ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לאחר הפרסום ב"שקוף": דרישה מאוניברסיטת חיפה להפסיק את שיתוף הפעולה עם חברות נפט וגז

תאגיד "שברון מדיטרניאן לימיטד" והחברה לחיפוש נפט וגז "רציו אנרגיות" יממנו את הקמתו של מרכז לחקר הסביבה וישלמו עבור מלגות, כנסים וקורס אקדמי שיועבר בו. ארגוני סביבה, ביוזמת החברה להגנת הטבע, דרשו להפסיק את שיתוף הפעולה המדובר: "ממוסד שחרט על דגל את נושא הקיימות החברתית והסביבתית, ניתן וצריך לצפות ליותר". אוניברסיטת חיפה: "שיתוף הפעולה יאפשר לאוניברסיטה לקיים מחקרים מבלי התערבות של החברות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אוניברסיטת חיפה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

שבעה ארגוני סביבה פנו בשבוע שעבר אל נשיא ויו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה, בבקשה להפסיק את שיתוף הפעולה של האוניברסיטה, עם החברות שברון ורציו אנרגיות. הפנייה נעשתה לאחר הפרסום ב"שקוף" כי תאגיד הנפט והחברה לחיפוש נפט וגז יממנו את הקמתו של מרכז לחקר הסביבה וישלמו עבור מלגות, כנסים וקורס אקדמי שיועבר בו. "חברות שברון ורציו מייצרות מוצר שמהווה את אחד המחוללים העיקריים של הסיכון המרכזי לקיימות כדור הארץ", כתבו הארגונים.

באוניברסיטת חיפה הבטיחו כי "המרכז יעניק מענקי מחקר לחוקרים ומלגות לתלמידי מחקר, יקיים כנסים וימי עיון, יפעיל קורס אקדמי בנושא 'קיימות סביבתית לאורך שביל הים' ופעילויות אקדמיות נוספות". עוד נמסר כי "שיתוף הפעולה עם שברון מדיטרניאן לימיטד ורציו אנרגיות יאפשר לאוניברסיטה לקיים מחקרים בעלי תרומה ציבורית חשובה לגבי ההיבטים הקהילתיים והחינוכיים של שביל הים בפרט ושבילי הים התיכון בכלל. כל זאת, מבלי שום התערבות של החברות במחקרים עצמם וכשהעצמאות האקדמית נשמרת ללא רבב".

בתגובה, כתבו ארגוני הסביבה כי "המוטיבציה של חברות מזהמות, שעוסקות בקידוחי גז ונפט, בחיבור עם מוסד אקדמאי מכובד, מובנת בהחלט. אולם מאוניברסיטת חיפה, שחרטה על דגלה את נושא הקיימות ניתן וצריך לצפות ליותר. המוניטין המפוקפק של חברת שברון, בכל הנוגע לאחריות סביבתית ידוע בכל העולם, וגם בישראל. מדובר על חברה אשר חייבת סכומי כסף עצומים, בעקבות נזקים סביבתיים וחברתיים ברחבי העולם (המקרה הבולט ביותר הוא ביער האמזונס של אקוודור), ומתחמקת בעקביות מלקיחת אחריות מהותית (ומימונית) על הנזקים שגרמה ועל השיקום שלהם". 

בשנת 2019 הגרדיאן מיקם את שברון במקום השני בעולם באחריות לפליטות גזי חממה מאז 1965. בקידוחי הנפט באקוודור, חברת הנפט גרמה לנזקים אדירים אשר לצד הנזק הסביבתי גרמה לתחלואת סרטן גבוהה בקהילות המקומיות. כזכור, שברון הפסידה במשפט שאילץ אותה לשלם פיצויים במיליארדים, אך סירבה לשלם את הסכום.

במכתב, שנכתב ביוזמת החברה להגנת הטבע, צוין דוח המשרד להגנת הסביבה על המפעלים המזהמים ביותר בישראל. בדוח מופיעה גם מערכת הולכת הגז של אסדת לוויתן, אותה מפעילות שברון ורציו, שהגיעה למקום השישי ברשימת המפעלים המזהמים ביותר. הארגונים ציינו ש"גם אם חברות אלה היו מקפידות על עמידה בסטנדרט סביבתי וחברתי גבוה, עדיין, גז המתאן אותו הן משווקות הוא גורם מרכזי לשינוי האקלים. למותר לציין, שאחד האזורים המתחממים בקצב הגבוה ביותר הוא מזרח הים התיכון, שכבר כיום סובל אקולוגית משינויי האקלים, כפי שמוכיחים בין השאר מחקרים מצוינים בהובלת חוקרי אוניברסיטת חיפה".

עוד הוסיפו בארגונים כי "החברות מעוניינות למקסם רווחים וכחלק מכך גם להצטייר כחברות התורמות לחברה ולסביבה. אין לנו אלא להציג את התרמית שבהצגת שווא זו. אנו קוראים להנהלת האוניברסיטה, לחזור בה משיתוף פעולה זה, המהווה התיירקקות (Greenwashing) שעצם קיומו מבטא את ההיפך הגמור ממה שאוניברסיטת חיפה דוגלת בו בחזונה – קיימות סביבתית וחברתית, שמירה על משאבי הים ותרומה לקהילה".

הארגונים החתומים על המכתב הם החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה, צלול, גרינפיס, הרשת הירוקה, שומרי הבית, ומנקים את מפרץ חיפה.

בתוך כך, יוני ספיר, יו"ר עמותת שומרי הבית כתב ליו"ר המועצה להשכלה גבוהה, השר יואב קיש ובקש ממנו לאסדר את נושאי מתן התרומות מגופים מזהמים למוסדות להשכלה גבוהה וכן קבלת שירותים מיועצים מנוגדי עניינים העובדים גם עם חברות מזהמות, אם באמצעות הקמת ועדת אתיקה ואם בדרך אחרת.

חסויות-מרכז-שביל-הים-מכתב-ארגונים-לאוניברסיטת-חיפה-22-8-23-2

פנייה-בעניין-תרומת-חברות-גז-ונפט-לאקדמיה-והעסקת-יועצים-מנוגדי-עניינים

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

2 תגובות

  1. מחפשים עבודה בלי לצאת מהבית?
    לעבודה מהבית! אנחנו מחפשים עובדים בתחום הקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, והעתק הדבק! ניתן להגיע ל12,700 בחודש ומעלה!
    אין צורך בניסיון לפרטים- 052-4313764 פנו אלינו בוואטספ

  2. החברה להגנת הטבע בעצמה לוקחת כספים מחברת חשמל שהינה המזהמת מספר 1 לפי הדוח שיצא אתמול מטעם המשרד להגנת הסביבה. אז מה החלהט רוצים מהאוניברסיטה???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!