ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תיעוד: חומר חשוד זרם לנחל הקישון מכיוון מפעלי בז"ן; "עלול להגיע לשולחן שלנו"

חשיפת "שקוף: קצף שהגיע לנחל ועדויות של גורמים באזור מצביעים על סכנה ממשית לזיהום שעלול להגיע לדגי מאכל • המשרד להגנת הסביבה לא הזהיר את הציבור תוך כדי בדיקת המצב • מנכ"לית רשות נחל הקישון: "ברגע שדג ניזון מחומר מזהם, זה מצטבר ברקמות הגוף ויש 'הגברה' בשרשרת המזון" • בז"ן: "תוצאות הדיגומים תקינות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חומר דמוי קצף זורם לנחל הקישון מכיוון מפעלי בתי הזיקוק (צילום: מערכת "שקוף")

כבר כמעט שבוע שמוזרם לנחל הקישון חומר בלתי מזוהה, דמוי קצף. מקור הקצף מכיוון מפעלי בתי הזיקוק (בז"ן), מתקן טיהור השפכים שלהם ומקור לא יודע. למרות המראה יוצא הדופן, המשרד להגנת הסביבה לא דיווח על כך לציבור ולא פורסמה כל אזהרה. גורם עימו שוחחנו סיפר ל"שקוף" כי לא זכור אירוע כזה בשנים האחרונות. "מדי פעם מוזרם מעט חומר זר, בטח לא בכמויות מסוכנות, אבל אירוע כזה הוא חריג", אמר.

כמויות הקצף החריג על המים בקישון תועדו גם הבוקר (רביעי) ולפי הדיווחים מדובר באירוע שהחל כבר ביום שלישי בשבוע שעבר ומאז נמשך בתדירויות משתנות. החשש בקרב גורמי הסביבה הוא כי מדובר בקצף לכיבוי שריפות שעלול להכיל תרכובת רעילה בשם PFAS. בישראל לא קיימת מעבדה מאושרת לזיהוי החומר במים ו"לשקוף" נודע כי דגימה תשלח למעבדה מיוחדת בארצות הברית שמוסמכת לכך והתוצאות עלולות להגיע רק בעוד שבועות ארוכים. 

זרימת החומר החשוד לנחל הקישון, השבוע (צילום: "מערכת "שקוף")

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים, אישרה ל"שקוף" כי הם אכן נתקלו בחומר בלתי מזוהה ובימים אלה הם עורכים בדיקות. לדבריה, החומר נפלט מצינור של בתי הזיקוק וצינור של החברה שאחראית על התפלת השפכים של בתי הזיקוק, גלובל אנוירומנטל סולושנס. נסים הסבירה כי החברה משמשת כלי קיבול למפעלים ואין לה חלק ביצירת הזיהום. "הבחנו בזה לראשונה בעת סיור שגרתי בשבוע שעבר וערכנו חמש דגימות", סיפרה. "אנשי המקצוע שלנו הבחינו במוצאים של בז"ן וגם במוצא של גלובל אנוירומנטל סולושנס בקצף מצינור המוצא". עוד הוסיפה כי "אנחנו לא מכירים הקצפה ברמה הזו ואנחנו חושדים שזה תרכובות PFAS או דטרגנטים, תרכובות שיש בחומרי ניקוי".

בבתי הזיקוק מסרו בתגובה כי תוצאות דיגומי המים היו תקינות, אולם הם סירבו להשיב על שאלות המשך, כמו באיזה מעבדה החומר נבדק, מאין הוא הגיע, מדוע לא דיווחו על כך ומה הצפי לסיום האירוע. "כפי שבז"ן דיווחה למשרד להגנת הסביבה, נתוני הניטור הרציף בזמן ההזרמה היו תקינים", ציינו. 

שתיקה רועמת

חשוב לציין כי עדיין לא ידוע מה מקור החומר ומה מידת הסכנה שלו, אולם נדמה כי הרשויות בוחרות שלא לנקוט בעיקרון המונע ולא מיידעות את הציבור. "המשרד, כיתר הרגולטורים בישראל, מדווח על פי רוב על הליכי אכיפה בסיומם ולא כאשר הוא שולח מכתב בירור או זימון לשימוע לחברה", הסבירו בעבר את מדיניות אי השקיפות במשרד להגנת הסביבה. "למשל כשמוטל עיצום כספי, נפתחת חקירה, או מוגש כתב אישום, ולא כשהוא שולח מכתב בירור או זימון לשימוע לחברה". אלא שההליך שלאחר השימוע עלול להמשך שנים ארוכות, ועד לסיומו הציבור לא יוכל להתחקות אחר הגורמים המסכנים את בריאותו והסביבה.

לטענות שלא מפרסמים ברבים את המידע אמרה נסים כי "כשיהיו התוצאות נבין את הסיבה ונפרסם לכולם". עוד הוסיפה כי לא ידוע לרשות על פעילות חריגה בבתי הזיקוק, אך במידה שמדובר בחריגה – זו עבירה פלילית ובסמכות המשרד להגנת הסביבה לאכוף. נסים ביקשה להדגיש כי באופן קבוע בתי הזיקוק מזרימים שפכים לנחל הקישון והמקום אינו מיועד לרחצה או דיג. יחד עם זאת, החוק מאפשר להזרים שפכים מסוימים לתוך המים ובכמות מסוימת ולא כל פסולת. 

ומה הסכנות אם אכן מדובר בתרכובת הרעילה? "ברגע שדג ניזון מחומר מזהם, זה מצטבר ברקמות הגוף ויש 'הגברה' בשרשרת המזון", הסבירה. "יש סכנה שאם יש שם PFAS, זה יופץ בטבע ואף עלול להגיע לשולחן שלנו וצריך לבדוק את זה". אם אכן החשש התאמת, זו לא תהיה הפעם הראשונה – "כבר לפני שנה איתרנו עקבות של PFAS בשפכים של בז"ן ושל גלובל אנוירומנטל סולושנס", סיפרה. 

שני אשכנזי, כתבת הסביבה של גלובס לשעבר, (היום כלכליסט) פירסמה לפני כשנה תחקיר על התרכובת "לפי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC), חשיפה ל-PFAS יכולה להביל לשורה של השפעות בריאותיות: סיכון מוגבר לסרטן כליות או אשכים, נזק לכבד, ירידה בפוריות, רמות כולסטרול מוגברות, משקל לידה נמוך בתינוקות, סיכון מוגבר לאסטמה, סיכון מוגבר לרעלת היריון ומחלות בלוטת התריס", כתבה. "בשל היעדר חקיקה ותקינה בנושא, לישראל אין כלים לטיפול בבעיה, ולכן הרשויות מנסות לפעול כמו הילד עם האצבע בסכר, ולקבוע במקרים מסוימים עובדות זמניות בשטח, או לבקש מגופים שונים שיחדלו מיוזמתם שימוש בחומר המסוכן".

בז"ן מסרו בתגובה כי "כפי שבזן דיווחה למשרד להגנת הסביבה, נתוני הניטור הרציף בזמן ההזרמה היו תקינים, ובנוסף, התוצאות שנתקבלו מהדיגומים שנלקחו במהלך ההזרמה היו תקינות גם כן". מהמשרד להגנת הסביבה לא התקבלה תגובה עד למועד כתיבת שורות אלה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי: "רשות נחל הקישון מסייעת למשרד בעבודת הפיקוח השוטפת על המפעלים בנחל הקישון. המשרד נמצא בקשר רציף עם הרשות, בין היתר סביב אירוע זה. על פי המידע שבידי המשרד מנתוני הניטור המקוון, במוצא הנחל של מפעל בז"ן הופסקה ההזרמה לנחל ביום 17 בינואר.

בימים האחרונים, במסגרת סיורי פיקוח של רשות נחל הקישון, כחלק מפעולות הפיקוח שנערכות בשיתוף המשרד, אותר מקור נוסף לקצף במעלה הנחל בעל היתר הזרמה לים. הקצף מתרכז באזור שזוהה. המשרד בוחן את מקור הקצף, ונלקחו מספר דיגומים לבחינת החומרים. המשרד ורשות נחל הקישון בוחנים את אופן הטיפול בקצף שבמי הנחל, וממשיכים לעקוב אחר התפשטות הקצף".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!