ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"הרמוניה חקיקתית": החל הקרקס שנועד להכשיר את מינוי דרעי לשר

בדיון הוועדה המסדרת, ביקש ח"כ יואב קיש לקדם הצעה שנועדה לתקן את חוק יסוד הממשלה, כך שגם ח"כים שקיבלו מאסר על תנאי יוכלו להתמנות לשרים ● כל ניסיון של האופוזיציה לעמת את קיש עם העובדה שמדובר בחוק פרסונלי, נתקל בהכחשה: "יש כאן חקיקה מהותית ללא קשר לדרעי" ● ח"כ גלעד קריב: "קואליציה של שקרנים שלא מאמינים אחד לשני"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חגיגת יום הולדתו של קיש בדיון הוועדה המסדרת שהתקיים היום (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כשנכנסו הח"כים לדיון על הקמת "ועדה מיוחדת להצעות חוק לקראת כינון הממשלה" הם ציפו לראות הצעות חוק. אבל על שולחן הוועדה המסדרת, באופן חריג למדי, הונחו רק דברי הסבר להצעת חוק שטרם הוגשה. "דברי הסבר להצעת חוק בעניין כשירותם של שרים", נכתב בכותרת הלקונית. על דברי ההסבר לא חתום אף אחד אבל הם הוקראו על ידי יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש (הליכוד).

הצעת החוק המדוברת נועדה לתקן את חוק יסוד הממשלה, כך שאדם שקיבל מאסר על תנאי יוכל להתמנות עדיין לשר. זאת בניגוד למצב כיום שבו ההנחיה היא אחת לגבי אנשים שקיבלו מאסר בפועל ומאסר על תנאי. מדוע חשוב לקיש להבהיר את העניין דווקא עכשיו, ובכזו בהילות? כפי שכתבנו כאן לאחרונה, בליכוד מבקשים לסלול את הדרך למינויו של אריה דרעי לשר בממשלה, בין היתר באמצעות תיקון חקיקתי.

"לא מדובר פה בהבהרה אלא בשינוי"

אלא שכל ניסיון של האופוזיציה לעמת את קיש עם העובדה שמדובר בהצעת חוק פרסונלית, נתקל בהכחשה מצדו. "תיקון זה נועד ליצור ודאות ובהירות, להביא להרמוניה חקיקתית בין הוראות הכשירות החלות על שרים ואלה החלות על חברי כנסת וחברי מועצת רשות מקומית", נכתב בסיכום ההצעה. 

בניגוד למינוי שרים, ההנחיות למינוי חברי כנסות מחמירות פחות וקיש מעוניין ליישר קו, לכיוון הרף התחתון דווקא. לצורך כך, הוא מבקש להקים כעת ועדה זמנית שתדון בהצעה המדוברת. "הכוונה לדון בהצעת החוק בכובד ראש על מנת למצות את הדיון", הסביר בדיון. 

"המטרה של כל המהלך הוא למלט נבחר ציבור מאימת הדין", אמר בתגובה ח"כ גלעד קריב (העבודה). "הקואליציה העתידית, קואליציה של שקרנים שלא מאמינים אחד לשני". 

חברתו לסיעה של קריב, אפרת רייטן, הוסיפה ואמרה כי: "לא מדובר פה בהבהרה אלא בשינוי. מבחינת אזרחי מדינת ישראל אנחנו מוכנים שאדם שהורשע בעבירה של העלמת מס יהיה שר. זעקתם על חוק על פרסונלי בחוק הנאשם ועכשיו אתם עושים את זה". עוד אמרה רייטן: "אני מרגישה שלאחר שאצא מפה, אצטרך לשטוף את הידיים שלי בליזול, חומר חיטוי ברמה הגבוה ביותר".

בתגובה, אמר קיש כי מדובר בדברי בלע. "יש כאן חקיקה מהותית ללא קשר לדרעי", הצטדק. "אנחנו רוצים לייצר הרמוניה חקיקתית, כדי שיהיה יחס שווה לראשי ערים, ראשי ממשלה, ולשרים בממשלה. אנחנו רוצים לתקן את המציאות הנוכחית של אי בהירות חוקית במינוי שרים".

המטרה: להגיע מוכנים לבג"ץ 

בקואליציה יודעים שההצעה לתקן את חוק היסוד תתגלגל בסוף לפתחו של בג"ץ. לכן, בשלב זה הם מבקשים לכל הפחות למנוע פאולים טכניים. קיש יודע כי בית המשפט יבדוק אם ניתנה לח"כים מהאופוזיציה הזדמנות להביע את עמדתם בשלב החקיקה. ייתכן שמסיבה זו, בין היתר, ביקש לזרז ולהקדים את הדיון עוד לפני שהוגשה הצעת החוק. 

גם אם ההצעה עצמה עדיין לא הונחה, יריית הפתיחה להכשרת מינוי דרעי לשר נשמעה למרחוק.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

6 תגובות

  1. למה ממשלה שהעומד בראשה חשוד ועומד לדין על עבירות קשות וחמורות שדינן המצטבר הוא כ12 שנות מאסר, לא יכול לכהן כשר מי הושע כבר פעמים, פעם אחת ישב בכלא מספר שנים ופעם שניה נידון למאסר על תנאי. מה לא בסדר בממשלה כזו. וכי היא לא מייצגת כך את השיבה למסורת ישראל, ערכי היהדות והחזרת עטרה ליושנה ?

  2. למה ממשלה שהעומד בראשה חשוד ועומד לדין על עבירות קשות וחמורות שדינן המצטבר הוא כ12 שנות מאסר, לא יכול לכהן כשר מי הושע כבר פעמים, פעם אחת ישב בכלא מספר שנים ופעם שניה נידון למאסר על תנאי. מה לא בסדר בממשלה כו. וכי היא לא מייצגת כך את השיבה למסורת ישראל, ערכי היהדות והחזרת עטרה ליושנה ?

  3. עם סגולה ממש אור לגויים. מנסים להתאים אותנו ל סטריאוטיפים האנטישמיים. ממנים מושחת עסקן נכלולי לשר במדינת היהודים. שלא נדע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!