ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משה גפני מנע ניסיון של הליכוד והציונות הדתית לעקוף את ועדת הכספים

ההצעה שנפלה: ועדה חדשה ל"תכנון כלכלי" שבראשה ח"כ ממפלגתו של שר האוצר • גפני: "לא בעד ועדה שתדון רק בנושאים שהממשלה רוצה" • הכנסת שיבצה את הח"כים בוועדות השונות בהסכמת הצדדים - וסיימה את המחלוקת העזה בנושא • הוועדה לביקורת המדינה תוקם לאחר היעדר של שנה וחצי • לאופוזיציה לא תהיה ועדה משמעותית, ייצוג הנשים לוקה בחסר, ועדיין אין זכר לוועדת האתיקה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

משה גפני בדיון בוועדה המסדרת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הוועדה המסדרת הקימה היום (רביעי) את ועדות הכנסת הקבועות בהסכמה רחבה. במהלך הדיונים העלה היו"ר אופיר כץ (הליכוד) הצעה להקים את "הוועדה לתכנון כלכלי" – שהייתה עשויה לפתוח נתיב "עוקף ועדת כספים" להעברת סעיפים בעלי משמעות תקציבית. בראשות הוועדה היה אמור לעמוד ח"כ ממפלגת הציונות, ובכך להקל על שר האוצר סמוטריץ', יו"ר המפלגה, להעביר רפורמות בעלות השלכות תקציביות ולחמוק מפיקוח פרלמנטרי ראוי.

הניסיון כשל לאחר התנגדות של יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה), שהביע חשש מפני החלשת הפיקוח של הכנסת. "יש ויכוחים בוועדת הכספים, ויכוחים שנהוגים בפרלמנט", אמר גפני בישיבה. "מבנה הכנסת הוא כזה שיש ועדות שמפקחות על המשרדים השונים, זוהי תמונת המצב. אם מקימים ועדה בת תשעה חברים, שתדון רק בנושאים שהממשלה רוצה – אני לא בעד", אמר גפני.

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפק, הסכימה עם דברי ח"כ גפני והודיעה שתביע התנגדות להצעה. לבסוף כץ החליט לדחות את ההצעה והבהיר שהוועדה לא תוקם ללא הסכמה בין סיעות הקואליציה. נזכיר כי גם בעבר היו ניסיונות להקים ועדות עוקפות ועדת כספים כמו מה שכונה "ועדת הרפורמות" שהוקמה על ידי שר האוצר משה כחלון ובראשה עמדה חברת הכנסת רחל עזריה ממפלגתו של כחלון, כולנו. אבל גם אז הוועדה קיבלה תחומים מסוימים שהוגדרו לה ולא מניפה רחבה. 

יו"ר הוועדה המסדרת אופיר כץ בדיון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

במהלך הדיון גם חברי אופוזיציה תמכו בגפני. "מסכימה עם  דבריך  לגבי הוועדה", אמרה נעמה לזימי (העבודה), והוסיפה: "מצפה ממך שגם אתם תהיו אתנו במאבק נגד הסעיף הקואליציוני לפיו חברי האופוזיציה לא יוכלו  לעלות הצעות חוק עם עלות תקציבית של 50 מיליון שקלים ומעלה ללא רוב של 61 ח"כים". בדבריה כיוונה לסעיף שיקשה על חברי אופוזיציה לקדם חקיקה בעלת משמעות תקציבית – כיום החוק מחייב רוב של 50 ח"כים. 

לאחר שנה וחצי של שיתוק תוקם הוועדה לביקורת המדינה

במהלך השנה האחרונה, בעקבות החרם שהטילה סיעת הליכוד על ועדות הכנסת לא הוקמה אחת הוועדות החשובות בכנסת – הוועדה לביקורת המדינה. היום הוחלט כי בראש הוועדה יעמוד יו"ר הכנסת לשעבר מיקי לוי (יש עתיד). 

שאר ראשי הוועדות כפי שאושר בוועדה: יו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ (ליכוד); יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה); יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית); יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר (יהדות התורה); יו"ר ועדת עבודה ורווחה ישראל אייכלר (יהדות התורה); יו"ר ועדת החינוך יוסף טייב (ש"ס); יו"ר ועדת עליה וקליטה עודד פורר (ישראל ביתנו); יו"ר ועדת המדע איימן עודה (תע"ל חד"ש); יו"ר ועדת מעמד האישה פנינה תמנו-שטה (המחנה ממלכתי); זהותם של יו"ר ועדת החוץ והבטחון (שהובטח ליולי אדלשטיין) ויו"ר ועדת הכלכלה לא נקבעה בהצבעה.

מהדיון היום עולה כי ההצעה של הליכוד משפרת את המצב ששרר בכנסת הקודמת – קודם כל בכך שהיא מוסכמת על ידי כל חברי הוועדה ובכך מסיימת את המחלוקת ששררה בכנסת במשך שנה. כזכור, הכנסת ה-24 החלישה את האופוזיציה, כשגזלה ממנה ייצוג הולם בוועדת הכספים ולא נתנה לה תפקיד של יו"ר ועדה משמעותית כמו ועדת הכלכלה כפי שהיה נהוג בעבר. בכך היא דרדרה את כוחה של האופוזיציה המוחלשת ממילא, והחלישה את הכנסת והפיקוח הפרלמנטרי. בתגובה האופוזיציה זעמה ובהנהגת הליכוד החרימה את הוועדות – מה שהחליש עוד יותר את הפיקוח. 

יואב קיש בדיון בו כיהן כיו"ר הוועדה המסדרת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הליכוד ירד מההצעה שנשמעה לפני ימים אחדים, לחבר באופן מלאכותי בין הח"כים של "יש עתיד" לאלה של רע"מ לכדי סל של 29 חברי כנסת, באופן שמשווה את כוחם לזה של הליכוד בכנסת הקודמת. מצב זה היה גורם לשתי המפלגות לנהל ויכוח פוליטי ביניהן על חלוקת השלל. זו הייתה הצעתו של ח"כ יואב קיש, שעמד בראש הוועדה המסדרת עד שמונה לשר החינוך, והצהיר במפורש כי הקואליציה החדשה מחזירה מנה אפיים ולא תיתן לאופוזיציה כוח. 

"אנחנו מבינים את הטענה של השר קיש שבעצם מחזירים לנו", אמר  ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) בדיון היום. אכן שיפרתם במעט את המצב הראשוני (על ידי ביטול ההצעה לחבר את יש עתיד עם רע"מ, ע"ב), אבל ברור שיש כאן העדפות אישיות ומפלגתיות שונות. אנחנו לא מרוצים מאופן החלוקה אך לא נמנע את הקמת הוועדות".

הייצוג בוועדת הכספים, שהיה סלע מחלוקת, התקבל בהסכמה, כאשר ישנו פער של שני ח"כים לטובת הקואליציה באופן התואם את מפת הגושים הנוכחית (64 לקואליציה ו-56 לאופוזיציה) יותר מאשר את הקודמת (61 לקואליציה ו-59 לאופוזיציה). בנוסף, בראש ועדת הכספים לא עומד יותר ח"כ ממפלגתו של שר האוצר, כפי שהיה בכנסת הקודמת כאשר ח"כ אלכס קושניר ממפלגת ישראל ביתנו אייש את התפקיד. פיצול כזה עשוי לשפר את יכולת הפיקוח הפרלמנטרי.

יחד עם זאת, הליכוד ממשיך את מגמת ההידרדרות שהתחילו קודמיו וכרגע לא צפוי לתת לאופוזיציה את ראשות ועדת הכלכלה או ועדה משמעותית אחרת. באופוזיציה לא מחו על כך. כמו כן, היעדר הייצוג הנשי בולט, כשרק שתי נשים צפויות לעמוד בראשות ועדות: פנינה תמנו-שטה בראשות הוועדה לקידום מעמד האישה ולימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) בראשות הוועדה לקרן העושר.

ועדת האתיקה תמתין ליו"ר הכנסת

ועדה שהח"כים לא ממהרים להקים בשנים האחרונות היא ועדת האתיקה של הכנסת. הוועדה הזו ממונה מתוקף החוק על ידי יו"ר הכנסת ומחלוקת באופן שוויוני: שניים לאופוזיציה ושניים לקואליציה. הוועדה הזו, לצערנו, לא מתפקדת מאז דצמבר 2018. המשמעות היא היעדר פיקוח על התנהתלות אלימה של חברי הכנסת, פיקוח על התנהלות מושחתת וקידום מקורבים – והיעדר מנגנון מסודר לאישור טיסות לחו"ל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!