ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כשעץ נופל בעיר: הארגון המהפכני עוזב את תל אביב בטריקת דלת

ארבעה אנשי אקולוגיה ניסו בכל דרך להביא לעיר הגדולה את הבשורה: איך להתקיים כמעט בלי לייצר פסולת, לגדל ירקות לבד ולשלב כמה שיותר ירוק לצד האספלט והפיח. כעת, 16 שנים מאוחר יותר, חברי מרכז "עץבעיר" עוזבים את הבית שבו גרו יחד בשותפות, עם בטן מלאה על העירייה: "התעלמה מאיתנו שוב ושוב". ראיון סיכום בניחוח רוזמרין וגויאבה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תמי צרי, מקימת "עץבעיר" (צילום: "עץבעיר")

בדירה אחת ברחוב ביאליק 23 שבתל אביב נערכה בתחילת חודש מאי בשנת 2009 מסיבה יוצאת דופן. "יחולק כיבוד מתחשב, תהיה מוסיקה עירונית חיה", נכתב על ההזמנה. "האירוע יחבר בין אנשים שיש להם זבל לכאלה שיש להם גינה". הניסוח המוזר, התושבים שמאחורי המיזם והרעיון כולו, עשויים היו לשנות את האופן שבו מנהלים את הפסולת העירונית בתל אביב ויתכן שבערים נוספות.

כדי להבין את גודל הפספוס נחזור עוד אחורה, לשנת 2006. מדובר על עשור שבו כמעט ולא היה בישראל מי שדיבר במונחים של משבר אקלים ופליטות גזי חממה ועולם הקיימות עסק בעיקר במיחזור בקבוקים בורגני. באותה השנה תושבת תל אביב בתחילת שנות ה-40 לחייה, תמי צרי, הגישה לעירייה תכנית מהפכנית: העירייה תממן בכל שכונה בעיר מערך קומפוסט שיקלוט את הפסולת הרטובה מבתי הרחוב, במטרה להפוך את החצרות האחוריים של הבניינים לשטח מנוצל ולייצר באופן הזה רשת קומפוסטאים מקומית. בעירייה גילו אז עניין מסוים, אבל לא מעבר. התכנית נכנסה למגירה וצרי הוזמנה לדבר על מיחזור בבתי הספר המקומיים. 

אלא שהיא לא ויתרה. היה לה חזון והיא הייתה נחושה לממש אותו. שלוש שנים מאוחר יותר העירייה הוציאה קול קורא לתושבים להציע פרויקטים לכבוד שנת המאה של תל אביב. צרי הסירה את האבק מעל התכנית הישנה ומיתגה אותה מחדש: "מאה קומפוסטאים ראשונים בתל אביב". לעירייה כבר לא היתה את הפריבילגיה להתעלם. רק שנה קודם תל אביב חתמה על אמנה להפחתת גזי חממה וזיהום אוויר. 

הקומפוסטאים, חברי עץ בעיר. מימין: אבי, עינת, תמי ואלון (צילום: באדיבות המצולמים)

אלא שגם זה לא עזר, הרעיון לא התקבל וצרי, חמושה בידע אותו צברה מניסיונה, החליטה ליישם אותו לבד: היא שלחה מייל בתפוצה רחבה והזמינה קומפוסטאים למסיבה אצלה בבית. "הרעיון המקורי שלי היה שאנשים יתפרנסו מזה שהם יודעים לעשות קומפוסט", נזכרה בריאיון ל"שקוף". "במקום לשלם ליועצים חיצוניים ולחברות מתפעלות, הצעתי לשלם לתושבים שיעסקו בזה לטובת הציבור. זה בעצם לספק פרנסה לתושבים מחקלאות עירונית". מימון לא היה אמנם כדי להגשים את החזון המקורי, אבל התגייסות אדירה כן. 

מעל מאה משתתפים הגיעו למסיבה ועשרות נרשמו למאגר הקומפוסטאים שהקימה וזכו במדליה. הפרויקט יצא לדרך. למעשה, התכנית עבדה כל כך טוב, שבגבעתיים ובראשון לציון פנו לצרי שתעזור להם ליישם את התכנית גם אצלם בגרסה מעט שונה, תוך שימוש בתקציבים שקיבלו אז מהמשרד להגנת הסביבה. 

שנה מאוחר יותר צרי מקבלת טלפון מפתיע, בעירייה ביקשו להקים מערך דומה. הם אמנם לא הציעו לתמוך כלכלית במי שמחליט לחסוך את עלויות הזבל העירוניות, ואפילו לא סיפקו קומפוסטר חינמי, אבל בכל זאת גילו נכונות. "אלא שאז, כל מה שהם רצו זה את מאגר השמות שלנו", היא אמרה בזעם. "אמרתי להם שבשום אופן אני לא חולקת מידע כזה ובטח שלא עם העירייה שלא עובדת איתי, ספציפית בנושא הקומפוסט הקהילתי". כמו תמיד, גם הפעם היא הציעה להם שיתוף פעולה כלכלי בגיוס קהילה "וכרגיל נעניתי שהם מעדיפים לעשות הכול בעצמם'". 

זהו לא הפספוס היחיד שהיא משחזרת לאורך הראיון. השנים האחרונות אמורות היו להיות חלק מתור הזהב של המרכז שהקימה, "עץבעיר". רעיונות רבים שחבריו טיפחו, יישמו והפיצו לאורך השנים ונתפסו בשעתו כחריגים, הפכו לחלק מרכזי בשיח הסביבתי בפרט והחברתי בכלל, כמו טבעונות, שימוש חוזר, גננות אורבנית, הצלת מזון ויער מאכל עירוני. אלא שבמקום תרועת ניצחון, חברי המרכז עסוקים באקורד סיום, ואפילו אחד שצורם. 

השנים האחרונות אמורות היו להיות חלק מתור הזהב של "עץבעיר". רעיונות רבים שחבריו טיפחו, יישמו והפיצו לאורך השנים ונתפסו בשעתו כחריגים, הפכו לחלק מרכזי בשיח הסביבתי

גינה אקולוגית המטופחת על-ידי "עץבעיר" בבית ליבלינג (צילום: יעל געתון)

אם לא יתרחש שינוי משמעותי, בקרוב "עץבעיר" יחדל מלהתקיים במתכונתו הנוכחית וחבריו יארזו יותר מ-16 שנים של אידיאולוגיה סביבתית וחיים אורבנים ובכעס רב יעתיקו את עצמם לאזור הגליל. לטענתם, העיריה לא מאפשרת להם לצמוח כאן, לא השכילה לאמץ את הפרויקטים שהציעו ולא רואה במרכז הייחודי מנוף לקיימות עירונית קהילתית. "עיירית תל אביב התעלמה מאיתנו שוב ושוב ככוח מניע לשינוי בעיר", אומרת צרי.

בזכות 45 אלף שקל על דומיין

צרי, ילידת תל אביב, היא בכלל מעצבת גרפית בהכשרתה, בוגרת בצלאל. שנים ספורות לאחר תום לימודיה היא עקרה לניו-יורק, שם נחתה בדיוק בזמן כדי לראות את בועת הדוט.קום מתפתחת ומתרווחת, בזמן כדי להשתלב בה בקלות. היא היתה שותפה בסוכנות לייצוג אנשי תוכן דיגיטלי, סגרה עסקאות שמנות ונהנתה מרווחה כלכלית. 

אחרי שמונה שנים שבהן הסתובבה בין בירות העולם ויבשות שונות, טעמה מחיי יוקרה ונהנתנות, נסיבות החיים הובילו אותה בחזרה לעיר הולדתה, היישר לדירה שכורה טיפוסית ברחוב נורדאו. "הכל התחיל כשחברה אז הזמינה אותי לסוף שבוע בגליל", היא נזכרת, ומה שאמור היה להיות חוויה אורגנית-בורגנית נינוחה, הסתבר להיות מבוא לעולמות הפרמקלצ'ר (חקלאות בת-קיימא). כשחזרה הביתה, נרעשת מהתוכן החדש, היא נרשמה לקורס השלם. 

הכניסה לבניין המרכז. שותלים צמחי מאכל ורוכשים מזון ישירות מהחקלאים (צילום: "עץבעיר")

"גיליתי אז את עולם הסביבתנות והקיימות שעד אז לא ידעתי שקיימים", שיחזרה. את הידע הרב שצברה, היא החלה ליישם בדירה שלה: את הפסולת האורגנית היא מיחזרה בערימת קומפוסט בחצר הבניין, מסביבו היא שתלה גינת ירק וצמחי מאכל ואת המזון שלה היא החלה לרכוש ישירות מחקלאים שמחזיקים בתפיסת עולם דומה לשלה. 

במקביל, היא הקימה זירת בלוגים בנושא אקולוגיה עירונית, במטרה לשתף מהידע המצטבר אצלה. "הייתי בין הראשונים שכתבו באינטרנט בעברית את הצירוף אקולוגיה עירונית", היא מספרת בגאווה. לזירה הזו היא העניקה את השם שילווה אותה אל תוך העשורים הבאים של חייה: "עץבעיר". בינתיים, החלו להיאסף סביבה כותבים נוספים "והתחלתי להתרשת והתחילו להכיר אותי וככה בעצם התחיל לצמוח המרכז", סיפרה. "הייתי בטוחה שאני מתחילה עסק שמרוויח כסף". 

הייתי בין הראשונים שכתבו באינטרנט בעברית את הצירוף אקולוגיה עירונית. הייתי בטוחה שאני מתחילה עסק שמרוויח כסף"

תמי צרי, מקימות "עץבעיר"

אלא שהמציאות הסתדרה אחרת לגמרי. העסק לא הצליח להניב רווחים משמעותיים, וההכנסה הגיע לבסוף ממקור מפתיע לגמרי: בשנות ה-90, בימי ראשית האינטרנט, צרי רכשה את הדומיין myview.com בסכום צנוע של מאה דולר בשביל לעלות את תיק העבודות שלה לרשת. כשחזרה ארצה, הונחה לפניה הצעה כלכלית מפתיעה בעד הדומיין. 

"בכלל לא היו לי כוונות למכור", היא נזכרת, "אבל הם התעקשו". ויתרה מזו, הם הסכימו לשלם לה 45 אלף דולר. "עשיתי את זה והייתי בהלם כשהכסף הגיע, זה כבר היה כבר בשנת 2005 ולא האמנתי שיש מי שישלם סכום כסף כלשהו עבור דומיינים", היא עדיין נשמעת מופתעת.

מרכז עץ בעיר מבפנים (צילום: יעל געתון)

חיים יחד ורוקחים את השמפו

סיור קצר בחצר האחורית של בנייני הציבור בכיכר ביאליק שבתל אביב חושף עולם מרהיב שחברי המרכז טיפחו: עצי גויאבה, רימון ותאנה, שיחי רוזמרין, מלוח ובזיליקום קדוש, סרפדים וחובזות, צל רחב וצמחייה מטופלת היטב. מרחב של גינון אורבני שמשתרע במקום שבו יש בדרך כלל מחילות מסתור לחולדות, שלדים חלודים של ריהוט נשכח ופסולת בניין אופיינית. 

"את 'עץבעיר' מימנתי מהכסף ההוא ומכל החסכונות שצברתי", היא משתפת, לראשונה בחייה. "בעיר נורמלית, 'עץבעיר' מקיים את עצמו בלי בעיה. סיורים, סדנאות, ייעוץ. אני לא חוגגת ומצפה שיתרמו לי, אלא מדובר בתוכן איכותי ובעל ערך". מצוידת בסכום ההוא היא עברה להתגורר ברחוב ביאליק ליד הכיכר, שם לימים חברי המרכז נטעו את מגוריהם – ושם גרים יחד עד היום הגרעין הקשה של הארגון שהתגבש: צרי (55), ד"ר אלון אלירן (55), אבי סאידיאן (51) ועינת לסט (24).  

הבחירה לגור יחד כאנשים בוגרים אינה מובנת מאליה וצרי מעדיפה שלא להיכנס לפן המציצני שבאורח החיים שבחרו. "אנשים אומרים לעצמם 'מה אני אגור עם שותפים? זו לוזריות'. אין לנו גיבוי אידיאולוגי וחברתי, מישהו שיגיד 'האנשים האלה עושים דבר מדליק וחשוב'. האחריות על שיווק החזון ולספר לכולם שאלה החיים הטובים – היא עלינו", אומרת צרי. 

כמעט לכל מוצר צריכה הם מצאו תחליף אקולוגי (צילום: עץבעיר)

היום, הם מתקיימים מקופה משותפת שסך כל הוצאותיה 20 אלף שקל לחודש, שמפרנסת את הצרכים הבסיסיים של כולם: מזון, שכר דירה, חשבונות, תחבורה וביטוח לאומי. את חומרי הניקוי הם מייצרים בעצמם וכמעט לכל מוצר צריכה, הם מצאו תחליף אקולוגי. יש להם מערך סדנאות שמלמד על אורחות החיים שלהם, החל מרקיחת שמפו ללא חומרים תעשייתיים ובקבוק פלסטיק מזהם, ועד לגלידה מצמחים שגדלו בגינה והם מספקים ידע ואפילו מגורים לכל החפץ ללמוד מהם ולהיות שותף.

"אנשים אומרים לעצמם 'מה אני אגור עם שותפים? זו לוזריות'. אין לנו גיבוי אידיאולוגי וחברתי, מישהו שיגיד 'האנשים האלה עושים דבר מדליק וחשוב'"

תמי צרי, מקימת "עץבעיר"

את רוב האוכל הם רוכשים מחקלאים אקולוגים וספקים בקנייה מרוכזת ויעילה, תוך שהם נמנעים מגוזרי קופונים למיניהם. לצד זה, הם נהנים מפירות העבודה שלהם – העצים הרבים, עשבי התבלין וצמחי המאכל. ובעיקר, הם נמנעים מבזבוז מזון כעיקרון מנחה: קליפת פרי הדר הופכת לתה מתוק ושיירי הקישוא למרק. הם מלמדים, בעצם המגורים שלהם יחד ובאופן הזה, שלא צריך יותר מדי בשביל שהאוכל יהיה טעים, והחיים יהיו נוחים.

הנוכחות שלהם בלב תל אביב מסמנת שגם במרחב העירוני הצפוף והמחניק לעיתים ניתן להגשים את הרעיונות שמאמינים בהם ומאפשרת, לפחות עד שיעזבו, נגישות רבה לידע שצברו. ארגוני הסביבה עומדים איתם בקשר, חברות הייטק מגיעות לסיורים, התקשורת גילתה עיניין רב ואפילו עיריית תל אביב רכשה סדנאות ספורות.

תמי צרי ועינת לסט (צילום: יעל געתון)

והיתה להם גם תקווה קטנה: לגרום לעיריית תל אביב לשלם על פיילוט חכם שעתיד לפעול ברחבי תל אביב – תושבים שלוקחים אחריות על חצרות של בניינים ומבני ציבור, במטרה לנצל שטחי אדמה נטושים, לגדל מזון נגיש, לתת מענה לפסולת האורגנית ולהגדיל את כמות השטחים הירוקים שכל כך חסרים בין מתחמי התמ"א לעבודות הרכבת הקלה.

"אנו מחויבים לקידום מדיניות ירוקה בכל ההיבטים העירוניים", מיהרו להגיב בעיריית תל אביב לטענות שמוצגות בכתבה. "נושאים אלו מקודמים על ידי ממוני תחומים מקצועיים כחלק מתוכנית העבודה העירונית וברוב המקרים ללא צורך בסיוע חיצוני". אלא שדי בשיטוט אקראי בין בניינים שונים כדי לגלות שאין פיתוח של חצרות אחוריות או ניצול קרקע נטושה, גינון קהילתי מסתכם בערוגות בגני שעשועים וחקלאות אורבנית נתקלת בתל אביב בקשיים אדירים, כפי שחשפנו בעבר. ואפילו מערך הקומפוסטרים אותו החלה העירייה לפני 12 שנים, לא הצליח להוביל להפחתה משמעותית בפסולת העירונית. 

"תל אביב מגרשת את הטבע מהעיר"

בשיחה במטבח הבית, מתכנסים כולם לשיחה לקראת המעבר. נבחנים יישובים לגור בהם, סוג המבנה ושותפים. הכל עדיין פתוח ואת האכזבה מהעיר הנוכחית עוטפת התרגשות חדשה. על השולחן מיני גרעינים, פירות וזיתים שאספו בזמן טיול וייבשו במייבש מזון. הזיתים קטנים ומקומטים, ונראים כמו שאריות מזון, אבל הטעם שלהם חריג ומפתיע. אלון מתעקש שאין שום תבלין שהוסיפו "אפילו לא מלח", ותמי מסבירה איך למצוא את הסוג הזה ולא לפחד להרים מהריצפה. "הם טובים כמו שהם, פשוטים ובלי תוספות", אומר מישהו, ספק על הזיתים ספק על החיים עצמם.

שומרים את הקליפות, את הזיתים אספו בטיול בעיר (צילום: יעל געתון)

עיריית תל אביב סיפקה לחברי המרכז בעשורים האחרונים סיבות רבות לביקורת. יחד עם זאת חשוב לציין כי דווקא תל אביב מחזיקה בתפיסות אקולוגיות מתקדמות ואף פועלת למשמש אותן. העירייה חתומה על אמנה להפחתת פליטות, היא בין הרשויות הראשונות שהשלימו תכנית להיערכות לשינוי אקלים והיא מובילה בתחומי הבנייה הירוקה. אך אולי זה גם מקור האכזבה – העיר שהצליחה להוביל לסדר יום חלופי, לא מסוגלת להיפתח לרעיונות חדשים שנולדו בקרבה. 

חברי הבית מספרים שיוזמות שהציעו בתחום שינויי האקלים – שצפויים להביא לשיטפונות ועומסי חום, נדחו על ידי העירייה. כך למשל, לאחרונה הציעו להפוך את כיכר ביאליק שתחתם למרכז מחקר והדגמה של חוסן אקלימי עירוני. הם הגישו את הרעיון לתחרות של הוצאת הספרים רדיקל וזכו במקום הראשון. בתכנית, הם גיבשו מדיניות לחקלאות עירונית שתסייע בהשלכות המשבר על התושבים. או במילים פשוטות יותר: בבסיס התכנית ישולבו עצים וצמחיה במרחב שיעניקו צל מפני השמש, יתרמו למגוון הביולוגי של העיר, יספחו זיהום מתחבורה, יפחיתו הצפות ובעיקר – יוסיפו לעיר הלבנה צבעים עזים של ירוק.

"רדיקל" יזמו פגישה בין מנכ"ל עיריית תל אביב מנחם לייבה ו"עץבעיר", במטרה לקדם את הרעיון. "הפרויקט שלנו ענה לכמה וכמה סעיפים בתכנית האסטרטגית של עיריית תל אביב להתמודדות עם משבר האקלים, אותה למדנו היטב והגענו לפגישה מוכנים, עם נתונים ותקציבים", הסבירה. אולם בעירייה, גם הפעם, לא מצאו לנכון לשתף פעולה בשום רובד שהוא ומיסמסו את הפרויקט. "למה בכלל זו אני שצריכה לבוא ולעשות פרזנטציות בכל פעם ולחזר אחריהם? למה אין להם תכנית מסודרת לעבודה עם תושבים שמטפחים עבורם את העיר?"

תכף עוזבים. "עץבעיר" (צילום: יעל געתון)

התהום הזו, שפעורה בין הרצון העז שלהם לשפר את העיר ולהפוך אותה למקיימת לבין חוסר הגמישות, הרגישות והנכונות של העירייה לשמוע אותם, כשברקע נוסף גם שיפוץ המתמשך בכיכר ורעש בכל שעות היום, שברו אותם. "תל אביב מיישרת קו עם כל בירות העולם הטכנולוגיות, ועושה כמוהן את המסלול שמוביל לאסון – היא מגרשת את הטבע מהעיר וככה מגרשת גם אותנו. אני לא מסוגלת להיות עדה לזה יותר", צרי מסכמת. "כל עוד חשבתי שיש סיכוי לייצר כאן כיוון אחר, החזון שלי החזיק אותי במקומי. אבל בקיץ הזה הבנתי סופית שהעיר לא לוקחת כלום ממה שהצענו כל השנים, אז איבדתי את היכולת להישאר בתוך זה". 

השיחה נגמרה בבת אחת. תכף תעלה הביתה קבוצה שזה עתה סיירה בין ערוגות החצר כדי להכין גלידה טבעונית וצריך להכין את החלל. רגע לפני שמתפזרים, צרי ושותפיה שואלים בזהירות, כמעט נבוכים, אם יש דרך לכתוב שיכאב להם לראות את מפעל חייהם נסגר, את הצמחים מתייבשים והעצים הרבים מוזנחים. ובעצם, למרות שהם עוזבים, הם היו שמחים לדעת שיש מישהו שמכיר אותם, או אולי קורא עליהם לראשונה, והיה רוצה לרשת את החלום העירוני שהם משאירים מאחור, להזרים דם חדש ל"עץבעיר" ולגור שם במקומם: "אולי לתושבים חדשים העירייה תקשיב". 

תגובת עיריית תל אביב יפו
"אנחנו מעריכים את פעילות "עץבעיר" ובמשך שנים עשינו איתם שיתופי פעולה רבים בתשלום, כמו הפעלת הגינה הקהילתית בחצר ביאליק 24, שיתוף בתכנון והקמת גינת בית ליבלינג, העברת פעילויות לילדים בבית ביאליק ועריכת סיורי תושבים אל דירתם. לצערנו, לאחרונה לא הוצע מצידם פרויקט אשר התאים לצרכי העירייה ולכן לא חודש איתם שיתוף הפעולה. נזכיר כי, אנו מקבלים בקשות רבות לתמיכה ותקצוב מגופים שונים ומגוונים ובאופן טבעי איננו יכולים להיענות לכולם. בכל מקרה, אנו מחויבים לקידום מדיניות ירוקה בכל ההיבטים העירוניים ונושאים אלו מקודמים על ידי ממוני תחומים מקצועיים כחלק מתוכנית העבודה העירונית וברוב המקרים ללא צורך בסיוע חיצוני". בנושא דחיית יוזמת הקפומפוסט: "שיטת הקימפוסט של 'עץבעיר' אינה מתאימה לכל תושב ואזור, אנו בחרנו בשיטת קימפוסט שונה. כמו כן יש עדיפות לטיפול עירוני בתחומי התוכן על פני ספקים חיצוניים".
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

14 תגובות

  1. תמי, אלון, עינת ואבי

    אני אתכם מלווה בנגיעות כבר שנים.
    העזיבה שלכם מעציבה אותי כיון שהייתם נקודת אור ותקווה – ועם זאת צפויה ומובנת.
    לבי אתכם.
    גם אני נאחזת בחלקת אלוהים הקטנה שלי, בית ישן, כמה שכנים, חצר, עצים, ללא חניה וגם אין מעלית. מקוה ש"פרויקט תמ"א" לא יתממש לעולם.
    נסו את הישוב תובל בגליל.
    אני אמשיך לעקוב ולאהוב מרחוק, עד שניפגש שוב.

  2. לא תל-אביבי, לא הכרתי, איזו יוזמה מהממת, כואב לשמוע על האטימות.
    בהצלחה!
    (וחשבתן.ם על פרדס חנה-כרכור ?)

    1. תודה ליאור! אנחנו מחפשים מקום נקי ושקט יותר מתל אביב, ולצערנו פרדס חנה-כרכור צועדת במהירות בעקבות העיר הגדולה מבחינת רמת הזיהום ומהירות ה"פיתוח" – כלומר כריתת עצים והרמת מגדלים לאוויר… ננסה צפונה מזה… תודה!

  3. עצוב מאד. לדעתי זה קשור לכך שהסביבה הפוליטית חברתית שלנו היא מאד לא מקיימת. הגידול באכולוסיה יחד עם שילוב של קפיטליזם ושמרנות דתית מקדשים ערכים של כוח, כסף כבוד ורוב האנשים נמצאים במרוץ של עבודה- צריכה בלי יכולת להתמקד לחשוב קדימה לראות את האנשים ואת הפלנטה.
    החיים בתל אביב הופכים יקרים יותר (שילוב של גידול אוכלוסין ושל עשירים שקונים דירות בעיר) מחסור בתחב"צ מקטין את המרחב העירוני שבו נוח לחיות . מקווה שעוד תהיה עדנה לחשיבה על פרמקלצ'ר עירוני ותרבות בת קיימא – פשוט כי אין הרבה ברירות אחרות.

    1. שלום לאזרח דרור ותודה על התגובה המלומדת. כל מילה במקום. בתוך כל מה שתיארת אנחנו יצרנו בועה של שפיות מסוג אחר שאפילו בעלת הבית שלנו שיתפה איתה פעולה, גם 16 שנים שהחזקנו זה הרבה מעבר למצופה, אבל זה הפך להיות בלתי אפשרי. הקפיטליזם ששולט במרחב התל אביבי הוא לא ייחודי בכלל, לא לארץ ולא לעולם, והתנועה שלנו החוצה ממנו גם היא לא ייחודית ומתרחשת כבר מאות אם לא אלפי שנים. בינתיים אני לא רואה שום מקום לעדנה של פרמקלצ'ר בעיר. היא הולכת בכל הכוח לכיוון ההפוך וכולנו יודעים את המשמעות האקולוגית-אקלימית של זה. תקנים מתקדמים של בנייה ירוקה, ואפילו 100% אנרגיות מתחדשות לא יעזרו לעיר שמתנתקת בצורה כל כך קיצונית מהאדמה ומהחיים.
      בהצלחה לכולנו כמו שאומרים.

  4. מה שיש לי לומר שפשוט עצוב לי מאוד מאוד לקרוא את החדשות העגומות. אני בקשר עם עץבעיר כמה שנים טובות, ושמחתי גם לתרום להם ולפעילותם החשובה, היה תמיד מרגש ופותח ראש לבקר אצלם בדירה הקסומה ולקרוא את הפוסטים המרתקים שכתבו. היעדרם של ארבעת המופלאים בעיר ייצור חור גדול במציאות ובלב. כמי שפעילה ברמת גן השכנה בנושא קומפוסטציה ברמה העירונית, זה באמת מתסכל שעיריית תל אביב לא השכילה לשלב אתם ידיים ולחשוב ולהפעיל ביחד מיזם מקיים, מועיל ורווחי.
    מאחלת לכם שתמצאו לכם פינה כלבבכם במקום כלשהו, ולי באמת חבל מאוד שלא תהיו יותר חלק מהעיר הגדולה. בהצלחה באשר תהיו, עדכנו אותנו!

  5. מנסה לחיות בהרמוניה עם הטבע, לא קונה מפלסטיק לדוגמא ועוד..
    אבל – זה מתסכל לראות איך לסביבה לא איכפת כלל.

    לצערי – כנראה עתידנו להכחיד את עצמנו, חבל, חזירות שלא משאירה לדור העתיד עתיד.

  6. אני עוקב אחרי עץ בעיר מתחילתו ואף זכיתי לכתוב מעט בבלוג של העץ
    גם לי היתה אפיזודה עירונית וגם אני נפלטתי מהעיר על רקע חוסר התאמה
    מפליא כמה הפתרונות הפשוטים הם המסובכים ביותר לרשויות
    אבל בצד האופטימי – את מה שהרשויות מפספסות הקהילות המקומיות תופסות
    מזמין אתכם להכיר את יוזמת הטרנזישן בישראל
    כן. גם בתל אביב
    ולהיות בעצמכם השינוי
    תמי והחברים בהצלחה בהמשך הדרך
    אוהב אתכם מאוד
    מי יתן והיה שכנים בקרוב

    1. עץ בעיר הם מגדלור של אקולוגיה. הם חלק מחיי האישיים והמקצועיים כבר שנים רבות. על כל שאלה או תהייה אקולוגית תמיד מפנה אליהם ושואבת מהם השראה ואופטימיות.
      מצער אותי מאוד לשמוע על חוסר שיתוף הפעולה של העירייה. לתל אביב פוטנציאל אדיר להיות עיר אקולוגית מדהימה.
      מקווה ומאחלת שהסוף הזה הוא גם התחלה של משהו מופלא חדש.

  7. בהצלחה בהמשך הדרך! השפעתם רבות על כולנו, ובטוח שגם בעץ הגלילי תעשו חייל!

  8. אני מכיר את עץבעיר כמעט מתחילתם, ליתר דיוק משנת 2009. ההתמדה שלהם אל מול גל "הקידמה" הבלתי מאפשר תמיד הרשימה אותי. תל-אביב זו עיר קשוחה, עיר שבעשור האחרון מצמיחה מגדלים של עשרות קומות, בהם כל דירה נמכרת בעשרות מיליוני שקלים ומי שמסוגל לאפשר זאת הם תושבים זרים רבים ופה ושם גם מקומיים שהצליח להם (כלכלית). הגישה של עוד בטון ועוד אספלט בסופו של דבר תתנקם בנו, ותל-אביב מובילה את זה בענק.
    ולחברי וחברות עץבעיר – בהצלחה היכן שלא תלכו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!