ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
מנכ"ל כיל רביב צולר היה נראה רגוע ובטוח לאורך כמעט כל הדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה בראשותה של ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית). אפילו כשהתגלה שדיווחי החברה על חלק המדינה ברווחיה של כיל נמוך משמעותית ממה שהחברה דיווחה, לא היה נראה שהדבר מטריד אותו מידי. אם קיימים "חילוקי דעות" ב"שיטות החישוב", כך הוא אמר, ניתן לפתור אותם בקלות. נראה שצולר הרגיש בנוח גם עם ניסיונות האתגור של חברי הכנסת המעטים שנכחו. אך לקראת סוף הדיון, משפט אחד הצליח להוציא אותו ואת עו"ד לילך גבע, היועצת המשפטית של החברה, משלוותם: "אם תהיה מחלוקת על זכות הסירוב אנחנו נלך עד הסוף לעמוד על הזכויות שלנו", אמר בתקיפות. מה עומד מאחורי הסוגיה שגרמה למנכ"ל לאבד את שלוותו?
בשנת 2030, בעוד כשש וחצי שנים, המשאב הציבורי הנדיר בו כיל אוחזת במפעלי ים המלח, יוצע למכרז פומבי שיהיה פתוח גם לחברות זרות. כפי שגם כתבו חברי "צוות נווה", שמינתה הממשלה כדי לעסוק בפעולות שעל המדינה לקדם לקראת תום הזיכיון: "מכרז הינו הדרך האופטימלית להשיא את ערך משאבי הטבע עבור המדינה, ואף הדרך הראויה מבחינה ציבורית ומנהלית של ניהול נכסי המדינה בהתאם לעקרונות השוויון". במילים אחרות – ככל שתתקיים תחרות פתוחה על המפעלים, הציבור ירוויח מהם יותר.
אך המכרז העתידי עלול להתברר כלא יותר מאחיזת עיניים. סעיף 25 לזיכיון בו מחזיקה כיל מעניק לה "זכות קדימה לזכיון חדש", או בשמו הנהוג – "זכות הסירוב", שמאפשרת לה להשוות את הצעתה לאלו של המתחרות ולזכות אוטומטית בזיכיון החדש. במצב שכזה הסיכוי שחברה זרה תיגש למכרז שואפת לאפס. איך זה ישפיע על כולנו? המדינה לא תוכל לקבל עבור הזיכיון לים המלח את הסכום המקסימלי שיכלה לקבל, ומיליארדים – שיכלו להגיע לחינוך, לבריאות, לרווחה של כל אזרחית ואזרח במדינה – ישארו שוב בכיסים העמוקים של עידן עופר.
אך יש סיבה לחשש של מנכ"ל כיל. כעת נודע ל"שקוף" שכחלק מהמאמצים להפוך את המכרז ליעיל, כך שיאפשר למקסם את הסכום שהמדינה תקבל בעד הזיכיון, בוחנים בימים אלו במשרד האוצר כיצד להתמודד עם "זכות הסירוב" של כיל ואולי אף לבטלה. מי שנלחם בימים אלו על האינטרס הציבורי הוא אגף החשב הכללי בראשותו של יהלי רוטנברג, וסגן בכיר לחשב הכללי אורי שאשא, שעוסק בנושא ונכח בדיון.
אין צורך בידע מעמיק בתורת החוזים כדי להבין את הבעייתיות בזכות הסירוב של כיל. איזו סיבה יש לחברה זרה להשקיע משאבים רבים בלמידת המכרז, גיבוש תכנית עסקית, ובניסוח הצעה – פעולות הכנה שיכולות להגיע לעלות גבוהה מאוד – זאת כאשר חברת כיל, שכבר מחזיקה בכל הידע המדובר, יכולה פשוט להשוות את ההצעה של אותה חברה ולזכות אוטומטית? כך הסביר למשל, ראש רשות התחרות לשעבר עו"ד דרור שטרום, במקרה בו ניתנה לחברת דגון זכות סירוב מול רשות הנמלים: "אין הזכות מבטלת את התחרות המכרזית, אך היא פוגעת בה קשות. […] הדבר עלול להרתיע מלכתחילה משתתפים פוטנציאלים מהגשת הצעות למכרז, ודאי מהשקעת המשאבים הדרושים לעריכת תחשיבים לקראת הגשת הצעה. כאשר משתתף פוטנציאלי יודע מראש כי לאחר שיטרח, ישקיע זמן, כוח אדם ומשאבים אחרים בגיבוש ההצעה, תוכל דגון […] לקטוף מידיו את כל פירות עבודתו – יירתע אותו מציע פוטנציאלי כלל מלבוא בשעריו של המכרז".
אך כיצד יכול משרד האוצר לפעול לבטל או לייתר זכות שעליה חתמה המדינה מול כיל ב-1961? "האופציה הראשונה היא לתקן את חוק הזיכיון. נקרא לה האופציה הקלה. אין מגבלה על חברי הכנסת לחוקק ולבטל את הסעיף המדובר", אומר עו"ד אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון. "כיל בתגובה יעתרו לבג״ץ ויטענו לפגיעה בזכות הקניין. בג״ץ יצטרך להחליט מי גובר – זכות הקניין של כיל, או האינטרס הציבורי", הוא מוסיף. עם זאת, באקלים הפוליטי הנוכחי נראה שאין כרגע חברי כנסת שיקדמו את המהלך. מעבר לכך, ברזילי מוסיף ש"הסעיף של זכות הסירוב הראשונה ניתן לכיל כשהיא הייתה חברה ממשלתית, התכלית של הסעיף הזה השתנתה ברגע שהאופי של החברה השתנה".
עו"ד שקד הרן, אחראית תחום משאבי טבע וסביבה בלובי 99, מוסיפה הצעה משפטית נוספת: "זכות הסירוב איננה גזרת גורל בכל מקרה. לחוק, אני מזכירה, קוראים 'חוק זיכיון ים המלח'. המדינה יכולה לבחור במודל שאיננו זיכיון כדי להסדיר את ניצול אוצרות הטבע של הציבור. במצב דברים כזה זכות הסירוב ממילא לא רלוונטית. כך למשל, אם המדינה תבחר באחד מהמודלים האחרים שבהם מקובל להסדיר הפקת משאבי טבע, ושעליהם לא נאמר דבר בחוק המקורי, יתייתר הדיון בזכות הסירוב הראשונה של כי"ל".
הפתרון של לובי 99 נסמך על הלשון הברורה והפשוטה של החוק: "אם אחרי פקיעת הזיכיון תרצה הממשלה להציע זכיון חדשֿ […] תציע הממשלה ראשונה לבעל הזיכיון זיכיון חדש בתנאים לא פחות נוחים מאלה שהיא אומרת להציעם לאותו אדם אחר". אם המדינה לא תציע למכרז זיכיון, אלא לדוגמה רישיון, הדבר עשוי לייתר את הדיון בזכות הסירוב. נשמע הבדל מינורי, אך עו"ד הרן מסבירה שמדובר בסוג אחר של חוזה בין המדינה לחברה המפעילה, שמאפשר למדינה לקבוע את התנאים בהם היא רוצה להסדיר את המשאב, ואינו כבול להוראות חוק הזיכיון.
ככל שאפשרות זו לא תצלח, בתנועה לאיכות השלטון מציעים פעולה נוספת. "יש עניין חוזי לעניין הזיכיון: אם יש צד לחוזה, במקרה זה כיל, שמפרה את החוזה עם הצד השני, שזו המדינה, לצד השני יש זכות לבטל את החוזה", אומר עו"ד ברזילי. "על המדינה יש חובה לעקוב אחרי ביצוע אותם הסכמים – ואם מצטברות ראיות מספיקות להפרות אותם ההסכמים – על המדינה לפעול בהתאם, ולבחון את כלל המשמעויות המשפטיות שנובעות מכך על הזיכיון עצמו". בתנועה לאיכות השלטון טוענים כי כיל הפרה חלקים מ"מניית הזהב" של המדינה בחברת כיל, כאשר זו הופרטה ועברה מידי המדינה לידיים פרטיות.
בהקשר זו טוענים בתנועה כי החשבת הכללית לשעבר מיכל עבאדי-בויאנג'ו ניסחה ב-2016 מסמך ובו לכאורה מפורטות ההפרות של כיל הקשורות למניית הזהב. עם זאת, עד היום לא ניתן להשיג את המסמך המדובר. בקשות חופש מידע של התנועה לאיכות השלטון סורבו על ידי המדינה בטענה כי מסמך זה מכיל סודות מסחריים של כיל וכי מדובר ב"מדיניות בשלבי עיצוב", סייג נוסף לחוק חופש המידע המאפשר לרשויות להתחמק. עו"ד ברזילי טוען כי "מאז אותו מסמך של מיכל עבאדי-בויאנג'ו ב-2016, אין יותר מעקב אחר ההפרות של כיל", לכן חשוב מאוד לחשוף אותו, "כדי שהציבור יציף בפני משרד האוצר את כל ההפרות שהיו לכיל בהסכמים מול המדינה. אם תצטבר מסה קריטית של הפרות אז יהיה ניתן לטעון לביטול החוזה".
בדיון שהתקיים לפני כשבוע ביקש ח"כ גלעד קריב לקבל את מסמך זה ממשרד האוצר, ובהמשך לבקשתו קבעה יו"ר הוועדה ח"כ הר-מלך בסיום הדיון שעל משרד האוצר להעביר לוועדה את המסמך: "הוועדה מבקשת לקבל את מסקנות החשבת הכללית (מיכל עבאדי, ד.ג) על הנתונים הקיימים בדבר הפרותיה של ICL כפי שניטען על ידי התנועה לאיכות השלטון". מדובר בדרישה חשובה של חברי הכנסת קריב והר-מלך שתוכל לשפוך אור על התנהלות חברת הכימיקלים מול המדינה.
"עם כל הסבך המשפטי פה, הבעיה הגדולה היא שהזמן נגמר. זו מן איזו שיטה כזאת", אומר עו"ד ברזילי. הוא מזכיר את המקרה של חברת רותם אמפרט שבשליטת כיל, לה האריכו את הזיכיון ללא מכרז, כיוון שהמדינה לא נערכה לכך בזמן. "כיל הצליחו להגיע לשבוע האחרון של הזיכיון, ואז הם אמרו 'אם אתם לא מאריכים לנו עכשיו אנחנו מפטרים את כולם'. אף אחד לא רצה לקחת על זה אחריות, אז האריכו להם בשלוש שנים. עכשיו זה בדיוק אותו תסריט – כיל ימרחו את המדינה שוב, וכשנתקרב ל-2030 יגידו שחייבים להאריך להם את הזיכיון. יש דוחות של מבקר המדינה מ-2003 על בז״ן ועל קצא״א, שזו השיטה – מגיעים עד סוף הזיכיון, אף אחד לא עושה שום דבר, ואז מאריכים את הזיכיון".
האם במשרד האוצר יצליחו להתמודד עם זכות הסירוב של כיל בזמן, כך שתהיה משמעות למכרז המתקרב ב-2030? במשרד מסרו ל"שקוף" כי "בימים אלו מתקיימת בחינה מעמיקה של כלל הסוגיות הרבות והמורכבות הנוגעות לזיכיון העתידי, וזאת במטרה למצות באופן אופטימלי את זכויות המדינה והציבור". נמשיך לעקוב.
תגובות:
משרד האוצר:
בימים אלו מתקיימת בחינה מעמיקה של כלל הסוגיות הרבות והמורכבות הנוגעות לזיכיון העתידי, וזאת במטרה למצות באופן אופטימלי את זכויות המדינה והציבור.
מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!
4 תגובות
מקורות כספיים להצלת ים המלח!!!
מתקרב המכרז לרכישת הזיכיון החדש של מפעלי ים המלח!
משרדי ממשלה שונים מעבדים את המכרז החדש.
הזיכיון של מפעלי ים המלח עומד להסתיים בשנת 2030!
אשלג הוא חומר גלם עיקרי בייצור דשנים ומכיוון שאוכלוסיית העולם גדלה וצורכת יותר ויותר מזון הרי שההערכות הן שהביקוש לאשלג רק יילך ויגדל! על כן הביקוש לרכישת הזיכיון גובר מיום ליום.
להלן תכניתי לקראת המכרז החדש:
יש לחוקק חוקים חדשים כתנאי יסוד במכרז החדש, כדלקמן: (חוקים אשר ניתן יהיה לשנותם רק עם רוב מיוחד של 80 ח"כים)!
1. דמי הזיכיון החדש –
כל, אבל ממש כל התשלום שישולם לרכישת הזיכיון החדש יוקדש בחוק למען הצלת ים המלח! אסור לתת לממשלה שתכהן בזמן המכרז החדש אפילו שקל אחד מהתשלום לרכישת הזיכיון החדש! להערכתי הרבה מיליארדים ישולמו עבור הזיכיון החדש להפעלת המפעלים.
2. הכנסות עתידיות –
כל ההכנסות העתידיות בכל תקופת הזיכיון החדש יוקדשו למען ים המלח המתייבש, גם תמלוגים וגם מיסוי הרווחים וגם כל המס ישיר ועקיף הניגבה משכר העובדים של מפעלי ים המלח. וזאת בנוסף לסכום העתק של רכישת הזיכיון החדש! דמי הזיכיון החדש יוקדשו במלואן למען הצלת ים המלח, בלבד! הנושא יוגדר בחוק ללא אפשרות שינוי, בעתיד.
3. תכנית מתאר חדשה לים המלח הגווע –
להכין כבר מהיום ע"י טובי האדריכלים ומומחי התעבורה "תכנית מתאר ופיתוח מרחבי" לים המלח אשר תשתרע מנאות הכיכר והערבה בדרום ועד לשפך הירדן בצפון ודרום בקעת הירדן, וכן שיפולי מדבר יהודה עם הוודאיות והנחלים במערב, תכנית מפורטת אשר תהייה חלק מהמכרז ותמומן ע"י ההכנסות בסעיפים 1 ו-2 לעיל. התוכנית תאפשר פתיחת כל אורכו של ים המלח עם נגישות חופשית לציבור, כולל שמורות הטבע הסגורות כיום (כגון סמר וקנה) וכן דרכי גישה מסודרים ובטוחים אל ה"קניון הסודי" ונהר התמלחת. כמובן לאחר פינוי כל המוקשים שנסחפו לשם!! -יש תקציב לכך ב"חוק פינוי מוקשים"! כמו כן מוצאים מהבריכות תעשייה בעין בוקק אלפי טונות של מלח מהביצוע של "קציר המלח" ואפשרי להשתמש במלח כמנוף לתשתיות פיתוח, כמובן בהתחשב בתוכניות הפיתוח של מפעלי ים המלח בעתיד, כגון השדה הסולרי וכד'. ומבלי לפגוע בערכי הטבע. בעיניי האסון של ים המלח הוא לצערי האסון היפה בעולם! יש לנצל זאת לפיתוח "תיירות בולענים" מדהימה. כמובן בשיתוף רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע ובהתחשב בצרכים של יישובי ים המלח בראשם הקיבוץ הוותיק והאהוב עין גדי אשר נפגע באופן נוראי וחוץ מהבטחות ממשלתיות כמעט ולא פוצה, כמו כן הקיבוצים מצפה שלם וקליה והיישוב אבנת.
4. סינון המשתתפים במכרז –
ההשתתפות במכרז החדש תאושר רק ואך ורק לישות ישראלית עם ניסיון מוכח גם בתעשייה מורכבת שכזו וגם בניהול פרוייקטים ענקיים, על פי החלטת וועדת מומחים. תיאסר לחלוטין השתתפות גורמים מחו"ל! כגון החברה הקנדית "פוטאש" המובילה בעולם בייצור אשלג, (שותפה כבר היום 14% בבעלות מפעלי ים המלח) ולא סינים, רוסים וכל גורם אחר שלא "כחול לבן"! כבר היום הסינים מאיימים מספיק עלינו להצטרף גם הם לחרם התורכי!
5. השתתפות גופים פיננסיים במכרז – ההשתתפות במכרז תיאסר עבור "קרנות הון סיכון" ישראליות או חברות פיננסיות כגון חברות ביטוח ואחרות עם כיסים עמוקים, קרנות אלו קונות נכסים כדי ל"עשות סיבוב" יחכו שמחיר האשלג בעולם יעלה ויקפיץ את ערך המפעלים, למכירה מיידית.
6. אנרגיה ירוקה –
התחייבות הרוכשים למעבר אל "אנרגיה ירוקה" בהפעלת הייצור במפעל וצמצום פליטת גזי החממה ב95% מהיום!
7. שטח תפעולי עבור הזיכיון החדש –
הזיכיון הקיים אשר כולל כיום בשטחו שטחים נרחבים, ייבחן מחדש על פי הצרכים המיוחדים של המפעלים ובהתחשב בתוכנית המתאר החדשה לכל ים המלח, כמצוין לעיל בסעיף 3.
8. קציר המלח –
התחייבות בלתי חוזרת של המפעלים לשמור ולתחזק את בריכת המלח 5 כך שתאפשר לקיים את ענף התיירות המשגשג בעין בוקק, כולל ביצוע "קציר המלח" או כל שיידרש מעבר לכך, למנוע הצפת המלונות! התחייבות בלתי חוזרת אשר תועבר אל הרוכש החדש באופן מוחלט.
סיכום – כל הנאמר בסעיפים הנ"ל, 1 עד 8, יחוקק בהקדם בכנסת – החוק להצלת ים המלח!
אני מאמין שאפשר לגייס בתקופה של 5 שנים מתום הזיכיון הישן , דהיינו עד שנת 2035, הון של לפחות 40 מיליארד ש.ח. כולל ההכנסות העתידיות יאפשרו לעצור את הפשע הנורא של חורבן ים המלח באשמת הריבון, ממשלת ישראל על דורותיה אשמה במחדל הענק של התייבשות ים המלח. ממשלות האזור ובעיקר ישראל גורעות כל שנה מיליארד מ"ק של מים מלהגיע אל ים המלח. עלי לציין שעד שנת 1964, הקמת המוביל הארצי המבורך, כבר היו קיימים מפעלי ים המלח במשך 30 שנה וכמעט ולא היה שינוי במפלס ים המלח! מצורפת דיאגרמה אשר מדגימה את שינוי מפלס ים המלח. מאשימים את מפעלי ים המלח באסון ההתייבשות, האשמות שווא מבורות. הממשלה שותקת… נוח לה שהאשמה עוברת מהם אל המפעלים.
בכוונתי לשלוח מכתב זה אל משרדי הממשלה השונים, גם בעבר שלחתי מכתבים לשלטונות ולא זכיתי למענה!!! אולי הפעם ימצא צדיק בסדום……
מחבר התוכנית – אורי פרוינדליך, נתיב אופקים 20, חיפה
0545500077, uri.fre@gmail.com
כתבה חשובה ומעניינת.
ממשלה מושחתת מהיסוד, אז סביר להניח שהזיכיון ישאר בידי עידן עופר עוד הרבה שנים.
עכשיו יותר דחוף להוציא את ביבי מהכלא ולהחזיר את דרעי לתפקיד שר כדי שיוכל לגנוב עוד קצת.
תודה על התחקיר
נקווה שהחשיפה תגרום לכך שים המלח יזכה להחייאה ואזרחי המדינה יהנו ממשאב הטבע