ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הציבור צמא לדיון אמיתי ברפורמה המשפטית, אך הח"כים סיפקו לתקשורת קרקס צפוי מראש 

ועדת החוקה התכנסה לדיון ראשון על תוכנית לוין לשינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט, אך לבסוף קיבלנו כרגיל בליל של צעקות והנמכת מיקרופונים - ואפס דיונים על המהפכה עצמה. כשהכול נועד לשם הבידור לציבור הרחב, אף אחד מהנוכחים לא התאמץ להתייחס ברצינות לתוכנית שתשנה את פני הדמוקרטיה הישראלית
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מופע מוכר ושחוק. ח"כ יואב סגלוביץ' בדיון (צילום דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אין ספק שוועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית הייתה ההצגה הכי טובה בעיר. מיקרופונים הונמכו, הקולות הורמו (לא בהכרח כתוצאה מהנמכת עוצמת המיקרופונים), וח"כים מהאופוזיציה שהוצאו מהדיון בהמוניהם והוחזרו, בעיקר בשביל לצאת שוב. את הדיון ניהל ח"כ רוטמן ביד רמה, לדבריו, "כשהמיקרופונים מונמכים התוצאה היא שכולם נשמעים בחדר הוועדה ובבית". אנו מנגד, מקווים שמדובר בעמדה תיאורטית שלא תבחן בהמשך. ובכל זאת, קשה היה להאשים אותו, שכן לשם שינוי מספר האנשים שמילאו את חדר הוועדה היה רב על מספר הכסאות, וזאת מבלי לספור את האנשים שעמדו מחוץ לחדר והמתינו לתורם להיכנס. 

עוד באותו הנושא:
המהלך לחיסול היועצים המשפטיים: שמחה רוטמן עקף את הכנסת וקיבל נזיפה על הטעיית הציבור

הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין נמצאת כבר לא מעט זמן בכותרות והיא מלווה בסיקור תקשורתית כבד. עובדה זאת לא נעלמה מעיני הח"כים, שמילאו את חלל החדר, והיה ניתן לחוש שהם מודעים לכך לאורך הדיון כולו. 

"כשהמיקרופונים מונמכים כולם נשמעים". יו"ר הוועדה רוטמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בהתאם לרוח החג התקשורתי שליוותה את הדיון, הזמין יו"ר הוועדה מבעוד מועד אורח מכובד, את השר לוין שבנאום חגיגי ציין: "אני נחוש לקדם את הרפורמה שהצעתי, שום איום לא ירתיע אותי". לשמע דבריו נזעקה ח"כ אורית פרקש-כהן  (המחנה הממלכתי) – "אז מה שווים הדיונים?" ולוין בתגובה השיב כי "אני בטוח שתהיינה גם הערות חשובות שתתקבלנה ותשפרנה את הדברים".

הצעת-מצע-לדיון-והצעת-נוסח-תיקון-לחוק-יסוד-הממשלה-מטעם-יור-הוועדה-שמחה-רוטמן-

רק חבל שגורלו של הדיון הזה הוכרע מראש. בדיון אף אחד לא תכנן לערוך הידברות או לנצל את הקוורום המלא בכל טוב טוב לסיעור מוחות. לא נשלחו חומרי רקע בכתב, וגם לא הוצגה תכנית סדורה בעל פה, לא על ידי השר ולא על ידי היו"ר. גם לא הוזכרו נקודות מהותיות למחשבה על ח"כ מהאופוזיציה. הכל נועד לשם הבידור לציבור הרחב, כשכל צד מעוניין בסך הכל להראות – שהוא נלחם על הדמוקרטיה. מה זה אומר מבחינת הרפורמה של לוין? אף אחד מהנוכחים כנראה לא יודע.

בשלב מסוים ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד)  שהוצא מהדיון נתבקש על ידי סדרן הכנסת לחזור לאולם, הוא נכנס בצעד בוטח, לא לפני שציין לסדרן, "עוד 5 דקות הולכים להוציא אותי משם שוב". כמו במחזה, המהלכים הוכתבו מראש. גם הוא ידע את מה שכולם יודעים, מלבד הציבור, לא יהיה פה דיון אמיתי היום.

"עוד 5 דקות הולכים להוציא אותי שוב". ח"כ להב הרצנו (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

גם ח"כ גלעד קריב (העבודה) שיתף פעולה וכשניתנה לו זכות הדיבור ניצל אותה כדי לטעון: "צר לי שבחרתם לפתוח את סדרת הדיונים הזו בדיון של שעה אחת בנוכחות שר המשפטים כאשר ברור שבמסגרת זמן זו לא יתאפשר לחברי הכנסת להשיב לשר". לנו לא ברור מה השר אמר שיש להשיב עליו.  

ואולם, בתוך 60 דקות לדיון, אבל מי סופר? ציין סוף סוף ח"כ קריב "לא ניתן לקיים בוועדה דיונים תיאורטיים במשך שבועות שאינן על בסיס של הצעות חוק קונקרטיות" וקרא לפרסם תזכירים להערות הציבור כפי שצריך לעשות. או אז נשמעו קולות מהשולחן שנזכרו לשאול "על מה הדיון?" וקריב ענה לו "על מסיבת העיתונאים".

מה היה אח"כ? עברו לנאום של ח"כ אלהרר שחזרה על הדברים. ואח"כ? נאום של ח"כ כהנא, שחזר על הדברים. בסופן של 75 לא פרודקטיביות חתם יו"ר הוועדה את הישיבה בכך שציין שבשבוע הבא ביום שני הוועדה תתכנס להצגת תכנית העבודה ולדיונים בה.  

לאחר הדיון פרסם רוטמן את החלק הראשון ברפורמה הרחבה של השר לוין, שעוסקת בסמכויות הייעוץ והייצוג של היועץ המשפטי לממשלה. אחת מהמטרות המרכזיות של השינוי היא לבטל את הכפיפות של ראש הממשלה או מי משריו לחוות הדעת המשפטיות של היועמ"ש. 

על מנת לנהל  דיון מעמיק שלחנו לשר המשפטים הצעה לקיים ראיון ובו שאלות מהציבור – אך הוא סרב.

נמשיך לעקוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

5 תגובות

  1. כשבוגי יעלון היה בממשלה הוא דיברנגד הכח המופרז של העליון :"נוצר מצב של מוקדי כח עם סמכות וללא אחריות. אם תרצו, זה לא דמוקרטי. בעלי הון הפכו למוקד כזה, התקשורת היא מוקד כזה ובית המשפט העליון הוא מוקד כזה".

  2. פרופ' שלמה אבינרי מהשמאל דבר נגד האקטיביזם והכח המופרז של העליון מאמר מ- 2004 בוואינט: "בג"ץ חייב לרסן את עצמו ולדחות על הסף דיון בעניינים פוליטיים כמו גדר הפרדה, מאחזים, פיטורי שרים וכו'…". על צורת המשטר בארץ אמר: "אין משטר כזה בשום מקום בעולם, ולכן אין לו שם; אולי אפשר לכנותו "בג"צוקרטיה". הבנתם. אליבא דאבינרי זה לא דמוקרטיה אלא שלטון בג"ץ…. מבקר מן המאדים שהיה נקלע לכאן ונשאל על טיב המשטר, היה ללא ספק משיב: "אין משטר כזה בשום מקום בעולם, ולכן אין לו שם; אולי אפשר לכנותו "בג"צוקרטיה".

  3. בנתיים אני שומע אינספור טענות הגיוניות מד מגישי הרפורמה וסיסמאות ריקות מתוכן מהצד השני.
    מה היה חושב אורח שבא מהחלל והיה שומע צד אחד צועק סיסמאות ומרי אזרחי ומלחמת אזרחים דם ברחובות טנקים על בתי המשפט ועוד ועוד וצד שני מציג כל הזמן טיעונים הגיוניים.
    תקשיבו לכתבה של גיא זוהר שמראה שהרפורמה המשפטית של יריב לוין דומה מאוד לזאת שהציגו סער ומתן כהנא בשעתו. אגב הם ישבו עם לפיד בממשלה ולפיד חתם איתם על הסכם שבו תועבר פסקת התגברות.

  4. כל מי שנאלץ לצרוך את שירותי מערכת המשפט שלנו יודע שהיא חולה, יתכן שאפילו חולה סופנית. סחבת בלתי נסבלת, החלטות שרירותיות, קידום מקורבים והטיית משפט לטובת מקורבים, ביטול חוק מיסוי דירה שלישית ע"י מוטב שהורכב מבעלי דירות מרובות (ובנימוקים מפוקפקים), עיכוב חקיקת החוק המונע השתתפות שופטים ו/או קרוביהם כמציעים בהליכי כינוס נכסים, משפטיזציה חסרת אח ורע בעולם של השירות הציבורי, מינויים מפוקפקים דרך חדר המיטות או גרוע מזה. מבחינתי, המצב הזה הוא סכנה ברורה ומידית לציבור, המחייבת פעולת ממשלה, כל ממשלה שהיא, כנגד הנגעים, ממש כאילו היה מדובר בפעולות נגד איראן בסוריה. במקום לדבר על החוליים, השיח מוסט להתכתשות בין מחנות, וההרגשה היא שהזנב מכשכש בכלב עם כל הלב. גם העיתונות העצמאית לא נחפזת לסקר באופן אובייקטיבי את המצב ולדון בבעיות לגופן, ואני לא מאשים אתכם לאור מה שקרה לעיתונאים או בלוגרים שכן העיזו.

    1. לגבי ביטול חוק מיסוי דירה שלישית, אתה מסלף את האמת. החוק הוכנס בחופזה אל תוך חוק ההסדרים, מבלי שהיה זמן סביר לחברי הכנסת לערוך בו דיון משמעותי. על בסיס זה קבע בית המשפט שלסעיף זה אין תוקף, והוא בטל. בית המשפט הוסיף כי אין לו התנגדות לתוכן החוק, אלא רק לאופי שבו נתקבל, במחטף, ושאם יעבור בחקיקה מסודרת, לא יתערב בהחלטה.
      אני לא מכיר את הרקע לגבי שאר הטיעונים שלך, אבל הסילוף הזה משאיר טעם של דף מסרים והסתמכות על זכרון קצר של הציבור. חבל שכך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!