ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יאיר גולן בשיחה עם "שקוף": נתניהו חייב להתפטר מיידית

הח"כ לשעבר והאלוף במיל' הבהיר ש"מדינת ישראל חייבת מנהיגות שנהנית מאמון העם", וש"הרוב המתון חייב להוביל את המדינה", אך התחמק מלהשיב לשאלה אם הוא עצמו יחזור לחיים הפוליטיים • ראיון קצר ממטה החטופים והנעדרים האזרחי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יאיר גולן במטה החטופים והנעדרים האזרחי, היום (צילום: שבי גטניו)

הח"כ לשעבר והאלוף במיל' יאיר גולן, אחד מהאישים שהפכו לגיבורי המלחמה הנוכחית לאחר שביממות הראשונות ביצע פעולות חילוץ הירואיות של אזרחים שלא זכו למענה וחילוץ על ידי רשויות הביטחון, הגיע היום למטה החטופים והנעדרים האזרחי, שם פגשנו אותו לראיון לא מתוכנן. 

כמנהגו, הגיע גולן ללא מלווים, כאדם פרטי, למרות שפרטיות בימים אלה אין לו הרבה כשהוא יוצא לרחוב או מגיע לחמ"ל החטופים. סיפורי הגבורה של גולן ממשיכים לעשות כותרות בארץ ובעולם, לאחר שעמד בין היתר במוקד חילוץ בנו של העיתונאי ניר גונטז', והציל את חיי בנו של רוני גאון ושני חבריו.

גם היום, כניסתו למטה לוותה בקריאות "גיבור", חיבוקים ומחמאות שאותן ניסה להדוף. רצה הגורל ודקות לאחר שהגיע גולן לחמ"ל נכנס גם ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, שכניסתו חידדה את השוני התהומי בין שני האישים. כהן נכנס מלווה בפמלייה מכובדת, לבוש בחליפה מגוהצת, ושיערו מסודר בקפידה. השניים לחצו ידיים, התחבקו והחליפו מילה או שתיים. עבור חלק בימין, כהן נתפס כמועמד המתבקש להחלפת נתניהו, שסיום כהונתו כבר נראה באופק. מנגד, יש שמסמנים את גולן כמי שעשוי להקים מחדש את השמאל הישראלי מההריסות. 

יאיר גולן ויוסי כהן לוחצים ידיים (צילום: שבי גטניו)

אחרי שכהן נכנס לחדר הישיבות בחמ"ל, שם חיכו לו משפחות החטופים והנעדרים, גולן נותר בחוץ והעניק לנו ראיון קצר. 

מה אתה אומר על המצב כרגע? 

"תראה, אנחנו מבינים מה המשימות שלנו. הקושי עכשיו הוא להוציא את המשימות האלה לפועל. ברור שאחת המשימות הראשיות היא לשחרר את כל החטופים".

גם במחיר שכרגע עוצרים את הכניסה, אם בכלל יש כוונה? 

"אני בכוונה לא נכנס לביטוי האופרטיבי מסיבה פשוטה, אני לא מכיר את כל המודיעין, אני לא יודע מה באמת קורה שם, מה אנחנו יודעים מה אנחנו לא יודעים. אני לא יודע מה כוונות החמאס, מה כוונות הג'יהאד האיסלאמי, שאני מבין שהוא מחזיק חלק מהאנשים, אז אני לא רוצה להתבטא ברמה האופרטיבית. אני יודע דבר אחד, שברמה האסטרטגית של מדינת ישראל שחרור החטופים הוא משימה בעדיפות עליונה".

יש ביקורת על זה שאנחנו כבר שבועיים אחרי היום הנורא, וראש ממשלה בישראל לא מצא לנכון לעמוד מול תקשורת ולהשיב על שאלות, אתה מצטרף לביקורת? 

תראה, זה לא יהיה זר ומוזר אם אני אבקר את ראש הממשלה, כן, דעותיי ברורות. אני חושב שראש ממשלה שאיבד את אמון העם וכשל כשל כל כך חמור – אין לו לגיטימציה להמשיך להיות ראש ממשלה".

להתפטר מיידית? לחכות לסוף? 

מיידית. מיידית. 

את אתה קורא לראש הממשלה להתפטר מיידית? 

מיידית. אני חושב שמדינת ישראל חייבת מנהיגות שנהנית מאמון העם. כיום אנחנו נכנסים למשבר שהוא אחד החמורים בתולדותינו, אם לא החמור שבהם, מבלי שיש באמת ראש ממשלה שבאמת נהנה מאמון העם. זה מצב כמעט בלתי נסבל".

מה תגיד למשפחות החטופים והנעדרים כשתפגוש אותם עוד מעט כאן במטה? 

אנחנו צריכים לעשות את הכל על מנת להחזיר אותם הביתה בשלום, וכמובן אחת המשימות הכי חשובות, לצד משימות נוספות, הכי חשובה שבהן, זה להבטיח שחבל הארץ שנמצא בדרום-מערב מדינת ישראל בטוח לחלוטין, שהוא משגשג ופורח, ושאנשים לא חוששים לגדל שם את ילדיהם כי בטוח שם. זה ברור מאליו. 

ראיתי שיש כאלה שגידפו אותך לפני המאורע האחרון ומצטערים על ההסתה נגדך בזמנו, אתה סולח? 

אני לא צריך לסלוח כי אף פעם לא האשמתי אף אחד, ואני בכלל חושב שבנושא הזה אנחנו צריכים להבין שבלי לפתור את בעיות היסוד של מדינת ישראל אנחנו לא נצליח באמת להתאחד. הקריאה להתאחד צריכה להיות קריאה עם תוכן. ואכן אנחנו צריכים להסכים על מהן המטרות הלאומיות של מדינת ישראל. אין ספק שביטחון זו המטרה תמיד מספר אחת, אבל מתחת לזה, מה אנחנו רוצים? לאן פנינו? בסוגיות הכי רגישות והכי משמעותיות אנחנו צריכים לקבל החלטה. אנחנו עוברים מעידן של מסמוס, של שנים על שנים של סירוב לעסוק בבעיות הכי משמעותיות, לעידן של הכרעות. חבל שאנחנו מגיעים לעידן הזה מתוך משבר בלתי נסבל, אבל זה תהיה, הייתי אומר, המורשת של כל הקורבנות של האירוע הנורא הזה ואנחנו נדע להחזיר את מדינת ישראל לעצמה, להציב לעצמה מטרות לאומיות ולחתור אליהן בעקביות, ולדעת שמי ששולט במדינת ישראל זה הרוב המתון ולא השוליים הקיצוניים. 

בשוך הקרבות, אחרי הניצחון אתה רואה עצמך בראש מרצ, העבודה-מרצ? 

אני לא אתייחס עכשיו בכלל לסוגיות פוליטיות. אבל ברגע שמעט אבק ישקע נצטרך להבין מה בעצם קרה כאן. אנחנו חייבים להבין ששחיתות היא לא תוכנית עבודה, ושלאומנות משיחית קיצונית היא לא תוכנית עבודה, ושהרוב המתון חייב להוביל את מדינת ישראל. אני בכוונה נוקט במינוח הזה כי אני לא רוצה להיכנס פה לא לסוגיות, לא של ימין ולא של שמאל, ושלייצר אחדות זו עבודה של מנהיגים, לא כשקורה משבר, אלא ביומיום, ומי שמסית ומי שמכפיש, ומי שמפלג ביומיום, לא זכאי להוביל את ישראל בחירום.

עם סיום הראיון ל"שקוף", השיב גולן על שתי שאלות נוספות ששאל בחור שנכח בחמ"ל. לשאלה אם, נוכח התגייסות המטה האזרחי, גולן סבור שהממשלה אינה מספקת תמיכה מספקת, השיב חבר הכנסת לשעבר כי "יש פה שתי דרכים להסתכל על תופעה מופלאה כמו שאנחנו רואים כאן: אחת – שזה לא בסדר, והשנייה שזו עדות לחוסנה של החברה הישראלית. ואני אומר שכנראה שני הדברים הם נכונים. מצד אחד אתה רואה כאן חוסן לאומי מפעים, באמת בלתי רגיל. ומן הצד השני היינו מצפים לראות בכל הימים האחרונים תפקוד יותר מהיר, יותר יעיל ויותר משפיע של הדרגים הממשלתיים". לדברי גולן, "כדי שזה יקרה בחירום אתה חייב לבנות שירות ציבורי חזק. שנים על שנים נתניהו מחליש במתכוון את השירות הציבורי – הופך אותו ליותר ויותר פוליטי. ושירות ציבורי צריך להיות לא-פוליטי, נטול משוא פנים ונותן שירות מעולה לכל אזרח ואזרחית באשר הם. ולכן אנחנו צריכים לחזור לאמיתות הבסיסיות איך בונים חברה אזרחית בריאה. חברה אזרחית בריאה מבטיחה את חמשת המ"מים הידועים של ז'בוטינסקי לכל אזרח ואזרחית". 

בהמשך גולן נשאל למעשיו בימים האחרונים. "החלק הצבאי מבחינתי האישית נגמר", אמר, "הזדכיתי על הנשק, אתה רואה אני על אזרחי חזרה, ואני חושב שעכשיו המלאכה הכי חשובה היא להתחיל את מלאכת השיקום של החברה הישראלית".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

16 תגובות

  1. בינתיים האדם לא עונה על שאלות של איפה הוא היה באותו יום איך הוא הצליח לקחת כוח צבאי טקטי למשימה אישית .. והאם הוא יודע להסביר מדוע הוא נצפה נכנס לדירה שבה היו ילדים שעברו הטרדה מינית ( פדופיליה )

  2. די מספיק תעזוב אותנו עם השטויות ההזויות שלך עכשיו. כמו שרה"מ אשם וצריך לשאת באחריות גם אתה וכל החברה עם ההפגנות הבלתי פוסקות צריכים לעוף לני מהעיניים כי גם אתם לא פחות אשמים.

  3. יאיר גולן תותח על, הוא הישראלי שהעולם מכיר!!! להשוות אותו לנוכל מר ליגה אחרת שיודע רק לקשקש ולפטם את המושחטים.

  4. שיאיר גולן שקרן אף אחד לו סופר שמאלן קיצוני לא ציוני, מחפש כותרות, בזכות המטונף הזה שונא יהודים וחבר של מחבלים, הגענו למצב הזה, בכלל לא הפתעה אמרנו את זה מזמן, שהראשונים שישחטו אלה חבריהם, בגלל זבלים כמוהו, תת אדם מאוד מסוכן, עובדה

    1. הגענו למצב הזה כי ביבי טיפח את חמאס ושיחרר אלף מחבלים לא בגלל יאיר גולן.
      אם הוא היה בהובלה מזמן לא היה פה חמאס, תכניס טוב למח ביבי עשה עלינו סיבוב ועל הדרך מלא מושחתים עשו ים כסף

      1. אם היה בהובלה לא הייתה פה מדינה יא מטומטים חסרי שכל

    2. אולי נתחיל בזה שתלמד קרוא וכתוב. אי אפשר להבין כלום ממה שכתוב חוץ משנאה לוהטת

    3. עצוב שזה מה שיוצא לך מהפה….מה אתה עשית ב7/10/2023 ? איפה היית ? איפה שירתת ? כמה נתת למדינת ישראל מהזמן שלך ? כמה עזרת לאיחוד לבבות ?

  5. זה הזמן לפוליטיקה נבזית ?
    ראש הממשלה לא ממנה את השומרים בשטח. כן , הוא אחראי כללי על הקורא במדינה , אבל גם האלוף היה בתפקידו הרם בצבא, אחראי ללא מעט מחדלים שבצעו פיקודים שלו, אך הוא לא התפטר.

  6. בגללו ובגלל חבריו הצבא ניהיה פחדן ןהערבים תפסו אומץ לכו תדעו מה עוד הם עשו ואנחנו לא יודעים . זה שאיש שמאל אחד שהרבה לסכסך ולפלג את העם ואף קרא לצהל כובש הלך והציל שמאלנים יופי לו , הטבח על ראדו ועל מפלגות השמאל .. כל דבר בגץ..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!