ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מאגר חדש וייחודי בעולם יעזור לכנסת לפקח על עבודת הממשלה

כמה אנשים בישראל חשופים למאגר הביומטרי? האם משרד החינוך מאפשר לגורמים בעלי אינטרס להיכנס לבתי הספר? • לא פעם עוברות הצעות חוק - אך לא מיושמות בשטח • לכן משרדי הממשלה מחויבים לתת דיווח מעקב • אך כ-300 דיווחים לא הוגשו בכנסת ה-24 • מאגר טכנולוגי חדש שהשיקה הכנסת יעזור לוועדות לפקח אחר עבודת הממשלה - ולנו לפקח אחריהן
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

האם גורמים מסחריים בעלי אינטרס נכנסים לבית הספר בשכונת המגורים שלך, ומפרסמים את עצמם בניגוד לחוק? בישראל קיים חוק שאוסר על פעילות מסחרית בשטח מוסד חינוכי, אבל מנכ"ל משרד החינוך יכול לאשר למנהל או מנהלת מוסד לחרוג מהחוק. האם ניתנו השנה אישורים וכמה? מי שאמור לפקח על כך היא ועדת החינוך של הכנסת. לפי החוק, היא צריכה לקבל דיווח פעם בשנה, עד א' בכסלו. היא יכולה לוודא, למשל, שמשרד החינוך לא מאפשר כניסת גורמים מסחריים באופן מתירני יתר על המידה.

זו רק דוגמה אחת למנגנון קריטי שמשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו: הפיקוח בוועדות הכנסת על עבודת הממשלה. בחוקים רבים, כמו זה למעלה, חברי הכנסת דואגים להכניס סעיף חשוב שיאפשר לח"כים להיות במעקב אחר ביצועו ולקבל דיווחים תקופתיים, מדי שנה, רבעון וכן הלאה. לכנסת יש יכולת להכריח את בכירי המשרדים הממשלתיים להגיע לכנסת ולתת לציבור דין וחשבון על ביצוע החוק. חשיבות התהליך נעוצה בעובדה שחוקים רבים מדי נשארים על הנייר, ויישומם חלקי או אפילו כלל לא קיים.

עד היום המידע הזה היה מפוזר במאות חוקים שונים והיכולת לעקוב אחריהם הייתה זניחה עד לא קיימת. לאחרונה כתבנו כאן כי דרך משמעותית לחזק את הכנסת הוא להקים מאגר כזה. ובכן – מתברר שטעינו. כבר יש מאגר כזה, שהושק ממש לפני כמה חודשים. המאגר הזה ישמש את הממשלה, ועדות הכנסת, הח"כים, את התקשורת, את ארגוני החברה האזרחית ועוד. הוא כולל לא רק את כל החוקים שיש לבצע אחריהם מעקב, אלא גם בקשות ומסמכים שהונחו על שולחן הכנסת. 

זו בשורה אדירה למי שמסקר את הכנסת, או מעוניין לעקוב אחרי עבודתה. המערכת הטכנולוגית נוחה ונגישה. היא מאפשרת לפלח את הדיווחים לפי הוועדה המטפלת, השר המגיש והדבר הכי חשוב אולי, לבדוק אם התקיים דיון בנוגע לחוק. אם משרד ממשלתי מגיש דוחות ואף אחד לא עוסק בהם, אז שווה לבדוק מדוע. בדוגמה שהוצגה למעלה, אפשר היה למצוא בקלות את הדוח האחרון שהוגש. הוא מצביע על כך שהיו שלוש בקשות לעירוב גורמים מסחריים בבתי ספר בשנת 2021 – כולן נדחו. אחת מעניינת במיוחד היא פניה של תלמידת תיכון מהוד השרון שביקשה לאפשר חסות של חברת קוקה קולה על פרוייקט "מסע ישראלי" בבית הספר. הוועדה שיבחה אותה על היוזמה אבל דחתה את בקשתה בנימוס.

הנה עוד דוגמה למידע נוסף שמצאנו בשיטוט ראשוני: מעקב אחר הקמת המאגר הביומטרי. לפי חוק מ-2009, ראש רשות המאגר הביומטרי נדרש לדווח לשר המשפטים, שרת הפנים ולכנסת על כמות האזרחים במאגר, לכמה אנשים יש גישה אליו ועוד. זה קריטי, כיוון שחשוב לוודא שהפרטיות שלנו נשמרת ובאילו אמצעים, והאם החוק הזה מממש את כוונתו המקורית. מסתבר שהדו"ח האחרון הוגש ממש לא מזמן: יש במאגר כ-6.5 מיליון אזרחים. ל-13 אנשים במדינה יש גישה למאגר. הנגישות הרבה של המערכת הטכנולגית והקלות שבה הצלחתי כעיתונאי למצוא המידע הזה, היא מהפכה של ממש בפיקוח על עבודת הכנסת.

"לא מצאנו מערכות מקבילות במקומות אחרים בעולם"

מנהלת מאגר החקיקה הלאומי, גלי בן-אור, מצביעה על השקיפות והנגישות כאחת הבשורות החשובות של המהלך. "לפני הקמת המאגר, המעקב התקיים ברשימות ידניות ופנימיות של צוותי הוועדות, שלא היו מפורסמות לציבור. הרשימה הזו לא אפשרה חיפוש וסינון נוח בהתאם לגורם המדווח ולחוק, ולא אפשרה מעקב אחרי אופן הטיפול של הוועדה בדיווח", היא מסבירה. "כעת גורמי חברה אזרחית, וגורמים בציבור המתעניינים בנושאים עליהם מוגשים הדיווחים, יכולים לעיין בהם ולהיעזר המידע, לסנן אותו  ולבחון אותו לעומק".

המאגר יעזור לחברי הכנסת לפקח על הממשלה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לדבריה, ההקמה לא התבססה על מודל מפרלמנט אחר בעולם – פשוט כי אין כזה בנמצא. "האתגר המשמעותי ביותר היה לתכנן ולאפיין את המערכת ואת אופן ההצגה של המידע המורכב הזה בצורה פשוטה שתהווה כלי נוח לציבור. במיוחד לנוכח העובדה שלא מצאנו מערכות מקבילות במקומות אחרים בעולם. הצלחנו לעשות זאת בזכות שיתוף פעולה מצוין בין מחלקות הכנסת – הלשכה המשפטית וצוות מאגר החקיקה הלאומי, חטיבת המידע, אגף טכנולוגיה ומחשוב וצוות האתר, מזכירות הכנסת וצוותי הוועדות. אבל האתגר עדיין נמשך – לא סיימנו למפות את הוראות כל החוקים הקיימים". 

כיצד המאגר ישפר את עבודת הכנסת? 

"בכל חוק מוצגות חובות הדיווח שנקבעו בו ותאריכי היעד להגשת הדיווחים. צוותי הוועדות המקבלים את הדיווחים יכולים לעדכן במערכת בקלות כל דיווח שהגיע. זה חשוב במיוחד בדיווחים מחזוריים בהם נקבע שעל הגורם המדווח להגיש דיווח כל תקופת זמן מסוימת. במקרה כזה אפשר בקלות לראות במערכת הפנימית האם הוגשו כל הדיווחים שהגורם המדווח היה צריך להגיש", הוסיפה.

מה הצעד הבא שלכם לשיפור הפיקוח? 

"בימים אלה הכנסת מקדמת פרויקט לשיפור ולהרחבת המידע המוצג במאגר החקיקה הלאומי. בין יתר השכלולים המתוכננים תהיה הצגה מלאה של הליך אישור חקיקת משנה (תקנות, ע.ב), שלצורך התקנתה נדרשת מעורבות של הכנסת, וכן הצגה של כל חקיקת המשנה שהותקנה מכוח חוקי המדינה המוצגים במאגר החקיקה הלאומי".

לפי המאגר, שלא היה קיים עד היום, בכנסת הקודמת לא הוגשו כ-300 דיווחים. מדובר במספר גבוהה שידרוש את תשומת הלב של הכנסת הקרובה. כיוון שהפיקוח על הממשלה הוא נושא קריטי לחיי היומיום של האזרחים, החלטנו ב"שקוף" לבחון החל מהכנסת ה-25 את עבודות יושבי ראש הוועדות, לפי יחסם לאותם דוחות. אם ישכילו חברי הכנסת להשתמש במאגר ולעקוב אחר דיווחים – הם יוכלו לבצע את עבודתם טוב הרבה יותר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!