ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ברני סנדרס מלחיץ את חברות התרופות בארה"ב – מי יהפוך לאימת הלוביסטים אצלנו?

המינוי של הסנאטור ליו"ר ועדת הבריאות, העבודה והרווחה עורר לחץ בארה"ב, בקרב אנשי הלובי החזק של הביטוחים והפארמה. ועדות הבריאות והכלכלה בפרלמנט הישראלי עוד לא אוישו - לא ברור אם היושבים בראש יציבו אתגר דומה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הלוביסטים בארה"ב חטפו מהלומה רצינית: הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס מונה לתפקיד יו"ר ועדת הבריאות, החינוך והעבודה, באתר POLITICO כתבו כי המינוי, שאמור להתרחש חודש הבא, מעלה את מפלס הלחץ בקרב לוביסטים של חברות התרופות וחברות ביטוחי הבריאות.

סלידתו של סנדרס מפעילות הלובינג המסחרי בארה"ב היא מן הידועות. רק לפני חצי שנה, בהקשר של העברת החקיקה ההיסטורית למאבק בהתחממות הגלובלית, השקעה בתשתיות בארה"ב ומיסוי בעלי הון, התבטא סנדרס בחריפות נגד פעילות הלובינג עבור תאגידים מסחריים ובעלי ההון, "הלוביסטים המסחריים שעובדים על החוק, הם כמו חזירים בשוקת, והם טרם סיימו (לאכול)", הצהיר סנדרס מעל בימת הנואמים. 

עכשיו ה"חזירים" האלה צריכים לנסות לשכנע את סנדרס לגבי האינטרסים של לקוחותיהם, והמשימה כנראה תהיה קשה יותר מאשר בעבר. סנדרס ידוע בעמדותיו הסוציאליסטיות בכל הקשור להחלת ביטוח בריאות על כלל אזרחי ארה"ב, זכויות עובדים, התחייבות להורדת מחירי התרופות השערורייתיים בארה"ב, והוזלת שירותי הרפואה. "זה לא עסקים כרגיל עבור K Street (כינוי לענף הלובינג). יהיה קשה יותר לחברות להשמיע את טיעוניהן", אומר ל-POLITICI מיכאלין קראוול, לוביסט מחברת S-3 שכהן בעברו כמנהל הצוות של סנדרס כחמש שנים, "תרבות הניהול בלשכה (של סנדרס) היא  שאין לבטוח בלוביסטים, ומה שהם מקבלים באופן ישיר מהחברות הוא בעל סיכוי גבוהה להתעלמות". 

ענף הפארמה ומוצרי הבריאות בארה"ב הוציא שנה שעברה 361 מיליון דולר על לובינג בוושינגטון, ונמצא במקום הראשון בהוצאות על לובינג. ענף הביטוחים נמצא במקום השלישי עם הוצאות של 153 מיליון על לובינג. יחדיו, שני הענפים הללו מוצאים כמעט 14% מכלל הוצאות על לובינג, ומעסיקים אלפי לוביסטים. 

מדובר בכוחות כלכליים שמכתיבים לא פעם את גורלם של פוליטיקאים רבים בארה"ב. כבר עתה חלק מהלוביסטים מנסים לחזק את קשריהם עם חברי הוועדה האחרים, שכנראה יצטרכו לפעול דרכם, ולזהות אנשי אמון בצוות של סנדרס שבאמצעותם יוכלו לנסות ולהגיע לסנאטור כדי לייצג עמדות של לקוחותיהם. 

בינתיים, אצלנו

בינתיים, בפרלמנט הישראלי, לא ברור מי יהיה היו"ר שיהפוך ל"אימת הלוביסטים המסחריים". הכנסת ה-25 מינתה היום (רביעי) את יושבי ראש הוועדות, ולא נבחר מי שהתבטא בעבר נגד פעילות לובינג מסחרי. ליו"ר ועדות מסוימות, כמו הוועדות כספים, כלכלה, כנסת או בריאות, יש כוח לא מבוטל לקדם אג'נדות מסוימות, ומה שלא פחות חשוב – לתקוע אג'נדות אחרות. נכון להיום, לוועדות הכלכלה והבריאות טרם מונו יושבי ראש.

גישת היו"ר לנושא מסוים היא קריטית לקידומו. לדוגמה, כאשר בתפקיד יו"ר ועדת הכלכלה עמד אבישי ברוורמן, לא ניתן היה לקדם תיקון לאיסור פרסום ושיווק מוצרי טבק. אפילו שהיה מדובר בחוק הזוכה לתמיכה ממשלתית, תחת ניצוחו הוא טורפד. לעומת זאת תחת יו"ר הוועדה איתן כבל החוק הצליח לעבור במתכונת מצומצמת, למרות לחצים כבדים של לוביסטים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

4 תגובות

  1. כולי תקווה שלובי99 האמריקני יפעל באותה נחישות כמו הישראלי, זה לא פשוט להתמודד מול כוח עצום עם מיליארדי דולרים,
    אבל אם העם האמריקני יתן ללובי99 שלו גב יש פה פוטנציאל אדיר לעשות שינוי שיכה הדים בכל העולם.

  2. תודה על מידע מעניין וחשוב. הבריאות היא שדה פעולה משמעותי של אנשי הון-שלטון. בושה לאבישי ברוורמן. מחזיק אצבעות לסנדרס. 0 ציפיות מדרעי.

    1. אין די במידע או בהפצתו. נדרשת פעולה יותר אקטיבית מהפגנות מנומסות. או אפילו השבתת המשק. לו אני חלק מהאופוזיציה, הייתי שוקלת התפטרות קולקטיבית של ח"כי האופוזיציה כולם. הבעיה היא הפיצול שלהם והחולשה המופגנת נגד האספסוף העברייני שכבש את המשכן. עליהם מוטלת עיקר האחריות לבלימה. לא על האזרח הקטן המפוחד.

  3. המייצגים שלנו בכנסת הנוכחית, מוכיחים האינטרס האישי שלהם, חשוב מאלו של הציבור.
    יהיה קשה יותר להילחם בלוביסטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,898 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!