ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מסביב לגלובוס ב-150 ימים: הממשלה הנוכחית מתעלה על "הישגי" הטיסות של קודמתה

לא פחות מתשעה חברי ממשלה ביקשו להשתתף במצעד שנערך בניו יורק, והביקורת על כך העלתה את הרצון להשוות את הממשלה הנוכחית ל"ממשלה המעופפת" בראשות בנט ולפיד שהרבתה לטוס. הממשלה הנוכחית עקפה את קודמתה במספר הטיסות, היעדים וימי ההיעדרות. מה היו המדינות המועדפות ולמשך כמה זמן נעדרה השרה מאי גולן?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

התשובה היא כן. השרים בממשלה הנוכחית בראשות בנימין נתניהו (הממשלה ה-37) טסו יותר פעמים, להרבה יותר יעדים ונעדרו מהארץ לזמן ממושך יותר מהשרים של הממשלה הקודמת של בנט-לפיד (הממשלה ה-36). השיא של הממשלה הנוכחית מגיע לאחר שגם על הממשלה הקודמת נמתחה ביקורת רבה על ריבוי הטיסות שלה מסביב לעולם בהשוואה לממשלות שקדמו לה. היכולת להבחין בין נסיעה שהיא לצורך ובין נסיעה נהנתנית על חשבון הציבור נבצרה מאיתנו, אולם העובדה שהממשלות ממשיכות פעם אחר פעם לשבור שיאים מעלה את השאלה הנוקבת עד כמה באמת הטיסות של השרים הן הכרחיות? 

דוגמא לכך עלתה החודש בעקבות סערת "מצעד ישראל" בניו יורק שהתקיים השנה ב-4 ביוני כמדי שנה החל משנת 1964, במטרה להפגין תמיכה בישראל, ונחשב לחגיגה ישראלית גדולה מחוץ לגבולות המדינה. לאותו מצעד היו צפויים להגיע תשעה שרים ושרות, אך על רקע הביקורת על כך שכשליש מחברי הממשלה טסים לחגיגה, פנה מזכיר הממשלה יוסי פוקס בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש מחברי הליכוד שלא יגיעו: "מצעד ישראל הוא דבר מבורך, אבל מספיק נציג אחד או שניים", נמסר מלשכת ראש הממשלה. לבסוף, הגיעו "רק" ארבעה שרים, לא כולל חברי כנסת כמובן. מצד אחד משמח לחשוב שראש הממשלה דואג לצנן את התלהבות השרים מטיסות לחו"ל, מצד שני יהיה מדאיג לחשוב שהתוצאות שהגענו אליהן הן לאחר צינון.

ממשלת טיסות מלא מלא

נסיעות שרים לחו"ל שנעשות בענייני משרדם ממומנות מכספי ציבור ולכן נדרשות להיות מדווחות לממשלה. בסוף כל חודש מפרסמת מזכירות הממשלה את השרים שטסו ואת משך זמן השהות שלהם בכל יעד. בשביל לערוך השוואה בין שתי הממשלות האחרונות ספרנו 150 ימים מיום השבעת הממשלות וצללנו לנתונים. 

במהלך 150 יום דווח בכל אחת מהממשלות על 19 שרים, מכל אחת מהממשלות שטסו ברחבי העולם. עם זאת כמות הטיסות הייתה שונה משמעותית. בממשלת נתניהו הנוכחית השרים טסו 58 פעמים ל-25 יעדים שונים: אוקראינה, אזרביגאן, איחוד האמירויות, איטליה, ארצות הברית, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, הודו, טורקיה, יוון, מצרים, מקסיקו, מרוקו, סודאן, סלובקיה, ספרד, פולין, צכיה, צרפת, קפריסין, קרואטיה, שוודיה שוויץ. במצטבר השרים נעדרו מהארץ 193 ימים. כלומר, ממוצע טיסות לכל שר הוא שלוש פעמים, כשכל שר נעדר מהארץ בממוצע כעשרה ימים.  היעדים המועדפים על השרים היו ארה"ב אליה טסו 13 פעמים וספרד וצרפת כאשר לכל אחת מהן טסו חמש פעמים. חשוב לשים דגש לכך שהנתונים לא כוללים את הטיסות של השרים לצעדה בניו יורק שנערכה ביולי ושעליה ידווח רק בסוף החודש הקרוב.

בנט ולפיד (צילום: יואב דודקביץ', פלאש 90)

השרים ממשלת בנט-לפיד מהצד השני, טסו 40 פעמים ל-17 יעדים שונים: אוסטריה, איחוד האמירויות, איטליה, ארצות הברית, בחריין, בלגיה, בריטניה, גרמניה, יפן, ירדן, מרוקו, סקוטלנד, צרפת, קזחסטן, רוסיה ושבדיה.

ובמצטבר נעדרו מהארץ 154 ימים. כלומר, ממוצע טיסות לכל שר הוא כשתי פעמים, כשכל שר נעדר מהארץ בממוצע כשמונה ימים. היעדים המועדפים על השרים היו ארה"ב אליהן טסו 13 פעמים וספרד וצרפת כאשר לכל אחת מהן טסו חמש פעמים.  

 ממשלת נתניהוממשלת בנט-לפיד
מספר השרים שטסו1919
מספר הטיסות5840
ימי היעדרות193154
יעדים2517

לכמה זמן נעדרה השרה מאי גולן מהארץ?

שלושת השרים הנוכחיים שטסו הכי הרבה פעמים בסדר יורד הם: שר החוץ אלי כהן עם 16 יעדים שונים, שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי עם שמונה יעדים, ושר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר טסו לארבעה יעדים כל אחד.

בהשוואה לממשלה הקודמת, שר החוץ יאיר לפיד נמצא טס לשבעה  יעדים, שר התיירות יואל רזבוזוב טס לשישה יעדים, ושר התפוצות נחמן שי עם ארבעה יעדים.

שלושת השרים שנעדרו מהארץ למשך הזמן הכי ארוך בממשלה ה-37 הם: שר החוץ אלי כהן, שנעדר ל-29 ימים במצטבר, אחריו שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי עם 26 ימי היעדרות, ולבסוף שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת עם 17 ימי היעדרות. אולם בבחינת משך השהות הארוך ביותר של השרים ביעד אחד הצטיירה תמונה קצת שונה: השרה שנעדרה למשך הזמן הכי ארוך, היא השרה בלי תיק במשרד הממשלה, כתוארה אז, מאי גולן. גולן טסה בחודש אפריל לארה"ב למשך כעשרה ימים. בניגוד לשאר דיווחי הטיסות שבהן נכתב באופן לקוני שמטרת הטיסה היא "בענייני משרדו/ה",  בטיסה של מאי הופיע הפירוט הבא: "לפגישה עם שגריר ישראל באו"ם ועם הקהילה היהודית". אחריה שהו בארצות הברית למשך הזמן הארוך ביותר גם שר התיירות חיים כץ לתשעה ימים, ושר המדע, החדשנות והטכנולוגיה שבעה ימים.

עשרה ימים בארה"ב. השרה מאי גולן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בהשוואה לממשלה הקודמת, שלושת השרים שנעדרו מהארץ למשך הזמן הכי ארוך הם: שר התיירות יואל רזבוזב עם 32 ימים, שר החוץ עם 18 ימים, ושר התפוצות עם 12 ימים. בבחינת משך השהות הארוך ביותר של השרים ביעד אחד נמצא ששני שרים שהו שמונה ימים ביעדים שונים, שר התיירות יואל רזבוזוב בקזחסטן, ושר התקשורת יועז הנדל בארה"ב, וכן שני שרים נוספים שהו שבעה ימים, שר התרבות והספורט טרופר בצרפת, ושר המודיעין אלעזר שטרן בארה"ב. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

4 תגובות

  1. ממשלת בנט לפיד, לאחר שקלול כל תשובות חברי הממשלה, הם טסו ב-7 החודשים מאז שהממשלה קמה – 52 טיסות. סך העלות שדווחה בתשובות היא קצת יותר מ-10 מיליון, ויש להניח שהעלות הכוללת של כל נסיעות חברי הממשלה – אם מוסיפים טיסות שלא דווחו או שדווחו חלקית – עומדת על בין 11 ל-15 מיליון שקל.

  2. השרה החדשה גולן לא רגילה לטוס, הייתה תשושה מהג’ט לג, הייתה חייבת לנוח לפני פגישותיה ולפני חזרתה לארץ.

    1. "השרה שנעדרה למשך הזמן הכי ארוך, היא השרה ***בלי תיק*** במשרד הממשלה, כתוארה אז, מאי גולן."
      ג'ט לג לאחר נחיתה בארה"ב אנושי ומובן, מנוחה לפני טיסה חזרה לארץ לא הגיונית ובזבזנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!