ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בכנסת שוקלים: סנקציות על משרדי ממשלה סרבנים

ועדת הכנסת התכנסה לדון בפיקוח הרשות המחוקקת על הממשלה, ובמהלכו עלו טענות קשות על התעלמות שרים משאילתות והתחמקות ממסירת מידע כמתחייב על פי חוק • "זה לא עניין של ימין או שמאל", הסכמו ח"כים מש"ס ועד חד"ש-תע"ל • בשבוע הבא ייערך דיון נוסף על הטלת מגבלות על משרדים שלא ישתפו פעולה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שרים שלא נוכחים במליאה ולא עונים על שאילתות, נציגים של משרדי ממשלה שלא מגיעים לוועדות, והתעלמות של משרדי הממשלה מבקשות המידע ששולחת הכנסת, הן רק חלק מהטענות שהעלו ח"כים השבוע בדיון מיוחד שנערך בנושא פיקוח הכנסת על הממשלה. ברקע התרעומת שהביעו המשתתפים בדיון, בסופו הוחלט לקבוע דיון המשך בוועדה שבראשות ח"כ אופיר כץ, ובו יגובשו סנקציות להפרות השונות שיוטלו על משרדים שיסרבו לשתף פעולה.

"לא יעלה על הדעת שאנחנו נתקלים בכזה זלזול", התלונן ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) בדיון בוועדת הכנסת, "אני נתקל בחוסר מענה מול משרד הביטחון, פעם אחר פעם התעלמות מוחלטת. יש לי שאילתות בכנסת הקודמת שלא נענו שנה". ח"כ ואליד אל הואשלה (רע"מ) הוסיף: "הגשתי לכנסת הנוכחית 94 שאילתות, על 49 מתוכן לא קיבלתי מענה, חלקן נשלחו לפני ארבעה-חמישה חודשים", אמר. "במשרד לביטחון לאומי לא עונים בכלל".

הכנסת היא הרשות המחוקקת, ומתוקף תפקידה אחראית על קידום מדיניות ופיקוח על הרשות המבצעת. על מנת לממש תפקידים אלו בצורה מיטבית, ישנה חשיבות גבוהה לכך שחברי הכנסת יקבלו נתונים ומידע ממשרדי הממשלה על המצב הקיים. ואולם, בשנים האחרונות התרבו המקרים שבהם שרים זלזלו בנהלים ונעדרו מהמליאה גם כשנוכחותם שם נדרשה, או שלא ענו לשאילתות שהפנו אליהם חברי כנסת בסוגיות הנוגעות לענייני משרדם. רוח המפקדים חלחלה גם למשרדי הממשלה, שנמנעו אף הם לשלוח נציגים לדיונים או להיענות לבקשות המידע ששלחה הכנסת, דבר שהקשה על העבודה בוועדות ולא אפשר את קיומם של דיונים מעמיקים בהצעות חוק על בסיס של מסד נתונים מספק. 

מעקב "שקוף":
אגף התקציבים הפסיק לספק לכנסת נתונים על התקציב
כך משתקים משרדי הממשלה את פעילות מרכז המחקר והמידע של הכנסת

היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק מתחה אף היא ביקורת במכתב שלחה ל-120 ח"כים, שרים וחברי ממשלה, לקראת הדיון. "חלק ממשרדי ממשלה המחזיקים מידע רב ונתונים הנדרשים לכנסת להבנת סוגיות שונות הקשורות במילוי תפקידה, אינם משתפים פעולה עם בקשות מעין אלו ומקשים על עבודתה באופן ניכר", הבהירה היועצת המשפטית לכנסת אפיק. ביחס לתפקוד השרים ציינה: "ישנן בעיות במתן מענה הולם בהתאם ובמועד לשאילתות, ובנוסף, לא אחת, בהסכמת יו"ר הישיבה או חבר הכנסת השואל, עולה שר אחר להשיב לשאילתות בשם השר שהשאילתא נוגעת בעניינו, מה שעלול לגרום למענה להיות חסר, לא יעיל ולא מספק וכן לפגוע בשאלת המשך ודיאלוג עם השר האחראי".

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לפי חוק הכנסת, תשנ"ד-1994 משרדי הממשלה מחויבים לספק לכנסת מידע, מסמכים ודוחות, למעט מקרים חריגים המוגדרים בחוק. ואולם החוק אינו מגדיר את מסגרת הזמנים שבה מחויבים משרדי הממשלה לספק מענה, ואף לא קובע סנקציות במקרה שבו לא ניתן מענה או ניתן מענה לא מספק. הפרת חוק זו פוגעת משמעותית בעבודתם של נבחרי הציבור, ומתוקף כך בשירות הניתן לכולנו, האזרחים. "הממשלה אחראית בפני הכנסת", סיכמה היועצת המשפטית לכנסת, אפיק, ולפיכך ישנה חשיבות ציבורית רבה בשמירה על אחריות זו על ידי בחינה באופן תדיר של מילוי תפקידה של הכנסת כגורם מפקח על עבודת הממשלה ועל יישום חקיקתה, ולחיזוק מעמדה של הכנסת". 

לא מגיעים לוועדות

הקשיים בניהול עבודה תקין בין הממשלה לכנסת לא דילגו גם על חברי הקואליציה, יוסף טייב (ש"ס) שמכהן כיושב ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט ציין שמדובר בתופעה שהולכת ומתפשטת: "כשאני מזמין ראש עיר לוועדה לקבל נתונים על משהו שקורה בעיר שלו הוא מרשה לעצמו לא להגיע. יש לו כתפיים רחבות כי גם משרדי ממשלה מרשים לעצמם לא להגיע לוועדות. צריך לשים סוף לדבר הזה".

ח"כ יוני משריקי (ש"ס) הצטרף לדבריו: "אני בין חברי כנסת שביקשו דוחות לצורך עבודה פרלמנטרית בסיסית מול משרד השיכון, לאחר חודשיים וחצי של אי מענה מרכז המחקר והמידע של הכנסת נאלץ לסגור את הפנייה שלנו".

"זה לא ימין נגד שמאל, כולנו נתקלים בזה. צריכות להיות סנקציות כי כך אי אפשר לעבוד. בהפיכה המשטרית מדברים על זה שהכנסת צריכה להיות הריבון. אם זה כך הכנסת צריכה להיות לפחות באותה מידה ריבונית גם מול הממשלה", סיכם ח"כ כסיף.

משרד הביטחון מסרב למסור מידע

במהלך הדיון תיארה נציגת מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, הודיה קין את רמת הזלזול בעבודת הפיקוח של הכנסת, עד כדי כך שלעיתים משרדים ממשלתיים בוחרים להעביר מידע לערוצי תקשורת שונים לפני שהם שולחים אותו לכנסת עצמה: "בעבר אירע מקרה שבו משרד הביטחון התבקש למסור מידע עדכני בנושא שכבר פורסמו עליו פרטים בעבר. אנחנו עד עתה לא קיבלנו את הנתונים, אולם כבר הספיקה להתפרסם כתבה על בסיס המידע שביקשנו". לגבי משרד הביטחון ציינה כי הוא אחד המשרדים שבולטים לרעה באי שיתוף הפעולה שלהם עם הכנסת: "המשרד תמיד מודיע על דחייה או שאנחנו מקבלים מענה ראשוני שהבקשה בטיפול – וזהו".

צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ כסיף (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

נציגי המשרדים השונים שנכחו בדיון התקשו בעצמם לתרץ השיבוש ביחסים שבין הממשלה לכנסת. נציג משרד החינוך הסביר שבעבר הכנסת פעלה בעיקר בימי שני עד רביעי וכעת הזימונים ששולחות הוועדות לנציגי המשרד נפרשים לאורך כל השבוע: "יש לנו עומס די גדול בימי ראשון וחמישי וגם דיונים שמתקיימים בפגרה של הכנסת".

"אני מתנצל בשם חברי הכנסת שהם עובדים גם בראשון וחמישי", העיר בציניות יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אופיר כץ. באופן דומה, המליצה נציגת משרד האוצר לחפש את המידע שהכנסת מבקשת מהם באתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני שהיא שולחת למשרדם בקשת חופש מידע. "יש חוק שקובע את החובה להעביר למחלקת המחקר והמידע של הכנסת את הנתונים בהתאם לבקשתם בחוק. לא כתוב בו שהם צריכים לגשת לאתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולחפש את הנתונים שמשרד האוצר החליט להראות לציבור", הבהירה היועצת המשפטית לכנסת.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. כתבה חשובה. זה בדיוק מסוג הנושאים שלא יזכו לסיקור בתקשורת המיינסטרים, והוא מהותי לעבודת הכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!