ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תחקיר: בזמן שארה"ב ואירופה מחרימות – ישראל ממשיכה לייבא נפט מרוסיה

לפחות 29 אוניות נפט ופחם עשו את דרכן מרוסיה, מאז הורה פוטין לפלוש לאוקראינה וברקע התחייבות כי ישראל "תעמוד בכל דרישות העיצומים הבינלאומיים". תחקיר "שקוף" בשיתוף צוות מומחים לניטור אוניות, מגלה כי נעשה גם שימוש בשיטות להסוואת משלוחים בעייתים. משרד החוץ: "למיטב ידיעתנו, חברות האנרגיה בישראל אינן חורגות מהמגבלות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תחקיר "שקוף" חושף: מאז תחילת מלחמת רוסיה-אוקראינה בפברואר 2022, הפליגו לפחות 29 אוניות נפט, פחם וכימיקלים מרוסיה לישראל. מעקב משותף של "שקוף" וצוות מומחים טכנולוגי אחר האוניות מגלה שהן יצאו משישה נמלים ברחבי רוסיה, חצו את מיצרי בוספרוס והדרדנלים שבטורקיה, ומשם המשיכו לישראל. צוות המומחים הצביע על מידע חשוב נוסף: מספר ספינות כיבו את המשדרים על מנת להסתיר את מסלול השיט שלהן. 

28 מתוך 29 אוניות יצאו לאחר כניסת הסנקציות של ארה"ב לתוקף במרץ 2022, ו-26 מתוך 29 יצאו לאחר כניסת הסנקציות האירופאיות לתוקף. ישראל אמנם לא הצטרפה באופן רשמי לסנקציות, אך על פי פרסומים הבטיחה כי "תעמוד בכל דרישות העיצומים הבינלאומיים על רוסיה". לפי מידע שאנחנו מפרסמים כעת, מאז אותן התחייבויות הגיעו 29 אוניות עם כמיליון טון נפט לנמלי חיפה ואשקלון, ויותר ממיליון טון פחם לנמל חדרה. המשלוחים ממשיכים גם בימים אלו – האונייה ה-29 במספר, אוניית BALT FLOT 15, הגיעה היום (יום שני) ב-11:20 לנמל חיפה.

בתגובה לתחקיר, במשרד החוץ ומשרד האנרגיה טענו כי "הסנקציות אינן אוסרות ייבוא מוצרי אנרגיה. למיטב ידיעתנו, חברות האנרגיה בישראל אינן חורגות מהמגבלות שמטילות הסנקציות האמריקאיות והאירופאיות". במשרד החוץ בחרו לא להתייחס באופן ספציפי לממצאי התחקיר ולהיקפי הייבוא המובאים כאן. עוד אמרו כי "ממשלת ישראל הבהירה כי ישראל לא תהפוך למסלול עוקף לסנקציות האמריקאיות על רוסיה. כוח המשימה הבין-סוכנותי פועל בשיתוף עם משרד האנרגיה והתשתיות על מנת להבהיר לחברות האנרגיה בישראל את משמעות הסנקציות".

על פי דיווחים המיוחסים לגורמים מדיניים, הסיבה לכך שישראל לא הצטרפה לסנקציות אלא המשיכה את הסחר עם רוסיה לא נעוצה בתלות בסחורות אלו, אלא בחשש שמא הצטרפות לסנקציות תפגע בחופש התמרון של ישראל בגבול הצפון. במשרד החוץ אישרו בפני "שקוף" את חשש זה. 

חמקה מהרדאר

הסנקציות של ארצות הברית וחלק ממדינות אירופה נגד רוסיה התמקדו במגוון תחומי מסחר, אך תחום האנרגיה היה יעד מרכזי, שכן נפט ופחם מהווים כ-50% מייצוא הסחורות של רוסיה (נכון לשנת 2020). פגיעה בתחום זה מהווה פגיעה באחד מצינורות הכסף המרכזיים של המדינה, המממנים את המלחמה העקובה מדם של רוסיה באוקראינה. 

הסנקציות הראשונות בתחום האנרגיה הגיעו מכיוון ארצות הברית, שהכריזה כבר במרץ 2022 על איסור ייבוא נפט ופחם רוסי אל שטח ארה"ב. הסנקציות האירופאיות על רוסיה החלו כבר משנת 2014, כשרוסיה פלשה לחצי האי קרים, והחריפו עם פלישתה לאוקראינה ב-24 בפברואר 2022. האיחוד האירופי קבע כי מחודש אפריל 2022, חל איסור על ייבוא סחורות מנמל נובורוסיסק שברוסיה – ממנו הגיעו 13 אוניות לישראל – ומתחילת חודש יוני חל איסור על ייבוא וסחר של נפט גולמי.

האיחוד המשיך בקביעת סנקציות נוספות, והחל מאוגוסט 2022 החליט על איסור מוחלט של קנייה, ייבוא, או העברה של פחם ודלקים מוצקים נוספים מרוסיה. הסנקציות, לצד עצירת הזרמת הנפט מרוסיה לחלק ממדינות אירופה, יצרו עלייה חדה במחירי האנרגיה. לאור זאת, לאחר תשעה חודשים מתחילת המלחמה, החליטו באיחוד האירופי ביחד עם מדינות ה-G7 ואוסטרליה לקבוע מחיר גג לנפט רוסי, מהלך שאמור לפגוע בהכנסות של המדינה שמקורם בתחום האנרגיה, וכך לפגוע במאמצי המלחמה שלה. ככל הידוע ארה"ב לא חזרה בה באופן פומבי מהחרם על ייבוא הנפט והפחם מרוסיה.

המשלוחים אותם איתרנו, הגיעו מרוסיה לישראל בזמן כהונתו של יאיר לפיד בתור שר החוץ בממשלה הקודמת. לפיד טען בחודש מרץ 2022 כי "ישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות שהוטלו על רוסיה ע"י ארה"ב ומדינות מערביות נוספות". עוד פורסם כי בירושלים הבטיחו למשרד החוץ האמריקני, לקנצלר גרמניה אולף שולץ, ולמנהיגים נוספים שישראל "תעמוד בכל דרישות העיצומים הבינלאומיים על רוסיה", למרות שמעולם לא הכריזה שהיא מצטרפת לסנקציות באופן רשמי.

לפי הנתונים שניתחנו, שלושה ימים בלבד לאחר הצהרתו של לפיד הגיעה בשעה 08:51 אונייה עמוסת נפט מנמל נובורוסיסק שבים השחור לנמל חיפה שבישראל, ALATAU שמה. באפריל 2022 אירופה אסרה על הייבוא ספציפית מנמל זה, אך מאז יצאו עוד 12 אוניות ממנו לכיוון נמלי חיפה ואשקלון. בסך הכל בזמן כהונתו של ח"כ לפיד כשר החוץ של מדינת ישראל, 25 מתוך 29 האוניות שמצאנו ביצעו את המשלוחים.

במשרד החוץ מסרו ל"שקוף" כי ארה"ב אינה דורשת מישראל ליישר קו עם החרמת ייבוא נפט ופחם מרוסיה – אלא שהחשש המרכזי שלה הוא שישראל תהפוך להיות צינור להעברת סחורות אלו מרוסיה למדינות אחרות. כלומר בין ישראל לארה"ב ישנה הסכמה כי נפט רוסי שיגיע לישראל לא יימכר ממנה למדינות נוספות. במשרד החוץ טוענים ש"ככל הידוע" ישראל לא מפרה את דרישת ארה"ב בעניין זה. 

תחקיר "שקוף" מגלה כי הספינות יצאו משישה נמלים ברחבי רוסיה. ארבעה מהם בים השחור ובים אזוב: נובורוסיסק, טמאן, אזוב וטאגאנרוג; אחד באזור האקרטי שגובל בנורבגיה ופינלנד: מורמנסק; והאחרון שנמצא למרגלות ים יפן: ואנינו. 

מנמל נובורוסיסק יצאו 13 אוניות – תשע מהן לחיפה, ארבע לאשקלון. מומחים הבקיאים בנושא מסרו ל"שקוף" כי הנמל אמנם נמצא ברוסיה, אך מוציא מתוכו גם נפט קזחי. לא ניתן לדעת האם הנפט שהועמס על האוניות שהגיעו לישראל מקורו ברוסיה, או בקזחסטן. עם זאת, הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה לא מתחשב במקור של הנפט, אלא באיסור סחר גורף על נפט שיוצא מרוסיה אל מדינות האיחוד וארה"ב. בהקשר זה כדאי לציין את יחסי ישראל וקזחסטן: על פי פרסומים, ישראל מכרה למדינה הגובלת דרומית לרוסיה מוצרים ביטחוניים רבים, ובתמורה רכשה נפט.

המסלול של האוניות ארך בין שבוע למספר שבועות, ובדרך הן נדרשו לעבור במיצרי בוספרוס והדרדנלים שבטורקיה, המאפשרים מעבר מהים השחור אל הים האגאי, ומשם לים התיכון. בסך הכול הגיעו לנמל חיפה 19 ספינות, לנמל חדרה שש ספינות, ולנמל אשקלון ארבע ספינות. ככל הנראה מדובר במספר חלקי בלבד של הספינות שהגיעו, שכן לפי מומחים שעוסקים בתחום, ספינות רבות מכבות את מכשירי האיכון שלהן בטרם הן מגיעות ליעדן. לדבריהם, מדובר בשיטה מוכרת כדי להלבין משלוחים בעייתים.

איתרנו לפחות אונייה אחת כזאת – AEGEAN NOBILITY, שיצאה מנמל נובורוסיסק ב-17 בפברואר השנה, בשעה 23:05, והגיעה קרוב לנמל אשקלון בתאריך ב-6 במרץ. בשעה 01:40 האיכון של הספינה פסק, והיא הופיעה מחדש בדרך החוצה מישראל יומיים לאחר מכן. האונייה לא נכללה בחישוב הכולל של האוניות שהגיעו לישראל (29 במספרן), כיוון שלא קיימת וודאות מלאה שהיא אכן הגיעה לנמל אשקלון, בניגוד לאוניות האחרות. עם זאת, המקרה מעלה חשד שמא מדובר באותן ספינות שמשתמשות בפרקטיקה זו כדי להסוות את המשלוחים.

לפי הממצאים, סך הכול עברו כמיליון טון נפט וכמיליון טון פחם שעברו במהלך 12 חודשים (מחודש מרץ שעבר ועד היום), אך חשוב לציין כי ייתכן שישנן אוניות נוספות שלא אותרו. את החלק היחסי של הייבוא שאותר, ניתן לחשב אל מול נתוני הלמ"ס: נכון ל-2021, ישראל מייבאת כ-11.6 מיליון טון נפט גולמי בשנה ועוד כ-1.4 מיליון טון מוצרי נפט נוספים, וכ-6.5 מיליון טון פחם. 

בשגרה, החברות שמקבלות נפט לישראל בנמל חיפה הן תש"ן ובז"ן, ובנמל אשקלון חברת קצא"א המקבלת אותו ומשנעת אותו לאילת. בנמל חדרה ונמל אשקלון חברת החשמל מקבלת את הפחם. פנינו לחברת בז"ן וקצא"א בבקשה לדעת האם הן ייבאו נפט מרוסיה מאז פרוץ המלחמה. חברת בז"ן מסרה כי "תמהיל ומקורות חומרי הגלם של קבוצת בזן הינם עניין מסחרי חסוי ובהתאם הקבוצה אינה מתייחסת אליהם בתקשורת", והדגישו כי "קבוצת בזן מקפידה לפעול באופן קפדני בהתאם להוראות הדין וכן בהתאם להוראות וכללי הסנקציות הבינלאומיות, לרבות אלו של ארצות הברית והאיחוד האירופי". חברת קצא"א מסרה: "לא נתייחס".

מאחורי הקלעים: איך עקבנו אחרי האוניות?

תהליך המעקב אחר האוניות דורש הצלבות מרובות, בו נעזרנו בצוות מומחים לניטור אוניות. תחילה גילינו את רשימת האוניות שעשו את דרכן מרוסיה לישראל. עם זאת, אין בכך כדי לוודא שאכן רוסיה היא תחנת המוצא של המשלוח, וישראל היא תחנת הסיום. ייתכנו שני מצבים העלולים לסתור זאת. במצב הראשון, האונייה הגיעה לרוסיה כשהיא כבר מועמסת בנפט או פחם ממדינה אחרת, ורק "עברה" בנמל ברוסיה, ומשם הגיעה לישראל. במצב זה אין וודאות מוחלטת שהנפט או הפחם אכן מקורו ברוסיה. במצב השני, האונייה אכן הועמסה לראשונה ברוסיה בנפט או פחם, אבל בהגיעה לישראל היא לא פרקה את הסחורה, אלא רק "עברה" בישראל בדרך ליעדה הסופי. אם אין אינדיקציה לכך שהסחורה שהגיעה מרוסיה אכן נפרקה בנמל בישראל, ייתכן המצב בו ישראל אינה היעד הסופי של המשלוח.

כדי לסתור את חשש זה ולספק ודאות מלאה שאכן האוניות הועמסו בנפט ופחם ברוסיה, ואכן פרקו את הסחורה בישראל, הצלבנו את המידע עם שתי בדיקות נוספות. הראשונה היא מצב המטען של האונייה כאשר היא הגיעה לרוסיה, ולפני שהיא יצאה מרוסיה לכיוון ישראל. באמצעות בדיקה זו אפשר להבין האם האונייה אכן הועמסה ברוסיה לראשונה בנפט או פחם שמקורו ברוסיה. אם האונייה הגיעה לרוסיה כאשר המטען ריק (In Ballast) או מלא למחצה (Partially Laden), ולפני שהיא יצאה לישראל מצב המטען שלה הוגדר כמועמס (Laden), אזי אפשר להסיק בוודאות שהמטען הועמס (במלואו או בחלקו) בנפט או פחם שמקורם ברוסיה.

הבדיקה השנייה מכילה מידע על מצב המטען של האונייה כאשר היא הגיעה לישראל, ולפני שהיא עזבה את ישראל. באמצעות בדיקה זו אפשר להבין האם האונייה אכן פרקה את הנפט או הפחם כאשר היא הגיעה לנמל בישראל. אם האונייה הגיעה לישראל כאשר המטען מועמס (Laden), ולפני שהיא עזבה את ישראל המטען שלה ריק (In Ballast) או מלא למחצה (Partially Laden), אזי אפשר להסיק בוודאות שהיא פרקה בישראל חלק או את כל הסחורה שהגיעה מרוסיה.

שילוב של בדיקות אלו מספק ודאות לכך שהאונייה הגיעה לרוסיה ריקה, הועמסה ברוסיה בנפט או פחם שמקורם ברוסיה, הגיעה לישראל עם המטען, ופרקה אותו בישראל בתור תחנה סופית.

הצלבות אלו מגלות כי 75% מהאוניות שיצאו מרוסיה הועמסו בנפט ופחם שמקורם ברוסיה – כלומר רוסיה היא בוודאות נקודת ההתחלה של המשלוח לישראל. כמו כן נמצא כי 71% מהאוניות נפרקו בישראל – כלומר ישראל היא בוודאות התחנה הסופית של משלוח הנפט והפחם שהגיע מרוסיה. מה קרה עם שאר האוניות? העובדה שהאוניות לא עזבו את ישראל ריקות לא אומרת שישראל היא לא התחנה הסופית. ייתכן שאותן ספינות פרקו את המטען בנמל בארץ, ומילאו אותו לפני שהן יצאו בסחורה אחרת. כך כאשר הן הגיעו וכשהן יצאו מישראל, סטטוס המטען שלהן היה מלא, אך ייתכן שפשוט בוצעה פריקה וטעינה מחדש. הבעיה במקרה זה שלא ניתן לקבל אינדיקציה וודאית שהמטען המקורי נפרק בנמל בארץ.

שמות האוניות שהגיעו לישראל:

לנמל חיפה:
ALATAU, PACIFIC DIAMOND, GALIASGAR KAMAL, SW JULIA I, BAKU, LADA, MIDVOLGA 3, BALT FLOT 17, GOGLAND, PENELOPE, DAFNE, BALT FLOT 15

לנמל חדרה:
ANDROS BEAUTYת TRANSWORLD NAVIGATOR, NEW LEONIDAS, DEYI EXCELLENCE, BEKS ICE (ex name: star energy)

לנמל אשקלון:
PACIFIC DIAMOND, SEABRAVERY, MINERVA KYTHNOS, MARAN PLATO

"רוסיה רואה בישראל שותפה"

יש לציין שישראל היא לא המדינה היחידה שממשיכה לקנות נפט מרוסיה. הולנד, גרמניה, פולין ומדינות נוספות באירופה המשיכו לקנות נפט גולמי מהמדינה, אך בהיקפים נמוכים יותר טרם המלחמה. הסיבה לכך נעוצה בתלות של אותן מדינות בנפט הרוסי, ובהיעדר חלופות זמינות. בשל התלות הזו, האיחוד האירופי אפשר חריגה במקרים מסוימים, למשל עבור מדינות המחוברות בצינורות נפט לרוסיה ותלויות בה מבחינה אנרגטית באופן כמעט מוחלט. 

כפי שדווח ב-"פייננשל טיימס", נפט רוסי הפך לתחום מסחר רווחי לאחר תחילת המלחמה, שכן הסנקציות אפשרו לקנות אותו בהנחה לעומת המחירים המקובלים. כך או כך, מדינות אירופה הפחיתו בתוך שנה את הייבוא שלהן מרוסיה באופן דרמטי – בשנת 2021 רוסיה היוותה 40% מייבוא הגז של אירופה, ו-26% מייבוא הנפט. ברבעון השלישי של שנת 2022 ייבוא הגז ירד ל-15% והנפט ל-14%. 

בישראל לא ידוע חלקו של הנפט הרוסי מייבוא הנפט הכולל, כאשר משרד האנרגיה הבהיר ל"שקוף" כי המידע חסוי. "מדינת ישראל איננה מתייחסת למקורות הייבוא של בתי הזיקוק בתחום הנפט", מסרו לנו. ככלל, על פי נתונים רשמיים ניתן להסיק כי יבוא סחורות מרוסיה, לא רק נפט ופחם, מהווה נתח זעיר מתוך סך ייבוא הסחורות של ישראל – כ-2.7% בלבד (2.4 מיליארד דולר מתוך כ-90 מיליארד דולר בשנת 2021). דלקים ומינרלים מהווים שליש מתוך נתח הייבוא הכולל מרוסיה.

בזמן שבאירופה החלו להפחית את ייבוא הנפט בהדרגה, ישראל בחרה בהצהרות חלולות. סקירה של מנהל סחר החוץ במשרד הכלכלה מיוני 2022 – ארבעה חודשים לתוך המלחמה – ממחישה זאת: "רוסיה […] רואה בישראל שותפה. […] התפיסה של ישראל כמקור לחדשנות, בנוסף לעמדתה הניטרלית בנושא הסנקציות, משפרים את מעמדה בעיני השלטון והעם הרוסי ומביאים לחיזוק היחסים בין המדינות בכלל ובפן הכלכלי בפרט".

תגובות

משרד החוץ והאנרגיה: "ממשלת ישראל הבהירה כי ישראל לא תהפוך למסלול עוקף לסנקציות האמריקאיות על רוסיה. כוח המשימה הבינ-סוכנותי פועל בשיתוף עם משרד האנרגיה והתשתיות על מנת להבהיר לחברות האנרגיה בישראל את משמעות הסנקציות. 

חשוב לציין כי הסנקציות אינן אוסרות ייבוא מוצרי אנרגיה, ולמיטב ידיעתנו חברות האנרגיה בישראל אינן חורגות מהמגבלות שמטילות הסנקציות האמריקאיות והאירופאיות. כידוע, משרד האנרגיה והתשתיות אינו מתייחס למקורות הייבוא של בתי הזיקוק בתחום הנפט".

שגרירות ארה"ב: "ארה"ב וישראל עבדו יחד באופן הדוק על הסנקציות על רוסיה ואנו נמשיך בשותפות ההדוקה הזו".

יש לך הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכיר/ה מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

Picture of דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

12 תגובות

  1. אם עד היום ה"בונוס" היה חופש פעולה בסוריה, לבנון ועוד… אז ניחא.
    אם מנצלים את הצינור האומלל של קצא"א לעקוף התחייבות לארה"ב,
    אז הממשלה המטורללת מפגינה את טרללוטה יום אחרי יום.

  2. באמרקאים גם המשיכו לקבל אספקת אנרגיה מרוסיה במהלך המלחמה עם אוקראינה. תבדוק טוב.

  3. התהליך החל בממשלת בנט/לפיד שהשיגו דלק ופחם זול לישראל. מקווה שהדלק הזול ימשיך להגיע לישראל.

    1. לא קשור. לא קנה מידה לכלום. רוסיה של פוטין הפכה למדינה חוטפת ילדים. ועוד כמה פשעי מלחמה. יש סיבות טובות לחרם הזה.
      ובאירופה כמו באירופה… אתה חוזר על זה עם כמה שמות משתמש…

  4. מעניין מאוד. טוב לדעת את מאחורי הקלעים של מה שהמדינה שלנו עושה. חשוב מאוד ותודה על הכתיבה.

    1. כתבה חשובה.
      ניתן להוסיף כי בחודשים האחרונים מעבר הנפט מאשקלון לאילת גדל בהיקפו וכך 'יתכן' כי ישראל משמשת צינור למעבר דלקים מרוסיה? בדיוק מה שהאמריקאים מוטרדים ממנו..

    1. אם מישהו באירופה קנה או לא קנה זה לא הנושא ולא רלבנטי. זה לא קנה מידה לכלום.
      הבעיה היא שמצהירים על מדיניות אחת ובפועל מיישמים מדיניות אחרת. בעיה של הטעית הציבור שקרים וחוסר שקיפות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק