ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מבקר המדינה ידרוש ממועמדים בבחירות המקומיות לדווח על מימון מהונם הפרטי

חדשות טובות: מבקר המדינה הרחיב את כללי השקיפות החלים על מועמדים לבחירות ברשויות המקומיות ● מעתה הם יחויבו לחשוף בזמן אמת כמה כסף השקיעו גם מכיסם הפרטי למימון הקמפיין ● החדשות הרעות: לציבור עדיין אין דרך לדעת בזמן אמת כמה כסף השקיעו המפלגות במועמד ומועמדת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

משה ליאון. צילום: קפוצ'ינסקי

מועמדים בבחירות לרשויות המקומיות חייבים מעתה לדווח לציבור על מימון קמפיין בחירות – גם אם הוא מגיע מהונם הפרטי. זאת, לאור הבהרה של מבקר המדינה לפניית "שקוף" בנושא, שקודם לכן לא היה מוסדר. המשמעות: כעת נוכל להחליט האם אנחנו רוצים לבחור במועמדים שמסתמכים על תרומות קטנות, על ערבויות והלוואות שמגיעות מבעלי הון, או על הונם הפרטי. 

עוד באותו נושא:

אולם מועמדים שנהנים ממימון של מפלגות עדיין לא חייבים בדיווח שוטף בזמן אמת על המקור למימון הקמפיין שלהם. לטענת משרד מבקר המדינה, האחריות על פרסום המידע על מימון מפלגתי מצויה אצל משרד הפנים.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במרץ השנה פרסם מבקר המדינה את הדו"ח על המועמדים לרשויות המקומיות והאיזוריות. עם פרסומו הודיע המבקר כי החל ממערכת הבחירות הבאה ואילך יפורסמו פרטי ההלוואות שמקבלות הסיעות, זאת בדומה לדרישה לפרסם פרטים על תרומות וערבויות שמקבלים המועמדים (הערבויות מאפשרות לקבל מקדמה למימון כנגד ערבות בנקאית של אדם פרטי בעוד הלוואות מתקבלות ישירות מן המלווה). 

לציבור יש זכות לדעת מי מממן את הפוליטיקאים שהוא בוחר בהם, עוד בזמן שהם מתמודדים ולא רק לאחר שנבחרו. בעבר קראנו שוב ושוב להפוך גם את ההלוואות שמקבלים המועמדים לשקופות. פנינו בנושא למבקר המדינה, שענה אז כי הנושא ייבחן. 

לאחרונה, כאמור, עם פרסום הדו"ח הודיע המבקר שגם ההלוואות שמקבלים המועמדים לטובת ניהול הקמפיין יהיו שקופות. שמחנו, וגם פרגנו על ההחלטה הזו, אבל חשבנו שניתן לעשות יותר. לכן, פנינו למשרד מבקר המדינה בדרישה להחיל שקיפות גם על מועמדים שהמימון לקמפיין שלהם מכיסם וגם על כאלו שזוכים למימון ממפלגה ארצית.

מועמדים עשירים יחויבו לתת דין וחשבון לבוחרים בזמן אמת

רוב המועמדים נדרשים לבקש תרומות והלוואות מציבור התומכים שלהם כדי לנהל קמפיין, שעלותו עשויה להגיע למיליונים רבים של שקלים בערים הגדולות. על מקורות המימון הללו הם כבר חייבים בדיווח שוטף בזמן אמת. אולם עד כה, מועמדים שהממון מצוי בכיסם לא נדרשו לאותה חובת דיווח.

כך לדוגמה, בזמן הבחירות לראשות עיריית ירושלים המועמד משה ליאון, שנבחר לכהן כראש העיר, לא דיווח על הכנסותיו לקמפיין בזמן אמת. הסיבה, ליאון הוא אדם עשיר שיכול היה לממן את כל הקמפיין מכיסו, ולכן עד כה לא נדרש לשקיפות.

משה ליאון. לא נדרש לדווח על מימון הקמפיין כי שילם מכיסו. (צילום יונתן זינדל, פלאש 90)

כעת, בעקבות פניית שקוף למשרד מבקר המדינה, הודיעה חנה רותם, ראש האגף לביקורת בחירות ומימון מפלגות במשרד, כי: ״לפי החוק והנחיות מבקר המדינה, מימון ממקורות עצמיים של נציגי הסיעה מהווה תרומה לסיעה או נחשב כהלוואה, בהתאם לנסיבות. על מימון עצמי כאמור חלים כל הכללים בנוגע לתרומות ובכלל זה חובת דיווח באופן שוטף למבקר המדינה על קבלת תרומות בקשר למערכת הבחירות״. 

בנוסף, הדגישה רותם כי ״אי דיווח למבקר המדינה על גיוס הון ממקורות עצמיים מהווה התנהלות שאינה תקינה, על כל המשתמע מכך״. על פי רותם, המידע מפורסם עם קבלתו באתר האינטרנט של מבקר המדינה ״ובכך תובטח שקיפות ובקרה ציבורית לגבי פרטי התורמים והמלווים וסכומי התרומות וההלוואות".

איזו מפלגה עומדת מאחורי ראש העיר שלך?

עוד סוג מימון בבחירות לרשויות המקומיות הוא כזה שמקבלים מועמדים ממפלגות אם (מפלגות ארציות). בזמן שחלק מהמועמדים נדרשים ללקט תרומות והלוואות מהציבור, מועמדים אחרים זוכים לתמיכה מפלגתית המאפשרת להם התנהלות שונה, יש שיאמרו נוחה יותר. 

אולם, הציבור לא תמיד יודע מי המפלגה העומדת מאחורי אותו המועמד או המועמדת ואינו מודע לכך שהיא זו שממנת את הקמפיין שלהם. בדרך זו יכולים מועמדים ליהנות מכל העולמות: להסתמך על מקור תקציבי מפלגתי רחב תוך התנערות מזיקה מפלגתית. 

כך למשל, עינת קליש-רותם שנבחרה לראשות עיריית חיפה, בחרה להסתיר בפרסומים שונים בקמפיין שניהלה את העובדה שרצה מטעם מפלגת ״העבודה״ וכי זכתה למימון מטעמה. 

אגב, המקרה של קליש-רותם חריג במיוחד מאחר שמפלגת העבודה שתמכה בה, תמכה במקביל בעוד רשימת מועמדים בעיר, מהלך שכמעט פסל את מועמדותה.

במקרה של מימון שמקבל מועמד ממפלגת אם, ההתנהלות החשבונאית מנוהלת במפלגה, מה שמקשה על דיווח בזמן אמת. לכן הצענו לפרסם רק את ההסכם בין המפלגה הארצית למועמד כך שלפחות מסגרת ההסכם והמחויבות המפלגתית למועמד יהיו ידועים בציבור.

חנה רותם, ראש האגף לביקורת בחירות ומימון מפלגות, הסכימה עם הטענה שלנו. היא השיבה כי המידע על הקשר בין מועמדים למפלגות הוא ״אכן מידע חשוב שיש עניין שיפורסם לציבור״. אולם היא הפנתה אותנו למשרד הפנים מאחר שהגשת רשימות מועמדים מטעם הסיעות נעשית מול מנהל הבחירות ומשרד הפנים. 

לדבריה, ״המידע בדבר מעמדה של סיעה או רשימת מועמדים מועבר למשרד מבקר המדינה בשלב מאוחר יחסית, ולעיתים אף לאחר מועד הבחירות״.

עד שהמבקר ומשרד הפנים יחילו שקיפות בנושא הזה, קיימת פרצה המאפשרת לזהות מועמדים הנתמכים על ידי מפלגות. מועמד או מועמדת לא יכולים לקבל תמיכה ממפלגה ארצית ובו זמנית לאסוף תרומות, הלוואות או ערבויות – שלוש צורות מימון מקובלות בקמפיין בחירות מקומי. בזכות כללי השקיפות המחמירים של המבקר, כעת ניתן יהיה לאתר מועמדים שככל הנראה נתמכים על ידי מפלגות – מי שאינם נעזרים בכספים מכל מקור אחר.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

ראש הרשות שלך מחליט או מחליטה כמה ואיזה בתי ספר יפתחו בשכונה שלך, האם ואיפה יבנו, איך יתחלק הכסף שאתם משלמים לארנונה, איזה פרויקטי בניה ותשתיות חדשים ליזום ועוד. כדי שתוכלו לבחור את האדם המתאים – חשוב שתדעו למי הוא חייב דין וחשבון: האם מפלגה כלשהי מימנה את הקמפיין, טייקונים בעלי חברות עסקיות או שאולי המועמד עצמו הוא בעל הון עתק.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

אנחנו ב״שקוף״ נפנה גם למשרד הפנים בבקשה לפרסם את ההסכמים של המועמדים עם המפלגות בזמן אמת, עוד בטרם התקיימו הבחירות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!