ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נתניהו רוצה להשתלט על הלמ"ס, איך זה ישפיע עליך?

סערת החקיקה המשפטית השכיחה במעט את הדיווחים על ניסיונות ראש הממשלה למנות את מקורביו לתפקיד ראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. החוקר פרופ' דרור פייטלסון מזהיר בראיון ל"שקוף" מהפגיעה באמינות המידע על ישראל מול העולם, מההשפעות החמורות על תכנון התקציב ומספר איך אפשר "להקל על משבר הדיור" בעזרת שינוי קטן בנתונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בלהט האירועים, ניסיונות ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוט בלשכה המרכזית בסטטיסטיקה (למ"ס) עלולים לחלוף בלי שעצרנו לחשוב – מה פוליטיקאים יכולים להרוויח משימוש מושחת בגוף הזה? נזכיר כי בתחילה ניסה נתניהו להצניח את מנכ"ל משרדו לשעבר, יוסי שלי, לתפקיד ראש הלמ"ס, ניסיון שנכשל לאחר חשיפת מיכאל שמש ב"כאן חדשות". השם הבא שעלה הוא איש אמונו, אבי שמחון, שמאז הוצע גם כנגיד הבא של בנק ישראל.

"יש לשלטונות אוטוקרטים רצון לתדמית של מהוגנות, של שמירה על פרוצדורה תקינה – וזה מה שעלול לקרות פה", מזהיר פרופ' דרור פייטלסון, שעוסק בעשור האחרון בהנגשת דאטה ומנוסה בעבודה מול הלמ"ס. "זה ללכת למקורות המידע ולזהם אותם מראש. ברגע שאתה שולט במקור הבסיסי במידע רשמי של המדינה, כל מה שנבנה מעל זה, התכנון של פני העתיד, מתבסס על נתונים שרצית מראש לקבל. זה המשך של מתקפה של נתניהו על האמון. מדינה לא יכולה לתפקד בלי אמון. דברים לא יעבדו בלי אמון".

אחת ההשפעות שיכולה להיות לכך היא על התקציב והחלטות משרד האוצר. "יש עשרות מדדים שמשפיעים על החלטות הממשלה ועל המשק. הלמ"ס קובע למשל מה יהיה מדד יוקר המחיה, מדד תשומות הבניה, מחירי תחבורה ציבורית. יותר מכול, הוא מודד את התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג). זהו מדד של כל הפעילות הכלכלית במשק. מי שרוצה לדעת מה הייתה הצמיחה הכלכלית בישראל – זה המדד. במשרד האוצר אחת המטרות העיקריות היא לשמור על הצמיחה. זה מצביע על המצב של המדינה, על התדמית, זה ממקם אותנו במדרג הכללי של כלכלות העולם".

"יש לשלטונות אוטוקרטים רצון לתדמית של מהוגנות". פרופ' פייטלסון (צילום: האוניברסיטה העברית)

אחת ההשלכות המדאיגות של החשש להפיכתו של הלמ"ס לגוף מוטה, היא הידרדרות האמינות שלו ביחס לעולם. "מרגע שזה עולה לדיון כבר אמינות הלמ"ס נפגעת", אומר פייטלסון. "זה חשוב גם מול ה-OECD, קרן המטבע וגופים מסוג הזה – בדומה לאמינות בג"ץ מול העולם. אבל הבעיות העיקריות שלנו הן כלפי פנים, בארץ".

איך היית מסביר בפשטות את ההשפעה של הלמ"ס על הציבור?

"יש חלקים לא מבוטלים במגזר העסקי שרוצים נתונים אמינים – ברגע שהאמינות תיפגע אנחנו בצרות. דוגמה אחרת היא מחירי הדירות – הלמ"ס מוציא נתונים עקביים בנושא. כשמחירי הדירות עולים זה משפיע גם על תחושת יוקר המחיה של אנשים וגם על ההחלטות שלהם. זה מדד מורכב מאוד, יש עליו ויכוחים מתודולוגיים בכל העולם. לכן יש שם פרצה להשפעה. אתה יכול למשל להקטין את משבר הדיור כביכול, כי בשיטה אחת מחירי הדיור יעלו פחות מבשיטה אחרת".

שר או שרה יוכלו לדרוש שהלמ"ס יספר להם נתונים המוכיחים את הצלחתם?

"ראש הלמ"ס לא עושה את הכול בעצמו, מי שמבצע בפועל הם החוקרים. להגיע לרמה של להראות שהביצועים של משרד ממשלתי היו טובים לקראת הבחירות – אנחנו רחוקים משם לדעתי".

מה לגבי ההשפעה על התקציב?

"כשמרכיבים את תקציב המדינה, בודקים עד כמה הגירעון הכללי הוא גדול ביחס לכלכלה, כלומר ביחס לתמ"ג. מה שחשוב זה לא המספר האבסולוטי אלא היחס ביניהם. ואם אתה משחק עם התמ"ג, אתה יכול להציג את הגירעון כרצונך, כל העסק גמיש ונתון למניפולציות. אם ממשלה רוצה להגדיל את הגירעון והתקציב, הלמ"ס הוא שחקן משמעותי".

אולי גם היום יושבים אנשים עם אג'נדות? זה לא משפיע על ניתוח הנתונים כבר עכשיו?

"קודם כול צריך להזכיר שנתניהו הוא מינה את ראש הלמ"ס הקודם. במנהל הציבורי יש אינסוף תפקידים, רובם מחייבים רקע מקצועי. אנחנו מאמינים שאנשים שממונים עליהם פועלים לפי השיקולים המקצועיים כמיטב יכולתם. זה שהוא ניסה למנות אדם שלא מוכשר לתפקיד ולו בצורה הדמיונית ביותר, מראה שהמטרה היא לא לתרום לתפקוד המערכת".

"מידע אמין הוא הבסיס להכול"

מעבר לחשש משימוש רודני בעיצוב תדמית המדינה, פרופ' פייטלסון מעלה גם את מצבו הרעוע של הלמ"ס היום, שתקוע הרחק מאחור ביחס למדינות אחרות. "מדינת ישראל לא משופעת בנתונים, אנחנו במקום די רחוק לעומת העולם במצאי של נתונים גולמיים שאפשר לעבוד איתם", הוא אומר. "זה משפיע על המון דברים, גם על המגזר העסקי, פשוט כי אין נתונים. אחת הדוגמאות המוכרות הן היעדרה של ישראל ממחקרו המפורסם של תומס פיקטי על אי שוויון, שהפך לרב המכר 'הון במאה ה-21'. הוא אסף נתונים על עשרות מדינות כדי להראות את הקשר בין אי שוויון לביצועים כלכליים, גם במדינות נידחות כמו ירדן. ישראל לא נמצאת שם – פשוט כי אין נתונים. הלמ"ס לא בודקת נתונים על אי שוויון ברכוש ועושר.

"מידע אמין", אומר פייטלסון, "הוא הבסיס לכל כך הרבה תהליכים – זו השקעה שצפויה להחזיר את עצמה בפיתוח. אבל יש מי שלא רוצים להשקיע את המשאבים כדי לייצר מידע אמין אלא להשפיע על מידע שיהיה מוטה לכיוונים שהוא רוצה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

8 תגובות

  1. אם למישהו אחר פעם היה ספק לגבי כוונותיו הזדוניות של ביבי, חשוב לחשוף אותו למידע הזה.

  2. השתלטות על הלמ"ס היא בעייתית. יש דרישה לפרסם נתונים סטטסטים בזמן ממשלת השינוי מתקופת הקורונה. הדרישה לא מולאה. זה אכן מחדל. על זה לא דווחתם עד כה. ועל כן הכתבה איננה נטולת פניות. אני מבין מזה שאם ביבי לא בשלטון אין בקורת עיתונאית. אתם (והמכון הישראלי לדמוקרטיה , וערוצים 11-13) מוכיחים שוב ושוב שללא ביבי אין דמוקרטיה. יתכן שלמען הדמוקרטיה לא תהיה ברירה ואההיה חייב לבחור ביבי בפעם הבאה.

    1. הלמ"ס הינו גוף ממשלתי תחת משרד ראש הממשלה! קודם כל, ראש הממשלה אחראי על המשרד הזה!!!! ראש הממשלה ביקש למנות ממלא מקום לסטטיסטיקן הראשי שאין! וגם אמר להקפיא כל מינוי עד ימצא סטטיסטיקן ראשי! אין שום דבר לא ראוי או מסכן את אמינות הנתונים בפעולות אלה! זה האשמות מופרכות שנועדו רק להכפיש ולהפחיד את האוכלוסיה! כלי התקשורת הם מחוללי הכאוס והפחד בעולם כיום! יום אחד כל זה יתרסק לכם בפרצוף עיתונאים קטנים שכמותכם!

      1. לפי ההגיון הזה – לא צריך אנשים עם ידע בתחבורה כדי לנהל את התחבורה, לא צריך ידע ברפואה כדי לנהל רפואה ולא צריך רקע צבאי כדי להיות רטמכ"ל -אני מציע למי שמאמין בזה ללכת לאדם שאיו לו הכשרה כרופא ולבקש ממנו לנתח אותו – סה"כ יחסוך הרבה כסף.
        אנחנו יודעים 3 דברים על יוסי שלי – 1. הוא חסר ידע מקצועי מתאים (אין לו תואר בסטטיקסטיקה אפילו לא תואר ראשון או שני, בטח לא דוקטור) 2. הוא נאמן מאד לנתניהו 3. הוא לא היסס לשקר (ונתפס בכך ולכן גם הורשע בפלילים) – זה בדיוק שלושה דברים שאיתם מאד לא כדאי שיהיה אחראי על כל הנתונים בישראל.

    2. יוסי שלי הוא עבריין מורשע או משהו כזה? מה הבעיה למנות אותו? כל מי שביבי ממנה הוא באופן אוטומטי מושחת?

      1. למה חשוב למנות איש בעל ידע מקצועי מספיק? לדוגמה כולם מבינים שאם מביאים קצב או אופטקאי לבצע ניתוח – זה לא רעיון מוצלח – צריך מישהו שלמד רפואה 7 שנים ואחר כך התמחה בניתוחים – בדרך כלל בניתוח מסוג מסויים – נניח מנתח לב או מנתח מוח. אותו דבר במאות מקצועות אחרים – מי שבונה גשרים צריך להיות מהנדס עם רקע מתאים, כדאי שמתכנת יכתוב את האתר שאתה רוצה להקים ולא מהנדס גשרים או מנתח. באופן דומה יש דרישות לתפקיד הסטטיסטקי הראשי – להיות דוקטור בסטטיסטיטקה או בכלכלכה ולפרסם מספיק מחקרים מדעיים. ליוסי שלי אין את הרקע הזה יש לו תואר ראשון בהנדסה תעשייה וניהול ואין לו רקע מדעי. הוא החלט על דעת עצמו שיש לו רקע מתאים.

      2. מלבד זה הוא לא עבריין מורשע אבל גם ממש לא אדם אמין

        ב-2008 הואשם בשבועת שקר וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, לאחר שהציג תצהיר כוזב לוועדת המינויים בשירות הציבורי כי אין לו זיקה פוליטית לאף מפלגה, על אף שהיה פעיל ליכוד בעת שמונה ליושב ראש רשות הדואר[6]. ב-2012 חתם על הסדר טיעון שבו הודה בעבירה של הפרת חובה חקוקה, מבלי שהורשע בביצועה. לפי ההסדר, נאסר עליו לכהן בשירות המדינה עד ליוני 2015.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!