל החשש ממה שמתחולל אצלם בראש", הוסיף גן-מור.  

"אין עונשין על דברים שבלב", אמרו בעדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל. "לא ניתן להעניש אדם על התנהגות שאין לה ביטוי חיצוני וגלוי. זאת, במיוחד לנוכח דברי ההסבר של ההצעה, מהם עולה כי היא מבקשת לאסור התנהגות גם מבלי שבוצעה פעולת פרסום כלשהי, או מעשה הזדהות בפומבי, ומבלי שהצריכה נעשתה למטרה של הפצה או פרסום".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!