ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במקביל למערכה הצבאית, נתניהו מוביל מערכה נוספת – על תדמיתו

לקראת המאבק על המשך כהונתו בתום הקרבות, נתניהו מקרב לזירת קבלת ההחלטות יועצי תקשורת פרטיים, תופס מרחק משאלותיהם של עיתונאים ביקורתיים ומפעיל לחץ על בכירי הערוץ הנצפה בישראל
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אתמול. המודעות להיבט התקשורתי באה לידי ביטוי גם בבחירות הלבוש (צילום: מרים אלסטר)

"יש הרבה שאלות על האסון, נחקור הכל והתחלנו ליישם לקחים מיידים אבל אנחנו ממוקדים בללכד כוחות ולהסתער קדימה", אמר השבוע (16.10) ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת. במציאות שמחוץ לנאומים, דומה כי נתניהו ממוקד במטרות אחרות. במקביל למערכה הצבאית שמוביל ראש הממשלה מנהל נתניהו למן הרגע הראשון מערכה נוספת, מקבילה, על תדמיתו הציבורית.

כמו במאבקו המשפטי באישומים הפליליים שהוגשו נגדו, שם מפעיל נתניהו מכונת תעמולה רבת עוצמה ומפיץ תיאוריות קונספירציה שקריות, גם במלחמה הנוכחית ראש הממשלה רואה בזירה הציבורית שדה קרב שבו יוכרע גורלו הפוליטי. כדי לדאוג לתדמיתו לקראת המאבק על המשך כהונתו בתום הקרבות, נתניהו מקרב לזירת קבלת ההחלטות יועצי תקשורת פרטיים, תופס מרחק משאלותיהם של עיתונאים ביקורתיים ומפעיל לחץ על בכירי הערוץ הנצפה בישראל.

מאז תחילת המלחמה, ב-7.10, לא קיים נתניהו ולו מסיבת עיתונאים אחת. במקום זאת מסר מספר "הצהרות" לתקשורת, שבאף אחת מהן לא ניתנה לעיתונאים אפשרות להציג לו שאלות. את מסריו הוא מעביר מעל ראשי העיתונאים, היישר לציבור, אם באמצעות ה"הצהרות" שמועברות בשידור חי בכל כלי התקשורת המרכזיים ואם באמצעות הרשתות החברתיות. שם, לפי דיווח של רפאלה גויכמן ב"דה מרקר", נתניהו משקיע עשרות אלפי שקלים ברכישת "אהדה מזויפת" לפרסומיו.

במוצאי שבת, כך דיווח דוד ורטהיים באתר "וואלה", נפגש נתניהו עם מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס וסמנכ"ל התוכן של החברה גיא סודרי. שיעור הצפייה בחדשות 12 זינק מאז פרוץ המלחמה, והערוץ חיזק את מעמדו ככלי התקשורת המשמעותי ביותר בעיצוב התודעה של הישראלים. לפי הדיווח באתר "וואלה", השיחה עם נתניהו כללה ביקורת של ראש הממשלה על אופי הסיקור של המלחמה בעזה. מאז הספיק נתניהו להיפגש גם עם ראש חברת החדשות של ערוץ 13 ועם עורך "ידיעות אחרונות", זאת למרות חרם שנמשך שנים על העיתונות הישראלית ומתן ראיונות באופן בלעדי לערוץ 14 המסור לו (ולפי "וואלה", גם מבלי שהודיע לפרקליטות על המפגש עם הבכיר ב"ידיעות אחרונות", שנתניהו נאשם בכריתת שוחד עם בעליו).

מאחורי הקלעים ביצע נתניהו מהלכים נוספים שמלמדים על החשיבות שהוא מייחס לתדמיתו הציבורית גם כעת, בשעת קרב. לפי דיווח של גילי כהן בכאן 11, דובר הליכוד גיא לוי ודובר משפחת נתניהו עופר גולן משתתפים בהערכות המצב של מטה ההסברה הלאומי, נוכחים בקריה ובדיונים על המידע שמפורסם בתקשורת בנוגע למלחמה ולהסברה. בדיווח המשך התברר כי גם יעקב ברדוגו, שמשמש כפרשן בערוץ 14, מגיע לקריה בימים אלה לפגישות עם בכירי לשכת ראש הממשלה. עוד צוין בדיווח כי טל היינריך, עיתונאית ערוץ 14, מוצגת כדוברת ראש הממשלה לתקשורת הזרה, אף שאינה עובדת מדינה.

במקביל חשף ספי עובדיה בחדשות 13 כי לשכת נתניהו מנעה מצה"ל להקליט ולתעד את ישיבות הקבינט, כך שבבוא היום יהיה קשה יותר לוועדות חקירה לבחון את פעילות מקבלי ההחלטות בזמן אמת. לפי דיווח של יוסי ורטר "בהארץ", ראש הסגל של נתניהו, צחי ברוורמן, מתדרך בימים אלה נגד שר הביטחון יואב גלנט, במטרה לקבע את האחריות של הצבא על המחדל הגדול ביותר בתולדות המדינה.

נתניהו במליאת הכנסת, השבוע. מאז תחילת המלחמה, ראש הממשלה לא קיים ולו מסיבת עיתונאים אחת (צילום: נעם רבקין פנטון)

המודעות של נתניהו להיבט התקשורתי של התנהלותו בא לידי ביטוי גם בבחירות הלבוש שלו. בהצהרה שהעניק שבוע אחרי תחילת הלחימה, הופיע לראשונה בלי עניבה. בהמשך נפטר מחולצת הכפתורים הלבנה והופיע בכנסת עם חולצה שחורה מתחת לז'קט, ובנאומו הבא במליאת הכנסת כבר לבש חולצה בלבד.

הערבוב בין המניעים הפוליטיים למטרות הלאומיות של המערכה הצבאית מוביל להחלטות שנראות על פניהן כמונעות מאינטרסים פרטיים. כך, לדוגמה, ביום שישי שעבר, אחרי שדווח כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח במשך כשעה וחצי עם משפחות של אזרחים אמריקנים שנחטפו לעזה, הודיע נתניהו כי הוא מתכוון למסור "הצהרה חריגה". אמנם החלטה של ראש ממשלה ישראלי לפנות לציבור במהלך השבת היא אכן אירוע חריג, אולם המסרים של נתניהו היו בלתי חריגים בעליל. למעשה, הוא לא הצהיר לציבור כל פרט חדש למעט ציון העובדה ששוחח גם הוא עם כמה מהמשפחות שאיבדו את יקיריהן או שגורלם לא נודע.

ביום ראשון אכן נפגש נתניהו עם נציגי מטה משפחות החטופים, אולם במהלך הפגישה התרחש אירוע יוצא דופן, כשלחדר נכנסו בני משפחה נוספים של חטופים ונעדרים אשר הגיעו כדי לחזק את ראש הממשלה, דיברו בשבחו ואף קראו לו להעדיף את האינטרס הלאומי של הכרעת חמאס על פני זה האישי של משפחות החטופים. איש התקשורת ג'קי לוי, שחמישה מבני משפחתו נפלו בשבי, האשים את ראש הממשלה בניסיון לפלג בין משפחות החטופים.

אחד מבני משפחת החטופים שנכנס במפתיע למפגש עם נתניהו היה צביקה מור. בראיון שהעניק לתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 אמר כי כשהגיע למפגש עם נתניהו, יחד עם ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן, שגם בנו נעדר מאז מתקפת חמאס, חשו השניים "חששות מאוד כבדים". מור הסביר כי הם קיבלו "איזה מודיעין" עוד בטרם הגעתם ולפיו "מי שהזמין את המפגש הזה […] קשור לכוח קפלן וכל זה", כלומר קשור למובילי ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו.

בלשכת נתניהו הכחישו כל היכרות מוקדמת עם בני משפחות החטופים שהצטרפו למפגש ומסרו כי ה"רמיזה ש'נשתלו' היא שקרית, מזעזעת, מקוממת ואינה מתקבלת על הדעת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אורן פרסיקו

אורן פרסיקו
כתב "העין השביעית". בעברו כתב בגלובס, מעריב, כל העיר וכלי תקשורת נוספים.

13 תגובות

  1. נתניהו, שקרן בן שקרן יזכר לעולמים כמי שהסית, פילג, הקים ממשלת בובות ודרדר את המדינה לאסון הכי גדול שהיה. 1400 נרצחים ו 240 חטופים, הכל רשום על שמו לנצח נצחים.

  2. מורשת נתניהו תיזכר לדורות מעל 1600 הרוגים 241 חטופים שינאה פילוג יוקר מיחיה מטורף האיש שקרן בן שקרן ואין מחילה ואין סליחה

    1. הדם של כל המופלים בידיים של ביבי. אם לא ידע מה קורה בגבולות זו פשלה שלו אם ידע ולא עשה כלום זו פשלה יותר גדולה שלו.. הרס את המדינה הביא חורבן על עם ישראל.

  3. משחיתייהו נזק הרס חורבן מלאך חבלה שקרן בן שקרן- ל ך עכשיו ומיד לעזה זזל

    1. הדם של כל המופלים בידיים של ביבי. אם לא ידע מה קורה בגבולות זו פשלה שלו אם ידע ולא עשה כלום זו פשלה יותר גדולה שלו.. הרס את המדינה הביא חורבן על עם ישראל.

  4. איזה תדמית? שקרן מדופלם. נצלן . פחדן.
    בגדי המלך העירום.

  5. המושחת הבזוי הזה חושב שהוא עובד על מישהו? שהוא יצליח לייפות את מורשתו האפלה והפושעת? אחד החששות שלי הוא שהוא ואשתו, המנוולת כמוהו, ייקברו בבוא יומם בהר הרצל בחלקת גדולי האומה, ובכך יטמאו לעד את המקום החשוב הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!