ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדיקת "שקוף": בקלפיות הסמוכות למפעלים המזהמים – הצביעו מעל הממוצע לליכוד

התושבים באזורים מוכי זיהום הביעו אמון במפלגה בראשות בנימין נתניהו - עכשיו תורה להשיב להם צדק סביבתי • אך כרגע מול ההצהרות המרגשות של נשיא המדינה בוועידת האקלים - בכנסת עדיין אין ח"כ ירוק מובהק • נוכח המצב העגום, דרוש מיתוג מחדש • פרשנות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

זה תלוי רק בהם. האם מפלגת הליכוד תמתג מחדש את המאבק הסביבתי לטובת מצביעיה? (צילום: אוליבייה פיטוסי)

זו העונה הזו בשנה שכולם מדברים סביבה. מצעד האקלים רק הסתיים והוועידה השנתית של האו"ם יצאה לדרך בהתרגשות רבה. הנה, אנחנו אומה ככל האומות, שותפים למאבק קוסמופוליטי, אסתטי, מבעית, רווי מחקרים ונתונים. 

זו העונה בשנה שכולם מדברים סביבה. כמעט. כשברקע אומות העולם נוהרות לשארם א-שייח' לדון בפליטות גזי חממה, בישראל מתגבשת כנסת חדשה. וכמו בסרט פעולה עתיר אפקטים, המסך מתפצל והמציאות מתרחשת בשני יקומים מקבילים: היקום האחד במצרים, ובו משלחת ישראלית מנופחת בהובלת נשיא המדינה ו-800 משתתפים מקומיים, כולם מסתכלים למעלה בחרדה. ביקום הנוסף, כאן בארץ, אסופת נבחרי ציבור, רובם גברים, שמתנגחים על חלוקת תיקים וגודל הממשלה. אפשר להניח שהם לא מתדיינים בלהט במסגרת משא ומתן קואליציוני על תיק הסביבה, פינוי תעשייה מזהמת או הקלה בהתקנת גגות סולאריים. לכל היותר, הם מוחים בתוקף, תובעים את עלבונם ודורשים לבטל את המס על החד פעמי.  

ומעל הכל, מרחפת הידיעה שערב כינון הכנסת החדשה – אין ח"כ סביבתי אחד מבין 120 חברי הכנסת הנכנסת. שני הח"כים הירוקים נשארו בחוץ: אלון טל מהמחנה הממלכתי, שנדחק על ידי בני גנץ למקום לא ריאלי וח"כ מוסי רז, שנפל יחד עם מרצ מתחת לאחוז החסימה.

על פי הפרלמטר הסביבתי של "שקוף", רק השניים הללו השכילו לקדם סוגיות סביבתיות בעבודה פרלמנטרית ענפה. מעבר להם, היו עוד ארבעה חברי כנסת שפעלו בנושא באופן סביר, מעת לעת, ויכולים להפוך אותו כעת לדגל משמעותי בהרבה: עופר כסיף מחד"ש, יוראי להב-הרצאנו מיש עתיד, גילה גמליאל מהליכוד וינון אזולאי מש"ס. 

בדיקת "שקוף": הליכוד מוביל בפער בקלפיות הסמוכות למפעלים מזהמים

כדי להניע את השינוי הדרוש בישראל, באותו להט שבו דיבר נשיא ישראל יצחק (בוז'י) הרצוג בוועידה בשארם א-שייח', דרוש שינוי תפיסתי ומיתוג מחדש. למפלגות מרכז ושמאל אין מונופול על סוגיות סביבתיות או על השלכות משבר האקלים – מדובר על חיי היומיום של כולנו. זה האוויר שאנחנו נושמות, הבריאות שלנו. המלחמה בזיהום היא לא פריווילגיה של "שמאלנים" מעונבים בוועידות – אלא עניין חברתי שנוגע לכל אחד ואחת.

הוא נוגע אפילו יותר למי שנפגעים מכך באופן יומיומי – מי שגרים בשכנות למפעלים המזהמים. מבדיקה שערכנו, הם נתנו את אמונם באופן מובהק ולמעלה מהממוצע למפלגה הגדולה ביותר – לליכוד. כמעט בכל קלפי שנדגמה ליד אתר מזוהם, הליכוד קיבל את מספר הקולות הגבוה ביותר מבין המפלגות. כך למשל, ברמלה שליד מפעל "נשר" המזהם 39.43% הצביעו מחל. גם בלוד הסמוכה הליכוד קיבל את מרב הקולות, 28.53%. 

ביבנה שסובלת מזיהום אזור התעשייה באשדוד, 36.35% הצביעו לליכוד, וכך גם בקלפיות שבשכונות באשדוד הסמוכות לאזור התעשייה: במתנ"ס תקוותנו שברובע ב' הליכוד קיבל את רוב קולות המצביעים, מעל ל-36%, וכך גם בקלפי של מתנ"ס קופף ברובע, שם הליכוד קיבל 41.55%. יש לציין שלפי הנתונים העירוניים הליכוד היא המפלגה הגדולה באשדוד, אולם היא זכתה רק ב-28.92% מהקולות, משמעותית פחות מהקלפיות שנבדקו.

ומה לגבי הקלפיות שברחוב דגניה הסמוך למכלי הנפט שבקריית חיים? גם שם הליכוד הוביל על פני יתר המפלגות, מעל 40% מהקולות בממוצע. הנתונים בולטים אף יותר ביחס לחיפה כולה, שם הליכוד הוא המפלגה השנייה בגודלה, עם 20.94%, כשבראש "יש עתיד" עם 26.31% מקולות הבוחרים. כך גם בשכונות שקרובות לאזור התעשייה אשקלון: בקלפי העוגן 1 הליכוד זכה ב-43.67% ובקלפי העוגן 2 31.91% מקולות הבוחרים – המפלגה הגדולה לקלפי זה, בדומה לנתונים הכלל עירוניים.

חברי הכנסת של הליכוד, עליכם להפנים: המצביעים שלכם סוגרים את החלון ממחנק בערב. כדי להיטיב עם הבריאות שלהם, מצופה מכם לדרוש אפס פשרות מול בז"ן בחיפה, מלחמה עיקשת מול "נשר" ברמלה, קנסות חריפים יותר למפעלים המזהמים באשדוד. זו השעה לטעון בעלות ולהוביל להישגים בתחום שאותו כנסות רבות הזניחו ומעטים חברי הכנסת שהשכילו לקדם – צדק סביבתי. "אם המשטר החברתי יגרום לכך שרק איש אחד מבין מאות מיליוני האנשים ימות מרעב, הרי זה סימן שכל החברה כולה רקובה", אמר פעם זאב ז'בוטינסקי, ממנהיגי התנועה הרוויזיוניסטית שמתוכה צמח הליכוד. בהיבטים של משבר האקלים וזיהום, מדובר באזרחים רבים שכבר סובלים. 

עדיין אין לדעת אם תיק הסביבה יהיה בידי הליכוד – אך כפי שהבהרנו במדד ה"פרלמטר", לח"כים מכל המפלגות יש תפקיד חשוב בפיקוח על הממשלה. הם יכולים לדרוש תשובות מהשר או השרה, לקיים דיונים דחופים ובעיקר לא להרפות. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!