ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תיעוד חשוד: מכלית נפט ניסתה להסתיר את הגעתה מהודו לנמל קצא"א באילת

ספינת הענק כיבתה את משדר המיקום שלה ונתנה דיווח שגוי כי עגנה בירדן • עד כה קצא"א ייצאה ממנו כ-1.6 טון נפט, כשבקצב הנוכחי החברה עלולה לחרוג מהכמות שאושרה לה על ידי המשרד להגנת הסביבה • די באחוז אחד מתכולת המכליות שישפך לים, כדי לכסות בנפט גולמי את החופים ושוניות האלמוגים של אילת, תוך גרימת נזק בלתי הפיך
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מכלית הנפט KITSOS בנמל קצא"א באילת

מכלית הנפט KITSOS, המסוגלת לשאת כ-300 אלף טון נפט הגיעה אל נמל קצא"א באילת ביום ראשון בשבוע שעבר. מעקב "שקוף" מגלה שהמכלית יצאה מנמל מומביי שבהודו כאשר היא ריקה, עברה דרך איחוד האמירויות, הגיעה אל נמל קצא"א ריקה ויצאה ממנו כאשר היא מועמסת. כעת המכלית עושה את דרכה אל נמל DALIAN שבסין, וצפויה להגיע אל יעדה לקראת סוף החודש.

מדובר במכלית הנפט השישית במספר שמגיעה אל נמל קצא"א מתחילת השנה (שמות מכליות הנפט: LIMNIA, NISSOS KEROS, SEA MAJESTY, HOUSTON, IOANNA, KITSOS). עד כה קצא"א יצאה מהנמל כ-1.6 מיליון טון נפט, גידול של כמעט 100% ביחס לאותה התקופה בשנה החולפת. על פי פרסומים פעילות החברה הוגבלה על ידי המשרד להגנת הסביבה ל-2 מיליון טון נפט גולמי בשנה. בקצב ובכמויות הנוכחיות, כמות הנפט עלולה להגיע עד סוף שנת 2023 לכ-3.5 מיליון טון נפט, כמעט פי שניים מהמגבלה המותרת של החברה.

המעקב אחר המכלית מעלה חשד לניסיון להסתרת הקשר עם קצא"א. בתאריך 27 במאי כיבתה המכלית את משדר המיקום שלה כאשר היא נמצאת מול חופי נואיבה שבסיני. בנוסף, למרות שעגנה בנמל קצא"א באילת, דיווחה שהיעד שלה הוא נמל עקבה בירדן. מעבר לכך, בדיקת רישומי המכליות שעגנו בנמל קצא"א באילת חסרים את המכלית KITSOS. כלומר, אין זכר לכך שעגנה בנמל. המכלית הדליקה את משדר המיקום שלה ארבעה ימים לאחר מכן, ב-31 במאי, כאשר היא מול חופי נואיבה בסיני. מדובר בדפוס חוזר שקרה עם מספר מכליות נוספות.

המכלית עוגנת בנמל קצא"א באילת, בשבוע שעבר

תושבים מאילת ששוחחו עם "שקוף" מסרו כי הם הרגישו ריחות חריפים של נפט בימים הסמוכים להגעת המכלית. כפי שהסביר בתחקיר קודם ד"ר יובל ארבל מ"צלול", במהלך שינוע הנפט מחוות האחסון של קצא"א אל מכלית הנפט שעוגנת בנמל ייתכנו פליטות, אותן פליטות מהן התושבים עשויים לסבול. בדיקת "שקוף" העלתה שבימים שבהם המכליות הועמסו התקבלו במוקד המשרד להגנ"ס תלונות על ריחות חריפים של דלק. כך קרה בארבע מתוך חמש המכליות הקודמות שהגיעו. הבדיקה נעשתה באמצעות הצלבת מועדי תלונות התושבים על ריחות חריפים של דלק (לפי נתוני המשרד להגנ"ס) עם מועדי הגעת ועזיבת מכליות הנפט.

העסקאות של קצא"א – סכנה למדינה

חלק מרכזי בפעילותה של קצא"א הוא הפיכתה של ישראל ל"גשר יבשתי" לשינוע נפט. בבעלות החברה, בנוסף לרציף שלה בנמל אילת, נמל וטרמינל אחסון נפט ודלקים בנמל אשקלון. מהטרמינל באשקלון יוצא צינור נפט בשם "קו 42", המשתרע על פני 254 קילומטרים החוצים את הנגב והערבה, שמעביר את הנפט הגולמי מטרמינל האחסון באשקלון אל מתקני האחסון של החברה בנמל אילת. כך, מכליות הנפט שמגיעות אל נמל אשקלון פורקות אותו בטרמינל, והוא מועבר באמצעות הצינור עד לאילת, ומשם "לשווקים באסיה", כך לפי אתר החברה, שאף מצרפת מפה דינימית שמראה את נתיבי הסחר שלה. פעילותו של קו זה הוגברה בעקבות הסכם Med Red Med שנחתם כחלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות.

תחקיר קודם של "שקוף" מיפה את משלוחי הנפט שיצאו מרוסיה והגיעו אל נמל החברה באשקלון. על פי המסלול המתואר, מסתמן ש-שש מכליות הנפט שאותרו במעקב "שקוף", הועמסו בנמל החברה באילת בנפט שמקורו במכליות שהגיעו לאשקלון.

דליפת נפט בצינור קצ"אא באוגוסת 2021 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

לפני כשנתיים התריעו 289 מדענים במכתב על הסכנות הסביבתיות והכלכליות של שינוע הנפט ממפרץ אילת, תוך שהן מציינים שמעבר לפגיעה הפוטנציאלית בשוניות האלמוגים הנדירות שבאילת, "במקרה של אסון אקולגי צפויות אלפי משפחות באילת לאבד את מקור פרנסתן והשקעות של מיליארדים בבניית תשתיות תיירותיות לאורך כל מפרץ אילת/עקבה ירדו לטמיון".

"יש סיכון למתקני ההתפלה באשקלון, אשדוד, ושורק, והיכולת שלנו להשתלט עליו מוגבלת", מסר ד"ר ארבל ל"שקוף" בתחקיר קודם, בהתייחס לתרחיש דליפה ממכלית נפט שמגיעה אל נמל קצא"א באשקלון. "גם אם מצליחים לעצור את הדליפה בהתחלה, לא כל הנפט מכיל מרכיבים שצפים על פני המים שאפשר לתפוס אותם. יש בנפט הגולמי מרכיבים שמתערבלים ומתמוססים בים", הוא הוסיף, והדגיש את הסיכון לחופי אשקלון ואילת, וכן לאלמוגים: "אם הכתם יפגע בחופים זו פגיעה כפולה – גם בחי הימי וגם בתיירות. אם זה בכניסה לנמלים, זה יעצור כניסה של אוניות. זה יכול להגיע לנזקים של מיליארדים". ארבל התייחס בהערכתו גם למסמך שהוכן עבור משרד האנרגיה, המעריך בין היתר את העלות במקרה של אירוע דליפת נפט בים התיכון. "אם ישפכו 3,000 טון, 1% מתכולת מכלית נפט, הם חישבו את הנזקים שיכולים להגרם, ב-11 מיליארד שקל", הוא סיכם.

באשר לרווח של המדינה מתוך עסקה זו, תחקיר כלכליסט מצא שהרווח מעסקת REDMED של קצא"א להגברת היקפי השינוע מסתכם בכ-23 מיליון דולר בשנה לקופת המדינה. הפגיעה הפוטנציאלית גדולה כאמור פי עשרות מונים. קצא"א, על פי פרסומים, תהנה מהכנסות של 700 מיליון דולר בשמונה השנים מחתימת ההסכם.

האסונות של קצאא
חברת קצא"א – חברה פרטית בבעלות ממשלתית – הוקמה בסוף שנות השישים כמיזם משותף של ישראל ורפובליקת איראן, כשהשתיים היו עוד ביחסים חמים. לאחר המהפכה באיראן ב-1979 השותפות פסקה, וקצא"א המשיכה להתנהל במנותק מאיראן, כאשר שתי המדינות המשיכו לנהל מאבק משפטי עד השנים האחרונות על רקע פירוק השותפות. בעקבות מורכבות היחסים בין המדינות קצא"א פועלת תחת מעטה כבד של סודיות ובמבנה בעלות מסועף. כל פרסום על החברה מחייב את אישור הצנזורה, והיא נתונה לפיקוח משרד האוצר בלבד.

"כל ידיעה הנוגעת לחברת קו צינור אירופה אסיה בע"מ (קצא"א, ד.ג)… לרבות עסקאותיה בתחום הנפט ושווייה, מוכרזות עניין סודי לעניין החוק", נכתב בצו החיסיון של החברה. השנה ביקש משרד האוצר להאריך את הצו בחמש שנים נוספות, כאשר לבסוף הוחלט להאריכו רק בשנה אחת. תוקפו עד ל-15 בפברואר 2024. חוסר השקיפות של קצא"א בא לידי ביטוי גם בגניזת דוחות שכתב מבקר המדינה על התנהלות החברה, וכן בהתנהלותה החשאית בנוגע לעסקאות וחוזים שעליהן היא חותמת. בנושאי סביבה, החברה מחוייבת לדווח רק על חומרים שנפלטו או נשפכו וכן על הפרות ותקלות, והרקורד הסביבתי של החברה מראה שלא חסרות כאלו. בין היתר, קצא"א אחראית לאסון הסביבתי החמור ביותר בתולדות המדינה: אירוע דליפת הנפט בשמורת עברונה ב-2014, שאירע בעקבות תקלה בצינור של קצא"א שגרם לדליפה של כ-5,000 מ"ק נפט גולמי לשמורת הטבע. עמותת אדם טבע ודין פנתה לחברת ADALYA לצורך הערכת הנזק הכלכלי, אשר העריכה אותו ביותר מחצי מיליארד שקל. קצא"א חויבה לבסוף במתן פיצויים על סך 100 מיליון שקל בלבד, אך על פי פרסומים, מתוכם המשרד להגנת הסביבה קיבל 50 מיליון שקל לכל היותר, ורק 20 מיליון שקלים הוקצו לשיקום הסביבה.

מעבר לאסון עברונה, החברה מתהדרת באסונות אקולוגיים רבים נוספים: זיהום אדמות ב-2012, דליפת 1.5 מיליון ליטרים של דלק מטוסים אל שמורת צין ב-2011, בקיעת צינור ליד נחל פולג שבצפון ב-2008, דליפת 30 טון נפט בצפון הארץ ב-2007, ודליפות נפט אל תוך הים ב-1979 ו-1975. כמו כן, נציגי המשרד להגנת הסביבה אמרו כי הם "לא שוללים את האפשרות שהיו דליפות נוספות שלא דווחו", בראיון שפורסם במקומון האילתי "ערב ערב" בשנת 2010.


מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:

המשרד להגנת הסביבה מפקח על עמידת חברת קצא"א בדרישות היתר הרעלים ובכלל זה על כמויות הרעלים שבהם עוסקת החברה. נכון להיום, החברה אינה חורגת מתנאי היתר הרעלים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

13 תגובות

  1. לא תמיד שקוף הוא דבר טוב. לעיתים הוא חושף הכול. יש דברים שעדיף וישארו סמויים. היום כול תרנגול ותרנגולת מחליטים להעיר את כולם גם אם השעה היא שעת לילה.

  2. ההסכם נחתם בממשלת בנו לפיד
    אז כל המטורללים שיפנו אצבע מאשימה
    לנציגיהם בכנסת ולא כמו תוכים לפידיוטים לדקלם

    1. לסגור את האתר שקוף .קצאא מחוייבת כחברה ממשלית לעשות עסקים עם לקוחות בינחאומיים .ברגע שתוגבל לא יהיה לאף אחד דלק ודסל למטוסים ולרכבים .הישתגעתם לגמריי

    2. לא נכון ההסכם נחתם בינואר 2021 תחת שלטון נתניהו אך כבר בפברואר 2021 השרה גילה גמליאל הובילה קו מאוד ברור לביטולו והשרה תמר זנדברג כנ"ל , בנובמבר 2021 הגישה הממשלה עמדת רשמית לבית המשפט העומדת מחורי מדיניות המשרד להגנ"ס המבטלת בפועל את ההעסקה

    3. לא אמת . מזכר ההבנות נחתם באוקטובר 2020 וההסכם תחתם בינואר 2021 כלומר תחת ממשלת נתניהו. ההסכם נעצר בזכות התנגדות ראשי הערים אילת ואשקלון ארגוני הסביבה, משרד התירות והמשרד להגנת הסביבה בממשלות הקודמות הצטרפו להתנגדות ליישום ההסכם גם שרי האנרגיה ( השר שטייניץ למשל אמר שאין בו צורך וגילה גמליאל קראה לעצירתו ), לאחר מכן הצטרפו להתנגדות גם משרד החוץ, הבריאות והתחבורה. בנובמבר 2021 עמדת הממשלה בבית המשפט היתה שיש לכבד את הגבלת שינוע הנפט באילת כפי שדורש המשרד להגנת הסביבה.

  3. לכל יפי הנפש ו "הירוקים"
    נראה אותכם מפסיקים לנסוע במכוניות ולטוס במטוסים

    1. אין בעיה עם הנפט המיובא לצריכה מקומית בארץ.
      אם לא הבנת, התלונות הן על כך שישראל הפכה ליצואנית נפט תמורת רווח נמוך יחסית לסיכון האפשרי.

  4. ישראל גם מיבאת שמנים תעשייתיים מגז פרום הרוסית ,ישראל מדינה עבריינית או יותר נכון חברות שנמצאות כאן כמה שחיתות שוחד בעיניין

  5. טרוף כמה תאוות בצע יש במערכת.
    כשיהיה אסון כןלםת יגלגלו עיניים.
    מדינה הזויה וממשלה הזויה יותר

    1. מטומטמים , קאצ"א היא חברה מסווגת של ממשלת ישראל , אין עליה מידע זמין חופשי ,ולכם אין יכולת להשיחע בנושא הזה בכלל.

  6. תודה ליוסי שלי על מיקוד תשומת הלב בקצא"א
    במקום בהפיכה המישטרית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!