ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המועמד לראשות פרדס חנה כרכור: אני לא חושב שאני צריך לדווח למבקר המדינה

אלדד בר כוכבא, חבר מועצת פרדס חנה כרכור מתמודד בפעם השנייה על ראשות המועצה אבל טוען כי לא ידע שעליו לדווח מיידית למבקר המדינה על כל הכנסה והוצאה כספית במסגרת הקמפיין שלו • בר כוכבא: ״אני לא חושב שאני צריך, אם אין לי תרומה מסודרת, אני לא צריך״ • משרד מבקר המדינה: כל הרשימות העצמאיות, בלי יוצא מהכלל, נדרשות לדווח על תרומות, הלוואות וערבויות, תוך שלושה ימים
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

אלדד בר כוכבא. מתמודד על ראשות מועצת פרדס חנה-כרכור. (צילום: יהודה יניב. פוטו הדקלים)

ברחבי פרדס חנה, כבר אפשר לראות שלטים מקמפיין הבחירות של אלדד בר כוכבא, אלא שבאתר מבקר המדינה המיועד, בו מחוייבות הסיעות המתמודדות לדווח על כל הכנסות והוצאות הסיעה, לא מופיע כל מידע מטעם הסיעה שלו, וזאת בניגוד להנחיות מבקר המדינה. 

בר כוכבא אינו המועמד היחיד שפועל בניגוד להנחיות. השבוע פרסמנו כי ראשת המועצה, הגר פרי יגור, קיבלה בתחילת ספטמבר הלוואה בגובה 200 אלף שקל, אולם לא דיווחה על כך, זאת בניגוד להנחיות. רק לאחר פניית "שקוף", ההלוואה עלתה לרשומות. בר כוכבא כיהן בעברו כסגן ראש המועצה, הקים את הוועדה לתכנון ובניה במועצה וכיהן כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה במשך 5 שנים.

לפי פרסום של טלי חירותי-סבר בדה מרקר, ברשימת התורמים של בר כוכבא בבחירות האחרונות היו בין היתר, הקבלן דב גראו, הקבלן ישראל הוכמן, יזם הנדל"ן ואיש העסקים עופר ביטון, הקבלן יצחק מלכה והקבלן יצחק עמר. חירותי סבר פרסמה שברשימה גם אהרון אבשלום – עו"ד מקרקעין, עמירם ינר – בעל משרד אדריכלים מקומי, דנה גב בעלת משרד "גבים אדריכלים", אייל עמר העוסק בהלוואות ואשראי. לצד זה, גם תורמים מקיסריה כמו למשל יגאל תבורי, לשעבר מבעלי חברת המשקאות יפאורה-תבורי ומשפחת פרטר מבעלי סוכנות טויטה בחדרה, שם מוחזקים חלק מרכבי המועצה. 

בדיקת שקוף באתר מבקר המדינה מעלה שאלדד בר כוכבא לא מדווח בזמן אמת על הוצאות והכנסות הקמפיין שלו.

בר כוכבא עצמו טען בשיחה עם ״שקוף״ כי נכון להיום, במסגרת הקמפיין הנוכחי לא קיבל שום תרומות. ״מחר או מחרתיים אני אקבל אישור אז אני אוכל לפתוח את החשבון ואני אעביר הלוואה מהחשבון שלי״, אמר. ״אני לא לוקח הלוואה מהמדינה. החלטתי לא לקחת יותר, רק מהחשבון שלי. אני אלווה לסיעה, יהיה להם להחזיר, יחזירו".

״אני לא חושב שאני צריך לדווח למבקר המדינה״

אבל למה אתה לא מדווח על זה למשרד מבקר המדינה?

"על מה?"

על ההלוואה שאתה לוקח.

"אין לי עוד הלוואה בכלל, אין לי כלום, עוד לא נתתי כלום".

קנית ממתקים לחוג בית… זו הלוואה.

"אז זה בהמשך עם רואה החשבון, נעשה הסכם הלוואה. בינתיים נתתי משלי, אין לי חשבון בכלל. אני פותח חשבון רק בקרוב, ואז יש רואה חשבון שיעשה את הסכם ההלוואה ונעביר מהחשבון שלי. מישהו יעשה את זה בצורה מסודרת". 

אבל הנחיות מבקר המדינה מחייבות לדווח על כל הוצאה.

"זה הרואה חשבון יתמודד, אני באמת לא יודע בסיפור הזה איך זה נעשה. זה שקנינו קצת כיבוד או משהו מהכסף שלנו, זה עוד לא הופך אותנו למשהו לא חוקי או כן חוקי".

ומה עם השלטים?

"גם שילמנו מכיסנו. מהחשבון שלי הפרטי".

אבל ההנחיות מחייבות אותך לדווח על זה.

"נדווח על זה. מכינים בינתיים את הניירת, כשיפתח חשבון נביא את זה לרואה החשבון והוא ידווח על זה. הכל ידווח". 

ומתי זה יקרה?

"אני לא יודע, צריך לראות איך שנפתח את החשבון, אנחנו שומרים את הכל, נעביר לרואה החשבון, שהוא יעשה את זה מסודר.

אני מפרסמת את זה, את כל מה שאמרת.

"אין לי בעיה אני לא מסתיר משהו. אם הייתי צריך לעשות, אז אני לא יודע, אדבר עם רואה החשבון, הוא יעשה, זה הנהלת חשבונות זה לא סיפור גדול".

זה סיפור גדול לתושבים. 

"נו מה יש לחפש? הכל בסוף יראו מאיפה אני מוציא".

אבל אתה צריך לדווח למבקר המדינה

"לא אני לא חושב שאני צריך, אם אין לי תרומה מסודרת, אני לא צריך. אני אשאל אותו (את רואה החשבון י"ג), אשאל מה קורה, קיבלתי הנחייה לשמור את הכל, אז לא יודע על מה את מדברת, יכול להיות שאת צודקת, אם זה נכון מה שאת אומרת, בטוח שאני מעביר לו והוא ידווח. אם זה נכון אז אין שום בעיה, כל הקבלות אצלי. אני אבדוק את זה, בסדר?" 

חובת דיווח מקיפה על כל ההוצאות וההכנסות מייד עם קבלתן

על פי קביעת מבקר המדינה, יש לדווח על תרומות, הלוואות וערבויות מייד עם קבלתן, ומידע בנושא זה מתפרסם לציבור באופן מיידי באתר הייעודי מבקר המדינה. חובת הדיווח היא על כל ההוצאות הכספיות ושוות הכסף (ובכלל זה  – "הוצאה" מול "הכנסה" בגין קבלת שירותים ללא תמורה) שהוצאו למען הבחירות, בין שמדובר בהוצאות בתקופת הבחירות ובין שמדובר בהוצאות לפני תקופת הבחירות. כמו כן, יש לדווח על הוצאות שהוציאו אחרים (למשל עובדים, יועצים או פעילים של הרשימה) למען הבחירות.

חנה רותם, מנהלת האגף לביקורת בחירות ומימון מפלגות באגף מבקר המדינה אמרה ל״שקוף״ שכל הרשימות העצמאיות, בלי יוצא מהכלל, נדרשות לדווח על תרומות, הלוואות וערבויות, תוך שלושה ימים. יחד עם זאת, רותם מציינת שבמשרד המבקר מכירים את הקשיים שרשימות שמבקשות לפתוח חשבון בנק, מתמודדות איתם. אלא שזה עדיין לא פוטר אותן מחובת הדיווח כנדרש.

רותם גם הבהירה כי כל מועמד שנתקל בקשיים, טכניים או עקרוניים, מוזמן לפנות לאגף מימון מפלגות במשרד מבקר המדינה, בכל שאלה וסוגיה שעולה לשם גיבוש פתרון.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

8 תגובות

  1. למיטב הבנתי אלדד בר כוכבא צודק.
    להלן מובאה מאתר מבקר המדינה:
    "…על המועמדים לדווח למבקר המדינה על התרומות שהם מקבלים למימון מערכת הבחירות שלהם ומבקר המדינה מפרסם את המידע האמור לידיעת הציבור באתר האינטרנט של משרד מבקר המדינה. רשימות התורמים…"
    על המועמדים ( להבדיל מהסיעה)……תרומות שהם מקבלים.
    אלדד בר כוכבא ( המועמד!) מממן מכיסו. הוא נותן!!! לא מקבל.
    מטרת הדיווח היא שקיפות התורמים למניעת ניגוד עניינים. אלדד בר כוכבא החליט באופן גורף שאינו מקבל תרומות אלא מממן בעצמו מחסכונותיו את הוצאות הבחירות.בתום הבחירות ידווח אלדד למבקר המדינה על סך הוצאותיו כנדרש . כוונת הכתבה כמובן טובה ונכונה בהיבט הציבורי.

    1. לצערי הרב כל הקבלנים ואנשי העסקים שהזכרת בכתבה, לכאורה ממנים ותורמים היום כפי הנראה לראשת המועצה הגב' הגר פרי יגור. אחרת לא מובן מאיפה כל הכספים לתמונות, הפלקטים והפוסטרים הרבים שמפיצה הגב' הגר. כאשר היא מתמודדת ברשימה עצמאית ללא תמיכה של מפלגה כל שהיא. מין ההגינות ראוי שתבדקי ותפרסמי לפני הבחירות מהיכן הכסף. מכאן גם ניתן להקיש מדוע בשכונת עומרים חיים התושבים בתוך אתר בניה ומזבלה מבלי שהמועצה עושה דבר וחצי דבר. היה צורך ראשית לדאוג לתשיות מתאימות ורק לאחר מכן לאכלס את התושבים. אבל לכאורה נראה שבגלל מימון תרומות למערכת הבחירות התושבים נשארו מאחור עם סבל בלתי נסבל. חבל!!!

  2. נראה כמו כתבה מתוך אג'נדה. האיש אומר חד משמעי שסירב לקבל תרומה. מה לא ברור. מצבו הכלכלי טוב ואנחנו רוצה שקל מאיש…ואת….מארחת ומרחת מילים….מה רלוונטי מה היה בבחירות קודמות?….האיש לא מקבל תרומות….לא זקוק לכסף. נקודה.
    תדגישי את הראוי ולא את מה שאת מבקשת לשדר.

    1. לעיתים הניסיון להתאים בכוח את תמונת עולמך למציאות מעלה שאלה היכן האינטגרטי המקצועי שלך כעיתונאית?
      האם שכחת לציין כי בעבר גם טענת כנגדו שהאיש קיבל תואר במרמה? האם לא התברר אחרת?
      כדאי לקרוא את הכתבות שלך בפיכחון ובביקורתיות.

    2. עילית מבלי להיכנס מי ומה, גם אם אדם ממן מכיסו חייב בדיוח. ובמיוחד חיביים לדעת זאת מי שכבר התמודדו יותר מפעם אחת. אל תיתמם.

      1. לא נכון.
        באתר מבקר המדינה מובהר שהמועמד חייב להצהיר על תרומות שקיבל.
        לא על מימון אישי.
        חד משמעי

  3. חבל שלא בדקתם את הגר
    שדיווחה סכום לא רלוונטי לפני יומיים שאין לו כל קשר לעלות הקמפיין שלה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה בפרדס חנה כרכור! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!