ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הכנסת אישרה את ביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית

ההצעה התקבלה ברוב של 64 תומכים ללא מתנגדים ואושרה בקריאה שנייה ושלישית, לאחר שחברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה. מחוץ לכנסת מתקיימת מחאה רבת משתתפים שבה נעצרו 19 מפגינים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מליאת הכנסת הצביעה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית בעד אישור החוק לביטול עילת הסבירות במסגרת השינויים בחוק יסוד: השפיטה. החוק הוא הראשון שעובר במסגרת המהפכה המשפטית שמקדמת הקואליציה. בעד החוק הצביעו 64 חברי הקואליציה ואילו חברי האופוזיציה החליטו להחרים את ההצבעה בקריאה שלישית, שהתקבלה ללא מתנגדים. חברי האופוזיציה יצאו מהמליאה תוך קריאות "בושה" ו-"ממשלת החורבן".

מחוץ למליאה מתקיימת מחאה רבת משתתפים כשכמה מפגינים פרצו דרך אתר בנייה סמוך לגבול שטח חסינות הכנסת שבסמכות משמר הכנסת. כוחות משטרה גדולים פועלים במקום להוציאם החוצה, פלוגת מג"ב הוקפצה למקום גם כן. במקביל, מפגינים ניסו לפרוץ לכנסת גם דרך השיחים באזור רחבת המוזאונים, אולם המשטרה בלמה אותם.

רוטמן ולוין מסתודדים במליאה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לפני ההצבעה דנה הכנסת בהסתייגויות הרבות שהעלתה האופוזיציה, ובזמן ההצבעה עליהן נראה היה שנעשים ניסיונות מו"מ של הרגע האחרון. הח"כים יצאו ונכנסו למליאה והרבו להסתודד בירכתיה. למרות הדיווחים השונים על הצעות פשרה, המגעים כשלו והנוסח המקורי שהציעה הקואליציה עבר בשלמותו.


קודם לכן, נשא דברים במליאה שר המשפטים יריב לוין. "אנחנו עושים היום צעד ראשון וחשוב בכיוון הנכון", אמר לוין ופנה לחברי הקואליציה ו"לרוב" אזרחי ישראל. "יש לכל אחת ואחד מכם חלק חשוב בשינוי שייחלנו לו שנים רבות ושאני מקווה שבתום ההצבעה ייכתב היום גם בספר החוקים של מדינת ישראל. חברות וחברי הכנסת, אני קורא לכם להצביע בעד הצעת החוק, אני קורא לכם להצביע היום בעד הדמוקרטיה".

מהו הנוסח שאושר?

נוסח החוק לביטול עילת הסבירות על הממשלה ושריה קובע כי בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות של שרי הממשלה, הממשלה וראש הממשלה. בהצעה נכתב כי יהיה זה על "כל החלטה, לרבות מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". בייעוץ המשפטי התריעו במהלך הדיונים כי נוסח כה גורף יהיה פתח לשחיתות, פגיעה בשומרי הסף וקבלת החלטות או מינויים לא סבירים של הממשלה ושריה.

לפיד וגנץ במליאה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

המוצע לסעיף 15 לחוק יסוד: השפיטה – "אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: "(ד1) על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר ולא ייתן צו בעניין כאמור; בסעיף זה: "החלטה" – כל החלטה לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". מהנוסח נמחקו המילים: "וכן של נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק".

ספסלי האופוזיציה ריקים בזמן ההצבעה (צילום: אפרת אביבי)
ספסלי האופוזיציה הנטושים בזמן ההצבעה (צילום: אפרת אביבי)
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,896 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!