ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

צ'ופר החניות ללוביסטים: התנועה לאיכות השלטון צפויה לאתגר את הכנסת

לאחר פרסום "שקוף", בתנועה דורשים להקצות חניות גם לאנשיה - והכנסת צפויה לעמוד במבוכה מול גל בקשות דומה. הקריטריון שקבעה הכנסת לחלוקת חניות ללוביסטים מסחריים הוא ותק של 10 שנים בעבודה מולה. וגם: רשימת הארגונים המלאה שזכו לצ'ופר החניות נחשפת לראשונה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

משכן הכנסת (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

התנועה לאיכות השלטון דורשת הקצאת חניות חינם לאנשיה, על בסיס פרסום "שקוף" בו טענה היועצת המשפטית כי חניות מוענקות ללוביסטים על פי הותק. הפניה עשויה להוביל לעוד דרישות דומות מארגונים שונים. לראשונה אנו חושפים כי בנוסף ל-25 הלוביסטים בעלי אישורי כניסה לרכב, גם לעוד 39 גופים חיצוניים לכנסת יש אישור כניסה לרכב למשכן.  

בנובמבר האחרון חשפנו ב"שקוף" את רשימת 25 הלוביסטים המחזיקים באישורי כניסה לרכבם לכנסת. החניות הנן משאב ציבורי במחסור – ומוענקות בחינם לגורם מסחרי שמקדם בעלי אינטרסים ולא את הציבור. לאחר הפרסום פנה "לובי 99" לכנסת בשאלות הנוגעות לנושא.

לפני חודש פרסמנו את התשובה ש"לובי 99" קיבלו מהיועצת המשפטית לכנסת, ובה עו"ד שגית אפיק חושפת כי הקריטריון להענקת החניות ללוביסטים מסחריים הוא 10 שנים. היא מודה כי אין מידע בארכיוני הכנסת לגבי ביסוס ההנמקות שעמדו מאחורי ההחלטה להעניק ללוביסטים אישור חניה, אולם "אני מניחה שהרציונליים לקביעת פרק זמן זה הם מספר מקומות החניה המוגבל שקיים בכנסת בשילוב הרצון להבטיח שרק שדלן שמגיע לפעילות ארוכת טווח הוא כזה שמוצדק לתת לו אישור כניסה עם רכב". 

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עתה פנתה התנועה למען איכות השלטון לעו"ד שגית אפיק, בדרישה להעניק אישורי חנייה חינם לתנועה, זאת על בסיס הקריטריון שנקבע ללוביסטים. "הענקת הטבה זו ללוביסטים של חברות מסחריות, תוך שלילתה מארגונים הפועלים למען הציבור, מהווה חלוקה פסולה של משאב ציבורי ללא מכרז, ובוודאי שנוגדת את אינטרס הציבור", כתבו במכתב.

"דומה שאין ספק שבמקום שבו קיימת אפשרות להקצאת משאבים במחסור – מן הראוי הוא שהחלוקה תיתן קדימות לנציגי החברה האזרחית, שמשאביהם מלכתחילה דלים יותר ממשרדי לובינג פרטיים; והם אף מייצגי האינטרס הציבורי הכללי, ולא אינטרס צר של בעל הון כלשהו. 

"בנוסף לאמור, לא רק שהתנועה עומדת בתנאי קריטריון המינימום שצוין במכתב התשובה של היועמשי"ת – הרי שלא למותר להזכיר שהתנועה בניגוד ללוביסטים המסחריים, מייצגת את האינטרס הציבורי ללא משוא פנים וללא מניע נסתר. לכן, לאחר שניתנו ללוביסטים המסחריים הטבות בדמות חנייה חינמית בכנסת, הרי שעל אחת כמה וכמה זכאית התנועה להטבה זו".

פניית התנועה עלולה להוות תחילתו של גל דרישות מארגונים וגופים שונים, שיבקשו גם הם להחיל עליהם את הפרמטר להקצאת משאב החנייה שמוקצה ללוביסטים, מה שעשוי לגרור הכרח של שינוי הפרמטר. התנועה היא גוף המתמחה בעתירות, ומקרה של סרבנות הכנסת להעניק לה את הצ'ופר היקר, עשוי לגרור בסופה עתירה לחיוב שינוי הקריטריון לפיו מוענק המשאב בציבורי. 

אישורי כניסה לרכב – להסתדרות, לשלטון המקומי ולהתאחדות התעשיינים

חניה חינם אינה המקרה היחיד בו הכנסת תיאלץ להסביר כיצד היא מחלקת צ'ופרים לגורמים חיצוניים. לבקשת חופש מידע של "שקוף" אודות אישורי כניסה לרכב, הסבירה הכנסת כיצד היא מחליטה לחלק אותם:

"גופים חוץ פרלמנטריים, כגון ארגוני עובדים, ארגונים יציגים, ארגוני מעסיקים, גופים סטטוטוריים העוסקים בייצוג הציבור או גופים אחרים המייצגים את הציבור בפני ועדות הכנסת", פירטו בתשובה. "גוף כזה, שמקיים פעילות קבועה בכנסת בהיקף גדול ונציגיו מגיעים לכנסת בתדירות של פעמיים בחודש בממוצע – זכאי לשני היתרי כניסה לכנסת. ארגון יציג שתדירות הממוצעת של ביקורי נציגיו בכנסת עולה על פעמיים בחודש, רשאי לקבל אישור חניה אחד". לפירוט הפרמטר צורפה רשימה של 39 אישים שמחזיקים באישורי כניסה קבועים לאור פעילותם בגופים שונים. 

הרשימה כוללת שני נציגים של "התנועה להעצמת ירושלים", כמו גם נציגים של איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים, קופת החולים מכבי, מועצת הצמחים, התאחדות האיכרים, ועוד. 

מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם אם הכנסת תעניק לתנועה למען איכות השלטון מקומות חניה על בסיס הקריטריון לגופים שונים, ולא קריטריון הוותק של לוביסטים, לא מן הנמנע שמדובר בתחילתו של "צונאמי" בנושא, כיוון שמעבר על רשימת בעלי החניות הקבועות הנוכחית מגלה שהיא פותחת פתח לעוד רבים אחרים שעשויים לדרוש חניות כאלה – ואולי לא ידעו שלאחרים יש. בין המצ'ופרים: קופ"ח כללית, לאומית, תנועות שונות, מכוני מחקר, התאחדויות ענפיות נוספות, ארגונים נוספים, כשבפועל מדובר במשאב המצוי בחסר. 

לא מן הנמנע שטרם שמענו את המילה האחרונה בסוגיית הקצאת חניות חינם בכנסת, משאב במחסור, לגורמים חיצוניים, ושהשקיפות שקידמנו בנושא עשויה לחולל שינוי בהקצאות.

להלן רשימת המחזיקים באישור: 

שם בעל החנייהארגון
מרגוליס דבורהועד ראשי האוניברסיטאות
קוכמן דודהאיחוד החקלאי
ארז רןארגון המורים
מנור בוריסארגון המורים
סולומון רונןאיגוד לשכות המסחר
דניאל יצחקאיגוד לשכות המסחר
לויה שלמה דניאלאיגוד לשכות המסחר
סולומון מריםמ. שלטון מקומי
אגמי שולה סולנזמ. שלטון מקומי
דיין מדר רותמ. שלטון מקומי
אליהו הדרמ. שלטון מקומי
דולברג שלמהמ. שלטון מקומי
אטיה איתןמ. שלטון מקומי
טייב יהושע משהמ. שלטון מקומי
ואג'מי יוחאימ. שלטון מקומי
מנקס מיכל רבקהמ. שלטון מקומי
בר דוד ארנוןההסתדרות החדשה
בוניפל דניאלההסתדרות החדשה
יעקבי אריאלההסתדרות החדשה
יעקב רועיההסתדרות החדשה
עוז גלההסתדרות החדשה
ויץ ורדההסתדרות החדשה
אלון צבימועצת הצמחים
גולן עומריהמועצה להשכלה גבוהה
רוזנטל פניאל קופ"ח מכבי
פרי מיטלהתאחדות התעשיינים
שושני רובי זאבהתאחדות התעשיינים
תומר רוןהתאחדות התעשיינים
אדרי חגיהתאחדות התעשיינים
שרייבר חןלשכת רואי חשבון
הס אריה צביהתנועה להעצמת ירושלים
פרנס איתןהתנועה להעצמת ירושלים
ריינמן יאירהתאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים
אמיתי דבהתאחדות האיכרים
יהב הגרהתאחדות האיכרים
שפירא מתניהמועצת יש"ע
שדה ששוןהסתדרות עובדים לאומית
שמחי יואבהסתדרות עובדים לאומית
שלאין חנןהסתדרות עובדים לאומית
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!