ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

קהלת ענו בלחץ הח"כים: "אנחנו בקשר מול רוטמן ולוין"

חברת הכנסת נעמה לזימי שאלה בדיון בוועדת החוקה את יו"ר הוועדה אם נפגש לאחרונה עם ד"ר אביעד בקשי על קידום החקיקה לצמצום כוחו של בית המשפט. בעוד רוטמן המשיך בסירובו לענות לשאלה שהעלינו ב"שקוף", ראש המחלקה המשפטית בקהלת לא שלל זאת והסביר את תמיכתו בביטול עילת הסבירות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ד"ר אביעד בקשי בדיון בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ד"ר אביעד בקשי בדיון בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, ממשיך לסרב להשיב לשאלת "שקוף", אם נפגש בשבועות האחרונים עם נציגי פורום קהלת כדי לדון על חוק ביטול עילת הסבירות, אף על פי שמתשובתו של בכיר בפורום שהשתתף בדיון בישיבת הוועדה שהתקיימה אתמול (שלישי), לא ניתן לשלול את קיום הפגישות.

כבר בתחילת הישיבה פנתה ח"כ נעמה לזימי (העבודה) ליו"ר הוועדה, "לי יש שאלה אליך כבוד יו"ר הוועדה. נודע לי שאתר 'שקוף' פנה אליך פעמיים, על הקשרים בשבועות האחרונים עם פורום קהלת, ואתה לא עונה אם נפגשת עם נציגי קהלת בתקופה האחרונה, ומה היה טיב הפגישות", ומיד לאחר מכן שבה ושאלה "האם נפגשת עם קהלת לאחרונה ומה היה טיב הפגישות, ולמה אתה לא עונה לאתר 'שקוף' על השאלות החשובות האלה?".

היו"ר רוטמן נשמע ברקע אומר שוב ושוב: "משפט אחרון בבקשה", מבלי שהתייחס לשאלות ח"כ לזימי. לאחר מכן, בדברי הפתיחה שלו, שב היו"ר רוטמן והתעלם משאלת ח"כ לזימי. בסוף דבריה של ח"כ לזימי נכנס לאולם ד"ר אביעד בקשי שהגיע לישיבת הוועדה מטעם פורום קהלת, ושכניסתו זכתה להתייחסותה. 

בתחילת השבוע דיווחנו על קיום 11 פגישות של שר המשפטים, יריב לוין, עם נציגי פורום קהלת בין היתר עם ד"ר בקשי, ראש המחלקה המשפטית של מכון המחקר השמרני. בשלב מאוחר יותר בדיון קיבל ד"ר בקשי את רשות הדיבור והציג את תפיסת עולמו של הפורום בנוגע לחוק ביטול עילת הסבירות במשפט הישראלי. הפורום תומך בביטול עילת הסבירות, במיוחד כשזה נוגע להחלטות של נבחרי ציבור. בתום דבריו התאפשר לחברי הכנסת לשאול את ד"ר בקשי שאלות, וח"כ לזימי חזרה על שאלתה לגבי האם נפגש בשבועות האחרונים עם שר המשפטים או יו"ר הוועדה. 

ד"ר בקשי השיב לכל שאלות הח"כים, אך בחר להתעלם משאלת ח"כ לזימי, שלא ויתרה וכשיו"ר הוועדה ניסה לסיים את פרק השאלות לד"ר בקשי שבה ושאלה את יו"ר הוועדה: "שאלה קלה. האם הוא נפגש איתך ועם לוין בשבועיים האחרונים על ההפיכה?", ח"כ אפרת רייטן (העבודה) התגייסה לסייע לחברתה למפלגה, "מותר לו להיפגש עם כולם, אבל למה להסתיר?"

לזימי פנתה לרוטמן, "אתה יכול לענות?" הוא השיב: "תודה רבה. אם הוא ירצה הוא יוכל להתייחס. אני לכל פגישה שאני עושה, אני לא מוסר מידע על אף אדם שאני נפגש איתו, בלי, בלי…". דבריו של רוטמן גררו תגובות של "למה לא? זה שקוף". 

היו"ר רוטמן השיב: "עניתי את תשובתי. אם ד"ר בקשי רוצה לענות אם הוא נפגש איתי או לא נפגש איתי, או למסור את יומן הפגישות שלו, זו כמובן זכותו. הוא כמובן לא חייב לעשות את זה", ועוד בטרם הוא ממשיך בדבריו, נשמע ד"ר בקשי עונה: "יש לי קשרים מקצועיים גם עם שר המשפטים וגם עם יו"ר ועדת חוקה. כן". בכך, בקשי לא שלל על הסף שנפגש גם לאחרונה עם שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, כדי לייעץ להם בנוגע לחוק ביטול עילת הסבירות. 

היו"ר רוטמן בדיון בוועדה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ככלל, עמדת הפורום היא שבית המשפט העליון בישראל אימץ דוקטרינת סבירות חובקת כל, וכי יש לאסור את התערבות שופטי העליון בהחלטות המחוקק והממשל, לכל הפחות. לפני שבועיים דווח בישראל היום כי פורום קהלת סבור שניתן להתפשר על חלקים ברפורמה, על מנת להתחיל לעסוק בנושאים אחרים. לפי הפרסום תקודם ככל הנראה חקיקה לצמצום עילת הסבירות בנוסח דומה לחקיקה שהציע השופט נעם סולברג, לפיה עילת הסבירות תבוטל בכל הנוגע להחלטות ממשלה ועדות השרים. כלומר בית המשפט העליון לא יוכל לפסול החלטות או חקיקה על סמך עילת הסבירות, כפי שמתקיים כיום.

כיום החוק לא מחייב עדיין חברי וחברות כנסת לפרסם לציבור את יומן פגישותיהם. אך מאז מיזם "מאה ימים של שקיפות", בעקבותיו נולד אתר זה, חלקם בוחרים לעשות זאת מתוך הבנה שמי שבחר בהם מעוניין לדעת כיצד הם מחלקים את זמנם והאם הם מבצעים את השליחות הציבורית למענה נבחרו. 

התנגדותו של רוטמן עקבית. בראיון עומק שהתפרסם עמו ב"שקוף" עוד מימיו באופוזיציה אמר כי לא יפרסם את פגישותיו: "אנשים כותבים לי בטוויטר 'אני משלם לך שכר' ו'אתה עובד אצלי'. והם טועים".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

    1. עלק למה יש בזה טעם לפגם.

      בכל מקרה, זה מאוד משנה עם מי חברי כנסת ושרים נפגשים. זה אומר מי משפיע עליהם וחשוב לציבור לדעת את זה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!