ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב שקוף: הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות יהיו שקופות יותר

מועמדים לרשות עיר יחויבו להצהיר בפני הציבור איזו מפלגה עומדת מאחוריהם • הלוואות מתורמים פרטיים יהיו שקופות - וגם מימון עצמי של מועמדים לרשויות לא יחמוק מתחת לרדאר • שנה לפני הבחירות לרשויות המקומיות - חזרנו להישגי "שקוף" וקיבלנו הבטחה משומרי הסף כי הם עומדים מאחורי ההצהרות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מעטפות הצבעה במערכת הבחירות לרשויות המקומיות ב-2018 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
מעטפות הצבעה במערכת הבחירות לרשויות המקומיות ב-2018 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

במהלך הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, אוקטובר 2018, נתקלנו בתופעה של מועמדים מרחבי הארץ שמתמודדים לרשות המקומית מטעם מפלגה ארצית, אך מבלי שהציבור ידע מי המפלגה שמממנת אותם. לפעמים זה הגיע לכדי אבסורד, כמו שקרה בחיפה: מפלגה בכנסת הריצה מטעמה שני מועמדים שונים, מה שכמעט והביא לפסילתה של המועמדת – היום ראש העיר – עינת קליש רותם, שהסתירה בפרסומים מטעמה את הזיקה הפוליטית שלה. 

לאחר הבחירות פנינו למשרד הפנים בבקשה לפרסם את ההסכמים בין המועמדים לבין המפלגות שמממנות אותם, או לפחות את הזיקה שלהם אליהן. במשרד נתנו הסכמה עקרונית לכך.

אבל מאחר שלהבטחות כאלו יש נטייה להתפספס או להישכח, פנינו למשרד הפנים בשבוע שעבר בצירוף תשובתם משנת 2019, כדי לדעת אם הם עומדים מאחורי הבטחתם. במשרד הפנים אישרו ל"שקוף" כי בבחירות הקרובות אכן יפורסמו הזיקות לסיעות האם. זהו שינוי משמעותי לטובת הציבור, אחד משלושה מהלכים שהצלחנו לקדם בבחירות הקודמות לרשויות. 

הסתירה בפרסומים מטעמה את הזיקה הפוליטית שלה. עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה (צילום: באדיבות סיעת "חיים בחיפה", ויקימדיה)

שקיפות בהלוואות

עוד מהלך שכתבנו עליו שוב ושוב טרם הבחירות הקודמות לרשויות המקומיות, הוא שקיפות בהלוואות למועמדים. מדובר בפער תמוה שנוצר בהנחיות מבקר המדינה, שמאפשר מימון של מועמדים במיליוני שקלים ללא שקיפות מינימלית. עד אז, מועמדים שביקשו להסתיר את זהות התורמים שלהם לקחו מהם הלוואה, היו יכולים לעשות זאת, בשונה מערבות שמתווכת דרך הבנק ופרטיה מפורסמים לציבור.

פנינו למבקר המדינה בנושא. בפרסום הדוח לאחריו מצאנו את ההתחייבות לבחירות הקרובות לרשויות המקומיות – ההלוואת יהיו שקופות. "בתקופת הבחירות התקבלו במשרדי פניות המבקשות כי יינתן פרסום להלוואות הנוגעות לבחירות שקיבלו סיעות ומועמדים, לרבות שמות המלווים וסכומי ההלוואות. לאחר ששקלתי ובחנתי את הנושא לעומקו, אני סבור כי יש מקום לפרסם לציבור נתונים בדבר פרטי הלוואות שהתקבלו בנוגע לבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות. וזאת בעיקר כי הרציונל העומד מאחורי חובת הפרסום של פרטי תרומות וערבויות – לרבות הרצון להבטיח שקיפות ובקרה ציבורית על זיקות בין תורמים וערבים לבין סיעות ומועמדים, בייחוד ערב בחירות – תקף בוודאי גם לגבי הלוואות; פרסום לציבור בהקשר זה יאפשר חשיפת זיקות וקשרים בין מלווים לבין סיעות ומועמדים, ובייחוד כאשר המלווים הם אנשים פרטיים".

לדבריו, "אם העמדת ערבות – שאין בצידה העברת כספים בזמן אמת – מחייבת דיווח שוטף לציבור, הרי שהעברת כספים במישרין באמצעות הלוואה פרטית בתקופת הבחירות אמורה לחייב דיווח לציבור, בבחינת קל וחומר". 

גם אליו פנינו לאחרונה שוב כדי לוודא שהדבר אכן קורה. ממבקר המדינה נמסר כי הוא עומד על דעתו: "אכן כפי שנכתב בדוח מבקר המדינה, החליט מבקר המדינה כי הנתונים לגבי הלוואות יפורסמו לציבור כפי שמפורסמים הנתונים על ערבויות ותרומות לגבי כל מערכות הבחירות לרבות הבחירות בשלטון המקומי". 

משה ליאון. לא נדרש לדווח על מימון הקמפיין כי שילם מכיסו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם מימון עצמי יחוייב בשקיפות

עוד בעיה שעלתה בבחירות הקודמות היא מימון עצמי של מועמדים. מועמדים בעלי אמצעים נהנו בעבר מההפקר והניחו שעליהם להימנע מדיווח על מימון הקמפיין בזמן אמת. בעקבות פניית שקוף ללשכת מבקר המדינה, הודיעה בזמנו חנה רותם, ראש האגף לביקורת בחירות ומימון מפלגות במשרד כי: "מימון ממקורות עצמיים של נציגי הסיעה מהווה תרומה לסיעה או נחשב כהלוואה, בהתאם לנסיבות. על מימון עצמי כאמור חלים כל הכללים בנוגע לתרומות ובכלל זה חובת דיווח באופן שוטף למבקר המדינה על קבלת תרומות בקשר למערכת הבחירות". 

בנוסף, הדגישה רותם כי "אי דיווח למבקר המדינה על גיוס הון ממקורות עצמיים מהווה התנהלות שאינה תקינה, על כל המשתמע מכך". על פי רותם, המידע מפורסם עם קבלתו באתר האינטרנט של מבקר המדינה "ובכך תובטח שקיפות ובקרה ציבורית לגבי פרטי התורמים והמלווים וסכומי התרומות וההלוואות". 

פנינו כעת שוב ללשכת המבקר, ושם חידדו כי "הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) לגבי תרומות חלות על כל התרומות לרבות תרומות ממימון עצמי". כי "הדבר בא לידי ביטוי בדוחות ביקורת בעבר ואף צוין  בקובץ שאלות ותשובות שפורסם באתר האינטרנט של מבקר המדינה לפני הבחירות שהתקיימו ב-2018.  מן הסתם, עצם העובדה שתרומה עצמית כמוה ככל תרומה תקפה גם לעניין הדיווח על התרומה". לצערנו מועמדים רבים לא פעלו כך וטענו שאין חובה לעשות זאת.

*

סגירת שלוש הפרצות הללו מהווה מהפכה של ממש בשקיפות ברשויות המקומיות. המשמעות שלה היא שכל המועמדים יידרשו לפרסם את מקורותיהם הכספיים, ללא תלות באופן מימון הקמפיין שלהם. הבחירות הקרובות הן הזדמנות לוודא שזה אכן קורה. בכל מקרה יהיה פה שקוף הרבה יותר.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

שקיפות מלאה במימון הקמפיין לרשויות המקומיות תאפשר פיקוח ציבורי בזמן אמת על מארג האינטרסים הנרקם של כל מועמד. אי פרסום מקורות המימון יאפשר לטעון באופן ברור כי המועמד מסתיר את מקורות המימון שלו במכוון – ומכאן הציבור יידרש להחליט אם כדאי לו לתמוך בו.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

נמשיך לעקוב ולבדוק שהמועמדים לא מצאו פרצות נוספות בהנחיות. ככל שיהיו כאלו נבקש לסגור אותן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. מחפש ולא מוצא שקיפות לגבי מקורות המימון של מועמדים לראשות המועצות המקומיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!