ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בשיחה מקרית עם מפגינים מהמחנה הנגדי, הופתעתי לגלות שאנחנו מצליחים גם להסכים

מצאתי את עצמי בלב הפגנה הפוכה לזו שיצאתי אליה. התחלתי לשוחח עם עוד ועוד ישראלים שהביעו כאב גדול. ביקשנו להתמקד במשותף ולא במפריד. כעת כשהפניות לפוליטיקאים העלו חרס -חובתנו האזרחית היא להתחיל ללמוד לדבר זה עם זו ולהקשיב. טור אורח
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

להתמקד במשותף במקום במפריד (צילום: שיר טורם, פלאש 90)

ביום ראשון ה-26 למרץ נפל דבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, ובבחינת הקש ששבר את גב הגמל עורר גל הפגנות ומחאות ספונטניות לרוחב ולאורך כל הארץ. גם אני כאזרח נקראתי לדגל, ומצאתי עצמי מפגין עד שעות הבוקר המוקדמות, חוזר להפוגה קלה ויוצא באוטובוס הראשון לירושלים, כדי להילחם למען עם ישראל כנגד ממשלת ישראל ומה שלתפיסתי הוא ניסיון ההשתלטות אלים על המדינה ושיטת המשטר.

לאחר שעות של הפגנות, הלכתי בשעות הצהריים לנוח לרגע ולאכול ומשחזרתי גיליתי שההפגנה זזה ומצאתי את עצמי בלב ההפגנה בעד הרפורמה. לצד הרגשה של איום – אחרי הכל מבליטים כל מקרה אלימות בתקשורת המיינסטרימית – נתקלתי בשולי ההפגנה בקבוצה מעורבת של מפגינים בעד ונגד במהלך ויכוח סוער. תחילה נדהמתי, לאחר מכן הצטרפתי לוויכוח, ולבסוף מצאתי עצמי משוחח עם מגוון תומכי הרפורמה – ימנים חילונים, מתנחלים, חרדים – אנשים ערכיים ושקולים, ומנסה להסביר ולפרק עבורם את הרפורמה, את שיטת המשטר ואת הנזקים שיעלו ממנה.

הפגנת תומכי הרפורמה המשפטית (צילום: פלאש 90)

מצאתי שאנחנו מסכימים על מגוון מאוד גדול של נושאים, ועל אלה שלא – אפשר לדבר. הסכמנו על כך שאנחנו חלק מאותו העם, על כך שאופייה היהודי ואופייה הדמוקרטי של המדינה חשוב לשנינו גם אם הדגשים שלנו אחרים, על כך שיש הרבה מן המשותף בין ערכי היהדות לערכי הדמוקרטיה ושכדאי להתמקד במשותף במקום במפריד. הסכמנו גם על כך ששופטי בית המשפט העליון פעלו לפי מה שהיה בעיניהם טובת המדינה, גם אם הם טעו בדרך.

הדבר יוצא הדופן הוא שגם בנושאים הרבים בהם לא הסכמנו (בחלק מהמקרים גם על העובדות עצמן) – הגענו להבנות בנוגע לצעדים שלדעתנו צריך לבצע כדי שכולנו נרגיש בבית, בטוחים וגאים להיות חלק ממדינת ישראל: יצירת איזון בין בית המשפט, הממשלה – וגם הכנסת.

תורת הקשב

הפער התקשורתי בין שני המחנות הוא שמים וארץ. כל צד צורך באופן כמעט אקסקלוסיבי את תיבות התהודה שהוא שרוי בהן, ולכן הנחתי שהמציאות עליה הצד השני מתבסס לא תואמת כלל למציאות עליה אני – חילוני, שמאלני ובן למשפחה אמידה במרכז הארץ – מתבסס.

מה שאני הולך לכתוב בהמשך, מטבע הדברים, עלול לגרום לתחושות לא קלות. בקשתי היא – קראו בתשומת לב, שקלו במוח ולא בלב את הדברים לפני שאתם מבטלים אותם, שכן עם התחושות שעולות מהשטח אין דרך אחרת להתמודד, ולא משנה אם הן מבוססות מציאות או מציאות אלטרנטיבית. מה שאני כותב מייצג כשישה בני שיח איתם שוחחתי עד שעות הלילה המאוחרות.

שמעתי מה יש למפגינים לומר, הכאב הוא עצום (צילום: פלאש 90)

אז איך זה עבד? קודם כל, עשיתי את שייעצתי לכם לפני רגע, והקשבתי קשב רדיקלי. שמעתי את מה שיש להם לומר ואת הרגשות שלהם, הכלתי וקיבלתי אותם. הכאב בציבור תומכי הרפורמה הוא עצום, הרגשתם היא שיש התעלמות גורפת מקולם, מדרכם ומהשקפת עולמם, שזוכות ללגלוג ולפסילה בתקשורת ובפוליטיקה המיינסטרימית מאז קום המדינה. כעת, משלראשונה זכו לרוב פוליטי ונמצאים בשלטון מלא, הם מנסים לבצע שינויים כפי שהם רואים לנכון, ובעיניהם פועלים לטובת המדינה כולה ולא רק עצמם, אך הצד השני שעד כה זכה לרוב בקונסטלציות כאלה ואחרות, או לכל הפחות לתיקו, מבטל את תוצאות הבחירות בפעם הראשונה בה הם מנצחים ויוצא נגד נציגיהם וכל שינוי וחוק שהם מציעים.

ההרגשה שאני מקשיב, מכיל ומתחשב ברגש הזה, פתחה דלת לדיונים פורים לגבי הרפורמה המוצעת, כשלאורך כל השיחה ניסיתי להתמקד ולהיאחז בכל פסיק שעלה איתו אני מסכים או מבין. לאחר מכן הצגתי להם את הרגשות שאני חש, הבהרתי להם שאני מרגיש חרדה, הבהרתי להם שמטרתי היא לא לפסול אותם ולהשאיר אותם בשוליים, אלא להגן על המדינה מסכנה מידית ומוחשית.

למרות מה שנאמר בכלי התקשורת ובכנסת ישראל, יש עם מי לדבר. בלא שהתכוונו לכך, הפוליטיקאים יצרו מצב בו נשבר הקיר, גם אם באופן זמני, בין תומכי ומתנגדי הרפורמה – לא יכולתי לקוות לפעילות אזרחית טובה מזו

דיברתי על הרקע, על כך שכנסת ישראל, הגוף שאמור לייצג את כלל העם, הוא גוף חלש שסמכויותיו סופחו לממשלה (כ-65% מהחוקים במדינת ישראל הם הצעות חוק ממשלתיות) ולבית המשפט (שלקח לעצמו את תפקיד הביקורת על הממשלה), ושלאחר הרפורמה שתעביר את הסמכויות מבית המשפט לממשלה נשאר עם רשות אחת ללא בלמים. הסכמתי איתם שבית המשפט מתערב בפוליטיקה מעבר למה שדרוש, אם כי אנחנו לא מסכימים על העוצמה שזה נעשה בה, ושאלתי האם הפיכתו לגוף עוד יותר פוליטי יפתור את הבעיה. דיברתי על חוק איסור חמץ, על אמונה, על אהבה שאינה תלויה בדבר ועל ערכי היהדות וצביון המדינה כפי שאני תופס אותם.

מצאתי שלאחר שהקשבתי להם, הם הקשיבו לי – ענו לעניין, התייחסו לטענות שהעליתי וכיבדו אותי כאדם. מצאתי שלמרות מה שנאמר בכלי התקשורת ובכנסת ישראל, יש עם מי לדבר. בלא שהתכוונו לכך, הפוליטיקאים יצרו מצב בו נשבר הקיר, גם אם באופן זמני, בין תומכי ומתנגדי הרפורמה – לא יכולתי לקוות לפעילות אזרחית טובה מזו. הלוואי שבאותו המרץ בו אנחנו מנאצים זה את זה ברשתות, היינו מתמקדים ביצירת מוקדי שיח ערים וענייניים בהם שני הצדדים יכולים להיפגש, לשוחח, ולהבין שכולנו חלק מאותה ישות וגם אם אנחנו חולקים על הדרך, מטרותינו דומות יותר מאשר הן שונות.

משהפניות לפוליטיקאים העלו חרס, כשצד אחד מרגיש שאין מי שמייצג אותו והצד השני מערים קשיים על ניהול שיח ענייני וער, אני סבור שחובתנו האזרחית, משני צדי המתרס, היא לדבר מחוץ לפוליטיקה המסורתית, פנים אל פנים, להקשיב ברצינות ולשטוח את טענותינו באופן ענייני ומכבד. אחרי הכל – כולנו כאן, ואין לנו ארץ אחרת.

*

נועם יעקבי הוא סטודנט למדעי המחשב ומתמטיקה

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

2 תגובות

  1. יפה לך נועם, ברכותי שגילית שקיים גם צד ימני למפה, ושיש לו אידיאולוגיה סדורה וגם לא מעט טענות שלא פשוט לסתור בהינף יד. מאמר הדעה שלך הוא מסוכן, ולכן אני שמח שיש את "שקוף" שאפשר לך לפרסם אותו. אתה לא מאמין לי שהוא מסוכן ? תרשה לי לנסות לשכנע אותך.
    אנחנו חיים בארץ הזו בתוך אנומליה. מדינת תל-אביב, בה נערכו ההפגנות שסיקרת, היא העיר השלישית ביוקר המחיה (מנורמל לשכר החציוני) בעולם. מעליה ברשימה נמצאות רק שתי ערים. הראשונה היא ברמודה, הממוקמת על אי שלא מייצר כלום למעט תיירות ותפוחי אדמה. כל המזון ומוצרי הצריכה מיובאים, דרך מנגנון ממשלתי מנופח ומסואב שמטיל מיסי עתק על הסחורה. העיר השנייה היא ביירות : עלות המחיה בה היא ~1000$ לנפש לחודש (לפני שכירות), במדינה שבה השכר החציוני הוא קצת יותר מ 100$ לחודש, העשירון העליון מחזיק ב 70% מהעושר, השחיתות חוגגת, ומוביליות חברתית פשוט לא קיימת.
    ואז במקום השלישי והלא מכובד – תל אביב. אני לא רוצה להיכנס כאן לניתוח המדויק כיצד נכנסה תל אביב לאותה רשימה עם שתי הערים האחרות; כל אחד שחי כאן יכול להביא את הנימוקים. אני כן רוצה לומר שלי, לך, ולאנשי הימין שהפגינו בעד המחאה יש אינטרס משותף חזק מאוד והוא – שתל אביב תיצא מהרשימה הזו. ומה הסכנה ? הסכנה היא שאם תאפשר "חיכוך" של אנשי "שמאל" אידיאולוגי עם אנשי "ימין" אידיאולוגי בהפגנות ברחוב, ללא תיווך של שופרות התקשורת מטעם (מטעם קוקה-קולה, בז"ן, שטראוס, יצחק תשובה, הפרד ומשול נוסח ערוץ 14 וכו' וכו') הם עשויים לגלות שההבדלים ביניהם בקשר לרפורמה המשפטית או ההפיכה המשטרית, שטחיים וניתנים לגישור, והם הרבה, אבל הרבה פחות חשובים ביחס לדאגות המשמעותיות שמאחדות אותנו. כל זה אפשרי כאשר מדברים ישירות, ומנטרלים את המנטרות על שנאה מולדת שמביאה להדרת בני עדות המזרח ממוקדי הכוח בכלכלה ובצבא כבר 70 שנה (ערוץ 14 ?), או את קיומה של תוכנית סדורה ומפורטת של הימין להפיכה שלטונית מהירה תוך השתלטות על בתי המשפט, הקמת מיליציה חמושה, מניעת הצבעה של הערבים וחיסול כל הג'ינג'ים (ערוץ 12 ?). אתה מתחיל לראות את הבעיה ? אם זה יקרה, אתה עוד עלול לעשות יד אחת עם האפיקורסים תומכי הרפורמה, לשים בצד את השאלה האם בבג"צ ישבו 14 תואמי אהרון ברק + שופט ערבי, או 7 תואמי אהרון ברק + 8 כאלה שאינם תואמים לו, ולצאת להפגין ביחד נגד יוקר המחיה, הבירוקרטיה המיותרת, הקרטלים והמונופולים, שוק הדיור והשכירות המוטרף וכיוב'. ואת זה – אף גוף תקשורת (חוץ משקוף) לא יכול להרשות לעצמו – זה יהיה רע מאוד לעסקים. לכן לא תמצא מאמרי דעה דומים או אפילו מזכירים את מאמר הדעה שלך בכלי התקשורת מטעם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!