ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ישראל טובעת בפלסטיק – אבל מייבאת אלפי טונות פסולת מחו"ל

בשל הפרדת פסולת לקוייה, מפעלי המחזור נדרשים לייבא פלסטיק נוסף • מדובר בכ-20 אחוז מסך פסולת הפלסטיק הממוחזרת, בזמן שהאזרח הישראלי נמצא במקום השישי בעולם בייצור אותה הפסולת • אף שהמשרד להגנת הסביבה מסכים שיש "עדיפות סביבתית לשימוש בפסולת המקומית", הוא מודה: "לא נעשה חישוב בנוגע לטביעת הרגל הסביבתית של ייבוא פסולת" • וגם: מי מרוויח מהשקר על כלכלה מעגלית?
דרור גורני, ניב חכלילי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ייצור פסולת הפלסטיק בישראל מוערך בכמיליון טון בשנה. בקבוקי פלסטיק זרוקים בחוף ים המלח, 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ביולי 2021 בצהרי היום הושלכה אריזת פלסטיק משומשת לפח ציבורי בעיר הנמל הגרמנית המבורג. האריזה, יחד עם יתר הפסולת באותו הפח, נאספה למחרת בשעות הבוקר על ידי משאית פינוי זבל. כשהמשאית סיימה את מסלול האיסוף שלה, היא פרקה את התכולה במתקן מיון פסולת גדול בפאתי העיר. אותה אריזת פלסטיק נאספה מהמסוע והצטרפה לערימת פלסטיק אדירה שנדחסה למכולה. המכולה הועמסה על אוניית משא בנמל. לאחר כמה שבועות של מסע במים הבינלאומיים ועצירה במספר תחנות, עגנה האונייה בנמל חיפה, שם נאספה המכולה, ובה אריזת הפלסטיק המשומשת, והובלה כלאחר כבוד למפעל מחזור בצפון הארץ. בתוככי המפעל כבר אבדה הקליטה של מכשיר הג׳יפיאס שהוצמד לאריזה על ידי תחקירני גרינפיס גרמניה.

סיפור המסע המוזר של אריזת הפלסטיק שהיגרה כל הדרך מגרמניה רק כדי לעבור מחזור מכני בישראל, חושף עולם נסתר של מסחר רווחי בפלסטיק מזהם. הוא מדגיש את הכזב שבבסיס הקמפיינים שמוכרים לנו בנוגע ל"כלכלה מעגלית" ומעלה שאלות קשות בנוגע למנגנון שמעודד אותנו לצרוך כמויות פלסטיק בלי הגבלה, תחת ההבטחה שמוצרי הפלסטיק ימוחזרו בסופו של דבר.

מסביב לעולם

סחר בינלאומי הוא תופעה רווחת, אך לא הרבה יודעים שהוא מתקיים גם בשוק הפסולת. בצד האחד מדינות, בדרך כלל מפותחות, שמייצרות הרבה פסולת וצריכות להיפתר ממנה, ובצד השני מדינות, בדרך כלל עניות, שמוכנות לקבל את הפסולת תמורת תשלום. 

בשנת 1989 נחתמה אמנת בזל, שנועדה להסדיר את הסחר בפסולת מסוכנת שעד אז הועברה ללא פיקוח למדינות עניות באפריקה, אסיה, והקריביים. שלוש שנים לאחר מכן החלו המדינות המפותחות להעביר את פסולת הפלסטיק שלהן בעיקר לסין, שהייתה אחראית בשנת 2016 לכ-50% מייבוא פסולת הפלסטיק העולמית. באותה השנה החליטה המדינה לסגור את שעריה לייבוא הפסולת, כתוצאה מהנזקים הבריאותיים והסביבתיים שייבוא זה גורם, דבר שהכניס את השוק כולו לבעיה. את מקומה של סין תפסו מדינות אחרות, המובילות בהן הן טורקיה, הולנד, מלזיה, ארה"ב, וייטנאם, הונג קונג, ואוסטריה.

ייבוא וייצוא פסולת פלסטיק גורם לנזקים חמורים לסביבה ולבריאות הציבור. זאת, נוסף על תרומתו של פלסטיק למשבר האקלים. תעשיית הפלסטיק אחראית ל-3.4% מפליטות גזי החממה העולמיות, כאשר 90% מפליטות אלו מקורן בתהליך הייצור עצמו.

אך מדינות לא רק משלמות כסף כדי לייצא זבל החוצה. לעיתים הן משלמות כדי לייבא אותו לשטחן. 

יש פלסטיק – ויש פלסטיק

מדוע שמדינה כמו ישראל, שטובעת בערימות פלסטיק, תרכוש פלסטיק נוסף? כדי להבין את הסיבה צריך להכנס למפעלי המחזור. 

מחזור פלסטיק דורש הפרדה קפדנית בין פלסטיק לחומרים אחרים. אם זו לא נעשית – לא ניתן למחזר את הפלסטיק. אלא שתהליך ההפרדה והמיון בישראל לוקה בחסר. המשמעות היא שמפעלי המחזור בארץ לא מקבלים פלסטיק באיכות טובה דיה. 

"ככל שאתה לוקח את החומר ומלכלך אותו עם חומרים אחרים אתה מסבך את תהליך המחזור שלו", אומר ירון מזרחי, מנכ"ל אביב תעשיות מחזור. "בפלסטיק למשל, אם הוא מעורבב במיץ של הזבל ויש שמן שנשפך עליו, או אוכל, חלקם נספג בפלסטיק, מה שמצריך תהליך ניקוי אינטנסיבי יותר. לפעמים זה מגיע למצב שלא ניתן למחזר, וזה מוביל לייקור עלויות הטיפול. אם לא עושים את ההפרדה במקום, אז לפעמים כל החומר כולו הופך לזבל".

רק אחוז קטן ממוצרי הפלסטיק ניתן למחזור. מחזור בקבוקים בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מכאן נגזר המצב האבסורדי הבא: למרות כמויות הפלסטיק האדירות שנוצרות בשוק המקומי, הצורך בפסולת "נקייה", כלומר פסולת המופרדת ברמה גבוהה, מביא לכך שמדינת ישראל צריכה לייבא פלסטיק מחו"ל. לפי נתונים שהגיעו לידי "זיקוק" ו"שקוף" מרשות המיסים, בין 2017-2021 מדינת ישראל ייבאה כ-13 אלף טון פסולת פלסטיק מחו"ל, בשווי של כ-10 מיליון דולר. מדובר בכמעט 20% מסך פסולת הפלסטיק ההמוחזרת בארץ. המדינות העיקריות מהן מייבאת ישראל הן ברזיל, טורקיה, איחוד האמירויות, גרמניה, ובריטניה. 

לדברי מזרחי, הליך המחזור המוגבל בארץ מביא לכך שמפעלים בישראל מייבאים פסולת פלסטיק שעברה תהליך מחזור בחו"ל. "הם משתמשים בו לייצור צנרת חשמל למשל", אומר מזרחי. אם הייתה הפרדה טובה במקור, היה ניתן למחזר יותר חומרים ולא היה צורך בייבוא המדובר.

כפי שכבר צויין, ייבוא פסולת פלסטיק הוא לא תופעה ייחודית לישראל. על פי נתוני הבנק העולמי, ישראל לא נכנסת אפילו ל-30 המדינות הראשונות בייבוא פסולת פלסטיק לנפש. אך נתון זה לא מספר את התמונה המלאה. 

אם נסתכל על הולנד למשל, נראה כי היא נמצאת במקום הראשון בעולם בייבוא פסולת פלסטיק לנפש. אך שיעור מחזור פסולת הפלסטיק במדינה עומד על 54% – בעוד שבישראל מדובר רק ב-7%. כלומר, ישראל מייבאת פסולת פלסטיק בשביל מחזור, בעוד ששיעורי המחזור שלה נמוכים למדי ביחס למדינות אירופה, שם הוא עומד על כ-40%.

"ככל שאתה לוקח את החומר ומלכלך אותו עם חומרים אחרים אתה מסבך את תהליך המחזור שלו. אם לא עושים את ההפרדה במקום – כל החומר כולו הופך לזבל"

ירון מזרחי, מנכ"ל אביב תעשיות מחזור

כמו כן, ייצור פסולת הפלסטיק בישראל מוערך ב-900 אלף עד מיליון טון בשנה, והאזרח הישראלי מייצר לפי הערכות כ-55 ק"ג פלסטיק בשנה – מקום שישי בעולם.

במשרד להגנת הסביבה מסרו כי "לא נעשה חישוב בנוגע לטביעת הרגל הסביבתית של ייבוא פסולת פלסטיק מחו"ל" וכן כי "מוסכם שיש עדיפות סביבתית וכלכלית לשימוש בפסולת המקומית, והמשרד אכן מקדם פעולות לחיזוק תעשיית המחזור בארץ ולשיפור איכות חומר הגלם. כך, הנהלת קרן הניקיון אישרה באחרונה תקציב בסך 400 מיליון שקל להקמה ולשדרוג של מפעלי מחזור, במסגרת פרויקט משותף למשרד ולרשות ההשקעות במשרד הכלכלה". עוד הוסיפו במשרד כי חלק מהפועלות שננקטות לצמצום הפלסטיק במקור הן המס על כלים חד פעמיים וכן חוק הפיקדונות.

מה זה, בעצם, פלסטיק?
כדי להבין את המורכבויות במחזור פלסטיק, חשוב להתעמק בפרטים. פלסטיק הוא שם כללי לקבוצת חומרים סינתטיים גדולה עם טווח רחב של תכונות פיזיקליות וכימיות. הפלסטיק מורכב ממולקולות ארוכות הנקראות פולימרים. הפולימר (פולי- הרבה, מר – יחידה) מורכב מיחידות בסיס הנקראות מונומר (מונו- בודד) החוזרות על עצמן לאורך כל שרשרת הפולימר.
בעבר, פולימרים יוצרו מחומרים טבעיים כמו כותנה, משי או עץ. אך בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת, החלו לייצר פלסטיק סינתטי מדלקים פוסיליים – הליך זמין וזול בהרבה. אלא שבהליך הייצור המודרני, התווספו למוצרי הפלסטיק כימיקלים רעילים. חלקם מתווספים כדי לאפשר תכונות שונות למוצר, כמו גמישות למשל, ואחרים הם תוצר לוואי של ההליך.
את הפלסטיק הסינתטי מחלקים לשתי קבוצות: תרמופלסט ותרמוסט. חלוקה זו מבוססת על יכולת ההתכה של החומר. תרמופלסטים הם פולימרים בהם השרשראות אינן קשורות אחת לשנייה בקשרים כימיים. תכונה זו מאפשרת לשרשראות הפולימר גמישות כאשר הטמפרטורה עולה, ולכן מתאפשר תהליך של התכה של החומר. לעומת זאת, בפלסטיק תרמוסטי השרשראות קשורות אחת לשנייה בקשרים כימיים והפולימר אינו יכול לעבור התכה בטמפרטורה גבוהה. סוג הפלסטיק הזה מספק יציבות כימית גבוהה.

מציאות אלטרנטיבית

נכון להיום, 95% מאיכות החומר במוצרי הפלסטיק הסינטטי הולכת לאיבוד לאחר שימוש אחד בלבד. מכיוון שרק אחוז קטן ממוצרי הפלסטיק ניתן למחזור בפועל, אם נמשיך לצרוך פלסטיק במצב הקיים כמויות פסולת הפלסטיק בעולם יוכפלו עד ל-2040. 

בים המצב יהיה חמור אף יותר: לפי ההערכות, עד 2,040 כמויות הפלסטיק המזהם והמסכן את הים יהיו גדולות פי שלוש. ההערכה כיום היא שאם לא ננקוט בצעדים מידיים להקטנת צריכת הפלסטיק, מעל ל-600 מיליון טון פסולת פלסטיק יצטבר במקורות המים והים בתוך פחות מ-20 שנה. לא מדובר רק בסכנה לחיים הימיים, אלא גם בפגיעה ממשית ביכולת שלנו להסתמך על מקורות מים נקיים לשתייה. 

מדוע אם כן, התפיסה הרווחת היא שהפלסטיק שאנחנו צורכים ממוחזר? תאגידי הנפט ותעשיית מוצרי הפלסטיק הסינתטי מקדמים זה עשרות שנים, באמצעות קמפיינים עתירי ממון, תודעה מוטעית שקיים פתרון ירוק לזיהום הבלתי נתפס. ברגע שהתודעה הזו השתרשה, הצרכן יכול להמשיך לצרוך פלסטיק ללא רגשות אשם, והשוק יכול להמשיך ולגדול. 

כשליש מפעילות תעשיית הדלקים הפוסיליים, הזיקוק ומוצרי ההמשך מבוסס על ייצור פלסטיק. בתעשייה מודעים היטב לכך שהעולם חייב להיגמל מהתלות בדלקים, ושהשוק שלהם הולך ומצטמצם. לכן, הם פועלים בצורה אגרסיבית לפתח אפיקי רווחים חדשים ולהגדיל את השליטה שלהם בשוק מוצרי הפולימרים. הם עושים זאת על ידי השקעות עתק בתשתיות ייצור מזהמות, ושיווק שלהן כתשתיות ירוקות המספקות פתרונות, כביכול. 

אלא שהמציאות האלטרנטיבית שתאגידי הנפט פועלים למכור לנו לא יכולה להיות רחוקה יותר מהמצב בשטח. לייצור הפלסטיק יש השלכות בלתי נתפסות על הסביבה והבריאות שלנו. בארה"ב למשל, פליטות הפחמן והזיהום הנגרמים מתעשיית ייצור הפלסטיק, צפויות לעקוף את כלל הפליטות של מתקני האנרגיה הפחמיים במדינה עד לשנת 2030.

כמו כן, לצד הרעלים במוצרים עצמם, כל שרשרת החיים של הפלסטיק – ממתקני הייצור התעשייתיים, ועד למתקני השריפה והמחזור – פולטת לאוויר כמויות משמעותיות של מזהמים המסכנים את בריאות הציבור. בשנים האחרונות מחקרים מקיפים חושפים סכנת זיהום חדשה בהיקפים מפחידים של ממש, כתוצאה מפיזור של חלקיקי מיקרו פלסטיק לאוויר, לים ולאדמה, שלבסוף גם חודרים לגוף האדם.

דחיית הקץ

תהליכי המחזור הקיימים מתמקדים ב"מחזור מכני". סוג המחזור הזה, שגם טביעת הרגל הסביבתית שלו בעייתית, מאפשר מחזור של פולימרים תרמופלסטים בלבד. אלא שהפולימר עובר שינויים כימיים, המשפיעים על תכונותיו ופוגמים ביכולות שלו לשמש מקור פלסטיק איכותי. לכן, מדובר רק בדחיית הקץ. 

מה הכוונה? במקום שפסולת הפלסטיק תיזרק לאחר שימוש יחיד, המחזור המכני מאפשר להשתמש באותו מוצר פלסטיק רק שתיים עד שלוש פעמים נוספות. לאחר מכן לא ניתן להשתמש בו יותר. במקרה הרע, אותו פלסטיק ימצא את דרכו למטמנה או יישרף. במקרה הרע יותר: הוא ייזרק בשטחים פתוחים ויגיע למקורות המים שלנו. 

אם לא די בכך, גם בפעמים המוגבלות שבהן מתבצע הליך מחזור פלסטיק, ההליך דורש הוספת חומרים נוספים – פלסטיק חדש מדלקים פוסיליים – כדי לשפר את יציבות החומר. המשמעות: מחזור פלסטיק כרוך בהוספת פלסטיק חדש. הכמות שמוסיפים משתנה על פי איכות הפלסטיק אותו רוצים למחזר, אך עבור סוגים מסוימים של פלסטיק כמו פוליאתילן טרפתאלט – אחד הסוגים הנפוצים ביותר ממנו עשויים בקבוקי שתייה ואריזות אוכל – החומר החדש שצריך להוסיף עומד על  כ-30% מהפלסטיק אותו רוצים למחזר.

בשורה התחתונה: שיטת המחזור הנוכחית והאופן שבו היא משווקת משרישה את התפיסה המעודדת המשך צריכה גדלה של פלסטיק, במקום צמצום במקור, ואין לה שום קשר לכלכלה מעגלית שמתבססת על שימוש אינסופי באותו חומר הגלם.

האבסורד נמשך

בחזרה לאריזת הפלסטיק שעשתה את דרכה מגרמניה עד למפעל בצפון הארץ. המפעל – VPM פלסט שבקיבוץ יסעור – נקנה באפריל השנה על ידי חברת הנפט שבשליטתו של הטייקון עידן עופר – בז"ן. המהלך של החברה מתיישב עם הקו של התאגידים המזהמים הגדולים בעולם: השתלטות על תשתיות המחזור ומיתוג התעשייה כ"כלכלה מעגלית". מהלך זו נועד לאפשר להם להגדיל את הרווח מתעשיית הדלקים המזוקקים.

אלא שלהובלה של פסולת פלסטיק ממדינות רחוקות ויצירת שרשרת אספקה של משאיות וספינות מזהמות שישנעו אותו למפעל המקומי, רק כדי לייצר ממנו פלסטיק נוסף מאיכות פחותה יותר, אין שום קשר לכלכלה מעגלית או לפתרון בר קיימא. 

המערך המעוות המתאפשר כיום, בסיוע של הגופים הרגולטורים, מקבע מצב אבסורדי המסבסד את הגדלת הייצור של תעשיית הדלקים הפוסיליים, ואיתו את רמות פליטות גזי החממה והזיהום, על חשבון האינטרס הציבורי ועתידו הסביבתי של כדור הארץ.

הידיעה נכתבה יחד עם יחידת התחקירים "זיקוק" של גרינפיס

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה
מדינת ישראל חתומה על אמנת בזל, המסדירה מעבר של פסולת מסוכנת ופסולות נוספות בין מדינות. בתיקון לאמנה שנכנס לתוקף ביום 1.1.21, הוחלט כי יבוצע פיקוח גם על ייצוא וייבוא של פסולת פלסטיק מסויימת. לפיכך, תוקנו צו ייצוא חופשי וצו ייבוא חופשי בישראל, כך שיש לקבל רישיון עבור ייצוא וייבוא של פריטי המכס, ביניהם גם פסולת פלסטיק.
ככל שידוע למשרד הכלכלה והתעשייה שפסולת הפלסטיק מועברת למפעלי מחזור שונים במצב שבו פסולת הפלסטיק הינה חומר גלם לכל דבר ועניין – יינתנו אישורי יבוא. אין חובה חוקית ומדיניות של הפסקת ייבוא פסולת פלסטיק מחו"ל.
משרד הכלכלה והתעשייה באמצעות מנהל תעשיות, בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר, מפעיל מיזם להתייעלות במשאבים בהיקף תקציבי חסר תקדים בסך 54 מיליון שקלים. במסגרת המיזם הוקם המרכז להתייעלות במשאבים שמטרתו סיוע למפעלים בייעול השימוש בחומרי גלם, מים ואנרגיה, ובכך להגדיל את רווחיות המפעל תוך הקטנת ההשפעה הסביבתית שלו. במסגרת המיזם, עומד המימון ממשלתי על 50%-70% מעלות פרויקט ההתייעלות של המפעל. ייעול השימוש בחומרי גלם המושג באמצעות הסיוע הניתן על ידי המרכז להתייעלות במשאבים מהווה הפחתת כמויות ייצור במקור של חומרי הגלם, לרבות פלסטיק. לא ידוע למשרד הכלכלה אם נעשה חישוב של טביעת הרגל הסביבתית של ייבוא פסולת פלסטיק מחו"ל. ההיתרים לייבוא פסולת פלסטיק ניתנים בכפוף לכללים ולהסכמות שישראל מחוייבת להם בהתאם לאמנת בזל בעניין סחר בפסולות.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה
עמדת המשרד להגנת הסביבה היא שהדרך הטובה ביותר לצמצום ייצור פלסטיק היא הימנעות והפחתת צריכה. על כן, נקט המשרד במספר צעדים אשר מעודדים את ההפחתה בשימוש, וכפועל יוצא, מסייעים בצמצום ייצור הפלסטיק.
בין הצעדים הללו ניתן למנות:
1. הרחבת חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים.
2. הטלת מס על כלים חד פעמיים.
3. קמפייני הסברה הקוראים לציבור להימנע משימוש בכלים חד פעמיים; קמפיין הסברה להחזרת הבקבוקים לנקודות המכירה וקבלת הפיקדון; וכן הימנעות משימוש בכלים חד פעמיים בים.
4. תמיכה ברשויות מקומיות ברכישת מדיחי כלים כצעד להימנעות מצריכת פלסטיק חד פעמי בגני הילדים.
5. חוקי אחריות יצרן ומגבלת הייצוא ליעדי המחזור במסגרת חוק האריזות.
6. חוק השקיות.
7. המרכז להתייעלות במשאבים, שבמסגרתו המשרד משתתף במימון יועצים הממפים עבור מפעלים את תהליכי העבודה ומספקים המלצה על דרכי התייעלות וחיסכון במשאבים ואנרגיה.
8. פרויקט הסימביוזה התעשייתית המשותף עם משרד הכלכלה – פסולת של האחד היא המשאב של האחר.
ביחס לשאלתכם אודות ייבוא פסולת פלסטיק מחו"ל:
מפעלי המחזור הם מפעלים יצרנים. ככאלה, הם זקוקים לחומרי גלם, על פי אמות המידה והאיכות הנדרשות לייצור. סחר בפסולת פלסטיק, על פי הכללים, בהם אמנת בזל, הוא פרקטיקה מקובלת ולגיטימית. ובכל מקרה, אישור המשרד להגנת הסביבה לא נדרש לצורך ייבוא. יחד עם זאת, מוסכם שיש עדיפות סביבתית וכלכלית לשימוש בפסולת המקומית, והמשרד אכן מקדם פעולות לחיזוק תעשיית המחזור בארץ ולשיפור איכות חומר הגלם. כך, הנהלת קרן הניקיון אישרה האחרונה תקציב בסך 400 מיליון שקל להקמה ולשדרוג של מפעלי מחזור, במסגרת פרויקט משותף למשרד ולרשות ההשקעות במשרד הכלכלה. זהו סכום חסר תקדים בתעשיית המחזור, אשר יסייע להפקת חומר גלם איכותי למפעלים, ובכך להפחית את ייבוא פסולת הפלסטיק. בנוסף, המשרד מקדם תקנים למחזור פסולת פלסטיק מסוג PP ו-PE, שיקבעו סטנדרט מחזור שיאפשר שימוש של התעשייה בפסולת הממוחזרת כתחליף איכותי לפלסטיק הבתולי.
לאור הרחבת חוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים בדצמבר 2021, הוקמו שני מפעלי מחזור PET מתקדמים בעלי אישורי מגע עם מזון (מחזור בקבוק-לבקבוק). המשרד מבצע פעולות משלימות, גם הן במטרה לשפר את איכות וכמות המכלים שעוברים למחזור:
1. קביעת הנחיות מחייבות לתדירות איסוף מכלי המשקה מבתי העסק.
2. טיוב של הגדרת המחזור בחוק הפיקדון שיוביל לכך שיוכרו לעמידה ביעדי החוק רק מכלים שמוחזרו ולא עברו להשבה לאנרגיה ואשר הופרדו במקור ולא מוינו בדיעבד בתחנות מעבר לפסולת מעורבת.
לא נעשה חישוב בנוגע לטביעת הרגל הסביבתית של ייבוא פסולת פלסטיק מחו"ל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

5 תגובות

  1. שימוד בחומר גלם ממוחזר מחליף שימוש בח"ג בתול. כל כמות של חומר ממוחזר מפחיתה את השימוש בחומר חדש ויש לברך על כך כל עוד משתמשים בפלסטיק.
    חוק הפיקדון לא תורם לצמצום השימוש בחד"פ אלא מסייע להעדפת המיחזור על ההטמנה. למשתמש זה לא משנה המחיר הנקי נשאר סהה. אולי כדאי להגדיל את גובה הפיקדון כדי לחזק העדפה זו.

  2. התגובה של המשרד לכלכלה לא ברורה. מה זה "פסולת פלסטיק מסויימת"? מאיזה סוג? מעבר לזה, העובדה שגם המשרד להגת הסביבה אחראי, לא מוריד מהם אחריות.

    התגובה של המשרד להגנת הסביבה פשוט עצובה לאור הבחירות האחרונות. הרחבת חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים? הטלת מס על כלים חד פעמיים? לא במדינת ישראל, מסתבר. וגם כאן לא ברורה האמירה "פסולת של האחד היא המשאב של האחר" לאור מה שנכתב במאמר על מחזור חיים של 2-3 שימושי בלבד. ומה זה "לא נעשה חישוב בנוגע לטביעת הרגל הסביבתית של ייבוא פסולת פלסטיק מחו"ל"? אם הם לא אחראים לעשות את החישוב הזה, אז מי?

  3. מעניין מאוד.
    לאחרונה התקיימה הרצאה במחלקה לביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת אריאל, לגבי מיקרופלסטיק בים. הבעיה הבריאותית והאקולוגית היא עצומה.

    ההרגשה האישית שלי, שמנהיגי העולם (אותם אלה שממשיכים להנהן בהתלהבות על אותם פתרונות שלא הניבו תוצאות חיוביות כבר מעל 20 שנה) שבויים בקונספציות ללא ביסוס מספק וממשיכים "להצעיד" את העולם לכיוונים לא נכונים, תוך זריעת הרס בריאותי, חברתי וכלכלי על חשבות השכבות החלשות והמדינות המתפתחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!