ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לאחר פניית "שקוף": ראשת המועצה דיווחה למבקר על הלוואה של 200 אלף שקל 

רשימתה של הגר פרי יגור קיבלה את ההלוואה כבר בתחילת החודש, אך לא דיווחה עליה במועד שקבע המבקר. מדובר בעדכון ראשון מאז החלה להריץ את הקמפיין. במטה השיבו כי "ההלוואה משוקפת באתר מבקר המדינה"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

ראשת המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, הגר פרי יגור

בעקבות בירור של "שקוף", ראשת המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, הגר פרי יגור, דיווחה למבקר המדינה על הלוואה שקיבלה, בגובה 200 אלף שקלים, למימון קמפיין הבחירות שלה. על ההלוואה חתום עמית יגור, שנשוי לראשת המועצה ומתפקד כראש המטה שלה. לאחר פניית "שקוף", עודכן הבוקר (שלישי) אתר מבקר המדינה על ההלוואה, באיחור מהמועד שקבע המבקר. מהרשומות עולה כי רשימת "בשבילנו" קיבלה את ההלוואה ב-1 בספטמבר, לפני כמעט שלושה שבועות. 

בשבועות האחרונים עדים תושבי פרדס חנה-כרכור לתעמולת בחירות אינטנסיבית של המועמדים לראשות המועצה: החל בשלטי ענק ועד כיבוד בחוגי בית. כל אלה הם חלק מתקציב שהרשימות צריכות לנהל ולדווח, בהתאם לחוק.  

אלא שמאז החל הקמפיין, רשימתה של פרי יגור לא עדכנה על כל הלוואה או תרומה ושמה נעדר מהמערכת של מבקר המדינה. לאחר פניית "שקוף" בתחילת השבוע, במטה ביקשו עוד זמן לבדיקה ורק הבוקר ענו כי "ההלוואה משוקפת באתר מבקר המדינה". אלא שהעדכון התרחש בסמוך לשליחת התגובה, ולא במועד שנקבע בחוק. 

מבירור עם משרד מבקר המדינה, עולה כי כל הרשימות העצמאיות, בלי יוצא מן הכלל, נדרשות לדווח על תרומות, הלוואות וערבויות, תוך שלושה ימים. המימון אינו חופשי, ויש לו מגבלות. כך למשל: בעוד שהלוואות אינן מוגבלות בסכום, תרומה לרשימה עצמאית היא עד 5,000 שקל. 

במטה של פרי יגור הבהירו כי "בשלב הזה לא נלקחה ולו תרומה אחת לטובת הקמפיין", וכי "הסיעה של ראשת המועצה, נכון לעת הזו, היא רשימה עצמאית הנשענת על הלוואה עצמית בלבד". יש לציין כי מקור המימון אינו רלוונטי לעניין הדיווח. בין אם הוא מגיע מכיס המועמד, בני משפחתו, או גורמים אחרים – הוא מחוייב בדיווח. זאת ועוד, גם תרומה שאינה מתבטאת בסכום כסף, אלא בציוד, אמורה לקבל ביטוי באתר משרד מבקר המדינה. 

לרשות המבקר קבועים בחוק שורה של כלים להעניש את מי שלא דיווח בזמן. העונש המרבי הוא עיצום בגובה 15% מהמימון של המועמד, אך בסמכותו של המבקר להפעיל שיקול דעת בהתאם להסבר המועמדים ולנסיבות.

כמה מילים על המיזם המקומי של שקוף

בחודשים הקרובים נסקר את הבחירות המקומיות בשני יישובים, פרדס חנה-כרכור ורחובות, במסגרת פרויקט ניסיוני משותף של שקוף, העין השביעית והמקום הכי חם. נעקוב אחרי המאבקים בין הרשימות, הסוגיות המעסיקות את התושבים והתייחסות המועמדים לראשות העיר לנושאים המרכזיים שעומדים על הפרק. ״שקוף״ מזמינה אתכם להתלוות אלינו למסע, ולקבל מידע אמין ומקיף על המתרחש בשתי הזירות המוניצפליות הנבחרות.

איך עוקבים אחרי הכתבות? בלינק הזה תוכלו להירשם לקבוצת וואטסאפ בה יישלחו כל הכתבות, קבוצת טלגרם ועדכון מייל יומי.

*

המיזם הוא תולדה של רעיון חדש: עיתונות מקומית בתמיכת התושבים ולמענם בלבד. הצענו סיקור ממוקד לתקופת הבחירות, לערים הראשונות שתושביהן יצליחו לגייס את הסכום הדרוש. רחובות ופרדס חנה-כרכור הצליחו תוך זמן קצר ונדהמנו מגל אדיר של תמיכות והתעניינות מכל הארץ.

אבל, עיתונות הרי לא נגמרת בבחירות. אם תרצו שנגייס כתב/ת במשרה מלאה ליישוב שלכם – השאירו פה פרטים. הערים שיאספו בחודשים הקרובים הכי הרבה תושבים ותושבות, שיצהירו כי ישתתפו, בסכום חודשי לבחירתם, יקבלו עדיפות עם התקדמות המיזם.

התגובה המלאה של מטה הסיעה "בשבילנו":

"הסיעה של ראש המועצה, נכון לעת הזו, היא רשימה עצמאית הנשענת על הלוואה עצמית בלבד. ההלוואה משוקפת באתר מבקר המדינה. בשלב הזה לא נלקחה ולו תרומה אחת לטובת הקמפיין.

"בהזדמנות זו, מעיון באתר מבקר המדינה עולה כי, יתר המועמדים ששיקפו את הכנסותיהם באתר, הצהירו על סכומים מגוחכים בהיקפם הקטן בטח ביחס לשלב המתקדם הזה של הקמפיין ובטח ביחס לעלויות הגבוהות כיום בשוק של יועצים, מדיה ברשתות, הדפסת חומרים ושלטי חוצות ועוד ועוד, דבר המעלה חשד סביר שהתקבלו והוצאו על ידיהם כספים רבים שלא הוצהרו, כולל אולי תרומות אסורות שלא דווחו. בראייתנו, הדבר מחייב בדיקה מיידית של שקוף, כולל בדיקה של מועמדים נוספים לראשות המועצה שרשומותיהם משום מה נעדרות מאתר מבקר המדינה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה בפרדס חנה כרכור! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!